MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Opgradering eller fuld version?
Fra : Louise

Dato : 07-12-09 18:37

Min PC er en Toshiba Portege M800, som jeg købte for et år siden. Den er
købt med Vista installeret.
Jeg overvejer nu, om jeg skal opgradere eller købe en fuld Win 7. Hvad er
fordele og ulemper? - Hvad med drivere mv., hvis jeg køber en fuld version?

Louise

Fra : Kurt Lund

Dato : 07-12-09 23:33

"Louise" <lousoe-@c.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Jeg overvejer nu, om jeg skal opgradere eller købe en fuld Win 7. Hvad er
> fordele og ulemper? - Hvad med drivere mv., hvis jeg køber en fuld

Hej Louise

Om det er en opgrade eller en fuld ver har ikke indflydelse på driver, jeg
har prøvet en opgrade 1 gang og det var første og sidste gang.
De fejl der i din pc idag følger med hvis du opgradere og de kan blive værre
af en opgrade, nu vil du jo så nok sige at der ikke en fejl i din pc
den kører perfekt "så er det ikke en pc" .
Men tag backup af dine dokumenter - billeder og mail osv osv gem dem på en
extern harddisk, har du ikke en så KØB en,
og så lav en ren ny install det kommer din pc til at kører meget bedre af.
Eks en opdate kan tage op til 20 timer siger MS selv
en ren install tager ca 15-20 min + de programmer du selv har som også skal
installeres bagefter.
Husk at du skal dig et mail program det findes ikke i Win7.

Mvh
Kurt

Fra : Louise

Dato : 08-12-09 09:38

> Om det er en opgrade eller en fuld ver har ikke indflydelse på driver, jeg
> har prøvet en opgrade 1 gang og det var første og sidste gang.

Men hvordan finder jeg så de drivere, der skal installeres? - Bliver de
automatisk hentet på nettet?

> De fejl der i din pc idag følger med hvis du opgradere og de kan blive
> værre af en opgrade, nu vil du jo så nok sige at der ikke en fejl i din pc
> den kører perfekt "så er det ikke en pc" .

Den kører absolut ikke perfekt. En af grundene til, at jeg vil have Win7.

> Men tag backup af dine dokumenter - billeder og mail osv osv gem dem på en
> extern harddisk, har du ikke en så KØB en,

Har en NAS, som jeg jævnligt laver bacup på.

> og så lav en ren ny install det kommer din pc til at kører meget bedre af.

Du har overbevist mig om at det er det rigtige at gøre.

> Husk at du skal dig et mail program det findes ikke i Win7.

Findes der et mail-program, der kan importere mit mailarkiv fra Windows
Mail?

Louise

Fra : Jacob [5260 Odense S~

Dato : 08-12-09 10:43

Louise wrote:

> Men hvordan finder jeg så de drivere, der skal installeres? - Bliver
> de automatisk hentet på nettet?

Mht opgradering eller fuld version. Skiverne er ens. Du får opgraderingen
lidt billigere, fordi du har et tidligere MS styresystem.

Uanset hvilken du vælger, så skal du vælge en ny installation.

Driverne kan hentes på producentes hjemmeside.
Det er ikke nødvendigvis sikkert der er drivere til dit udstyr.
I dit tilfælde skal du ind på Thosiba's hjemmeside og finde deres
support/download sektion.

Du kan også køre upgradeadvisor. Den kan fortælle om evt soft- opg hardware
som ikke vil virke.

> Den kører absolut ikke perfekt. En af grundene til, at jeg vil have
> Win7.

Din computer bliver magisk af at få installeret et nyt styresystem.
Efterhånden sander Windows 7 også til (sikkert lige som dit Vista er nu) og
så er det tid til en geninstallering.

Hvis du ikke har nogen aversioner mod Vista og synes det fint dækker dit
behov, så geninstaller det. Det vil med garanti give dig et bedre system end
du har nu (oven i hatten sparer du nogle penge).

--
mvh Jacob [5260 Odense S]
Mailadressen er god nok som den er.

Fra : jos

Dato : 08-12-09 11:38

> Den kører absolut ikke perfekt. En af grundene til, at jeg vil have
> Win7.
Har ofte været i samme situation, og har løst det på følgende måde:
Køber efter aftale med brugeren, en ny passende harddisk. Tager den [evt.
dårligt ] fungerende ud og lægger på bordet. Isætter den nye, og
installerer en ren W7 samt de relevante programmer. Når der er gået et par
dage, og den på nettet har fundet samtlige drivere (det gør W7 faktisk flot)
ved man om skidtet virker. Via en USBcradle (~120,-kr) monterer man den
gamle disk, finder relevante data og kopierer tilbage. Indtil "der er ro
omkring stabiliteten", har man så originaldisken som backup. Derefter
omformaterer man den og bruger den som backupdisk fremadrettet. (W7 har en
skidegodt værktøj til dette)

finn

Fra : Jacob [5260 Odense S~

Dato : 08-12-09 12:31

jos wrote:

> Har ofte været i samme situation, og har løst det på følgende måde:
> Køber efter aftale med brugeren,
_snip_

Hvad koster det at få geninstalleret Windows i dit firma/det firma du
arbejder for?

Forstår jeg det rigtigt, at man skal købe en ny harddisk og en USBcradle?

Fra : jos

Dato : 08-12-09 12:54

Jacob [5260 Odense S] wrote:

> _snip_
>
> Hvad koster det at få geninstalleret Windows i dit firma/det firma du
> arbejder for?
Jeg forstod sådan at du selv havde problemet med din egen maskine, /aca -
ikke regner arbejdstid
- det er ikke en forretningsmodel! - det tager som regel et par dage for
mig at installere en ny windows.(men så er alle apps. incl. mail, spam og
virusfilter også optimeret, og tilpasset, ligesom firewall optimeret, Disk
og net er optimeret til max hastighed osv. samt en del "uundværlige"
utilities pålagt. (eks CutePDF, Foxit reader osv), sikkerhedsoptimeret
hostfil oma.

> Forstår jeg det rigtigt, at man skal købe en ny harddisk og en
> USBcradle?
Ja, for at opnå du ikke pludseligt står med en ustabil ny w7installation, og
skal til at tilbagegradere til en nyinstallation med Vista.
-sikkerhed koster [meget] lidt
USB cradlen er igen for at gøre det lettere, at få data flyttet mellem
gammelt og nyt system. Den glimrer så ved at være tilgængelig fremover. Har
du en USBdisk til samme type disk, kan den istedet anvendes ved at løsne et
par skruer

Fra : Jacob [5260 Odense S~

Dato : 08-12-09 13:21

jos wrote:

> Jeg forstod sådan at du selv havde problemet med din egen maskine,

Nej, jeg har ingen problemer, hvis jeg har så kan jeg rejse min XP fra
bunden på 1½ time med de programmer jeg bruger, mail osv. Kunne sikkert
spare 3 kvarter hvis jeg brugte Ghost eller lignende, men jeg geninstallerer
ikke så tit.

> /aca - ikke regner arbejdstid
> - det er ikke en forretningsmodel!

Jeg lod mig narre af at du skrev "Køber efter aftale med brugeren".
Det lød meget business-agtigt.

Fortsat god fornøjelse.

Fra : Jens Jensen

Dato : 08-12-09 14:45

Louise skrev, Den 08-12-2009 09:37:
> Findes der et mail-program, der kan importere mit mailarkiv fra Windows
> Mail?

To eksempler: Microsofts eget Windows Live Mail og Mozilla Thunderbird.
Bemærk at i begge tilfælde startes med at eksportere fra Windows Mail,
og at det derfor skal gøres før installation af Windows 7.

SÃ¥dan skiftes fra Windows Mail til Windows Live Mail:
http://social.answers.microsoft.com/Forums/en-US/vistaprograms/thread/381ac81e-7bcb-40e5-822d-b5880d9a5c8c.

Her kan mailprogrammet Thunderbird hentes:
http://mozilladanmark.dk/produkter/thunderbird/

Sådan overføres mails fra Windows Mail til Thunderbird (søg efter
"Windows Mail"):
http://kb.mozillazine.org/Importing_and_exporting_your_mail.

Fra : Kurt Lund

Dato : 08-12-09 14:46

> Du har overbevist mig om at det er det rigtige at gøre.

> Findes der et mail-program, der kan importere mit mailarkiv fra Windows
> Mail?
>
> Louise

Ja med windows live har du live Mail som er gratis og ligner Win Mail lidt,
men ellers Outlook hvis du har MS Office.

Mvh
Kurt

Fra : Jens Jensen

Dato : 08-12-09 13:55

Kurt Lund skrev, Den 07-12-2009 23:32:
> Husk at du skal dig et mail program det findes ikke i Win7.

Men det kan hentes fra Microsoft og hedder Windows Live Mail.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 08-12-09 00:42

uanset om du køber en upgrade version eller fuld skal du have de
rigtige drivere.

Regards Jens Peter Karlsen.