Nokia 5800 - kortfunktion
Fra : Henrik

Dato : 07-12-09 21:56

Når jeg aktiverer kortet spørger telefonen om jeg vil gå online.

Så vidt jeg kan se er det via GRPS (TDC), men jeg troede at telefonen kunne
finde sin position via sendemasternes placering eller via indbygget GPS?

Hvad koster det i minuttet (eller er det pr MB)?

Jeg søger forskellige LP Singler MC CD og CD singler - alle danske, fra slut
80'erne og op til 2002.
Se mere her http://www.123hjemmeside.dk/hallo_derude
(opdateret 06.12.2009)

Fra : Anders Majland

Dato : 08-12-09 15:47

> Så vidt jeg kan se er det via GRPS (TDC), men jeg troede at telefonen
> kunne finde sin position via sendemasternes placering eller via indbygget
> GPS?

Det kan den også - men det tager meget længere - måske 10 min eller mere.
Lige når man tænder for en GPS skal den hente "almanakken" = Oversigten over
hvor de forskellige GPS satelitter er. Det går uhyggeligt langsomt at hente
fra satelitterne.

Så for at skyde genvej kan den hente den fra nokia's server istedet.

> Hvad koster det i minuttet (eller er det pr MB)?

Afhængigt af dit abb. men per MB - Telmore tager vist en 5'er per MB og det
niveau er vel meget typisk. Jeg ved ikke hvor meget den fylder, men det kan
ikke være ret meget....

Er du et sted med WLAN kan du også vælge at hente almanakken den vej inden
du bevæger du udendørs.

/A

Fra : Henrik

Dato : 08-12-09 19:07

"Anders Majland" skrev i en meddelelse

> [...]
> det kan ikke være ret meget....
>
> Er du et sted med WLAN kan du også vælge at hente almanakken den vej inden

Hej Anders

Tak for et fint svar, men jeg bliver nødt til at spørge lidt mere, inden jeg
helt forstår det

Meget smart af mig at spørge om pris og så glemme teleselskabets navn - men
det er et TDC abb (kan ikke huske hvilket)
Jeg mener i øvrigt at det var ca 1 MB den hentede sidst.

Kan telefonen ikke også lokalisere sin position via telemasterne (GSM eller
3G)?

Hvis nu telefonen er sat op til at GPSen er tændt hele tiden og jeg ellers
går mig en længere tur, så kan satelitterne vel også registreres selvom
telefonen er i inderlommen af en jakke?

Den der almanak, skal den hentes hver gang, inden man går udenfor en dør
eller er det once in a lifetime?

Lige mht Nokiaen, ved nogle applikationer spørger den hvilket net man vil
benytte (WLAN eller GPRS) mens den i andre tilfælde starter med GPRS - ka
dette ændres i ALLE applikationer, så der spørges hver gang?

På forhånd tak

Fra : Chano Andersen

Dato : 08-12-09 19:39

Henrik skrev:
> Meget smart af mig at spørge om pris og så glemme teleselskabets navn - men
> det er et TDC abb (kan ikke huske hvilket)
> Jeg mener i øvrigt at det var ca 1 MB den hentede sidst.

Mon ikke der også har været kort data med? Så vidt jeg lige kan finde
frem til, så sender satellitterne deres signaler med en hastighed på 50
bit/sec, og man skulle være i stand til at få en komplet alamanc på 12,5
minutter.

Med 50 bit/sec i 12,5 minutter, vil man kunne overføre 37500 bit i alt.
Eller 4687,5 bytes. Så hvis den har hentet 1 MB i alt, har den enten
hentet en almanac i et tåbeligt format, eller hentet en masse andet også. ;)

> Kan telefonen ikke også lokalisere sin position via telemasterne (GSM eller
> 3G)?

De steder jeg har set det gjort, er det sket ved at man sender info om
masternes signatur via internettet til en server et sted, og får en GPS
position tilbage. Om man så også rent faktisk forsøger at triangulere
positionen, (Hvis det overhovedet er muligt?) eller bare viser "Her er
masten, det her område dækker den ca.", som google maps, afhænger vel af
hvor avanceret programmet er.

> Hvis nu telefonen er sat op til at GPSen er tændt hele tiden og jeg ellers
> går mig en længere tur, så kan satelitterne vel også registreres selvom
> telefonen er i inderlommen af en jakke?

Ja, det er muligt, det kommer an på hvordan antennen er placeret, og
hvor meget der blokere for sattellit signalerne. (En tur på en mark er
langt bedre end en tur i skoven)

> Den der almanak, skal den hentes hver gang, inden man går udenfor en dør
> eller er det once in a lifetime?

Mener den har en levetid på en måned, eller to. Men da den også
indeholder information om sattellitternes tilstand, er man nødt til at
hente den en gang imellem. Dog vil jeg tro at alle GPS modtagere også
opdatere almanacen, når de er tændt, den bliver jo alligevel sendt
konstant fra alle sattellitter. ;)

- Chano Andersen

Fra : Lars Klintholm

Dato : 08-12-09 20:16

Den 07-12-2009 skrev Henrik i dk.teknik.telefoni.mobil:

> Når jeg aktiverer kortet spørger telefonen om jeg vil gå online.
>
> Så vidt jeg kan se er det via GRPS (TDC), men jeg troede at telefonen kunne
> finde sin position via sendemasternes placering eller via indbygget GPS?

Online behøver den kun at kunne, hvis den automatisk skal kunne hente
manglende kort, eller hvis du gerne vil have satelitvisningen aktiv.

Under Valg, Værktøjer, indstillinger, Internet kan du vælge om den skal
kunne gå på internet (Ja/Nej/Spørg). Jeg har sat min til Nej, og den
fungerer perfekt, men kun kortvisning - ikke satelit. Den finder ens
omtrentlige placering inden for 10 sekunder med A-GPRS slået til, men
den præcise placering tager lidt længere tid. Men det kører helt gratis
og uden datatrafik
Lars Klintholm

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 09-12-09 00:40

Henrik wrote:
> Så vidt jeg kan se er det via GRPS (TDC), men jeg troede at telefonen
> kunne finde sin position via sendemasternes placering eller via
> indbygget GPS?

Nu kender jeg ikke Nokia 5800, men hvis den fungerer ligesom andre
Nokia-telefoner med indbygget GPS og Nokia Maps, så vil den forsøge at
downloade kortmateriale svarende til den position, som den bestemmer via
den indbyggede GPS.

Det kan man undgå ved selv at hente relevante kort og lægge dem ind
på forhånd. Det gøres med programmet Nokia Map Loader.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dk>
Phone: +45 51941116 Facebook: http://www.facebook.dk/dkscan