Spaghetti bolognese problem
Fra : Ukendt

Dato : 06-12-09 19:44

Kødet i den bolognese som jeg laver smager altid tørt og sejt. Er det fordi
det er økologisk med kun 9-15% fedt? Skal det helst være federe? Og bruger
man evt. fløde i stedet for sødmælk for at få "perler" i sovsen?

Jeg laver det på denne måde:
Lidt olivenolie i en varm gryde
Tilsat 2 små revne løg og en revet gulerod
Havsalt og peber
2 fed hvidløg, presset og lidt oregano
Oksekød (9-15% fedt og økologisk)
1 spsk tomatpuré
1½ dl rødvin
400g hakkede tomater
Lidt Worchestersauce
og lad det simre i 5-6 minutter
Tilsæt ½ dl sødmælk
og så er det faktisk færdig. Men nogle lader det simre i halve timer, jeg
ved ikke hvad der er bedst.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 06-12-09 20:03

"Peter Sørensen" <-> writes:

> og lad det simre i 5-6 minutter

5-6 minutter? Når jeg laver sådan en kødsovs står den gerne mange
timer.

Mvh Trine

--
Så er vi klar med juletræer, pyntegrønt, havenisser, skulpturer,
Gjøltrolde, lys, gaveideer, Willow Tree, kurve og meget andet!

Fra : Carsten Stage

Dato : 06-12-09 20:14

Trine Kornum Christiansen wrote:

> 5-6 minutter? Når jeg laver sådan en kødsovs står den gerne mange
> timer.

Også her - det giver en langt bedre smag, og aldrig problemer med kød der
ike er mørt.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : jos

Dato : 06-12-09 22:12

Carsten Stage wrote:

> Også her - det giver en langt bedre smag, og aldrig problemer med kød
> der ike er mørt.

Ja! - og ja, det skal ikke være det magreste kød!

finn

Fra : søren brix

Dato : 06-12-09 22:31

"jos" <jos@her.dk> skrev i meddelelsen

> Ja! - og ja, det skal ikke være det magreste kød!
>
> finn

får du brunet det kød ordentlig af ?? eller koger det bare nede i gryden
fordi du kommer det hele i på en gang ???
(og husk nu bare fordi at det er økologisk er det ikke nødvendigvis bedre af
den grund)

vh

Søren

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-09 22:39

søren brix wrote:
> får du brunet det kød ordentlig af ?? eller koger det bare nede i
> gryden fordi du kommer det hele i på en gang ???
> (og husk nu bare fordi at det er økologisk er det ikke nødvendigvis
> bedre af den grund)

Jeps, det bliver brunet nede i gryden. Det er jeg meget omhyggelig med.

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-09 22:41

Trine Kornum Christiansen wrote:
> 5-6 minutter? Når jeg laver sådan en kødsovs står den gerne mange
> timer.

Ja 5-6 minutter. Se videoen lidt nede på siden her:
http://sondagsavisen.dk/99/01098996/

Fra : Niels

Dato : 06-12-09 18:06

Prøv at købe kød hos en rigtigt slagter. Bed om friskhakket
oksesmåkød. Skal resultatet være med "blødt" kan du bede om at få det
hakket to gange. De store supermarkedskæders hakkekød forbliver nogle
underlige lange, kedelige trevler.

Men desværre er det blevet sværere at finde slagtere. Jeg spurgte
efter en slagter i Hillerød og fik at vide, at sådan én findes der
ikke længere.

--
Niels

Fra : thl

Dato : 07-12-09 02:16

"Niels" <nboegh@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

http://www.slagtermesteren.dk/

mvh
Thorbjørn

Fra : N Dude

Dato : 10-12-09 15:56

thl wrote.:

> Men desværre er det blevet sværere at finde slagtere. Jeg spurgte
> efter en slagter i Hillerød og fik at vide, at sådan én findes der
> ikke længere.

Ifølge krak er der mindst tre herunder en halalslagter.

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-09 11:59

Niels wrote:
> [...]
> oksesmåkød. Skal resultatet være med "blødt" kan du bede om at få det
> hakket to gange. De store supermarkedskæders hakkekød forbliver nogle

Enig. Men der findes ingen slagter i Kolding længere Jeg må prøve
udenbys.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 07-12-09 15:23

"Peter Sørensen" <-> skrev i meddelelsen

> Enig. Men der findes ingen slagter i Kolding længere Jeg må prøve
> udenbys.

Og så er der jo også den ultimativt bedste måde og det er at købe en
kødhakker og selv hakke sit kød.
Det bliver både bedre end slagterens tilbudskød, 100 gange bedre en Brugsens
kød og 500 gange bedre end discount butikkernes og Superbest´s kød.
Sådan en maskine kan fåes fra et par hundrede og opefter, men
selvfølgeligt.. hvis man hellere vil spise færdiglavet skodmad til 30 kr pr
person kan man jo bare købe færdigretter.

Steen.

Fra : N Dude

Dato : 10-12-09 05:02

Niels wrote.:

> [...]
> Men desværre er det blevet sværere at finde slagtere. Jeg spurgte
> efter en slagter i Hillerød og fik at vide, at sådan én findes der

Man kan jo altså hakke selv!

Trevlerne skyldes sikkert, at det er bov og lignende billige udskæringer, de
hakker.

Jeg kunne ikke drømme om at købe hakkekød fra en butik. Men en ordentlig
lille maskine tager det ingen tid at hakke, og der er en verden til forskel.
Jeg køber ofte bøffer, entrecotes eller culotte/vette i føtex, som er blevet
nedsat, fordi det er ved at nå sidstsalgsdato eller bare på tilbud. Så
fryser jeg det enten helt eller hakket. Det er en helt anden smag end det
hakkekød, de har til kr. 50,- kg. Med den rette maskine taler vi om max
fem minutters arbejde og man er stensikker på, hvad man får i munden. Men
det er klart, at det koster en del mere end 40-50,- kg.

Fra : Niels

Dato : 10-12-09 09:54

On Dec 10, 3:55 pm, "N Dude" <inva...@invalid.invalid> wrote:

> Ifølge krak er der mindst tre herunder en halalslagter.

Jeg har checket Krak. Der kommer rigtigt nok tre hits på "Slagter" i
Hillerød, men den første er i Skævinge, nummer to har tilsyneladende
ikke et detailudsalg og den sidste er, som du siger, halal. Vi var på
besøg i byen (fra København) og ville købe ind til frokost. Vi spurgte
på gågaden, og ingen kunne sige, hvor der lå en slagter. Det rigtigste
er vel også at inkludere "viktualieforretninger" som Krak selv
foreslår når man taster slagter. Men:

"Søgningen på Slagter- og viktualieforretninger med Hillerød gav
desværre intet resultat i Firma"

Thorbjørn foreslår længere oppe i tråden:
http://www.slagtermesteren.dk/

Men den var der altså ingen, af dem vi spurgte, der foreslog.

--
Niels

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 06-12-09 22:40

Peter Sørensen udtrykte præcist:
> og lad det simre i 5-6 minutter

Hehe her står det minimum 3-4 timer og simrer

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 07-12-09 15:17

> [...]
> Tilsæt ½ dl sødmælk
> og så er det faktisk færdig. Men nogle lader det simre i halve timer, jeg

Hvis du køber noget af den langtidsholdbare kød fra diverse discountbutikker
og som jeg lige har set vores lokale superbrugs, så kan det være det der er
problemet. Ellers vil jeg sige som de andre at det skal simre mindst et par
timer hvis det skal være rigtigt godt. Desuden skal der meget mere hvidløg i
og gerne en smule chilli, ikke så det bliver stærkt men bare for at give det
et pift.

Steen.

Steen.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 07-12-09 20:35

> [...]
> Tilsæt ½ dl sødmælk
> og så er det faktisk færdig. Men nogle lader det simre i halve timer, jeg

Hvis du skifter min. ud med timer, så hjælper det svært. Mindre end 6 timer
kan selvfølgeligt også gøre det, men det må gerne kome deropad. Til gengæld
er jeg ganske overbevist om at det ikke betyder en bønne med fedtprocenten.
Personligt vil jeg hellere have olivenolie end oksefedt - men jeg er
overbevist om at det er underordnet i en 'ragu', når det kommer til smagen -
men tiden, den er afgørende både for smag og konsistens.

vh
Jan

--
Jan Bøgh
http://album.boegh.net

Fra : N Dude

Dato : 10-12-09 04:50

Peter Sørensen wrote.:

> [...]
> fordi det er økologisk med kun 9-15% fedt? Skal det helst være
> federe? Og bruger man evt. fløde i stedet for sødmælk for at få

Naturligvis er det sejt, kød kan da ikke koges mørt på 5 minutter!

Ægte romersk bolognese har absolut hverken mælk, fløde eller noget andet i.
Det er en besynderlig turistfidus. Romerne bruger faktisk aldrig fløde i
maden - ej heller i Cabonara og lignende. Det er en total misforståelse, så
længe vi taler om autentisk romersk mad.

Du kan bruge vin, og så kan du bruge en fond (IKKE saltterninger). Samtidig
lad være med at tilsætte kødet salt, når du let-svitser det. Salt trækker
alt saften ud ad kødet, så vent med at salte til gryden skal overlades til
at simre. Endelig er der jo også al væden fra løg, gulerødder og pancetta.
Husk, at rigtig pancetta hverken er røget eller saltet, det er udelukkende
lufttørret grisemave... bug.. Bruger man ikke ægte pancetta, så kan
man bruge røget bacontern, men vær obs på saltindholdet. De billige
færdigeskårede tern har helt op til 4-5% salt, mens et kvalitetsstykke
normalt kun har 1,5% saltindhold.

Og så skal den altså simre i mindst 90 til 120 minnutter.

Sluttelig kan det betale sig at købe noget ordentligt kød og så hakke selv.
Når jeg laver en gryde, så er jeg begyndt at hakke et helt stykke
Berberi-andebryst med - ca 20% og 80% okse. Smagen fra anden og navnlig
skindet giver en fabelagtig god smag. Perlerne som du kalder dem kommer fra
fedtet i pancettaen. Det hjælper ikke at komme hverken fløde eller mælk i,
fordi det har en lille smule emulgerende virkning, så det binder bare
fedtet. Der må ikke være noget som helst emulgator, fx æg. der kan emulgere
fedtet i "vandet". Så man skal også være opmærksom på alle færdigsovsene,
såsom ketchup eller diverse chilisauce og navnlig de færdige pastasovser. De
indeholder ofte modificeret stivelse, og det er faktisk nok til at fedtet
emulgerer. Vil du gerne have flere fedtperler, så kan du fx. smelte lidt
reven ost og så tilsætte det lige inden servering.

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-09 13:22

Jeg takker for alle svarene! Jeg prøver dem af ved næst kommende lejlighed.

Mvh Peter

Fra : Martin Bak

Dato : 10-12-09 16:22

http://blog-dyn.tv2.dk/jan/entry161558.html