Espressomaskine
Fra : Betona

Dato : 07-12-09 09:27

Hej
Overvejer at købe en god espressomaskine - som også kan skumme mælk til
Latte mm. Hvad skal jeg gå efter? - Har kigget på Kitchen Aid, men hvor får
man den bedste maskine for pengene?
Bettina

Fra : Kim in Farum

Dato : 07-12-09 11:58

"Betona" skrev i meddelelsen
> [...]
> Overvejer at købe en god espressomaskine - som også kan skumme mælk til
> Latte mm. Hvad skal jeg gå efter? - Har kigget på Kitchen Aid, men hvor

Hej Bettina

Hvis du vil have nogle fornuftige brugbare bud på en espressomaskine
vil jeg anbefale dig at oplyse i hvilken prisklasse du havde tænkt dig.
Det vil gøre det lidt nemmere for dem der ved noget om dette emne.

- Kim

Fra : Henrik

Dato : 07-12-09 21:50

"Kim in Farum" skrev i en meddelelse
> Det vil gøre det lidt nemmere for dem der ved noget om dette emne.

Bare en tanke, dem der ved noget om emnet kender vel også til prisniveau på
en Kitchen Aid ?

Jeg søger forskellige LP Singler MC CD og CD singler - alle danske, fra slut
80'erne og op til 2002.
Se mere her http://www.123hjemmeside.dk/hallo_derude
(opdateret 06.12.2009)

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-09 15:00

On Mon, 7 Dec 2009 09:27:01 +0100, "Betona"
<sletbettinabjergiversen@mail.dk> wrote:

> [...]
>Latte mm. Hvad skal jeg gå efter? - Har kigget på Kitchen Aid, men hvor får

Du skal også beslutte om den skal være mere eller mindre
automatisk,men tror godt jeg kan anbefale Jura maskiner,jeg har en
ældre Impressa X90,den kan godt klare de fleste ting men er
automatisk.

/gubbi

Fra : Morten

Dato : 14-12-09 11:24

"Betona" <sletbettinabjergiversen@mail.dk> wrote in message
> [...]
> Overvejer at købe en god espressomaskine - som også kan skumme mælk til
> Latte mm. Hvad skal jeg gå efter? - Har kigget på Kitchen Aid, men hvor

Jeg er den lykkelige ejer af en Nespresso maskine - sådan laver jeg en
Latte:

Hæld mælk i mælkeskummeren og tryk på en knap
Kom en kaffe-kapsel i Nespresso-maskinen og tryk på en knap
Hæld den varme, skummede mælk i et glas, hæld Espresso-shottet oveni.
Drik den med stor nydelse.

Det er SÅ nemt, det er virkelig af høj kvalitet (sammenlign den endelig ikke
med Nescafe, Senseo og andet) og der er ingen oprydning, andet end lige at
skylle mælkeskummeren.

Maskinen fås fra 1.000,-
Mælkeskummeren koster ca. 600,-

Du kan også få en maskine med indbygget skummer osv, men så er vi oppe i en
højere prisklasse.

Se www.nespresso.dk, og spørg endelig - det er virkelig en religion for sig!

/Morten

Fra : N Dude

Dato : 14-12-09 14:10

Betona wrote.:

> [...]
> til Latte mm. Hvad skal jeg gå efter? - Har kigget på Kitchen Aid,
> men hvor får man den bedste maskine for pengene?

Saeco!

Men glem de billige modeller, og glem især Køkken Assistenten, de laver
røremaskiner!

Skal du have en ordentlig maskine med garanteret konstant tryk og
temperatur, samt noget, som holder i årene frem, så skal du nok ofre 7-8000+
der kan du også lave fire kopper i træk. Jeg har en gammel klassisk Saeco
som nu er 7 år gammel, den gav jeg næsten 10K for, men den har kørt
upåklageligt, og har virkelig lavet mange fantastiske kopper kaffe.

Undgå maskiner som Delongi, Krupss og den slags. Køb noget italiensk og fra
en producent som laver professionelle maskiner. De har den rigtige erfaring.
Ekspressomaskine er IKKE et nemt konsumprodukt, skal maskinen være i orden
kræver det indgående produktions know how. Og det er teknologi som pr
definition er dyrt at fremstille.

1000vis af billige maskiner havner på lossepladsen eller kosteskabet, fordi
de reelt ikke er en dyt værd.

Fra : Morten

Dato : 14-12-09 15:06

"N Dude" <invalid@invalid.invalid> wrote in message

> Men glem de billige modeller, og glem især Køkken Assistenten, de laver
> røremaskiner!
>
> 1000vis af billige maskiner havner på lossepladsen eller kosteskabet,
> fordi de reelt ikke er en dyt værd.

Vil lige knytte kommentaren at dette er helt rigtigt, men altså kun gældende
for "alm" espressomaskiner - Nespresso ER af høj kvalitet selvom de er
billigere, og kører på 19 bar (mange alm espressomaskiner kører kun med 16+
bar) - samtidig får du med i prisen en god serviceaftale hvor de reperere
maskinen hvis den fejler noget, og stiller en anden maskine til rådighed
imens. (og nej, jeg får ikke procenter hos Nespresso, jeg er bare meget
begejstret for min maskine :)

Fra : N Dude

Dato : 14-12-09 16:09

Morten wrote.:

> Vil lige knytte kommentaren at dette er helt rigtigt, men altså kun
> gældende for "alm" espressomaskiner - Nespresso ER af høj kvalitet

Kender dem ikke, og jeg kommer heller ikke til det med den hjemmeside. Det
slags står jeg af øjeblikkeligt....

> selvom de er billigere, og kører på 19 bar (mange alm
> espressomaskiner kører kun med 16+ bar) - samtidig får du med i

Det er en fatal misforståelse. Det handler ikke om så højt tryk, som
overhovedet muligt. Det er blevet et forfalsket salgsargument ligesom RAM
er det i computere. Det er en kaffemaskine, ikke en højttryksspuler!

Spørg en hvilken som helst barista, og han vil fortælle i timevis om, hvad
trykket betyder sammen med mange andre ting.

Men hvis du er glad for maskinen, så er det jo godt, det er det, det handler
om. Der er sikkert kommet mange sjove maskiner de sidste år. Jeg har ikke
fulgt med i syv år, fodi jeg har min som jeg er super glad for. Desværre kan
den ikke fås mere, de nye modeller er i dag udstyret med alskens ligegyldige
digital crab. Min maskine har fx. ikke en touchskærm, den er ikke engang
digital eller elektronisk, men fuldstændig manuel.og man kan undre sig over,
om det overhovedet er muligt at lave en god kop kaffe uden alt dette lir.

Fra : Morten

Dato : 14-12-09 16:37

> [...]
>
> Spørg en hvilken som helst barista, og han vil fortælle i timevis om, hvad
> trykket betyder sammen med mange andre ting.

Njaa men nu skriver jeg jo ikke noget sted i mit indlæg at det ene er bedre
end det andet - men jeg vil da bestemt argumenterer - nu vi er inde på det -
at du har flere muligheder med en maskine der kan leverer op til 19 bar, end
en der kan leverer op til 16 bar.

Hvorom alting er, så er Nespresso jo et system hvor man køber kaffen -
pakket i kapsler, så på dem skal du ikke tænke på tryk og andet - det er i
forvejen justeret for dig, så det passer perfekt til den måde kaffen er
pakket på.

Fra : Erik Olsen

Dato : 14-12-09 21:46

Morten wrote:

> [...]
> inde på det - at du har flere muligheder med en maskine der kan
> leverer op til 19 bar, end en der kan leverer op til 16 bar.

Kan du ikke fortælle lidt om hvad trykket betyder for brygningen og den
færdige espresso?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Morten

Dato : 15-12-09 08:26

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> wrote in message

> Kan du ikke fortælle lidt om hvad trykket betyder for brygningen og den
> færdige espresso?

Ingen anelse?

Fra : Erik Olsen

Dato : 15-12-09 18:27

Morten wrote:
> "Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> wrote in message

> Ingen anelse?

Mnjah, det sætter jo dine tidligere indlæg lidt i relief.

Fra : Morten

Dato : 16-12-09 11:21

> Mnjah, det sætter jo dine tidligere indlæg lidt i relief.

Bestemt ikke - har kun sagt at jeg vil argumenterer for at en "kraftigere"
maskine giver flere muligheder, og det baserer jeg på hvad jeg har hørt
rundt omkring i forbindelse med køb af min egen Espresso maskine, samt fra
folk der arbejder på kaffebarer jeg kender - det er dog kun udtryk for min
egen personlige holdning (hvilket netop er det nyhedsgrupperne primært
bruges til) - så er det op til den enkelte hvad de vil bruge den til ...

Fra : Padre

Dato : 16-12-09 03:41

On 14 Dec., 21:46, "Erik Olsen" <erik.ol...@ishoejby.dk> wrote:

> Kan du ikke fort lle lidt om hvad trykket betyder for brygningen og den
> f rdige espresso?

Sådan som jeg engang fik det forklaret, så kræver en rigtig espresso
at dampen leveres med et vist tryk.

Det der så skaber forvirring er, at det afgørende for, hvor højt
trykket skal være, er diameteren og tykkelsen af laget af kaffe.

Jeg har fx. en Isomac Milenium, hvor diameteren på filteret vistnok er
er 58 mm. En nespressos kapsler har en betydeligt mindre diameter, og
derfor er nespressomaskinen nødt til at arbejde med et højere tryk for
at lave espresso.

--
padre

Fra : Erik Olsen

Dato : 16-12-09 19:49

Padre wrote:

> [...]
> er 58 mm. En nespressos kapsler har en betydeligt mindre diameter, og
> derfor er nespressomaskinen nødt til at arbejde med et højere tryk for

Tja, nu arbejder jeg med procesanlæg (herunder damp) til daglig, derfor
undrede nogle af udsagnene mig. 16 baro hhv 19 baro er ganske høje tryk,
og jeg tror næppe at det er det nøjagtige tryk som (ved tryk i den
størrelsesorden) begrænser funktionen af en espressomaskine. Måske er
det endda bare salgsgejl.

Det forekommer mig langt vigtigere at kaffen er komprimeretet ensartet
fast (eller så ensartet fast som praktisk muligt), og at mam kan opnå
tilstrækkelig tæthed mellem indsats hhv. kapsel og holder. Den mindste
uensartethed i komprimering og tæthed og størstedelen af vandet vil tage
den nemmeste vej, dvs. gennem der hvor kaffen er mindre fast, eller
gennem utætheder. Om trykket er lidt lavere eller lidt højere har højst
betydning for bryggetiden.

At forskellen i diameter på indsats/kapsel kan have betydning for det
tryk der anvendes, lyder umiddelbart rimeligt. Jeg vil da gerne oplyses
om fakta ved espressobrygningen, men vil gerne undgå populære
bortforklaringer og salgsgejl. Problemet er naturligvis når nogen som du
skriver "Sådan som jeg engang fik det forklaret ...", at jeg ikke kan
vide om det er sandt eller ikke. Derfor vil kildehenvisninger være
velkomne og i reglen mere troværdige (selvom der også kan være grund til
at forholde sig kritisk til kilder på internet).

Jeg skal tilføje at jeg har fået udstyr og proces demonstreret og
forklaret hos min datter og hendes kæreste der er meget omhyggelige (og
resultatet falder i min smag), og jeg overvejer selv at købe en
espressomaskine.

Fra : Padre

Dato : 17-12-09 01:36

On 16 Dec., 19:49, "Erik Olsen" <erik.ol...@ishoejby.dk> wrote:

> [...]
> og jeg tror næppe at det er det nøjagtige tryk som (ved tryk i den
> størrelsesorden) begrænser funktionen af en espressomaskine. Måske er

Så vidt jeg forstår er trykket kun en del af det, der skaber en god
espressomaskine. Min maskine har fx. et bryghoved, som varmes op før
brygningen, sådan at kaffen ikke køles for meget, når den løber gennem
maskinen, det skulle også påvirke smagen en del.

> [...]
> den nemmeste vej, dvs. gennem der hvor kaffen er mindre fast, eller
> gennem utætheder. Om trykket er lidt lavere eller lidt højere har højst

Man siger vistnok at man skal lade maskinen køre i 20 sekunder (det er
i hvert fald det, jeg selv gør). Det er også fuldstændig rigtigt, at
kaffen skal pakkes omhygeligt, hvilket der også lægges stor vægt på
når man ser på espressobrygning på nettet. Der findes fx. mange
videoer om emnet på youtube, og på mange sites kan man læse længere
afhandlinger om det optimale antal kilos tryk, man skal stampe kaffen
med etc.

> [...]
> skriver "Sådan som jeg engang fik det forklaret ...", at jeg ikke kan
> vide om det er sandt eller ikke. Derfor vil kildehenvisninger være

Det har du fuldstændig ret i, og grunden til mine formuleringer er, at
jeg netop ikke har sikker viden om emnet selv, og det var da heller
ikke mig, som startede diskussionen om antal bar, men den oplysning,
jeg dengang fik, kunne i hvert fald forklare, hvorfor de forskellige
maskiner kører med forskelligt tryk.

Jeg læste lidt om emnet på diverse sites, da jeg købte min nuværende
maskine for 1½ års tid siden, men det er ikke noget, jeg følger med i,
så jeg kan ikke henvise til sites, som du ikke selv kan google dig til
på et par minutter.

> [...]
> forklaret hos min datter og hendes kæreste der er meget omhyggelige (og
> resultatet falder i min smag), og jeg overvejer selv at købe en

Tja, jeg er meget glad for min Isomac Millenium. Jeg bruger en
Ranciolio Rocky kværn med doseringsenhed og Illy bønner. Det giver
tilsammen en god espresso, men det er en pæn investering. Jeg købte
det hele på dne tyske ebay, hvor priserne var fornuftige.

--
padre

Fra : Erik Olsen

Dato : 17-12-09 18:41

Padre wrote:

> Så vidt jeg forstår er trykket kun en del af det, der skaber en god
> espressomaskine.

Tak for supplerende forklaringer.