MS Windows
briani 27239
Gamle 32-bit-programmer under 64-bit Windo~
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-12-09 11:41

Hej alle

Min far er ved at overveje køb af ny bærbar. Han er vant til XP
og til nogle ældre programmer som han gerne vil kunne fortsætte
med at bruge, f.eks. Lotus123.

Nu spørger han om han kan køre dem på et 64-bit system. Kan han
det?

Kan man ved køb af nye maskiner vælge om de skal have 32- eller
64-bit Windows installeret? Er der fordele/ulemper ved det ene
eller det andet?

--
Bertel

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 05-12-09 12:50

On 05-12-2009 11:41, Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]
> med at bruge, f.eks. Lotus123.
>
> Nu spørger han om han kan køre dem på et 64-bit system. Kan han

Helt gamle 16-bit programmer kører ikke. Der er nogle undtagelser med
32-bit programmer men generelt er undtagelserne programmer der arbejder
"tæt på systemet" såsom Firewalls, Antivirus, mm.

Han kan dog bruge noget som f.eks. VMWare til at køre en ældre Windows
simuleret hvis der skulle være problemer. 7 Pro og opefter har også
Virtual PC der følger med, men man betaler så også en merpris for pro
udgaven.

> Kan man ved køb af nye maskiner vælge om de skal have 32- eller
> 64-bit Windows installeret? Er der fordele/ulemper ved det ene
> eller det andet?

Hvis det ikke er en OEM version så skulle der følge DVD'er med til både
32- og 64-bit system.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-12-09 13:40

Thomas Jespersen skrev:

> Hvis det ikke er en OEM version så skulle der følge DVD'er med til både
> 32- og 64-bit system.

Tak, du har stort svaret på det hele. Jeg følger dog stadig
tråden hvis der skulle dukke nye guldkorn op.

--
Bertel

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-12-09 16:47

Bertel Lund Hansen <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

> Tak, du har stort svaret på det hele. Jeg følger dog stadig
> tråden hvis der skulle dukke nye guldkorn op.

Jeg har skiftet fra 32-bit Vista HP (en FPP, man bestiller nye DVDer fra
MS, det kostede 92,79 kr) til 64-bit på min Macbook (4 GB RAM) og den
version kører meget bedre. Det udnytter hardwaren bedre.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-12-09 08:06

Thomas Jespersen skrev:

> 7 Pro og opefter har også Virtual PC der følger med, men man
> betaler så også en merpris for pro udgaven.

Så vidt jeg kan forstå, så kræver Virtual PC, at man har en
funktion i BIOS, som tillader at køre virtuelle systemer på det(*).
Den funktion har jeg desværre ikke på mit ca. 2 år gamle bundkort,
så det kræver vist også et ret nyt bundkort og CPU.

(*) Hardware-assisted virtualization.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jan Smed

Dato : 13-12-09 20:31

Thomas Jespersen wrote:

> Hvis det ikke er en OEM version så skulle der følge DVD'er med til både
> 32- og 64-bit system.

Lidt off topic, men alligevel:

Jeg har netop en 32- og 64-bit-version i samme æske. Kan jeg opgradere
fra 32 til 64 bit og stadig køre "lovlig" Windows 7?

Fra : J

Dato : 13-12-09 21:30

"Jan Smed" <smeden@nomail.invalid> skrev i en meddelelse

> Lidt off topic, men alligevel:
>
> Jeg har netop en 32- og 64-bit-version i samme æske. Kan jeg opgradere
> fra 32 til 64 bit og stadig køre "lovlig" Windows 7?

Nej.

Fra : Mads

Dato : 13-12-09 21:34

On Sun, 13 Dec 2009 20:31:15 +0100, Jan Smed <smeden@nomail.invalid>
wrote:

>Jeg har netop en 32- og 64-bit-version i samme æske. Kan jeg opgradere
>fra 32 til 64 bit og stadig køre "lovlig" Windows 7?

Jada.

Fra : Jan Smed

Dato : 14-12-09 03:46

Mads wrote:

> Jada.

Ja, det håbede jeg. Aner ham dér "J" ikke, hvad han snakker om, eller er
han bare "morsom"???

Fra : KentBM

Dato : 07-12-09 15:58

Bertel Lund Hansen skrev:
> Hej alle
>
> Min far er ved at overveje køb af ny bærbar. Han er vant til XP
> og til nogle ældre programmer som han gerne vil kunne fortsætte
> med at bruge, f.eks. Lotus123.
Har du overvejet om du ikke i stedet for skulle undervise din fader i
brugen af for eksempel OpenOffice?

Eller også skal du måske have fat i en Windows 7 med Windows XP Mode.
Altså en Professional eller Ultimate, måske kan det gøre jobbet?

--

Kent