Avatar ....3 D
Fra : carsten

Dato : 07-12-09 22:48

ok sikkert et dumt spørgsmål, men selvom det er en 3d film, kan man vel
stadig se den uden brillerne eller......ja har en kone som ikke vil ha de
der briller på

Mvh Carsten

Fra : Peter Knutsen

Dato : 08-12-09 00:38

carsten wrote:
> ok sikkert et dumt spørgsmål, men selvom det er en 3d film, kan man vel
> stadig se den uden brillerne eller......ja har en kone som ikke vil ha
> de der briller på

Ud fra hvad jeg mener at vide, skal hun tage en klap for det ene øje,
eller holde det lukket under hele filmen, for at undgå en flimrende
eller på anden vis irriterende oplevelse.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Torben Simonsen

Dato : 08-12-09 10:09

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> writes:

> Ud fra hvad jeg mener at vide, skal hun tage en klap for det ene øje,
> eller holde det lukket under hele filmen, for at undgå en flimrende
> eller på anden vis irriterende oplevelse.

Det er ikke helt nok bare at lukke for det ene øje. De to billeder
for højre og venstre øje projiceres oven i hinanden, så hvis man
ikke har 3D-briller på, vil det se ud som om, man ser dobbelt - også
selvom man har det ene øje lukket.

Men problemet er ikke så stort, for Avatar kommer også ud i
biograferne i almindelige 2D-kopier, så hvis man ikke ønsker
at se den i 3D, skal man bare sørge for at købe billetter til
en 2D-forestilling. Men hvis man går ind til en 3D-forestilling,
så er der altså ingen vej uden om brillerne.

--
-- Torben.

Fra : PerX ...

Dato : 15-12-09 06:09

In article <871vj5bzot.fsf@hex.dk.invalid>, ts@biograferne.dk.invalid
says...

> [...]
> en 2D-forestilling. Men hvis man går ind til en 3D-forestilling,
> så er der altså ingen vej uden om brillerne.

Koster brillerne extra i Danmark? Det gør de i England, og det bitcher
de meget over.

Fra : Taba

Dato : 21-12-09 17:13

PerX ... wrote on 15-12-2009 06:09:
> Koster brillerne extra i Danmark? Det gør de i England, og det bitcher
> de meget over.

Ja, de koster 30 kr. extra. Så en billet til Avatar 3D løb op i 120 kr.
pr. stk + bestillingsgebyr for undertegnet på en lørdag aften.

Eneste jeg umiddelbart synes der var teknisk ringe, var de danske
undertekster der dansede her og der, alle vegne i billedet og til tider
var midt i billedet. Ualmindeligt irriterende.

--
/Taba

Fra : Lars

Dato : 19-12-09 16:28

In article <871vj5bzot.fsf@hex.dk.invalid>, ts@biograferne.dk.invalid says....
> Men hvis man går ind til en 3D-forestilling,
> så er der altså ingen vej uden om brillerne.

Vedr. danske 3D biografer har du nok ret.
Men 3D display teknologi uden brug af briller har eksisteret siden 2000

"NewSight is the pioneer in MultiView 3D glasses-free displays"
http://www.newsight.com/3d-products/displays.html
http://www.newsight.com/

FAQ:
http://www.newsight.com/support/faqs/autostereoscopic-displays.html

--
Best regards

Lars

Fra : Zeki

Dato : 21-12-09 21:49

"Lars" <nomail@none.com> skrev i en meddelelse
> [...]

>Men 3D display teknologi uden brug af briller har eksisteret siden 2000

>"NewSight is the pioneer in MultiView 3D glasses-free displays"

Ja ja. Har set 42" tommers versionen demonstreret. Fint nok med 3D-agtigt
lignende effekt, men stereoskopisk er det ikke. En parallel synes jeg kan
drages til den der single højtaler man kan købe som skal placeres direkte
under displayet og som så angiveligt skulle "fylde hele rummet" med surround
pga sin "banebrydende teknologi." Her er der heller ikke tale om "ægte
surround."

Fra : Lars

Dato : 22-12-09 16:11

In article <4b2fdf1d$0$36568$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, zeki@nej.dk says...

> Ja ja. Har set 42" tommers versionen demonstreret. Fint nok med 3D-agtigt
> lignende effekt, men stereoskopisk er det ikke.

Forkert!
Stereoskopi opnåes ved at højre/ venstre øje modtager tilsvarende forskellige højre/ venstre
billeder.
Dette modsvarer vor binokulare syn, hvormed vi kan se 3D, forudsat at synet er iorden.
Hvorvidt den pågældende teknologi fordrer briller eller ej, er uden betydning. Kravet er blot
at højre/ venstre billede skal kunne opdeles, således højre/ venstre øje modtager hvert sit
billede, længere er den ikke!

Her kan du læse lidt om stereoskopi
http://en.wikipedia.org/wiki/Stereoscopy

--
Best regards

Lars

Fra : PerX ...

Dato : 28-12-09 17:44

In article <MPG.259b00019488c61d98a057@news.inet.tele.dk>,
nomail@none.com says...
> [...]
> at højre/ venstre billede skal kunne opdeles, således højre/ venstre øje modtager hvert sit

Hvordan fanden vil du seperarer højre og venster bilede uden briller
hvis tingen kun er 2d?

Fra : Lars

Dato : 29-12-09 00:36

In article <MPG.25a2fea9b6cf26ed98c8b2@news.usenetserver.com>, hyp1999@_hotmail_nospam_.com
says...
> In article <MPG.259b00019488c61d98a057@news.inet.tele.dk>,
> nomail@none.com says...

> Hvordan fanden vil du seperarer højre og venster bilede uden briller
> hvis tingen kun er 2d?

Newsights monotorer baserer sig på afstanden mellem vore øjne, således højre/ venstre øje
modtager hvert sit billede.
Ideen er ikke ny, allerede i 1980'erne hvis ikke før kunne man lave et stereoskopisk billede på
papir. Hvis du lukkede det ene øje, og vippede billedet en lille smule, kunne man med det åbne
øje se hhv. højre/ venstre skiftes.
Jeg så det første gang på CeBIT 2000 hvor deres teknologi var ret ny, men ganske imponerende.
Dengang var det under navnet 4D-Vision.

-snip-
How does glasses-free NewSight viewing work?
NewSight displays use a special 3D filter array to project different perspectives of a scene
into different view directions. In this way, the eyes of viewers see different perspectives of
the scene and perceive the displayed content in three dimensions.
http://www.newsight.com/support/faqs/autostereoscopic-displays.html
-snip-

Kiggede iøvrigt her, hvor jeg kan se at de siden 2006 har arbejdet med holografi
http://www.newsight.com/company/history.html

Et ret interessant firma, med et gigant potentiale for oem leverancer til TV firmaer, eftersom
brugen af "3D briller" forlængst er "forældet"
De er desv. ikke børsnoteret

Vedr. Avatar, så jeg filmen i een af 3D biograferne. Jeg må sige at det er een af de bedste
film jeg til dato har set, uanset 2D/ 3D

--
Best regards

Lars

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 29-12-09 18:14

Lars wrote:
> Vedr. Avatar, så jeg filmen i een af 3D biograferne. Jeg må sige at
> det er een af de bedste
> film jeg til dato har set, uanset 2D/ 3D

Har lige været inde og se den. Må indrømme at effekterne er
mildest talt imponerende og visuelt har jeg aldrig set flottere
film.
Men når det kommer til historien og persontegningerne, så er
jeg ikke imponeret - det er faktisk en temmelig tynd og
forudsigelig omgang.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dk>
Phone: +45 51941116 Facebook: http://www.facebook.dk/dkscan

Fra : PerX ...

Dato : 30-12-09 04:04

In article <MPG.25a35f317e211c5098a05b@news.inet.tele.dk>,
nomail@none.com says...
> [...]
> modtager hvert sit billede.
> Ideen er ikke ny, allerede i 1980'erne hvis ikke før kunne man lave et stereoskopisk billede på

Som aldrig blev til noget fordi det ikke virker ;)

> [...]
> øje se hhv. højre/ venstre skiftes.
> Jeg så det første gang på CeBIT 2000 hvor deres teknologi var ret ny, men ganske imponerende.

Mon ikke kun det virker på enkelte øjne fra de rigtige vinkler og
afstande?

> Vedr. Avatar, så jeg filmen i een af 3D biograferne. Jeg må sige at det er een af de bedste
> film jeg til dato har set, uanset 2D/ 3D

Jeg fristes til at spørge om det er den første film du har set - men det
nytter jo ikke noget *g*

Fra : Lars

Dato : 01-01-10 21:01

In article <MPG.25a4e192e40f3c0698c8b7@news.usenetserver.com>, hyp1999@_hotmail_nospam_.com
says...

> Som aldrig blev til noget fordi det ikke virker ;)

De virkede skam udemærket

> Mon ikke kun det virker på enkelte øjne fra de rigtige vinkler og
> afstande?

For at kunne se 3D fra disse medier fordrer dette selvfølgelig at du har et ok syn, og ikke
mindst ENDSARTET syn på begge øjne.

Fra en anden tråd i dette forum, kan noget tyde på at dit syn ikke er særlig godt, hvilket nok
er årsagen til at du ikke oplever 3D effekten

-snip-
Subject: Re: 3D tømmermænd ved Avatar
From: PerX ... <hyp1999@_hotmail_nospam_.com>
Kommer vist an på øjene. Det var ret meget uskarpt det meste af tiden
for mig, og der var aldrig rigtig nogen 3d effekt. og uden den effekt er
filmen ret elendig, så det var så som så med den "oplevelse"
-snip-

> Jeg fristes til at spørge om det er den første film du har set - men det
> nytter jo ikke noget *g*

Hmm, et lidt forunderligt spørgsmål!
Lyder som om at du er lidt skuffet / mavesur over at du ikke rigtig fik "fuldt udbytte" af
filmen jvf "3D tømmermænd" tråden.

Mit meget positive indtryk af Avater deles af mange andre, kan jeg se idet filmen på IMDB får
en score på 8,8 ud fra de ca. 98.000 der har stemt indtil videre:
http://www.imdb.com/title/tt0499549/

--
Best regards

Lars