MS Windows
briani 27239
Virus i perifiærtudstyr?
Fra : Jørn

Dato : 09-12-09 13:58

Hej grupper
Jeg har posted dette i både "sikkerhed.virus & system.ms-windows",
idet det virker sandsynligt at spørgsmåletskontaktflade vil optræde begge
steder.

Vi har 2 nærved nye maskiner, den ene kører her i mit hjem V/Jyll, helt uden
probz den anden,
står hos kæresten på fyn. Fyn maskinen (Intel Q8300) opførte sig underligt
en 3ugers tid tilbage
og jeg fik den herover til geninstall., vi (jeg) regnede med hun havde virus
i den. Efter reinstall.
havde jeg den til at køre her hos mig en 14 dages tid, hvor den opførte sig
helt eksemplarisk.
(fed maskine faktisk)

Hun fik den over i den weekend, vi just er gået ud af og problemet er
opstået igen.

Der har ikke været noget perifiært udstyr tilsluttet, udover et par
USB'nøgler og selve nettilgangen
som er via en router over adsl.
Kan der ligge virus gemt i selve nettilgangen fra maskinen og ud af huset?

Kan nogen evt. linke ?

Jørn

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 09-12-09 15:12

Ja, du kan sagtens få Virus fra internettet. (Største smittekilde der
er).
Du kan også få virus fra en USB nøgle.
Sørg for at der er et godt antivirus program installeret og at det
holdes opdateret.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Jørn

Dato : 09-12-09 15:53

Jens... Det ser ud til jeg ikke har præciseret mig selv godtnok,,
nettilgangen forståes som ledningen fra PC'en, over routeren og modemet til
indgangen i væggen.

Vi bruger altid enten ( kun een er installeret ad gangen) AVG & Adaware,
eller Antirvir & Adaware, eller AVAST & Adaware, hvilket sæt der bruges
går på skift, netop fordi de ikke leder på samme måde, som x'tra køres både
Superantispyware & a-squared (forbløffende godt virusprogram foriøvrigt) en
gang hver pr. uge

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-12-09 18:37

Det vil bare ikke hjælpe, hvis ikke antivirus/malware er sat til også at
scanne eksterne enheder. USB nøgler, diske osv. vil oftest opføre sig
som eksterne enheder eller 'shared disks'. - Men så burde AV/MW
programmet jo fange den i det øjeblik, den /er/ kommet på selve harddisken.

Så der må være noget andet galt et eller andet sted - fx. et defekt
netkabel, defekt router, defekt kabel fra router til ud-af-huset stikket...

Hvilket system bruger hun - XP, Vista? - Hvordan er systemets Firewall
sat op, - slået fra, - standard, fuld? - Nogle netværk er ikke glade,
hvis der fx. er fuld Firewall på... - Hvis jeg fx. sætter min XPPro til
fuld Firewall, reagerer mit high-speed 25mbits modem ved at nedsætte
signalstyrke til det halve. Sættes Firewall tilbage til standard,
arbejder modem normalt igen.

Men prøv først og fremmest at skifte kablerne mellem router og computer
ud med et andet/nyt.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-12-09 18:05

Jørn wrote:
> [...]
> som er via en router over adsl.
> Kan der ligge virus gemt i selve nettilgangen fra maskinen og ud af huset?

Hm, hvad med at kontrollere, om der er virus på USB nøglerne?

Og nej, der kan ikke være virus i selve en nettilslutning, men der kan
være virus på andre maskiner på netværket - og i visse tilfælde kan der
også være både virus og andet malware på en server...

Hvad med om hun fik installeret et antivirusprogram som fx. Avast! Home,
- den er gratis for private brugere...

mvh. Erik Richard

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 09-12-09 18:29

Erik Richard Sørensen skrev:

> Hvad med om hun fik installeret et antivirusprogram som fx. Avast!

Som du kan læse af hans sidste svar i tråde, så er der installeret
antivirusprogram på hendes computer.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-12-09 18:41

Philip Nunnegaard wrote:

> Som du kan læse af hans sidste svar i tråde, så er der installeret
> antivirusprogram på hendes computer.

Ja, det opdagede jeg 2 min. efter jeg havde sendt. - Har da også
givet andre forslag/muligheder som svar på hans indlæg dér.

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 09-12-09 22:57

"Jørn" <jornhansen2@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> som er via en router over adsl.
> Kan der ligge virus gemt i selve nettilgangen fra maskinen og ud af huset?

Du beskriver intet om, hvorfor du tror, at det er virus?
Hvad er det den gør, som tyder på virus.

Kurt

Fra : Jan Smed

Dato : 10-12-09 00:04

Jørn wrote:

> Hun fik den over i den weekend, vi just er gået ud af og problemet er
> opstået igen.

Jeg tror du må gå hende lidt på klingen. Det ligner jo en tanke, at den
skulle få sure opstød bare af at blive lånt ud.