LaCie harddisk
Fra : Ralph Køster

Dato : 05-12-09 00:18

Jeg har en 4 år gammel LaCie extern harddisk som jeg er rigtig glad for.
Den har 2 x 250 gb harddiskplads men det ser ud som 1 x 500 gb sikkert på
grund af interface eller lign. Har ikke så meget forstand på det.
Men mit spørgsmål er nu...

Kan jeg bytte de 2 harddiske ud med 2 større?
750 Gb eller lign uden at den bliver forvirret?

Det er firewire 400/800 på den og det er pga firewire 800 jeg er så glad for
den.
Der er også USB 2.0 men ville den være i stand til at være forbundet til 2
forskellige computere med hver sin tilslutningstype?
Den får jo 220 v. så den kræver ikke strøm gennem usb.

Måske det ville være billigere bare at købe en helt ny, men er der nogle nye
der kører på firewire 800 ???

Ralph.

Fra : co@ch [4130]

Dato : 05-12-09 09:33

"Ralph Køster" <Get@grip.now> skrev i en meddelelse
> [...]
> Den har 2 x 250 gb harddiskplads men det ser ud som 1 x 500 gb sikkert på
> grund af interface eller lign. Har ikke så meget forstand på det.

** Det er sansynligt at der sidder en 500GB i, der bare er partitioneret som
2 x 250GB

> Kan jeg bytte de 2 harddiske ud med 2 større?
> 750 Gb eller lign uden at den bliver forvirret?

**Ja ...køb en 1,5TB hardisk og del den i 2 parttioner

> Måske det ville være billigere bare at købe en helt ny, men er der nogle
> nye der kører på firewire 800 ???

** Måske er det ikke så nemt bare at skifte hardisken ud indeni, da printet
der styrer lamper og kontakter kan **være loddet sammen med stikket til
hardisken.
**Jeg havde en WD boks som jeg ville skifte disken ud på, men den var loddet
sammen indeni....såee ?

Mvh
Bri@n

Fra : Mads

Dato : 05-12-09 10:12

On Sat, 5 Dec 2009 09:32:34 +0100, "co@ch [4130]"
<eksisterer@ikke.danmark> wrote:

> [...]
>hardisken.
>**Jeg havde en WD boks som jeg ville skifte disken ud på, men den var loddet

Jeg ville nok starte med at åbne kassen, både for at finde ud af
om disken kan skiftes, rent fysisk, men også for at se hvilket
interface der er på den.
Det er jo ikke uvæsentligt om der er IDE eller SATA stik på den. :)

mvh Mads

Fra : Preben

Dato : 05-12-09 13:52

> [...]
> Den får jo 220 v. så den kræver ikke strøm gennem usb.
>
> Måske det ville være billigere bare at købe en helt ny, men er der nogle

Hej Ralph.

Du skal være opmærksom på at du sikkert bruger raid Stripe, når du ser de 2
diske som en samlet enhed..
Derfor kan du nok ikke skifte uden at have en 3die disk til at kopiere data
midlertidigt over på i mens du installerer de nye..
Desuden kan kører boksen et eller andet LINUX, det må du læse om hos
producenten, hvordan man skal gøre det....
Måske du skal overveje en helt ny enhed med diske, Så kan du vælge en med
ethernet son alle i dit net kan bruge..
det er efter min mening også lidt risikabelt med for store diske til data
uden backup
mvh
Preben