Hvilke er de fem bedste film I har set?
Fra : Michel

Dato : 06-12-09 20:18

Hej,

Jeg har tidligere stillet samme spørgsmål i tv-gruppen, men jeg er siden
gjort opmærksom på, at dette nok var den rigtige gruppe. Og grunden til, at
jeg spørger er, at vi måske her i den lidt triste december måske kan give
hinanden lidt gode ideer til nogle gode oplevelser på tv-skærmen og ikke
blot det sædvanlige "zapperi", som jeg selv er ret god til, når jeg endelig
har fjernsynet tændt.

Og så har jeg i øvrigt udvidet fra tv-gruppen til de fem - og ikke tre -
bedste film, du har set. Her er mine bud:

Ringen (Japan 1998)
Når man ser et bestemt videobånd, så dør man 7 dage efter, da det medfører
en forbandelse. Det er mildest talt et dårligt udgangspunkt, men hold op
hvor filmen er uhyggelig. Ringen 2 og Ringen 0 kan også anbefales. Og glem
alt om den amerikanske genindspilning, der slet ikke har samme "uhygge" over
sig.

"The Others" (USA 2001)
En fantastisk thriller på en meget afslappet måde. Og afslutningen er ret
overraskende, men den vil jeg naturligvis ikke afsløre Og så gør det jo
ikke noget, at Nicole Kidman er hovedperson i filmen.

"Askepot og de tre tryllenødder" (Tjekkoslovakiet 1973)
Verdens bedste familiefilm! Glem alt om Disney & Co. Den er bare så skøn, og
musikken er i øvrigt fantastisk. Jeg købte soundtracket i Prag for nogle år
siden, men filmen er både for børn og voksne, selv om de taler tjekkisk, så
den version jeg har er fra et gammelt VHS-bånd med danske undertekster, men
jeg har heldigvis fået den kopieret til DVD.

Legend (USA 1985)
Filmen starter aldeles smukt, men dagslyset forsvinder. Og det bliver en
kamp mod mørke kræfter at prøve at få det tilbage. I øvrigt med Tom Cruise i
den mandlige hovedrolle, men jeg foretrækker ovennævnte Nicole

Poltergeist (USA 1982)
Filmen er en spøjs blanding af familiefilm og horror. Der er nogle aldeles
bizarre scener (dén med tingene, der flyver rundt i børneværelset) og nogle
ret uhyggelige (scenen med swimming-poolen). Hvis du ikke har set den, vil
jeg ikke afsløre mere, men blot sige, at det er horror med en smule
humoristisk distance til genren.

Og jeg kunne blive ved: "Alien 2" (bedre end "Alien" synes jeg), "Rødt chok"
("Don't look back"), "Titanic" (formidabel film med en sød historie uden at
blive alt for vammel) osv. osv. osv.

Hvad er dine bud? De kunne måske inspirere mig og andre til at smutte ud og
investere i en dvd med en film, jeg ikke lige var opmærksom på.

Fra : Kim Jensen

Dato : 07-12-09 14:33

Hej!

> Og så har jeg i øvrigt udvidet fra tv-gruppen til de fem - og ikke tre -
> bedste film, du har set. Her er mine bud:

Som forventet er din egen liste allerede et godt eksempel på, at smag og
behag er sindsygt forskellig fra person til person.

> Ringen (Japan 1998)

Har set den, men den er langt fra min top X liste. Hvis det endelig skal
være asiatisk horror, synes jeg Audition gjorde større indtryk på mig
(http://www.imdb.com/title/tt0235198) - ganske tå-krummende i sit klimaks.

> "The Others" (USA 2001)

Enig; godt gys/thriller med et fint twist. Lidt i samme genre synes jeg
dog bedre om Børnehjemmet (http://www.imdb.com/title/tt0464141/) selv om
den nok kan kategoriseres lidt mere i "gys"-genren end The Others.

> Poltergeist (USA 1982)

Husker den som helt forfærdelig uhyggelig da jeg var barn - gensyn i dag
hvor jeg har passeret de 30 giver den desværre langt fra samme oplevelse.

> Og jeg kunne blive ved: "Alien 2" (bedre end "Alien" synes jeg)

Her er vi helt uenige Ingen af efterfølgerne er IMHO nær så gode som
den "originale".

> Hvad er dine bud? De kunne måske inspirere mig og andre til at smutte ud og
> investere i en dvd med en film, jeg ikke lige var opmærksom på.

1. Blade Runner: Unik kombination af god historie, fantastiske kulisser,
Harrison Ford, smuk musik, stemning og filmisk dybde. Den nye Final Cut
på Blu-Ray er helt oppe at ringe! /me love
(http://www.imdb.com/title/tt0083658)

2. The Prestige: Blot én af de eminente film fra Christopher Nolan
(Memento, Following, Batman Begins m.fl.). Hvor Memento er meget ekstrem
i sin særprægede story-line har The Prestige noget af det samme, men
også en meget fin historie, interessante karakterer og en utrolig flot
visuel stil. (http://www.imdb.com/title/tt0482571)

3. Se7en: Vel nok den bedste thriller jeg mindes at have set. Ond, mørk
og proppet med gode skuespilspræstationer
(http://www.imdb.com/title/tt0114369). I samme genre er også værd at
nævne Kalifornia (http://www.imdb.com/title/tt0107302) - ikke helt samme
niveau, men absolut en god filmoplevelse.

4. 12 Monkeys: Rent mesterværk instrueret af Terry Gilliam. Snart 15 år
gammel men stadig en absolut favoritfilm her hos mig
(http://www.imdb.com/title/tt0114746/

5. The Game: Michael Douglas som omdrejningspunkt i en dobbelt
(tribble?) twistet thriller. (http://www.imdb.com/title/tt0119174)

Boblere:

- Cube; sær film i et absurd futuristisk sceneri, men hvor er den dog
unik, medrivende og gennemført (http://www.imdb.com/title/tt0123755/)

- Tideland; vist nok den mest "husk-værdige" skive der har været i min
DVD-afspiller i indeværende år - hjerteskærende, flot og meget spændende
fantasy (http://www.imdb.com/title/tt0410764)

- Ghost In The Shell; en af mine første animé-oplevelser og den har
stadig en stor stjerne hos mig. Især de maleriske mellemsekvenser er
helt utroligt smukke (http://www.imdb.com/title/tt0113568). 2'eren
(Innocence) har ikke opnået helt samme anerkendelse, men den er mindst
lige så flot (http://www.imdb.com/title/tt0347246).

- Gattaca; skøn blanding af drama, romantik og sci-fi
(http://www.imdb.com/title/tt0119177)

- Dark City; kunne man tage det visuelle udtryk fra denne film og lave
til et maleri ville det blive fantastisk - og samtidig forkæles man med
et univers der blander scifi, fanatasy og film noir.
(http://www.imdb.com/title/tt0118929)

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Holst

Dato : 07-12-09 14:40

Kim Jensen wrote:

> Har set den, men den er langt fra min top X liste. Hvis det endelig skal
> være asiatisk horror, synes jeg Audition gjorde større indtryk på mig
> (http://www.imdb.com/title/tt0235198) - ganske tå-krummende i sit klimaks.

Jeg kunne godt lide The Ring, men Audition er helt bestemt bedre. Helt
enig med dig.

> Enig; godt gys/thriller med et fint twist. Lidt i samme genre synes jeg
> dog bedre om Børnehjemmet (http://www.imdb.com/title/tt0464141/) selv om
> den nok kan kategoriseres lidt mere i "gys"-genren end The Others.

Har desværre endnu ikke set Børnehjemmet, men har hørt meget godt om den.

> Husker den som helt forfærdelig uhyggelig da jeg var barn - gensyn i dag
> hvor jeg har passeret de 30 giver den desværre langt fra samme oplevelse.

Enig. Jeg føler ikke, at den slags film holder i længden. Ofte skyldes
det nok, at man simpelthen er blevet ældre. Det er måske lidt film
rettet mod et teenagepublikum eller så.

> Her er vi helt uenige Ingen af efterfølgerne er IMHO nær så gode som
> den "originale".

Jeg synes, at filmene er så forskellige i type, at de er svære at
sammemnligne. Alien er helt sikkert en (rum)gyser, hvorimod Aliens mere
er en (rum)actionfilm.

Fra : Kim Jensen

Dato : 07-12-09 16:43

> Jeg synes, at filmene er så forskellige i type, at de er svære at
> sammemnligne. Alien er helt sikkert en (rum)gyser, hvorimod Aliens mere
> er en (rum)actionfilm.

Tror du rammer ret præcist dér; jeg har det meget (overordentligt) svært
med typiske (amerikanske) actionfilm. Jeg ser stort set aldrig
"blockbusters", men igen ender det jo på personlig smag og behag - og
heldigvis for det.

Fra : Zeki

Dato : 08-12-09 17:14

"Michel" <nosp@mthanks.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,

> Hvad er dine bud?

Ikke nødvendigvis de "bedste" (sådan Oscar-mæssigt set), men mine fem af
mine favoritter - film som jeg aldrig bliver træt af at gensé - er:

Once Upon a Time in America
Braveheart
Boondock Saints
Lion of the Desert
Ørneborgen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-12-09 21:49

Zeki:

> [...]
>
> Ikke nødvendigvis de "bedste" (sådan Oscar-mæssigt set), men mine
> fem af mine favoritter - film som jeg aldrig bliver træt af at

Ikke i nogen bestemt orden:

Den Tredie Mand
Dial M for Murder
Harry og Kammertjeneren
Casablanca
Singin' in the Rain

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Jesper

Dato : 08-12-09 22:38

Zeki <zeki@nej.dk> wrote:

> [...]
>
> Ikke nødvendigvis de "bedste" (sådan Oscar-mæssigt set), men mine fem af
> mine favoritter - film som jeg aldrig bliver træt af at gensé - er:

The Woman In the Window
Dellamorte Dellamore/Cemetary Man
I Am a Fugitive From a Chain Gang
Lord of the Rings trilogien
The Fountain
--
Jesper
A dollar in aid to the third world not spend on

Fra : Optimus Prime

Dato : 09-12-09 10:21

Michel skrev:
> Hvad er dine bud? De kunne måske inspirere mig og andre til at smutte ud og
> investere i en dvd med en film, jeg ikke lige var opmærksom på.

Ah det er sådan et svar, som er forskelligt fra dag til dag, men her er
mit bud for idag:

American Beauty
Rebel without a Cause
Cool Hand Luke
Crank
og sidst men ikke mindst: Kim Ki-duk's fantastiske "Spring, Summer,
Fall, Winter... and Spring"

Fra : Tue Sørensen

Dato : 21-12-09 19:14

On 6 Dec., 20:18, "Michel" <n...@mthanks.dk> wrote:
> [...]
> ret uhyggelige (scenen med swimming-poolen). Hvis du ikke har set den, vil
> jeg ikke afsløre mere, men blot sige, at det er horror med en smule

Sjov blanding af film du kan lide - sødsuppe på den ene side, horror
på den anden! Jeg er ikke til horror, men kan godt lide sødsuppe,
når det er ordentligt lavet (og det er det jo i Legend).

> Hvad er dine bud? De kunne måske inspirere mig og andre til at smutte ud og
> investere i en dvd med en film, jeg ikke lige var opmærksom på.

Mine fem største filmoplevelser overhovedet, uden nogen egentlig
nummerrækkefølge:

Highlander
2001 - A Space Odyssey
Much Ado About Nothing (af Kenneth Branagh - også ganske
sødsuppeagtig!)
Life of Brian
Back to the Future-trilogien

Som boblere vil jeg nævne fede sci-fi film som Aliens, Total Recall,
Starship Troopers og Ghostbusters, fantasy-film som Pleasantville og
Ladyhawke, komedier som Monty Python and the Holy Grail, Trading
Places og The Great Dictator, historiske film som Amadeus og Brændt af
Solen, Shakespeare-film som Hamlet og Henry V (begge af Branagh) og
Titus, og af realistiske dramaer vil jeg fremhæve Betrayed fra 1988,
med Tom Berenger og Debra Winger. Mere intenst bliver det ikke, hvis
du spørger mig.

Håber du fik lidt inspiration.

- Tue