hvilken NAS harddisk ??
Fra : jagge

Dato : 06-12-09 18:06

jeg har fået øjnene op for mulighederne i at have en NAS harddisk
stående til central backup for alle i husstanden og central jukebox for
et sonos system.

MEN hvad dælen skal man vælge. Er det fuldstændigt ligegyldigt eller er
der stor forskel i brugervenlighed, funktionalitet etc ??

Min ven har en fra netgear han er godt tilfreds med, andre bud modtages
meget gerne.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-12-09 18:11

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
> der stor forskel i brugervenlighed, funktionalitet etc ??
>
> Min ven har en fra netgear han er godt tilfreds med, andre bud modtages

Synology er toppen af poppen ...Og jo billigere dimsere er, jo
langsommere bliver de gerne ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 06-12-09 18:44

> Synology er toppen af poppen ...Og jo billigere dimsere er, jo
> langsommere bliver de gerne ...

Jeg har også en Synology, og har set nogle i Humac fra LaCie. Men dem
kan jeg naturligvis ikke udtale mig om.

Jeg tror de fleste kører en form for Linux, og så kan de i øvrigt bruges
som printservere.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : jagge

Dato : 06-12-09 19:41

n jeg naturligvis ikke udtale mig om.

> Jeg tror de fleste kører en form for Linux, og så kan de i øvrigt bruges
> som printservere.

Ok jeg vil lige kigget på synology.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-12-09 20:30

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg har også en Synology, og har set nogle i Humac fra LaCie. Men dem
> kan jeg naturligvis ikke udtale mig om.

Jeg har haft et par LaCie igennem fingrene igennem årene og mit råd er
nok at holde sig væk ... med mindre man tager deres "pro" udgaver... men
det er så en helt anden prisklasse.

<http://www.lacie.com/dk/products/product.htm?pid=11202>

/thomas

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 07-12-09 12:06

Thomas von Hassel wrote:

> Synology er toppen af poppen ...Og jo billigere dimsere er, jo
> langsommere bliver de gerne ...

Kig også på Qnap, nærmeste konkurrent på næsten alle områder.

Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 07-12-09 19:22

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Min ven har en fra netgear han er godt tilfreds med, andre bud modtages
> meget gerne.

Hvorfor ikke snuppe en netgear readynas duo. En del af det at bruge en
NAS er jo at kende dens funktioner og her hjælper det hvis man har nogen
at lære det af - eks. en ven

Kig i øvrigt ind hos www.streamtech.dk De virker seriøse omkring
streaming af musik.

--
Mvh Martin

Fra : Michael Horn

Dato : 09-12-09 22:55

> [...]

> der stor forskel i brugervenlighed, funktionalitet etc ??
>
> Min ven har en fra netgear han er godt tilfreds med, andre bud modtages

Hej Jeg har en synologi 101g+ hvis du skulle være int? kørt meget lidt.
200GB disk gbit ethernet webserver, itunes deling, mediaserver, photo
mm.

Michael Horn

Fra : jagge

Dato : 09-12-09 22:57

Jakob

> Hej Jeg har en synologi 101g+ hvis du skulle være int? kørt meget lidt.
> 200GB disk gbit ethernet webserver, itunes deling, mediaserver, photo

Hej

jeg skal nok have fat i en med væssentlig mere plads, men tak for
tilbudet.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-12-09 23:20

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Jakob

> Hej
>
> jeg skal nok have fat i en med væssentlig mere plads, men tak for
> tilbudet.

du kan jo selv knalde en større disk i. ..

/thomas

Fra : jagge

Dato : 10-12-09 11:47

Michael Horn <brmhorn@skalfjernesgmail.com> wrote:

> Hej Jeg har en synologi 101g+ hvis du skulle være int? kørt meget lidt.
> 200GB disk gbit ethernet webserver, itunes deling, mediaserver, photo
> mm.

Hey

Har lige kigget lidt på det. Såvidt jeg kan se kan der kun være en disk
i den. Jeg vil gerne have en der kan spejle inholdet på 2 diske så jeg
også har taget hånd om backup, men ellers tak for tibudet.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-12-09 11:56

> [...]

> i den. Jeg vil gerne have en der kan spejle inholdet på 2 diske så jeg
> også har taget hånd om backup, men ellers tak for tibudet.

Raid eller spejling er ikke backup ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 10-12-09 19:30

> Raid eller spejling er ikke backup ...

hvorfor ikke ?

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-12-09 20:02

> hvorfor ikke ?

Raid1 (eller højrer) er sikring af oppetid

backup er sikring af data i tilfælde af godzilla komme og spiler dit
kontor.

/thomas

Fra : jagge

Dato : 11-12-09 10:26

> Raid1 (eller højrer) er sikring af oppetid
>
> backup er sikring af data i tilfælde af godzilla komme og spiler dit
> kontor.

Ahh det er lidt en strid om ord og jeg er ikke helt enig.

Selvfølgelig er en raid1 sikring af mine data i forhold til en bærbar
der bliver stjålet på arbejde, i bilen, på cafeen etc. Det er for mig en
ret meget mere reel risiko en det andet. Og derfor er det naturligvis
også backup.

MEN du har da ret jeg kan jo kombinere det med en halvårlig kopiering
fra NAS til en ekstern disk der kan obevares hos naboen det vil nok være
en udemærket ide, MEN så er jeg stadig ikke sikret mod meteor nedslag i
mit nabolag ;0).

Det er jo uanset hvad backup det hele, det eneste der afviger er
omfanget og rækkeviden.

Det er nok her vi er lidt uenige.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-12-09 10:43

> [...]
> mit nabolag ;0).
>
> Det er jo uanset hvad backup det hele, det eneste der afviger er

Hvis du bruger en RAID1 boks til bacup så er alle jo glade. Hvis du
_kun_ har dine data liggende på en RAID1 boks så er det ikke hvad jeg
vil kalde backup.

/thomas*

* der har sine data så mange steder at han ikke har tal på dem uden at
tænke og tælle på fingrene.

Fra : Morten Lind

Dato : 11-12-09 14:19

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> MEN så er jeg stadig ikke sikret mod meteor nedslag i
> mit nabolag ;0).

Så har du vist heller ikke brug for din back-up

M.

Fra : jagge

Dato : 12-12-09 21:58

ikke sikret mod meteor nedslag i

> Så har du vist heller ikke brug for din back-up

He he jeg er jo altid på min arbejdsplads ;0).

MVH

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-12-09 19:26

Morten Lind skrev:

> Så har du vist heller ikke brug for din back-up

Det kommer vel an på om han er hjemme eller ej?

Fra : Morten Lind

Dato : 10-12-09 11:58

> [...]

> Hej Jeg har en synologi 101g+ hvis du skulle være int? kørt meget lidt.
> 200GB disk gbit ethernet webserver, itunes deling, mediaserver, photo

Hej Michael - hvad skal du have for den, og hvor bor den?

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-12-09 16:26

Morten Lind skrev:

> Hej Michael - hvad skal du have for den, og hvor bor den?

Hvis prisen er rigtig, kunne jeg også godt være interesseret. Morten og
jeg dækker tilsammen hele landet :D

Fra : Michael Horn

Dato : 10-12-09 23:10

> Hvis prisen er rigtig, kunne jeg også godt være interesseret. Morten og
> jeg dækker tilsammen hele landet :D

Hvad med 550,-
Michael Horn

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-12-09 23:20

Michael Horn skrev:

> Hvad med 550,-

Med disk? Hvor bor den?

Fra : Michael Horn

Dato : 11-12-09 07:20

> Med disk? Hvor bor den?

Med disk, 8220 Århus

Michael Horn

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-12-09 19:44

Michael Horn skrev:

> Med disk, 8220 Århus

Jeg tror jeg springer over alligevel. Skal jeg have en NAS skal den
kunne bruges[1] med Time Machine.

[1] let :)

Fra : Morten Lind

Dato : 11-12-09 01:58

> Hvad med 550,-

Jeg tror, Thorbjørn er mere opsat

M.

Fra : Martin [6000]

Dato : 10-12-09 19:44

Den Thu, 10 Dec 2009 19:29:56 +0100 skrev jagge:

> hvorfor ikke ?

Fordi backup er sikring af dine data.

Dine data er ikke sikret mod indbrud, tyveri samt lynnedslag fx.

De er kun sikret mod harddisknedbrud og hvor tit er det lige en harddisk
står af?

Jeg har endnu ikke oplevet det og kun en i min omgangskreds har prøvet
det en enkelt gang, men det var en DOA så han nåede ikke engang at miste
data.

--
Martin
Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 10-12-09 20:35

Martin [6000] skrev:
> Dine data er ikke sikret mod indbrud, tyveri samt lynnedslag fx.
>
> De er kun sikret mod harddisknedbrud og hvor tit er det lige en harddisk
> står af?

Hyppigere end indbrudstyveri og lynnedslag.

/Lars

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-12-09 20:39

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Hyppigere end indbrudstyveri og lynnedslag.

hvis jeg skulle vælge imellem Raid og alm. backyp så tog jeg backup ...
men ideelt har du begge dele.

/thomas

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 10-12-09 20:45

Thomas von Hassel skrev:

> hvis jeg skulle vælge imellem Raid og alm. backyp så tog jeg backup ...
> men ideelt har du begge dele.

Jeg opponerer ikke mod backup, men mod antydningen om at harddiske
sjældenere "står af" end de bliver stjålet eller ramt af lynet.

/Lars

Fra : jagge

Dato : 11-12-09 10:22

Martin [6000] <martinlj@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg har endnu ikke oplevet det og kun en i min omgangskreds har prøvet
> det en enkelt gang, men det var en DOA så han nåede ikke engang at miste

Hej

Jeg har oplevet det på min arbejdsplads.

Og så er en spejlet backup på en NAS nok temmelig meget bedre end ingen
backup. Det er jo et spørgsmål om statistik. Jeg er også overbevist om
at en ødelagt/stjålen primær maskine er en større risiko for mig end
lynnedslag og generelt tyveri.

Jeg har tænkt mig at placere en NAS i en kælder på et diskret sted. Jeg
er overbevist om at hvis noget bliver nakket er det udstyret i stuen.

Men ellers har du jo ret.

MVH

Jakob

Fra : Martin [6000]

Dato : 10-12-09 20:45

> Hyppigere end indbrudstyveri og lynnedslag.

Og alligevel frygter jeg mere indbrud - naboen har haft indbrud 2 gange
og genboen 1 gang - inden for de sidste 4 år. Bor i en by hvor der hver
uge har været en bølge af indbrud i bestemte dele af byen.

Bemærk: Jeg siger ikke man ikke skal bruge RAID-1 - blot man lige er
opmærksom på at det ikke nødvendigvis er den rette løsning.

Selv kører jeg ikke raid-1, men kører en rdiff-backup hver nat på en
anden harddisk - derigennem sikrer jeg mig også mod dumme brugerfejl, fx.
slettede filer da jeg altid kan "rulle" tilbage ligesom I kan med
Timemachine og ugentlig ryger det hele over på en ekstern harddisk som
opbevares aflåst et andet sted i byen.

I værste fald er jeg en uge bagud, i bedste fald blot et døgn.

Med Raid-1 som eneste løsning kan værste fald være ingen data overhovedet
og bedste fald "1 sekund".

Fra : Martin [6000]

Dato : 10-12-09 20:47

> Jeg opponerer ikke mod backup, men mod antydningen om at harddiske
> sjældenere "står af" end de bliver stjålet eller ramt af lynet.

Det må stå for din egen regning.

Derimod har jeg skrevet, at de måske ikke står så tit af som folk frygter
og at man ikke skal negligere de andre "trusler" mod ens data.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 10-12-09 21:34

> [...]

> der stor forskel i brugervenlighed, funktionalitet etc ??
>
> Min ven har en fra netgear han er godt tilfreds med, andre bud modtages

Synology CS-407 kan tage 4 diske og kan køre RAID6

Det vil sige at du kan få 2 GB plads til en fornuftig GB pris.

Bemærk at den kun har 100 Mbit netkort.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : jagge

Dato : 11-12-09 10:28

> Synology CS-407 kan tage 4 diske og kan køre RAID6
>
> Det vil sige at du kan få 2 GB plads til en fornuftig GB pris.
>
> Bemærk at den kun har 100 Mbit netkort.

OK tak for tippet den kigger jeg lige på. !00 Mbit er vel ok til alm
backup, jeg har ikke brug for den som arbejdsdisk til videoarbejde etc.
Men som et sted video og lyd kan streames fra og som en fælles backup
disk.

Tak for hjælpen

MVH

Jakob

Fra : Martin [6000]

Dato : 10-12-09 21:41

Den Thu, 10 Dec 2009 20:49:24 +0100 skrev Lars Kongshøj:

> Så giver det mere mening - lyder som et lidt surt sted at bo

Jeg ved ikke om det er mig der ser spøgelser - der har mit bekendt ikke
været "andet" end de 3 indbrud siden. Men det ligger da i baghovedet..

Fra : Martin [6000]

Dato : 11-12-09 14:02

> Og så er en spejlet backup på en NAS nok temmelig meget bedre end ingen
> backup.

Ja selvfølgelig er det det - ingen har påstået det modsatte (a' har
ihvertfald æ').

> Jeg har tænkt mig at placere en NAS i en kælder på et diskret sted. Jeg
> er overbevist om at hvis noget bliver nakket er det udstyret i stuen.

Det er nok en god strategi - min server er også placeret et "godt"
sted

> Men ellers har du jo ret.

Som regel ;)