MS Windows
briani 27239
"Denne kopi af Windows er ikke ægte"
Fra : Preben Andersen

Dato : 05-12-09 01:41

Ovennævnte meddelelse er lige begyndt at vise sig nederst til højre på
skærmen. Det er Windows Vista, Build 6002 og den ER ægte.
Hvad sker der, og hvordan kan jeg slippe for den meddelelse?
--
mvh/Preben

Fra : Jens Jensen

Dato : 05-12-09 02:14

Preben Andersen skrev, Den 05-12-2009 01:40:
> Ovennævnte meddelelse er lige begyndt at vise sig nederst til højre på
> skærmen. Det er Windows Vista, Build 6002 og den ER ægte.
> Hvad sker der, og hvordan kan jeg slippe for den meddelelse?

Du har nok ikke fået Windows aktiveret. Tryk på start-knappen, vælg
computer, og vælg systemindstillinger for oven. Så skulle der komme et
vindue med oplysninger om Windows-aktivering for neden.

Fra : Preben Andersen

Dato : 05-12-09 10:14

"Jens Jensen" <a@a.invalid> skrev i meddelelsen

> Du har nok ikke fået Windows aktiveret. Tryk på start-knappen, vælg
> computer, og vælg systemindstillinger for oven. Så skulle der komme et
> vindue med oplysninger om Windows-aktivering for neden.

Mærkeligt. Den er snart 2 år gammel, så jeg vil da tro, at den var
aktiveret.
Problemet er, at jeg ikke kan se en produktnøgle, da det er en
præinstalleret Vista. Der er ikke noget at se på den medfølgende DVD.
Kan det være en virus eller noget malware, som har startet problemet?
--
mvh/Preben

Fra : Leif

Dato : 05-12-09 10:33

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> noget at se på den medfølgende DVD.
> Kan det være en virus eller noget malware, som har startet problemet?

Den kender jeg også - kom efter en SP2 opdate.

Produktkoden står sikkert på kabinettet et sted.

Den kode, der fremkommer via dialogen, og skal oplyses via tlf. genererer
så en ny aktivering, der desværre hos mig ikke er brugbar.

Har mailet frem og tilbage med Microsoft, dog uden held, de henviser til HP
der henviser til et support tlf. nr, der koster 5kr i timen, trods at det helt
sikkert er en Microsoft fejl.

De har fablet om en mulig Biosfejl, men det fatter jeg så ikke en pind af.

Har ikke fået det løst endnu, for vil opdatere til Win 7.....

/Leif

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-12-09 11:14

"Leif" skrev i en meddelelse'
> [...]
> til HP
> der henviser til et support tlf. nr, der koster 5kr i timen, trods at

Jeps - men med OEM versioner overtager hardware-producenten - i dette
tilfælde HP - forpligtelsen, så det er korrekt, at det er HP, der hænger
på den....

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-12-09 23:54

Jan Vestergaard wrote:

> Jeps - men med OEM versioner overtager hardware-producenten - i dette
> tilfælde HP - forpligtelsen, så det er korrekt, at det er HP, der hænger
> på den....

Sikke da noget sludder jan! - Hvor står det? Det ville jo svare til, at
det er Apple, der har supportforpligtelser på Windows, hvis man
installerer det på en Intel-baseret Mac... - Den ene gang, jeg havde
problemer med min XPPro på en MacPro som second boot, ringede jeg bare
til MS Support, og der var ingen problemer med at få løst problemet.

mvh. Erik Richard

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 06-12-09 01:57

Nej for Apple sælger ikke OEM versioner af Windows så de kan altså
aldrig hænge på supporten.
Angående hvor det står, så læs licensbetingelserne.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-12-09 03:26

Jow, det gør de skam, men kun gennem deres autoriserede forhandlere, og
da kun sammen med køb af enten hardware eller software til brug for
virtuel Windows installering... - Og der står altså intet om, at det er
hardwareproducenten, der har supportforpligtelser i den version, jeg
selv bruger, og ja, - det er en OEM...

mvh. Erik Richard

mvh. Erik Richard

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-12-09 12:45

"Erik Richard Sørensen" <tulle@tulle.dk> skrev i en meddelelse
> Sikke da noget sludder jan! - Hvor står det?

http://www.microsoft.com/danmark/licens/programmer/oem.mspx

under punktet "Hvor får jeg support"

> Det ville jo svare til, at det er Apple, der har supportforpligtelser
> på Windows, hvis man installerer det på en Intel-baseret Mac...

Hvis den er leveret af Apple som et OEM produkt - så ja.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-12-09 16:42

Jan Vestergaard wrote:

> http://www.microsoft.com/danmark/licens/programmer/oem.mspx
>
> under punktet "Hvor får jeg support"

Hm, står ikke i licensbestemmelserne på min CD... Der står heller ikke
'OEM' i koden bagpå, men den registreres som en OEM i Kontrolpaneler ->
System -> Generelt

> Hvis den er leveret af Apple som et OEM produkt - så ja.

Den er købt sammen med en BTO (Built-to-Order) MacPro QuadCore 2,66ghz
d. 21. okt. 2007. Og som skrevet - den ene gang, jeg har haft brug for
support, ringede jeg direkte til MS Support, og problemet (printerdriver
konflikter med indb. driver) blev løst tilfredsstillende.

mvh. Erik Richard

Fra : N_B_DK

Dato : 07-12-09 10:52

"Erik Richard Sørensen" <tulle@tulle.dk> wrote in message

> Sikke da noget sludder jan! -

Det eneste sludder, er det du skrev, men sådan er det jo næsten altid med
dig.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Rado

Dato : 06-12-09 18:56

On Sat, 5 Dec 2009 10:32:59 +0100, "Leif" <Den.f@@r.du.ikke.her.dk>
wrote:

>Har mailet frem og tilbage med Microsoft, dog uden held, de henviser til HP
>der henviser til et support tlf. nr, der koster 5kr i timen, trods at det helt
>sikkert er en Microsoft fejl.

5 kr i timen? Mon ikke det er i minuttet? Det er i alt fald nogenlunde
hvad MS tog da jeg engang fik support.

--
Rado

Demokrati: To ulve og et får der stemmer om
hvad de skal have til middag...

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 05-12-09 21:02

Preben Andersen wrote:

> [...]
> præinstalleret Vista. Der er ikke noget at se på den medfølgende DVD.
> Kan det være en virus eller noget malware, som har startet problemet?

Prøv at gå til Start -> Indstillinger -> Kontrolpaneler -> System. I
System skal du vælge 'Generelt'. Dér står alle opl. om systemversion, og
om det er retail eller OEM med nummer og meget mere.

Hvis den ikke er aktiveret vil der nedenunder registreringsnummeret stå
'<ikke aktiveret>'.

Du har vel en 'recovery' CD/DVD eller den systemdisk, der fulgte med
computeren? - SÃ¥ kunne du jo geninstallere systemet...

Virus? - Det tror jeg nu ikke, men hvis ikke du har et virusprogram på
maskinen, så vil jeg da godt nok anbefale, du får det. - Jeg har selv
brugt Avast! Home i mange år. Det er et rigtig godt program. Og så kan
det også scanne delte diske uanset, om det er Firewire, USB eller over
et netværk. - Også både Mac og Linux diske! - Og så er Home versionen
også på dansk og gratis!!
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/win/10019223

- Jeg véd ikke, om det kan hjælpe, men jeg har for nyligt været ude for
noget lignende med en MSOffice 2008 Enterprise på min MacPro på OS X.
Pludselig fik jeg at vide, at min installation ikke var lovlig, og at
jeg skulle købe en ny nøgle hos MS, hvis jeg fortsat ville bruge
MSOffice 2008. Det kunne ikke engang løses ved at slette MS
registreringsdatabasefilen og så åbne 'First Run' og genindtaste
serienummer. Så jeg måtte ganske enkelt fjerne hele skidtet og
geninstallere fra CD'en, før det virkede igen...

mvh. Erik Richard

Fra : Ole C

Dato : 05-12-09 22:02

Erik Richard Sørensen skrev blandt andet:

> Prøv at gå til Start -> Indstillinger -> Kontrolpaneler -> System. I
> System skal du vælge 'Generelt'. Dér står alle opl. om systemversion,
> og om det er retail eller OEM med nummer og meget mere.

- men ikke produktnøglen. Den står til gengæld på kabinettet.

> [...]
>
> Du har vel en 'recovery' CD/DVD eller den systemdisk, der fulgte med
> computeren? - SÃ¥ kunne du jo geninstallere systemet...

Hvilket er unødvendigt, da spørgeren i formiddags fortalte at problemet er
klaret.

--
vh
Ole C

Fra : Preben Andersen

Dato : 05-12-09 10:59

> [...]
> computer, og vælg systemindstillinger for oven. Så skulle der komme et
> vindue med oplysninger om Windows-aktivering for neden.

Nu fandt jeg den rigtige kode, og ved hjælp af programmet, Keyfinder, kunne
jeg se, at koden var ændret. Kan det være en virus eller noget lignende, som
har ændret koden?
NÃ¥, men jeg fik indtastet den rigtige kode, og Vista er nu aktiveret.
--
mvh/Preben

Fra : Ole C

Dato : 05-12-09 12:20

Preben Andersen skrev blandt andet:

> [...]
> lignende, som har ændret koden?
> NÃ¥, men jeg fik indtastet den rigtige kode, og Vista er nu aktiveret.

Koden på en præ-installeret Windows, er producentens kode - og er ikke den
samme som den der står på kabinettet. Så forskellen skyldes altså ikke virus
eller lignende.
Hvad der så gav dig problemer, kan man kun gisne om - men det er jo også
ligegyldigt nu, hvor du har fået løst problemet..

--
vh
Ole C

Fra : Preben Andersen

Dato : 05-12-09 13:34

"Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Hvad der så gav dig problemer, kan man kun gisne om - men det er jo også
> ligegyldigt nu, hvor du har fået løst problemet..

Jeg brugte den kode, som står bag på kabinettet.
--
mvh/Preben

Fra : Ole C

Dato : 05-12-09 13:36

Preben Andersen skrev blandt andet:

> Jeg brugte den kode, som står bag på kabinettet.

Fint nok, men producentens kode burde nu også have virket.

--
vh
Ole C

Fra : Preben Andersen

Dato : 05-12-09 14:09

> Fint nok, men producentens kode burde nu også have virket.

Er det den med
xxxOEMxxxxxxxx?
--
mvh/Preben

Fra : Ole C

Dato : 05-12-09 14:57

> Er det den med
> xxxOEMxxxxxxxx?

Nej, det er en såkaldt "Product-ID".
"Product-key" består af fem grupper med fem tal/bogstaver.

--
vh
Ole C

Fra : Preben Andersen

Dato : 05-12-09 15:11

> Nej, det er en såkaldt "Product-ID".
> "Product-key" består af fem grupper med fem tal/bogstaver.

Ja, det mente jeg nok. Den eneste jeg kunne finde, er den på bagsiden, og
den virker.
--
mvh/Preben

Fra : Ole C

Dato : 05-12-09 15:44

Preben Andersen skrev blandt andet:

> Ja, det mente jeg nok. Den eneste jeg kunne finde, er den på
> bagsiden, og den virker.

Fint nok - det er også din helt egen key.
Men jeg kan nu ikke forstå, hvis du ikke fandt producent-nøglen med
Keyfinder - og den bør som sagt også fungere.

--
vh
Ole C