iMac 21,5 " med windows
Fra : Søren

Dato : 05-12-09 06:40

Hej

Har tænkt på at anskaffe en af de ny iMac 21,5" til privat brug. Der bruger
vi normalt windows og jeg tror resten af familien helst vil have dette. Det
er lidt lettere når der benyttes Danske Netbank, skolebrug og spil.

Jeg har naturligvis også tænkt mig at installer OSX på den med bootcamp. Kan
det lade sig gøre at den starter standard op i Windows 7 og at jeg så
genstarter hvis jeg ønkser at benytte Mac OSX delen ?

Søren

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-12-09 09:38

"Søren" <Fjern_Dette _srl@get2net.dk> wrote:

> [...]
> vi normalt windows og jeg tror resten af familien helst vil have dette. Det
> er lidt lettere når der benyttes Danske Netbank, skolebrug og spil.

ingen af ovennævnte opgaver er sværere på mac end på windows. (bortset
fra at mange spil ikke kommer til mac ... men spil skal jo også spilles
på en konsol)

> Jeg har naturligvis også tænkt mig at installer OSX på den med bootcamp. Kan
> det lade sig gøre at den starter standard op i Windows 7 og at jeg så
> genstarter hvis jeg ønkser at benytte Mac OSX delen ?

ja

/thomas

Fra : Søren

Dato : 05-12-09 18:31

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse

> ingen af ovennævnte opgaver er sværere på mac end på windows. (bortset
> fra at mange spil ikke kommer til mac ... men spil skal jo også spilles
> [...]

Tak for svarene.

Jeg er selv Macfan og har arbejdet på Mac siden den vist hed Quardra 700 i
1990. Jeg foretrækker da helt sikert OSX frem for Windows i de fleste
situationer.

Men nu har jeg mange spil til mindre børn som kun findes til PC.
Hvis man skal benytte Danske Netbank fra Mac skal man benytte deres
Activecard og det
er altså noget mere besværligt, end blot at skrive ens kodeord.
Ved Topdanmark Pension skal man benytte en Digital Underskrift (Ikke
Digital Signatur) - Denne findes kun til PC.

Men fint at den kan starte default op i Windows 7, så kan jeg jo altid
switche
til Mac OSX, når jeg skal benytte den - Måske resten af familien også vil
gøre det på et tidspunkt.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-12-09 18:39

> [...]

> switche
> til Mac OSX, når jeg skal benytte den - Måske resten af familien også vil

Måske du kan nøjes med windows i en virtuel maskine .. f.eks. VMware
eller Paralles ? .. så slipper man for genstarterne ...

/thomas

Fra : Søren

Dato : 05-12-09 19:38

du kan nøjes med windows i en virtuel maskine .. f.eks. VMware
> eller Paralles ? .. så slipper man for genstarterne ...
>
> /thomas

Ja, det er også en mulighed. På min Macbook kører jeg Vmware og Vista. Det
kører nu ret ret langsomt, men det er vist mest vista's skyld, og så har jeg
kun 2 GB mem i maskinen.

Søren

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-12-09 20:59

Thomas von Hassel skrev:

> Måske du kan nøjes med windows i en virtuel maskine .. f.eks. VMware
> eller Paralles ? .. så slipper man for genstarterne ...

VirtualBox er gratis og kan derfor eksperimenteres med for at se om det
er det.

Fra : Lyrik

Dato : 05-12-09 13:19

On 5 Dec., 06:40, "Søren" <Fjern_Dette _...@get2net.dk> wrote:
> [...]
> det lade sig gøre at den starter standard op i Windows 7 og at jeg så
> genstarter hvis jeg ønkser at benytte Mac OSX delen ?

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Nej sådan kan det ikke lade sig gøre!
Først!!! Skal du installere OS-X!!! Derefter startes BootCamp
Assistent op i OS-X- ....Og så kan du bagefter!!! Installere Win7
Derefter skal OS-X installere driverne til Macéns hardware på Win7
skrivebordet!!!
Snow Leoparden har driverne til Win7
32 bit-Pal!! Hold dig til 32 Bit.
I den installerede Bootcamp assistent kan du vælge opstartsystemet til
Win7.

Jens

Fra : KentBM

Dato : 07-12-09 15:41

Søren skrev:
> er lidt lettere når der benyttes Danske Netbank, skolebrug og spil.
Men til gengæld kan du bruge active-card i en hvilken som helst browser
bare der er Java installeret. Og på en hvilken som helst maskine.

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-12-09 15:43

KentBM <kentF_JERNMagnussen@hotmail.com> wrote:

> Men til gengæld kan du bruge active-card i en hvilken som helst browser
> bare der er Java installeret. Og på en hvilken som helst maskine.

det er også mere sikkert ...

/thomas

Fra : Søren

Dato : 07-12-09 17:20

> det er også mere sikkert ...
>

> /thomas

Jeg er helt med. Jeg skal bare "arbejde" lidt med familiens vaner.

Søren