lidt ot - hvordan lægger man sine dvd'e
Fra : Bjørn

Dato : 05-12-09 17:31

Har købt win7 hvori der er et mediecenter. Jeg havde jo så forestillet
mig at man kunne læse sine dvd'er ind på harddisken og tilgå dem via
mediecenteret, men der er åbenbart mere til det end som så. Hvordan gør
andre filmentusiaster? Er det en fjollet måde at gøre tingene? Er der en
slags "praksis" omkring disse ting?
Jeg kan se der findes forskelligt ripping software, - er det måden at
gøre det på?

Kh
Bjørn

Fra : Mads

Dato : 05-12-09 21:06

On Sat, 05 Dec 2009 17:31:16 +0100, Bjørn <info@xmetal.dk> wrote:

> [...]
> slags "praksis" omkring disse ting?
>Jeg kan se der findes forskelligt ripping software, - er det måden at

Hej

Jeg har lige lagt de fleste af mine film ind på harddisken så de kan
tilgås fra Media Center. Her er min fremgangsmåde.

1.Jeg kopierer filmen ind på disken med DVDFab HD Decrypter som
er gratis
http://www.dvdfab.com/free.htm

Har man masser af plads er punkt 1 sådan set nok. Nu fortæller du bare
Media Center hvor den finder filmene.

2. Jeg har begrænset plads, så jeg fjerner alt unødvendigt gøgl og
komprimerer filmen med DVDshrink som også er gratis
http://programmer.downloadcentral.dk/?DVDShrink/Rip-Kopier/Multimedie/832
Hvorpå jeg sletter de oprindelige filer

Punkt 2 tager selvf. lidt ekstra tid

mvh Mads

Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-12-09 22:26

Mads wrote:
[...]
> [...]
>
> 2. Jeg har begrænset plads, så jeg fjerner alt unødvendigt gøgl og
> komprimerer filmen med DVDshrink som også er gratis

Hvor meget plads spares derved, og hvordan med billedkvaliteten? (Jeg
har ikke mediecenter p.t., men får det helt sikkert om en 2-5 år, og er
derfor nysgerrig).

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Mads

Dato : 06-12-09 09:17

On Sat, 05 Dec 2009 22:25:42 +0100, Peter Knutsen
<peter@sagatafl.invalid> wrote:

>Hvor meget plads spares derved, og hvordan med billedkvaliteten? (Jeg
>har ikke mediecenter p.t., men får det helt sikkert om en 2-5 år, og er
>derfor nysgerrig).

Tja, man går typisk fra en 6 - 9 GB til 4,2 GB, hvis man lader
DVDshrink komprimere filmen til størrelsen på en enkeltlags DVD,
men det kan man stille på i programmet, så man kan også bare
fjerne ekstramateriale uden at komprimere. Så spares der bare
lidt mindre plads.

Jeg har ikke bemærket nogen synlig forringelse i billedkvaliteten
så længe mine film komprimeres mellem 0 og 20 %. Er det mere
end det begynder det at kunne anes.
( Set på mit 42" Panasonic plasma TV )

mvh Mads

Fra : Peter Knutsen

Dato : 06-12-09 09:59

Mads wrote:
> [...]
> men det kan man stille på i programmet, så man kan også bare
> fjerne ekstramateriale uden at komprimere. Så spares der bare

Kan man også slippe for tvungne intro-forløb? Altså de der små sekvenser
på en DVD, som absolut *skal* afspilles, ikke kan skippes, før man selv
får lov at bestemme?

> Jeg har ikke bemærket nogen synlig forringelse i billedkvaliteten
> så længe mine film komprimeres mellem 0 og 20 %. Er det mere
> end det begynder det at kunne anes.

Tak for info.

> ( Set på mit 42" Panasonic plasma TV )

Som er Full HD?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Mads

Dato : 06-12-09 10:14

On Sun, 06 Dec 2009 09:58:33 +0100, Peter Knutsen
<peter@sagatafl.invalid> wrote:

>Kan man også slippe for tvungne intro-forløb? Altså de der små sekvenser
>på en DVD, som absolut *skal* afspilles, ikke kan skippes, før man selv
>får lov at bestemme?

Ja, DVDshrink kan fjerne stort et alt hvad du har lyst til at fjerne.
Du kan fjerne reklamer, kopi-advarsler, ekstramateriale, ekstra
lydspor og unødige undertekster. Jo mere af dette som fjernes,
desto mindre behøver man jo at komprimere selve filmen.
http://www.mrbass.org/dvdshrink/

>Som er Full HD?

Nej, men det er DVD film jo heller ikke.

Min PC monitor er full HD og lidt til, men der ses altså
heller ingen synlig forringelse nor komprimeringen er
under 20%

Desuden bestemmer du jo selv hvor meget du vil
komprimere. DVDshrinks standardindstilling er at
komprimere ned til 4,3 GB, men det kan du ændre.
Du behøver ikke komprimere. Hvis du kun fjerner
det uønskede tager provessen også meget mindre
tid. Typisk 1 - 2 minutter

mvh Mads

Fra : Hagar

Dato : 06-12-09 20:51

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> komprimere ned til 4,3 GB, men det kan du ændre.
> Du behøver ikke komprimere. Hvis du kun fjerner
> det uønskede tager provessen også meget mindre

Nu bruger jeg DVDfab 6, den kan fjerne uønsket materiale fra filmene, så som
menu, introer og andet, samtidig, så kan den også lave filmene så de passer
på en enkelt dvd skive, så med 6'eren sparer man så et program. DVDfab kan
en masse andet også, i det hele taget et ganske fornuftigt program.

Hagar

Fra : Mads

Dato : 06-12-09 21:07

On Sun, 6 Dec 2009 20:50:48 +0100, "Hagar" <nogo31@hotmail.com> wrote:

> [...]
>på en enkelt dvd skive, så med 6'eren sparer man så et program. DVDfab kan
>en masse andet også, i det hele taget et ganske fornuftigt program.

Ja, det er da sikkert lettere. Jeg vil bare hellere bruge 2 nemme og
helt gratis programmer end jeg vil betale 300 kr for et der kan
det samme.

( Bare kald mig en gnier )

mvh Mads