confit de canard - med gråænder
Fra : Jakob Bartholdy Bruu~

Dato : 09-12-09 11:22

Hej Gruppe,

Jeg har har fået tilbudt nogle gråænder. Og da jeg har et par liter andefedt stående melder spørgsmålene sig omgående:

Kan det anbefales at confitere lår af gråand?
Hvordan vil vildanden have det med at blive opbevaret i månedsvis i fedt?
Er der noget med at vildænder bliver hurtigere harske end alm. ænder?

pft
jakob

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-12-09 21:49

"Jakob Bartholdy Bruun" <jakob@moulinsart.dk> skrev i en meddelelse

> Er der noget med at vildænder bliver hurtigere harske end alm. ænder?

Næppe, da de er mindre fede end alm. ænder. Det er nok andefedtet, der
harskner først.

Kast dig dog ud i det. Det kan ikke gå helt galt, og du behøver jo ikke
nødvendigvis at vente i månedsvis, før du smager på resultatet.

Jeg har i et tidligere indlæg beskrevet, hvordan jeg fandt ét år gamle
confitterede andelår bagerst i mit køleskøb, og de fejlede INTET.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jakob Bartholdy Bruu~

Dato : 10-12-09 13:03

Jens Bruun wrote:
> Næppe, da de er mindre fede end alm. ænder. Det er nok andefedtet, der
> harskner først.

Det kan du jo nok have ret i

> Kast dig dog ud i det. Det kan ikke gå helt galt, og du behøver jo ikke
> nødvendigvis at vente i månedsvis, før du smager på resultatet.

Ja det vil jeg gøre - jeg poster tilbage når jeg har smagt resulatet.

> Jeg har i et tidligere indlæg beskrevet, hvordan jeg fandt ét år gamle
> confitterede andelår bagerst i mit køleskøb, og de fejlede INTET.

I know .. jeg har selv haft sådan nogle liggende ret længe.

vh
jakob

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 16-12-09 19:52

On Wed, 09 Dec 2009 11:22:15 +0100, Jakob Bartholdy Bruun
<jakob@moulinsart.dk> wrote:

>Hej Gruppe,
>
>Jeg har har fået tilbudt nogle gråænder. Og da jeg har et par liter andefedt stående melder spørgsmålene sig omgående:
>
>Kan det anbefales at confitere lår af gråand?

Ja -- det har jeg selv prøvet par gange -- fasan- og vagtellår også.

>Hvordan vil vildanden have det med at blive opbevaret i månedsvis i fedt?

Der bli'r jeg dig svar skyldig; vi har altid spist confiterede lår af
fjervildt ret kort tid efter tilberedningen.

>Er der noget med at vildænder bliver hurtigere harske end alm. ænder?

Det synes jeg at have hørt noget om -- men jeg har ikke nogen
deciderede erfaringer. Fedtet på (vild)fasaner har i hvert fald en
anden kulør, struktur og sammensætning en ande- og gåsefedt; fedtet på
velhængte vildænder er også meget karaktérfuldt.

Men hvis du bruger andefedt fra "normale" ænder, vil jeg skyde på, at
der ikke vil være de store problemer med længere tids opbevaring.

På den anden side har jeg aldrig set nogen færdigprodukter -- af
contitypen -- på andet end opdrættede ænder.

---
Kasper Bergholt
http://bergholt.net/gastrono -- seneste: selvinterview med Mette
Helbæk fra Kokkekampen.

Fra : Jakob Bartholdy Bruu~

Dato : 22-12-09 13:29

Kasper Bergholt wrote:

> [...]
>
> På den anden side har jeg aldrig set nogen færdigprodukter -- af
> contitypen -- på andet end opdrættede ænder.

Hmm der er altså både for og imod. Nå, skidt med holdbarheden - i denne omgang får de ikke lov til at ligge mere end en
uge

Nogen forslag til anvedelse af resten af ænderne (jeg bliver jo nødt til at tø hele ænder op for at amputetre lårene)?
Det må gerne kunne gemmes - så rillette er en tanke - og selvfølgelig fond på skrogene.

- jakob

Fra : Heidi

Dato : 22-12-09 14:42

Jakob Bartholdy Bruun wrote:

> Nogen forslag til anvedelse af resten af ænderne (jeg bliver jo nødt
> til at tø hele ænder op for at amputetre lårene)? Det må gerne kunne
> gemmes - så rillette er en tanke - og selvfølgelig fond på skrogene.

Bare lige et tip - Bilka har i denne uge berberi andelår til 10 kr. pr.
stk., hvis det var noget (normalpris 15). Vi har lige købt en ordentlig
portion som der skal laves confit af til næste jul - og ja, det er i god
tid, men de kan også holde sig i et par år i fryseren

--
Heidi

Fra : Jakob Bartholdy Bruu~

Dato : 04-01-10 15:27

Jakob Bartholdy Bruun wrote:

> Kan det anbefales at confitere lår af gråand?

Mums .. det var ret godt. De confiterede lår blev til forret nytårsaften - på sprød bitter salat med æbler og ristede
valnødder med en vinagraitte på hindbæreddike.

> Hvordan vil vildanden have det med at blive opbevaret i månedsvis i fedt?

Vi får se .. jeg har fire vilandebryster stående i gåsefedt fra juleaften.

- jakob