Grøn te
Fra : Knud Erik

Dato : 09-12-09 16:26

Hej
Jeg har læst at grøn te skulle være noget så sundt, men
jeg er i tvivl om hvad jeg skal købe. Der findes åbenbart
mange mærker og forskellige priser. Er de lige sunde ?
Kan jeg bruge Superbrugsens det bedste : "green lemon te"

MVH
Knud Erik

Fra : TL

Dato : 09-12-09 18:02

On Wed, 9 Dec 2009 16:26:08 +0100, in dk.kultur.mad+drikke "Knud Erik"
<kepFJERN@postkasse.net> wrote:

> [...]
>mange mærker og forskellige priser. Er de lige sunde ?
>Kan jeg bruge Superbrugsens det bedste : "green lemon te"

Alle de grønne tesorter har stort set samme sundhedsværdi - drik det
du kan lide. Selv foretrækker jeg dog Oolong, som teknisk set ikke er
grøn, enten High Mountain fra Taiwan (dong ding) eller te fra Fujian,
især te kuan yin. Jeg aner ikke hvor disse kan købes i Danmark - jeg
er heldig nok, at jeg kan købe dem tættere på kilden.
Der er også te, der kaldes "hvid", som skulle have samme
sundhedsfordele eller bedre, som grøn te. Mindre koffein, flere
antioxidanter. Bryg ved lidt lavere temperatur, og lad den ikke trække
for længe.
Drik hvad du kan lide, de er alle sunde.

Fra : Knud Erik

Dato : 09-12-09 19:29

"TL" <tl_dp@roadrunner.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> for længe.
> Drik hvad du kan lide, de er alle sunde.

OK - mange tak for info.

Fra : Kirsten Marker

Dato : 09-12-09 23:14

" Mange siger at grøn te smager ad helvede til. Det er fordi de drikker
billig grøn te. Det er ligesom vin, hvis man køber billig vin på kartoner så
smager det forfærdeligt. Man skal købe Grand Cru Grøn Te. Pickwick er ikke
Grand Cru. Gå ind i en rigtig tebutik og bed om grøn te, den bedste de har.
Måske
kan du få en rigtig te der hedder Macta. (jeg køber min grønne Mactha te i
Sing Tehus i København - kan bestilles over nettet ) "

Dette er en meget lille referat fra Chris MacDonalds foredrag i Falconer
Salen 27.oktober 2009.

Jeg kan anbefale at købe the i Perch Thehandel, København hvor jeg i mange
år har købt min the, og forleden bestilte jeg 4 x forskellige grønne theer
som jeg ser frem til at teste, fordi den grønne the jeg sidst købte var
netop grøn Pikwick og smagte overhovedet ikke af noget, prøv selv at gå ind
på A.C.Perchs Thehandel.....www.perchs.dk
og søg efter grøn the, der er rigtig mange at vælge imellem og under hver
the er der info der blandt andet beskriver i hvilken retning theen smager.

Mvh/kirsten

Fra : Knud Erik

Dato : 09-12-09 23:34

"Kirsten Marker" <kmarker@fjerndette.mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> the er der info der blandt andet beskriver i hvilken retning theen smager.

Det kigger jeg på - mange tak for oplysningerne.