Iphone, en elendig PDA.....
Fra : jagge

Dato : 05-12-09 00:50

Hey

Overskriften er lidt provokerende for jeg er VILD med min nye iphone.
Bruger den til alt muligt

MEN det er slående hvor elendig den er som pda. Jo mere jeg tænker over
det jo mere ubegribeligt bliver det. Hvorfor faen er de todo's ikke
syncet med over. Hvorfor er noget fra kalenderen på mac'en ikke
tilgængeligt på telefonen.. ?? Hvorfor er alle de stickie notes man kan
få i widgets ikke tilgængelige i en "stickie note" skærm på Iphonen...
??

Det er simpelthen ubegribeligt. Udviklere hos Apple der selv render
rundt med den telefon må da selv være irreteret over disse
begrænsninger. Det er ret ubegribeligt synes jeg.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-12-09 09:38

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
> rundt med den telefon må da selv være irreteret over disse
> begrænsninger. Det er ret ubegribeligt synes jeg.

Skriv til Steve ... der er sket før at man får svar tilbage ...

/thomas

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 05-12-09 09:55

> Skriv til Steve ... der er sket før at man får svar tilbage ...
>
> /thomas

Jeg elsker også min iPhone, men savner visse elementære funktioner. På
Palm var der altid en søgefunktion ved hånden. Skriv et stikord eller
noget af et navn og få en liste over, hvor det findes i kalender og
adressebog.

Det er så elementært, at jeg jeg tænker på, om det bare er mig, der ikke
kan få øje på, hvor funktionen findes.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-12-09 10:06

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> adressebog.
>
> Det er så elementært, at jeg jeg tænker på, om det bare er mig, der ikke

Det er der også ... hvis din telefon er opdateret til iPhone OS 3.x

/thomas

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 05-12-09 10:23

> Det er der også ... hvis din telefon er opdateret til iPhone OS 3.x
>
> /thomas

OK. Man skal være i kalenderens listevisning.

iPhone kan ikke søge i kalender og adressebog i samme søgning.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-12-09 10:32

> OK. Man skal være i kalenderens listevisning.
>
> iPhone kan ikke søge i kalender og adressebog i samme søgning.

jo ... fra din home screen bliv ved med at "swipe" til venstre .. så får
du et søge vindue som søger i mails, kalender, email osv.

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 05-12-09 10:43

> OK. Man skal være i kalenderens listevisning.
>
> iPhone kan ikke søge i kalender og adressebog i samme søgning.

Sagtens. Løsningen hedder Spotlight - til venstre for skærmbillede 1.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 05-12-09 10:38

iPhone bruger Notes/Noter, der synkroniserer glimrende. Hint:
Mail.app/Notes/Noter/synkronisering.

Altså, i stedet for farvede Post-It/Stickies/Huskesedler bruger du
Notes/Noter.

Kalenderen ved jeg desværre ikke noget om, da min aftalekalender ikke er
mere omfattende end, at jeg kan have den i hovedet . Så jeg bruger
den ikke.

> [...]
> adressebog.

> Det er så elementært, at jeg jeg tænker på, om det bare er mig, der ikke

Det kan man perfekt på en iPhone.

Første side er søgefunktionen - skriv et eller andet og resultaterne
dukker op med de respektive programikoner, i hvilke resultaterne
formodes at befinde sig, i venstre side for søgningsresultaterne.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-12-09 10:52

> iPhone bruger Notes/Noter, der synkroniserer glimrende. Hint:
> Mail.app/Notes/Noter/synkronisering.
>
> Altså, i stedet for farvede Post-It/Stickies/Huskesedler bruger du
> Notes/Noter.

Og det er ikke særligt smart. Personligt er jeg derfor gået over til
Evernote både på Mac og iPhone. Synkroniserer glimrende.

Og er forøvrigt gratis ...

<http://www.evernote.com/about/download/mac.php>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 05-12-09 10:57

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Og det er ikke særligt smart. Personligt er jeg derfor gået over til
> Evernote både på Mac og iPhone. Synkroniserer glimrende.

Hvorfor er det ikke særligt smart?

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-12-09 11:45

> Hvorfor er det ikke særligt smart?

Fordi det ligger inde i Mail-programmet, hvilket er langt dårligere end
Stickies/ Huskesedler.

Og så synkroniserer de ikke engang med iPhone gennem MobileMe, men kun
gennem fysisk opkobling.

Evernotes synkroniserer over nettet, og så behøver man ikke nøjes med
tekst-noter.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-12-09 11:50

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Evernotes synkroniserer over nettet, og så behøver man ikke nøjes med
> tekst-noter.

Tak for tippet. Og som følger din brug af iPhone tæt.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 05-12-09 12:57

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Tak for tippet. Og som følger din brug af iPhone tæt.

Brug dog blot iPhone og din Mac .

M., der aldrig installerer noget, Mac´en selv kan klare.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-12-09 13:45

> Brug dog blot iPhone og din Mac .
>
> M., der aldrig installerer noget, Mac´en selv kan klare.

Jeg ville nu godt slippe for at slæbe Mac'en rundt
Jeg har ikke nogen iPhone, men jeg er godt nok meget spændt på om den
færdige model er på vej.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 05-12-09 14:34

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Jeg ville nu godt slippe for at slæbe Mac'en rundt
> Jeg har ikke nogen iPhone, men jeg er godt nok meget spændt på om den
> færdige model er på vej.

He, he...undskyld, dét havde jeg opfattelsen af, at du havde

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 05-12-09 12:55

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Fordi det ligger inde i Mail-programmet, hvilket er langt dårligere end
> Stickies/ Huskesedler.

Hvorfor er det langt dårligere?

> Og så synkroniserer de ikke engang med iPhone gennem MobileMe, men kun
> gennem fysisk opkobling.

Jo da - det gør de bestemt. Kablet, som du siger, men også over WiFi.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-12-09 13:18

> Hvorfor er det langt dårligere?

De dog på grænsefladen.

> Jo da - det gør de bestemt. Kablet, som du siger, men også over WiFi.

Det har jeg ikke konstateret, men jeg bruger jo også MobileMe.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 05-12-09 14:48

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> De dog på grænsefladen.

Hvis der skal stå: "Se dog på...", så er de da rimelig ens.

> Det har jeg ikke konstateret, men jeg bruger jo også MobileMe.

Øh bøh...?? Det gør jeg da også. Refererer du til telefonnettet?

Altså, den stationære Mac synkroniserer kablet til det væmmelige
internet med MobileMe. Når iPhone er "hjemme", synkroniserer den med
Mac´en - trådet eller gennem WiFi.

Når iPhone er på farten, synkroniserer den med MobileMe via
telefonnettet.

Og da både Mac´en og MobileMe hele tiden er synkroniseret, synkroniserer
iPhonen jo også uanset, hvilken forbindelse, der bruges.

Hvis det overhovedet er det, vi taler om, for jeg er jo rimelig
tungtopfattende, når der tales videnskab

M., der trøster sig i sit sind ved at vide, at forståelsen af et budskab
altid påhviler afsenderen.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-12-09 15:33

> Hvis der skal stå: "Se dog på...", så er de da rimelig ens.

De er nu efter min opfattelse voldsomt forskellige.

> [...]
> tungtopfattende, når der tales videnskab
>
> M., der trøster sig i sit sind ved at vide, at forståelsen af et budskab

Sidst jeg prøvede kunne notitser kun synkroniseres med mac'en kablet.
Men det kan da godt være at det har ændret sig; nu er iPhoneOS trods alt
ikke længere 3.0 men 3.1.2.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : jagge

Dato : 06-12-09 17:52

> Hvis der skal stå: "Se dog på...", så er de da rimelig ens.

Jeg er også helt uenig i at de er ens. Jeg vil meget gerne have noget
der emulerer noget fysisk. Altså widgets udgaven af stickie notes kan
det at det er som at skrive på en seddel og når opgaven er løst krølles
den sammen.

Det er dybt irrationelt men i min verden er det et mere
tilfredsstillende arbejdsforløb.

MVH

Jakob

Fra : Morten Lind

Dato : 07-12-09 17:22

> [...]

> den sammen.
>
> Det er dybt irrationelt men i min verden er det et mere

Hvilket Notes også kan - har du prøvet at smide en note ud i
skraldespanden - det er da fysisk emulering, om noget

M.

Fra : jagge

Dato : 06-12-09 17:54

> Og det er ikke særligt smart. Personligt er jeg derfor gået over til
> Evernote både på Mac og iPhone. Synkroniserer glimrende.
>
> Og er forøvrigt gratis ...
>
> <http://www.evernote.com/about/download/mac.php>

Tak for tippet MEN det ser meget cluttered ud. Jeg vil meget gerne have
noget der "efterligner" noget fysisk. Jeg finder widget udgaven af
stickie notes genial, der er noget tilfredsstillende ved den form som
kan smides ud når de er færdige.

Jeg synes overblikket er fantastisk og ville møj gerne have en iphone
udgave af dem.

Jeg synes faktisk også Pocket informant er lidt for bloated, har bare
brug for noget hvor man kan komme til ens data uden at man skal langt
ned i funktionerne.

MVH

Jakob

Fra : Per Rønne

Dato : 06-12-09 18:33

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Jeg synes faktisk også Pocket informant er lidt for bloated, har bare
> brug for noget hvor man kan komme til ens data uden at man skal langt
> ned i funktionerne.

Hvis du vil have kalender og tasks i en applikation er det nu den eneste
mulighed, hvis vi taler om iPhone. DateBk6 havde også været en mulighed,
men de har offentligt meddelt at de ikke vil komme til iPhone før Apple
åbner op for APIerne til kalender og alarm mv.

Og så finder jeg den ikke »overdimensioneret«, men det er måske Getting
Things Done-princippet i todos du tænker på?

Man skal normalt starte op i To-Day, der giver dagens møder og opgaver.
Man switcher til kalendervisning når man vil se eksempelvis ugen, og til
To-do når man vil erklære nye tasks.

Se i øvrigt de forbedringer der kommer om kort tid:

<http://www.pocketinformant.com/Forums/index.php?app=blog&module=display
&section=blog&blogid=1&showentry=201>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : address_is@invalid.i~

Dato : 06-12-09 21:28

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:mv.

> Og så finder jeg den ikke »overdimensioneret«, men det er måske
> Getting
> Things Done-princippet i todos du tænker på?

Hey

Jeg er nok ikke tilhænger af at man skal følge et system eller en
"religion" i forhold til todo. Har hørt om gtd men umiddelbart virker
det lidt omtændigt synes jeg men tak for hjælpen

Mvh

Jakob

Fra : Per Rønne

Dato : 06-12-09 22:33

<address_is@invalid.invalid> wrote:

> [...]

> "religion" i forhold til todo. Har hørt om gtd men umiddelbart virker
> det lidt omtændigt synes jeg men tak for hjælpen

Det virker lidt omstændeligt, ja, men alternativerne i PI er [foreløbig]
kun Franklin [med 99 prioritetesniveauer] og ToodleDo [der er meget
GTD-agtig].

Jeg har efterhånden vænnet mig til det, og venter nu bare på
synkronisering til et PIM på Mac; det system der er fælles ville jeg så
nok vælge.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-12-09 14:00

Ove Steen Smidt skrev:

> [...]
> adressebog.
>
> Det er så elementært, at jeg jeg tænker på, om det bare er mig, der ikke

Har du prøvet at trykke på knappen til du står på første "side" med
ikoner, og så trykke på knappen EN gang til?

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 05-12-09 16:35

> Har du prøvet at trykke på knappen til du står på første "side" med
> ikoner, og så trykke på knappen EN gang til?

Nu har jeg prøvet, mange tak. Det er godt nok en stærk funktion.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Morten Lind

Dato : 05-12-09 16:46

> Nu har jeg prøvet, mange tak. Det er godt nok en stærk funktion.

Slet ikke nødvendigt at trykke alle de gange - se mit svar andetsteds.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-12-09 16:54

Morten Lind skrev:

> Slet ikke nødvendigt at trykke alle de gange - se mit svar andetsteds.

Kunsten var at finde en KORT og PRÆCIS forklaring der gav det ønskede
resultat. Det kan jeg så forstå du også har gjort.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 06-12-09 17:29

> Slet ikke nødvendigt at trykke alle de gange - se mit svar andetsteds.
>
> M.

Du skriver:

"Første side er søgefunktionen - skriv et eller andet og resultaterne
dukker op med de respektive programikoner, i hvilke resultaterne
formodes at befinde sig, i venstre side for søgningsresultaterne."

Hvad mener du med "første side"? Første side af hvad?

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Per Rønne

Dato : 06-12-09 18:25

> [...]

> formodes at befinde sig, i venstre side for søgningsresultaterne."
>
> Hvad mener du med "første side"? Første side af hvad?

Når man starter sin nye iPhone kommer man ind på side 1, som indeholder
Apples standard-applikationer. Efterhånden som man får flere
applikationer kommer de til at ligger på siderne til højre herfor, side
2, 3, 4.

Til venstre for side 1 har vi så den første side, side 0. Den kan man
eksempelvis komme til fra side 1, hvis man trykker på den store, fysiske
knap. Eller ved at »swipe« mod venstre. Ved at trække en finger fra
venstre mod højre.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 07-12-09 16:17

> [...]

> eksempelvis komme til fra side 1, hvis man trykker på den store, fysiske
> knap. Eller ved at »swipe« mod venstre. Ved at trække en finger fra

Aha.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Morten Lind

Dato : 07-12-09 17:27

> [...]

> formodes at befinde sig, i venstre side for søgningsresultaterne."
>
> Hvad mener du med "første side"? Første side af hvad?

Lige over Dock´en er der prikker, der indikerer, hvormange sider, du
har. Den første prik er din første side.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-12-09 10:22

> [...]

> rundt med den telefon må da selv være irreteret over disse
> begrænsninger. Det er ret ubegribeligt synes jeg.

Faktisk er min iPhone den bedste PDA jeg nogensinde har haft.

Todos? Det er et problem, lige som den indbyggede kalender er alt, alt
for dårlig.

Den eneste løsning jeg kender hedder Pocket Informant 1.2:

<http://pocketinformant.com/products_info.php?p_id=pocketinformant_iphon
e>

Understøtter også tasks, og med den kommende version 1.2 med
synkronisering til en tilsvarende PIM på Mac [på Win bliver der kun
synkronisering, idet Ourlook kan bruges].

Firmaet opretter deres egen server der står for synkroniseringen. Apple
er alt, alt for restriktiv med adgangen til iCal, Alarm, MobileMe og
Exchange Server, og indtil det bliver ændret skal man altså have
software på datamat, der klarer synkroniseringen med denne server [og
dermed PI].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-12-09 10:32

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Faktisk er min iPhone den bedste PDA jeg nogensinde har haft.
>
> Todos? Det er et problem, lige som den indbyggede kalender er alt, alt
> for dårlig.

hvad mangler du ?

> Den eneste løsning jeg kender hedder Pocket Informant 1.2:

mere reklame ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 05-12-09 10:43

> hvad mangler du ?

Bl.a. todos, ugenumre, ugevisning.

> mere reklame ...

Jeg kender skam andre PIMer til PDAere. PI er blot den eneste til
iPhone.

At du tilsyneladende ikke kan udstå den er så din sag ... men når folk
udstiller deres utilfredshed med Apples dårlige løsning, må man vel
fortælle folk om det eneste alternativ der findes til iPhone.

Til Mac er den p.t. bedste kalenderløsning BusyCal. Blot er todos stadig
primitiv. Synkroniserer med iCal og Google Calendar.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : jagge

Dato : 06-12-09 17:52

> hvad mangler du ?

Øhhh todo listen.......

> mere reklame ...

Øhh hvad er problemet. Jeg efterspørger løsninger, manden forslår et
program ?

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-12-09 17:58

> Øhhh todo listen.......

Problemet med ToDo listen er at der ikke er nogen fælles standard til
hvordan todo lister bliver syncet og håndteret, og det nok er derfor
Apple ikke har gjort så meget ud af at få ToDo's integreret ...

> Øhh hvad er problemet. Jeg efterspørger løsninger, manden forslår et
> program ?

Per bruger enhver lelighed til at pimpe Pocket Informant ... så meget at
jeg gætter at han er betalt af dem ....

/thomas

Fra : jagge

Dato : 06-12-09 18:08

> Problemet med ToDo listen er at der ikke er nogen fælles standard til
> hvordan todo lister bliver syncet og håndteret, og det nok er derfor
> Apple ikke har gjort så meget ud af at få ToDo's integreret ...

Øhhhh det er apples eget software så mon ikke det er til at overskue. I
det mindste kan de da sørge for at det virker til en mac, så kan det jo
skubbe nogle over på platformen.

Det skulle jo være en overskuelig opgave at smide noget todo ind under
itunes til pcbrugerne så kunne de jo få den sync mulighed.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-12-09 18:11

> [...]
>
> Det skulle jo være en overskuelig opgave at smide noget todo ind under
> itunes til pcbrugerne så kunne de jo få den sync mulighed.

Jeg er ikke uenig .. jeg forklarer bare hvordan Apple tænker. ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 06-12-09 18:44

> Problemet med ToDo listen er at der ikke er nogen fælles standard til
> hvordan todo lister bliver syncet og håndteret, og det nok er derfor
> Apple ikke har gjort så meget ud af at få ToDo's integreret ...

Det er så nok også derfor at PI overvejer at lave en egentlig PIM til
Mac, sammen med deres egen server som sørger for synkroniseringen.

Hvis de ikke kan få overtalt eksempelvis BusyCal til at få indført tasks
efter Getting Things Done-princippet.

<http://en.wikipedia.org/wiki/Getting_Things_Done>

Bogen kan i øvrigt lånes på biblioteket, også på dansk.

> Per bruger enhver lelighed til at pimpe Pocket Informant ... så meget at
> jeg gætter at han er betalt af dem ....

PI er ganske simpelt den eneste PIM til iPhone. Og når der ikke er
alternativer er det fordi Apple ikke vil åbne op for APIerne til
kalender, alarm, MobileMe og Exchange Server.

Naturligvis er jeg ikke betalt af WebIS, blot en ganske almindelig kunde
der er sur på Apples begrænsninger.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : jagge

Dato : 06-12-09 19:40

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Naturligvis er jeg ikke betalt af WebIS, blot en ganske almindelig kunde
> der er sur på Apples begrænsninger.

Og med rette. Jeg fatter ikke Apple. Det er præcis den slags der gør at
jeg stadig ikke er sikker på om det bliver en android eller en iphone
næste gang.

Jeg har MEGET svært ved at se hvad Apple vinder ved det.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-12-09 20:30

> [...]

> næste gang.
>
> Jeg har MEGET svært ved at se hvad Apple vinder ved det.

Hvis der kommer noget Todo og notes sync "over the air" så bliver det
via ActiveSync op imod f.eks. Exchange (eller lign.) Det er der langt de
fleste vil have glæde af det.

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-09 21:53

Hej,

> Jeg har MEGET svært ved at se hvad Apple vinder ved det.

Der er skam fordele ved det - selvom ulemperne er store.

Eksempelvis betyder det, at man er beskyttet mod at apps skulle finde på
at fylde kalenderen med spam, uhæmmet at slette aftaler eller fx
hemmeligt at sende en kopi af aftalerne til tredjepart. Det samme sig
gør sig selvfølgelig for noter, osv. også.

Og nej, det er ikke bare sådan lige til at Apple i review-processen af
apps kan afgøre om et program kan finde på at gøre ovennævnte ting.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Per Rønne

Dato : 06-12-09 22:38

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> [...]
>
> Og nej, det er ikke bare sådan lige til at Apple i review-processen af
> apps kan afgøre om et program kan finde på at gøre ovennævnte ting.

PI kan rent faktisk i dag føre aftaler over i iCal. Ruten er så
PI->Google Calendar->BusyCal->iCal[Mac]->iCal[iPhone].

Som følge af begrænsinger i de offentligt tilgængelige APIer til Google
Calendar kan der ikke overføres alarmer ad den vej, ej heller todos. Men
med sync over WebIS egne servere og installeret synkroniseringssoftware
[der bruger iSync] vil også PI fremover få adgang til at sætte alarmerne
i iCal[Mac] og dermed iCal[iPhone].

Der mangler så stadig den rigtige PIM til Mac, der også understøtter
ordentlige tasks, og som synkroniserer til PI. Ifølge WebIS egen blog
overvejer firmaet selv at skrive en sådan applikation, medmindre man med
samarbejde med en allerede eksisterende applikation [som BusyCal] kunne
få denne udvidet til at kunne det samme.

Men altså de ulemper ved at 3. parts applikationer kan finde på at fylde
kalenderen med spam, så er det allerede i dag muligt. Vejen skal blot gå
over Mac'en, med brug af iSync.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-09 22:46

Hej Per,

> Men altså de ulemper ved at 3. parts applikationer kan finde på at fylde
> kalenderen med spam, så er det allerede i dag muligt. Vejen skal blot gå
> over Mac'en, med brug af iSync.

Aha, gider du uddybe nærmere hvordan en vilkårlig app kan spamme din
kalender uden at du skal give den fx dit Google Calendar password?

Fra : Per Rønne

Dato : 07-12-09 05:33

> [...]

> Aha, gider du uddybe nærmere hvordan en vilkårlig app kan spamme din
> kalender uden at du skal give den fx dit Google Calendar password?

Jeg taler om at spamme over iCal på Mac. Med et program der bruger
iSync.

Spamming til iCal på Mac synkroniseres automatisk over til iCal på
iPhone. Gennem BusyCal [der også synces helt automatisk med iCal] vil
det forplantes til Google Calendar; BusyCal har naturligis userid/passwd
lagt ind. Og derfra videre til Pocket Informant på iPhone.

Når WebIS har lavet deres sync-værktøj færdigt til Mac, og PI er
opgraderet til 1.2, vil synkroniseringen ske over en WebIS server til
synkroniseringsværktøjet på Mac. Som ændrer i iCal på Mac [nu også med
alarmer] der igen ændrer på iCal på iPhone [nu også med alarmer]. Og som
også ændrer på BusyCal på Mac. Det eneste der her mangler er todos, men
det vil løses med enten en særlig PIM, eller en videreudvikling af
eksempelvis BusyCal.

Hullet i »beskyttelsen« af iCal-basen på iPhone ligger altså i iCal på
Mac.

Tænk hvis Apple ville give adgang til brug af APIerne til kalender,
alarm, MobileMe og Exchange Server. Det burde så også være muligt for et
program at lægge en database på MobileMe som synkroniseringen af todos
kunne gå igennem. Sikkerheden havde været den samme, men det hele havde
fungeret meget lettere.

Og vi ville have fået lidt mere konkurrence på drengen mht PIM på
iPhone. Noget iPhone-brugerne ville have gavn af. På visse måder er
DateBk6 faktisk bedre end Pocket Informant, og vil efter alt at dømme
forblive sådan.

Når jeg kun angiver en database på MobileMe til todos, så er det fordi
jeg går ud fra at noget sådant allerede indgår i Exchange Server, og
dens understøttelse af Outlook. På grund af den manglende adgang er dog
også her brug for en særskilt database, og et synkroniseringsprogram til
en Windows desktop. Som kører det ind i Outlook og derfra videre til -
Exchange Server, hvor en sådan findes.

Gennemført - absurd.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-09 12:58

Hej,

> Jeg taler om at spamme over iCal på Mac. Med et program der bruger
> iSync.

Vi taler om, hvorvidt der er ræson i at beskytte kalenderen på iPhone
ved at sørge for at tredjeparts apps ikke kan fx spamme kalenderen eller
slette ting i den.

Et argument om, at der findes onde programmer til Mac som kan spamme
kalenderen - en kalender som brugeren så derefter af egen fri vilje
kopierer over på iPhone - det synes jeg ikke er væsentligt.

Først og fremmest findes der sikkert mange mennesker som bruger
kalenderen i deres telefon uden at synkronisere den med en
computerkalender - dernæst er der jo også den forskel at mange nok er
lidt mere påpasselige med, hvad de installerer på deres Mac. På iPhone
kommer apps jo altid fra Apple forstået på den måde, at man køber gennem
Apples AppStore. Derfor synes jeg ikke det er unaturligt, at Apple
ønsker at kunne gennemtvinge en vis 'standard' for apps. Om det så
lykkedes dem eller ej er en anden sag.

> Når WebIS har lavet deres sync-værktøj færdigt til Mac, og PI er
> opgraderet til 1.2, vil synkroniseringen ske over en WebIS server til

Jeg forstår ikke at du bliver ved med at skrive indlæg efter indlæg om
denne feature, som et tilfældigt firma "måske" engang laver?

Der findes altså tonsvis af apps som benytter en tredjeparts server til
synkronisering. Det er ikke ligefrem noget revolutionerende nyt.

> Hullet i »beskyttelsen« af iCal-basen på iPhone ligger altså i iCal på
> Mac.

Det svarer til at du siger, at man lige så godt kan afskaffe
lokalnetværkets firewall, fordi naboens søn alligevel kan komme forbi
med sin usikrede bærbar?

> Tænk hvis Apple ville give adgang til brug af APIerne til kalender,
> kunne gå igennem. Sikkerheden havde været den samme, men det hele havde

Sikkerheden havde da ikke været den samme?

Hvem siger i øvrigt at der overhovedet findes et API til kalender og alarm?

Fra : Per Rønne

Dato : 07-12-09 13:21

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hvem siger i øvrigt at der overhovedet findes et API til kalender og alarm?

Det er da dem Apple benytter, og det er brug af sådanne APIer AppStore
cheker på inden de frigiver applikationerne.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-09 16:47

Hej,

> Det er da dem Apple benytter, og det er brug af sådanne APIer AppStore
> cheker på inden de frigiver applikationerne.

Aha, og hvor ved du så fra at det er dem Apple benytter?

Du skriver det som om det er ganske indlysende, at der findes et
framework / API til kalenderen på telefonen - som man bare ikke må få
lov til at bruge. Jeg mener dog ikke dette er tilfældet.

Selve kalenderen opbevares i en fil. På grund af beskyttelsen mellem de
forskellige apps (sandkassen) kan app A ikke bare åbne og manipulere med
en fil oprettet af app B. Dette gælder uanset om app B er skrevet af
Apple eller en tredjepartsudvikler.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-12-09 17:07

> [...]

> forskellige apps (sandkassen) kan app A ikke bare åbne og manipulere med
> en fil oprettet af app B. Dette gælder uanset om app B er skrevet af

Jeg ved godt hvor du vil hen .. men teknisk er der et privat
udokumenteret kalender API ... hvordan skal ActiveSync ellers skrive til
kalender databasen .. eller kalender databasen smide en advarsel på
skærmen ?

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-09 18:10

Hej,

> Jeg ved godt hvor du vil hen .. men teknisk er der et privat
> udokumenteret kalender API ...

Jeg kan ikke se at det er "teknisk" set.

Du kan jo bare redefinere betydningen af API, så den passer til det, du
vil. Jeg snakker om "private APIer" i den betydning det anvendes omkring
iPhone-programmering. Bemærk at iPhone adskiller sig fra andre platforme
ved at der _ikke_ er dynamisk binding af "hvad som helst".

> hvordan skal ActiveSync ellers skrive til
> kalender databasen ..

Du skriver som om ActiveSync var et seperat program, som kommunikerer
via et API med kalenderen. Det er det ikke.

> eller kalender databasen smide en advarsel på
> skærmen ?

"Teknisk set" så er det jo ikke databasen, der smider en advarsel på
skærmen.

Fra : jagge

Dato : 06-12-09 17:45

> [...]

> synkronisering til en tilsvarende PIM på Mac [på Win bliver der kun
> synkronisering, idet Ourlook kan bruges].

Ok jeg har faktisk hentet PI til iphonen, MEN det er ubrugeligt for mig
sålænge der ikke er en desktop del. Mit workflow er således at jeg i alt
overvejende grad bruger busycal/ical til at taste aftaler og todos, jeg
vil bare MEGET gerne have adgang til det når jeg er afsted kun med min
telefon.

Det med en ekstern server lyder lidt bøvlet, går udfra at det så kun
virker med netadgang. Har svært ved at fatte hvorfor man ikke bare laver
noget bluetooth sync.

Tak for tippet

Jakob

Fra : Per Rønne

Dato : 06-12-09 18:44

> [...]

> Det med en ekstern server lyder lidt bøvlet, går udfra at det så kun
> virker med netadgang. Har svært ved at fatte hvorfor man ikke bare laver

Jeg ved kun hvad jeg kan læse på nettet, men med en netværksserver [som
nævnes på deres blog] vil man automatisk synkronisere med denne server,
så længe man har WiFi eller 3G-forbindelse. Det samme var sket hvis
synkroniseringen var fundet sted over MobileMe eller Exchange Server;
men Apple vil jo ikke åbne for de nødvendige APIer!

Der kommer en PIM til Mac der fuldstændig understøtter automatisk
synkronisering med PI, inklusive tasks. Om det bliver en eksisterende
der udvides [BusyCal] eller en WebIS selv laver, er endnu ikke afklaret.

Med sådan en PIM på Mac vil der ske en synkronisering af aftalerne til
iCal på Mac, og dermed også automatisk til iCal på iPhone. Inklusive
alarmer.

I dag finder synkroniseringen sted gennem Google Calendar, som ikke
fungerer perfekt.

Se bloggen:

Fra : jagge

Dato : 06-12-09 19:38

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Med sådan en PIM på Mac vil der ske en synkronisering af aftalerne til
> iCal på Mac, og dermed også automatisk til iCal på iPhone. Inklusive
> alarmer.

OK det ville være fedt. Tak for tippet.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-12-09 23:04

> [...]

> alarmer.
>
> I dag finder synkroniseringen sted gennem Google Calendar, som ikke

Jeg tror du glemmer lidt hvad langt de fleste bruger / har brug for. De
fleste klarer sig udemærket med det funktionalitet der er indbygget ...
resten bruger et 3. parts program enten det ene eller andet sted.
Komplet sync af alle data på alle "devices" er noget som meget meget få
power users har brug for ... og ikke noget der har forhindret iPhone i
at slå alt og alle af banen indtil videre ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 07-12-09 05:49

> [...]
> power users har brug for ... og ikke noget der har forhindret iPhone i
> at slå alt og alle af banen indtil videre ...

Nu er der vist efterhånden noget i retning af 100 millioner iPhone/iPod
Touch brugere på verdensplan.

Det fremgår af pressen at disse APIere ikke alene er til stede, men at
de også er »ude«; kald til dem bliver foretagt af 3. parts udviklere
selv om de ikke er en del af den SDK der bruges af disse. En del af
godkendelsesproceduren hos AppStore går jo ud på at afsløre disse
»uautoriserede« kald.

Det er klart at der ikke bør være fuld åbenhed til alle funktionaliteter
i 3. parts programmer; ellers kan et uskyldigt udseende program kopiere
folks kontaktdatabase, og sende den videre til spam-firmaerne.

Men måske skulle man give særlige firmaer en udvidet adgang, firmaer med
særlige programmer som WebIS og andre PIM-producenter. Som man kan stole
på. Naturligvis med kontrol.

I øvrigt burde også gymnasieelever og studerende vel have brug for en
PIM med »i dag« visning [møder, opgaver] og ugevisning. Ved siden af de
nødvendige ordbøger.

Få lagt møder ind i kalenderdelen, men have dem lagt sammen med opgaver
[lektier, med start- og færdigtider]. Tjae, efterhånden ser man lidt
undrende på dem der stadig render rundt med Mayland-kalender, grafregner
og ordbøger i taskerne, og en mobil i lommen; det er så /forrige
århundrede/.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-09 12:46

Hej,

> Det fremgår af pressen at disse APIere ikke alene er til stede, men at
> de også er »ude«; kald til dem bliver foretagt af 3. parts udviklere

Hvor fremgår det af pressen, at der skulle være et kalender-API som både
er "til stede" og "ude"?

Og hvis det gør, kan det så bakkes op af nogen form for realitet? (hint:
nej)

> godkendelsesproceduren hos AppStore går jo ud på at afsløre disse
> »uautoriserede« kald.

Blandt andet, men bestemt ikke udelukkende.

> Det er klart at der ikke bør være fuld åbenhed til alle funktionaliteter
> i 3. parts programmer; ellers kan et uskyldigt udseende program kopiere
> folks kontaktdatabase, og sende den videre til spam-firmaerne.

Det kan man da sagtens i dag.

> Men måske skulle man give særlige firmaer en udvidet adgang, firmaer med
> særlige programmer som WebIS og andre PIM-producenter. Som man kan stole
> på. Naturligvis med kontrol.

Jeg tror ikke PIM er "noget særligt" i den skala. I øvrigt bryder jeg
mig ikke specielt om, at "særlige" virksomheder får "særlige" fordele i
forhold til alle andre.

> I øvrigt burde også gymnasieelever og studerende vel have brug for en
> PIM med »i dag« visning [møder, opgaver] og ugevisning. Ved siden af de
> nødvendige ordbøger.

Jeg kan slet ikke se årsagen til at gymnasieelever skulle have dette
særlige behov. Der finder masser af gode apps til iPhone til todos,
kalender, osv. - hvem siger at det partout skal være proppet ind i samme
program?

Fra : Per Rønne

Dato : 07-12-09 13:21

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Der finder masser af gode apps til iPhone til todos,
> kalender, osv. - hvem siger at det partout skal være proppet ind i samme
> program?

Fordi det er det eneste der giver ræson. En oversigt over »i dag« skal
give en oversigt over såvel møder som opgaver.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-09 16:50

Hej Per,

> Fordi det er det eneste der giver ræson. En oversigt over »i dag« skal
> give en oversigt over såvel møder som opgaver.

Jeg tror du igen glemmer: "for mig" i den første sætning. Der findes
andre mennesker med andre behov.

For nogen mennesker er en ideel "i dag" oversigt noget der kombinerer
informationer fra facebook og en bønne-app (den religiøse slags, hverken
dem der skal drikkes eller ryges). For andre er det en kombinationer af
ulæste emails og kalenderen. For dig er det åbenbart noget med en
kalender og en todo-liste.

Det står applikationsudviklere frit for at lave et program, som
kombinerer netop de informationer man ønsker. Dog kan man ikke tilgå
informationerne i den indbyggede kalender - men den vil jo så også blive
overflødiggjort, hvis man altid ønsker at bruge den "forbedrede
kalender" med den "rigtige oversigt". Alternativt kan man bare
jailbreake og få adgang til kalenderen.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-12-09 18:28

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Det står applikationsudviklere frit for at lave et program, som
> kombinerer netop de informationer man ønsker.

Men var udgangspunktet for denne tråd ikke netop et sådant ønske?

> Dog kan man ikke tilgå informationerne i den indbyggede kalender

Det kan man jo alligevel. Gennem omveje over Google Calendar
[halvdårlig] eller den nye serverløsning, som også tager alarmer med.
Sync Pocket Informant med WebIS server, sync videre til Mac med den nye
applikation, som automatisk synces videre til iCal på Mac, som derefter
synces videre til iCal på iPhone. Inklusive de alarmer, som ikke kommer
med ved Google Calendar.

>- men den vil jo så også blive overflødiggjort, hvis man altid ønsker
>at bruge den "forbedrede kalender" med den "rigtige oversigt".

Der er jo så hele sync-spørgsmålet, og alarmerne. Der helst skal ligge
lokalt på iPhone.

> Alternativt kan man bare jailbreake og få adgang til kalenderen.

Med de sikkerhedsrisici det giver. I øvrigt er det WebIS politik /ikke/
at ville gøre det; det ville da også lukke vejen til størstedelen af
deres kunder.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-09 18:33

Hej,

> Men var udgangspunktet for denne tråd ikke netop et sådant ønske?

Jo, ellers ville jeg jo næppe skrive om det?

> Det kan man jo alligevel. Gennem omveje over Google Calendar

Det er noget ordkløveri. Du kan ikke tilgå den indbyggede kalender, men
du kan godt tilgå Google Calendar. At du på forskellige måder kan få
kopieret data fra det ene sted til det andet giver dig jo ikke mere
adgang til den indbyggede kalender.

> Der er jo så hele sync-spørgsmålet, og alarmerne. Der helst skal ligge
> lokalt på iPhone.

Jeg kan slet ikke se problemet. Det er nemt at lave sin egen
synkronisering (hvis man er programmør). Alarmer, dvs. det at brugeren
får en notifikation et stykke tid før en aftale i kalenderen, kan fx
løses med push notifcations.

> Med de sikkerhedsrisici det giver.

Hold nu igen med den FUD. Du skriver jo selv det ene indlæg efter det
andet om at få åbnet op for kalenderen. Det bliver ikke mere usikkert af
at gøre det ved et jailbreak.

> I øvrigt er det WebIS politik /ikke/
> at ville gøre det; det ville da også lukke vejen til størstedelen af
> deres kunder.

Jeg er fuldstændig ligeglad med WebIS.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-12-09 19:33

> [...]

> du kan godt tilgå Google Calendar. At du på forskellige måder kan få
> kopieret data fra det ene sted til det andet giver dig jo ikke mere

I realiteten er det jo det man gør. Adgangen er blot ikke direkte, men
indirekte.

> [...]
> synkronisering (hvis man er programmør). Alarmer, dvs. det at brugeren
> får en notifikation et stykke tid før en aftale i kalenderen, kan fx

Som ikke virker lige godt.

> Hold nu igen med den FUD. Du skriver jo selv det ene indlæg efter det
> andet om at få åbnet op for kalenderen. Det bliver ikke mere usikkert af
> at gøre det ved et jailbreak.

> Jeg er fuldstændig ligeglad med WebIS.

I og med at WebIS er det eneste firma der markedsfører en PIM til iPhone
er jeg så /ikke/ ligeglad med det firma.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-09 01:02

Hej Per,

> I realiteten er det jo det man gør. Adgangen er blot ikke direkte, men
> indirekte.

Det er dig der gennem hele tråden har været utilfreds med at Apple ikke
giver adgang til den indbyggede kalender - men når jeg så skriver det
samme, så mener du at man alligevel har denne adgang?

Hvad er der så at være utilfreds med?

> Som ikke virker lige godt.

Det er nu engang den mekanisme Apple har valgt man skal have adgang til.

> I og med at WebIS er det eneste firma der markedsfører en PIM til iPhone
> er jeg så /ikke/ ligeglad med det firma.

Du bliver ved med at fremhæve dette i tråd efter tråd efter tråd. Jeg
tror det er noget, som kun gælder så frem man benytter netop din
definition af PIM. Jeg tror i øvrigt på dig, når du skriver at du ikke
er sponsoreret af WebIS.

Så vidt jeg har forstået på det, du skrev i tråden tidligere, så er der
tale om en PIM, når man har en kalender og tasks i en og samme app.
Hvorfor man ikke kan tale om en PIM, når tingene er i to forskellige
apps - ja, det forstår jeg ikke. Men du hævder altså stædigt at PI er
den eneste PIM app til iPhone.

Men hvad med en app som reQall - hvorfor er det ikke en PIM?
Den har både en omfattende håndtering af tasks/todo, og man kan sætte
aftaler op på bestemte dage/tidspunkter og fx lave aftaler, der gentager
sig hver uge. Programmet har integration med fx Outlook og Google
Calendar og man kan få påmindelser via push notification, email, MSN, osv.

Og hvad med Organizer - hvorfor er det ikke en PIM?
Den har en kalender, den kan synkronisere med Google Calendar - ja, den
kan sågar få din telefon til at alarmere om påmindelser uden at du
behøver være i mobildækning/wifi-dækning. Den har også indbygget styring
af todos/tasks.

Ellers fx en app som Jott - hvorfor er det ikke en PIM?
Den har styring af todos og påmindelser. Man kan opbygge en notesamling
og lave lister. Den har integration med Google Calendar.

Eller hvad med en app som Todo+Cal+Sync - hvorfor er det ikke en PIM?
Ja, navnet siger jo meget godt hvad dens primære features er. Den har i
øvrigt en indbygget SyncML-server, så man kan synkronisere trådløst med
eksisterende SyncML-software.

Man kunne også kigge på YadaHome - hvorfor er det ikke en PIM?
Program har todo-liste, kalender og indkøbsliste integreret i een
sammenhængende app.

Eller måske en app som Remember The Milk - hvorfor er det ikke en PIM?
Den har dagsvisning, ugevisning, osv. Der er lister over todos. Man kan
oprette aftaler som gentager sig fx ugenligt.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-12-09 06:39

> [...]

> giver adgang til den indbyggede kalender - men når jeg så skriver det
> samme, så mener du at man alligevel har denne adgang?

At den indirekte adgang er mindre effektiv end den direkte.

> Det er nu engang den mekanisme Apple har valgt man skal have adgang til.

Ex cathedra.

> [...]
> tror det er noget, som kun gælder så frem man benytter netop din
> definition af PIM. Jeg tror i øvrigt på dig, når du skriver at du ikke

Jamen, så tror du fejl.

> [...]
> Hvorfor man ikke kan tale om en PIM, når tingene er i to forskellige
> apps - ja, det forstår jeg ikke. Men du hævder altså stædigt at PI er

Indtil jeg måtte støde ind i andre, ja.

> [...]
> sig hver uge. Programmet har integration med fx Outlook og Google
> Calendar og man kan få påmindelser via push notification, email, MSN, osv.

Jeg kendte den ikke, men har nu fundet den frem på AppStore og
downloaded den. Men stopper da jeg møder samme besked som denne
anmelder:

»Har ikke prøvet selve app. Blev super irriteret over at man skal
oprette en konto eller noget lignende før app. kan benyttes. -mcd«

Jeg finder dog også en positiv anmeldelse:

»Register online and dictate your meetings, todos and notes and
everything syncs seamless with you iPhone. Just wish I had found this
app before - and it's FREE!«

Diktere ;-(. Det virker for diktafonagtigt for mig.

> [...]
> kan sågar få din telefon til at alarmere om påmindelser uden at du
> behøver være i mobildækning/wifi-dækning. Den har også indbygget styring

Heller ikke den kendte jeg, men også den har jeg fundet frem på
AppStore. Jeg vil dog ikke downloade den da den koster 48 kroner [reQall
var gratis].

> Ellers fx en app som Jott - hvorfor er det ikke en PIM?
> Den har styring af todos og påmindelser. Man kan opbygge en notesamling
> og lave lister. Den har integration med Google Calendar.

Jott - kendes slet ikke i AppStore. Jeg finder dog denne anmeldelse:

<http://www.macworld.com/article/134541/2008/07/jott.html>

efter hvilken den er fundet på AppStore, men åbenbart igen fjernet?

Tilsyneladende ikke en PIM men en slags diktafon.

> [...]
> eksisterende SyncML-software.

Heller ikke den kendte jeg, men også den har jeg fundet frem på
AppStore. Jeg vil dog ikke downloade den da den koster 89 kroner. Der
synes ikke at være nogen rigtig synkroniseringsmulighed med mac eller
windows.

> Man kunne også kigge på YadaHome - hvorfor er det ikke en PIM?
> Program har todo-liste, kalender og indkøbsliste integreret i een
> sammenhængende app.

YadaHome - kendes slet ikke i AppStore. Følgende synes at indicere at
den kræver en jailbroken iPhone:

<http://www.iphoneapplist.net/safari_application/Tools_Utilities/2008092
9/YadaHome_2544.html>

Og følgende at den har noget med børn at gøre:

<http://gesterling.wordpress.com/2008/10/13/yadahome-on-the-iphone/>

> Eller måske en app som Remember The Milk - hvorfor er det ikke en PIM?
> Den har dagsvisning, ugevisning, osv. Der er lister over todos. Man kan
> oprette aftaler som gentager sig fx ugenligt.

Ingen af de nævnte kommer frem i AppStore når man søger på PIM, til
gengæld kommer der applikationer frem der /ikke/ er PIMs, som Things der
udelukkende er tasks. Remember The Milk har jeg tidligere prøvet;
applikationen er gratis med kræver abonnement på en server, og jeg
husker den som kun som task-orienteret. Noget der stadig er tilfældet
når jeg søger den frem på AppStore.

Generelt er det vanskeligt at finde frem til hvad der findes af bestemte
applikationstyper, hvis de ikke er lagt korrekt ind i AppStore med
korrekte nøgleord. Og en søgning på PIM giver altså kun Pocket Informant
+ noget, som ikke er PIM.

Men generelt skal der åbenbart laves noget særligt på AppStore før de
relevante applikationer dukker op ved søgning; først her til morgen ser
jeg at Gyldendals ordbøger dukker op ved en søgning på »ordbog«;
tidligere dukkede kun Politikens op, sammen med et par thai-ordbøger
[dansk, hhv svensk udgave] ser må være beregnet for turister i Thailand.

Men OK, der synes at findes et par PIMer på markedet ud over PI, og i
samme prislag. Så tre valgmuligheder: reQall til 48 kroner, Pocker
Informant til 79 kroner og Organizer til 89 kroner. Og reQall er jeg
lidt tvivlende over for da den ifølge sin egen beskrivelse virker meget
telefon-agtig. Som nævnt vil jeg ikke bruge penge på at teste de to
andre, når nu jeg er tilfreds med PI, især med den udvidelse der er ved
at komme. Jeg skal dog ikke kunne afvise at Organizer er bedre.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-09 08:19

Hej,

> Ex cathedra.

Jowjow. Du kan nu også vælge en række andre mekanismer. Forstår ikke
problemet.

> Jamen, så tror du fejl.

Dvs. du ER sponsoreret af WebIS?

> Indtil jeg måtte støde ind i andre, ja.

Dvs. du tager skyklapperne på?

> Jeg kendte den ikke, men har nu fundet den frem på AppStore og
> downloaded den. Men stopper da jeg møder samme besked som denne
> anmelder:

Dvs. du vil ikke anerkende reQall som værende en PIM, da man skal
registrere en konto?

Hvordan fik du Google Calendar til at virke uden at oprette en konto?

> [...]
> app before - and it's FREE!«

> Diktere ;-(. Det virker for diktafonagtigt for mig.

Og hvad så? - Jeg kan ikke se at det bliver et dårligere program af, at
der er en mulighed for at diktere.

> Heller ikke den kendte jeg, men også den har jeg fundet frem på
> AppStore. Jeg vil dog ikke downloade den da den koster 48 kroner [reQall
> var gratis].

Okay, så Organizer er ikke en PIM fordi den koster penge?
Hvad gav du for PI?

> Jott - kendes slet ikke i AppStore. Jeg finder dog denne anmeldelse:

Øh, jo - du skal bare kigge i den rigtige App Store.

> efter hvilken den er fundet på AppStore, men åbenbart igen fjernet?

Nej, den er ikke fjernet.

> Tilsyneladende ikke en PIM men en slags diktafon.

Aha, så du baserer dig på hvad tingene "tilsyneladende" er uden
overhovedet at prøve programmet eller læse om programmet på dets hjemmeside?

Du har misforstået det, hvis du tror det "bare" er en slags diktafon.

> [...]
> AppStore. Jeg vil dog ikke downloade den da den koster 89 kroner. Der
> synes ikke at være nogen rigtig synkroniseringsmulighed med mac eller

Igen - nu er der ikke en PIM fordi den koster penge? - det gør PI da også?

Du er langt ude når du siger at der ikke er nogen
synkroniseringsmulighed. Det indgår endda i selve _navnet_ at der er
indbygget synkronisering - og det er det allerførste de skriver om i
beskrivelsen på App Store.

> YadaHome - kendes slet ikke i AppStore. Følgende synes at indicere at
> den kræver en jailbroken iPhone:

Joda, du kigger bare i den forkert appstore.

Du "indicerer" bare - men det kræver altså ikke en jailbreaket telefon -
der står ikke engang noget om at det skulle være sådan på det link, du
angav.

> Og følgende at den har noget med børn at gøre:
> <http://gesterling.wordpress.com/2008/10/13/yadahome-on-the-iphone/>

Åh, nej! Der står på hjemmesiden, at app'en er indrettet med særlig
tanke på forældre. Det er mennesker der har set et barn. _Så_ er det
ikke en PIM. Jeg forstår dig ikke?

> Ingen af de nævnte kommer frem i AppStore når man søger på PIM, til

Jamen, så skal man nok søge på noget andet?

> gengæld kommer der applikationer frem der /ikke/ er PIMs, som Things der
> udelukkende er tasks.

Jeg kan ikke se at det er relevant. Der bliver vel hverken flere eller
færre PIM apps af, at der kommer andre ting frem, når du søger på App Store.

> Remember The Milk har jeg tidligere prøvet;
> applikationen er gratis med kræver abonnement på en server, og jeg
> husker den som kun som task-orienteret. Noget der stadig er tilfældet
> når jeg søger den frem på AppStore.

Så fordi den er "noget task-orienteret" så er det ikke en PIM?

> [...]
> applikationstyper, hvis de ikke er lagt korrekt ind i AppStore med
> korrekte nøgleord. Og en søgning på PIM giver altså kun Pocket Informant

Har du overvejet, at det ikke er alle mennesker i hele verden som går
ind og søger på netop ordet "PIM"? - men fx søger på ting som kalender,
todo-liste, osv.

> Men OK, der synes at findes et par PIMer på markedet ud over PI, og i
> samme prislag.

Godt så. Jeg synes efterhånden du har skrevet andet så mange gange, at
man skulle tro det var umuligt at få dig til at ændre mening.

> Så tre valgmuligheder

Ja, 3 + alle de andre.

> Og reQall er jeg
> lidt tvivlende over for da den ifølge sin egen beskrivelse virker meget
> telefon-agtig

Ahva for noget?

Du er tvivlende over et program til en _telefon_ fordi det virker meget
telefon-agtigt?

> Som nævnt vil jeg ikke bruge penge på at teste de to
> andre, når nu jeg er tilfreds med PI, især med den udvidelse der er ved
> at komme. Jeg skal dog ikke kunne afvise at Organizer er bedre.

Jeg synes det ville være en god idé at skrive i indlæggene noget i stil
med "PI er den eneste PIM-app, jeg har prøvet og synes om" - i stedet
for blot hver gang at skrive at det er den eneste overhovedet.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-12-09 09:00

> Jowjow. Du kan nu også vælge en række andre mekanismer. Forstår ikke
> problemet.

»Ex cathedra«. Det er når paven udtaler sig i sin egenskab af Guds
vicekonge på Jorden.

> Dvs. du ER sponsoreret af WebIS?

Nej; en fejllæsning. Jeg læse dig på.

> Dvs. du tager skyklapperne på?

Næh.

> Dvs. du vil ikke anerkende reQall som værende en PIM, da man skal
> registrere en konto?

Der var forskellige andre ting i beskrivelsen der fik mig til at
studse.

> Hvordan fik du Google Calendar til at virke uden at oprette en konto?

Det gjorde jeg naturligvis; PI virker dog fortrinligt uden Google
Calendar, der er så bare ingen sync.

> Og hvad så? - Jeg kan ikke se at det bliver et dårligere program af, at
> der er en mulighed for at diktere.

> Okay, så Organizer er ikke en PIM fordi den koster penge?
> Hvad gav du for PI?

Fremgår nedenfor. Jeg skriver ikke at Organizer ikke er en PIM, blot at
jeg ikke vil bruge penge på at udforske den nærmere.

> [...]
> synkroniseringsmulighed. Det indgår endda i selve _navnet_ at der er
> indbygget synkronisering - og det er det allerførste de skriver om i

Jeg har ikke nok penge til at betale for programmer jeg blot vil
undersøge.

> [...]
>
> Åh, nej! Der står på hjemmesiden, at app'en er indrettet med særlig
> tanke på forældre. Det er mennesker der har set et barn. _Så_ er det

Jeg blev i hvert fald mistænkelig, og grænsefladen virkede da også
vuggestueagtig.

> [...]
> færre PIM apps af, at der kommer andre ting frem, når du søger på App Store.

> Så fordi den er "noget task-orienteret" så er det ikke en PIM?

Den mangler kalenderdelen.

> Har du overvejet, at det ikke er alle mennesker i hele verden som går
> ind og søger på netop ordet "PIM"? - men fx søger på ting som kalender,
> todo-liste, osv.

En ordentlig søgemaskine skal give mulighed for at finde de nødvendige
ting. Kalendere uden todo, og todos uden kalendere skal man ikke bruge
en bunke tid til at sortere fra.

> Godt så. Jeg synes efterhånden du har skrevet andet så mange gange, at
> man skulle tro det var umuligt at få dig til at ændre mening.

Fordi jeg indtil da ikke havde set en eneste anden PIM / organizer på
markedet til iPhone. Og fordi jeg vidste at DateBk6 [som jeg brugte på
Palm] havde meddelt at de ikke ville udvikle til iPhone, før Apple
åbnede op for kalder- og alarmbasen.

> Ja, 3 + alle de andre.

Som ikke er PIMer. Men noget andet.

> Ahva for noget?
>
> Du er tvivlende over et program til en _telefon_ fordi det virker meget
> telefon-agtigt?

iPhone er nu især en PDA, med telefonmulighed.

> Jeg synes det ville være en god idé at skrive i indlæggene noget i stil
> med "PI er den eneste PIM-app, jeg har prøvet og synes om" - i stedet
> for blot hver gang at skrive at det er den eneste overhovedet.

Jamen, nu ved jeg at der findes andre; PI var den eneste jeg hidtil
havde kunnet finde.

At dømme efter hvad jeg har kunnet læse om de to andre acceptable, jeg
nu har fundet, kunne jeg sagtens have valgt dem, hvis jeg havde fundet
dem. Men den synkronisering til Win og Mac de nu er i gang med at
udvikle, mener jeg at PI bliver den bedste, men alternativerne kan
naturligvis være i gang med lignende projekter.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-09 10:31

Hej,

> »Ex cathedra«. Det er når paven udtaler sig i sin egenskab af Guds
> vicekonge på Jorden.

Ja, du behøver ikke forklare det - ved skam godt hvad det betyder. Mit
svar på det er "Jowjow - spis lige brød til". Der er mange muligheder
for at give alarmer - det er jo ikke sådan at Apple har udstedt dekret
om og sendt de 3 vise mænd ud for at belære alle om, at man skal gøre
det på een bestemt måde.

> Der var forskellige andre ting i beskrivelsen der fik mig til at
> studse.

Hvad for eksempel?

> Fremgår nedenfor. Jeg skriver ikke at Organizer ikke er en PIM, blot at
> jeg ikke vil bruge penge på at udforske den nærmere.

Du skrev jo igen lige før, at der ikke var andre PIM end PI - så
indirekte skriver du vel, at du ikke anser Organizer for en PIM.

> Jeg har ikke nok penge til at betale for programmer jeg blot vil
> undersøge.

Det koster ikke noget at læse beskrivelsen på AppStore - eller på
producentens hjemmeside.

> Jeg blev i hvert fald mistænkelig, og grænsefladen virkede da også
> vuggestueagtig.

Så det er ikke en PIM fordi du synes brugergrænsefladen er "vuggestueagtig"?

Nu er det vel smag og behag om man kan lide den ene form for grafik
fremfor den anden. Jeg synes det er et tyndt argument for, at det ikke
skulle være en PIM.

> Den mangler kalenderdelen.

Kommer det ikke lidt an på, hvordan man definerer en kalender så?

Hvis man kan oprette aftaler med dato og klokkeslet, og man kan definere
aftaler, der gentager sig med en vis periode - og det er muligt at få
påmindelser om aftalerne og i øvrigt at få de tidligere indtastede
aftaler vist - er det så ikke en kalender?

> En ordentlig søgemaskine skal give mulighed for at finde de nødvendige
> ting. Kalendere uden todo, og todos uden kalendere skal man ikke bruge
> en bunke tid til at sortere fra.

Så du siger at der ikke findes andre PIM apps end PI, fordi Apple er
dårlige til at lave søgemaskiner?

> Som ikke er PIMer. Men noget andet.

Du bliver nok nødt til at definere, hvad "PIM" betyder, hvis disse apps
ikke hører ind under begrebet.

> iPhone er nu især en PDA, med telefonmulighed.

Er det ikke ren ordkløveri?

Om det er en telefon med PDA eller en PDA med telefon... jeg kan ikke
se, at man bare kan sige at programmet ikke er et PIM program, fordi det
er "telefonagtigt"? (hvad det så end betyder?)

Fra : Per Rønne

Dato : 08-12-09 11:42

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Du skrev jo igen lige før, at der ikke var andre PIM end PI - så
> indirekte skriver du vel, at du ikke anser Organizer for en PIM.

Det skrev jeg før jeg nåede til Organizer.

> Det koster ikke noget at læse beskrivelsen på AppStore - eller på
> producentens hjemmeside.

Klart, og det har jeg også gjort.

> [...]
> påmindelser om aftalerne og i øvrigt at få de tidligere indtastede
> aftaler vist - er det så ikke en kalender?

Den skal kunne vise dag, uge, måned med oversigt over aftaler dér.

Er vi i øvrigt ikke efterhånden færdig med tråden?

Du har vist at der rent faktisk findes andre PIMer end PI til iPhone,
jeg lægger blot mærke til at enkelte af dem ikke er særligt PIMede.

Organizer og Todo+Cal+Sync synes at være i orden, men jeg kan kun udtale
mig om dem ud fra beskrivelserne da jeg ikke vil ofre penge på dem.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 08-12-09 19:33

> Ex cathedra.

Undskyld - er det din private diskussion, eller må andre også læse med
og derved lære?

/Hvis/ vi må, må vi så ydmygst anmode den højtærede elite at udtrykke
sig, så den fuldstændig latterlige og ignorantiske pøbel tildeles et
minimum af oplysning?

> Jamen, så tror du fejl.

Okay - hvad løber der ind på kontoen? Eller glemte du at slette?

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-12-09 20:16

> [...]
>
> /Hvis/ vi må, må vi så ydmygst anmode den højtærede elite at udtrykke
> sig, så den fuldstændig latterlige og ignorantiske pøbel tildeles et

Jamen, så er det jo godt at vi nu har fået den store nudanske ordbog på
seks bind på nettet:

<http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=ex+cathedra&search=S%C3%B8g>

> Okay - hvad løber der ind på kontoen? Eller glemte du at slette?

Havde du set mit svar iøvrigt ville du have set, at jeg havde læst fejl.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 08-12-09 20:45

> [...]

> <http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=ex+cathedra&search=S%C3%B8g>

> Havde du set mit svar iøvrigt ville du have set, at jeg havde læst fejl.

Tak Per & god aften til dig

M.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 10-12-09 19:36

Per Rønne skrev:
> Jamen, så er det jo godt at vi nu har fået den store nudanske ordbog på
> seks bind på nettet:
> <http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=ex+cathedra&search=S%C3%B8g>

Er der noget specielt formål med at du vælger at bruge ord, som
flertallet ikke forstår?

Mvh. Lars, der stadig ikke ved hvad "ex cathedra" betyder - jeg slår
altså ikke op i ordbogen for at læse usenet, desuden er det tydligtvis
ikke et dansk ord.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-12-09 19:50

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Er der noget specielt formål med at du vælger at bruge ord, som
> flertallet ikke forstår?

Så sjældent er det nu heller ikke.

> Mvh. Lars, der stadig ikke ved hvad "ex cathedra" betyder - jeg slår
> altså ikke op i ordbogen for at læse usenet, desuden er det tydligtvis
> ikke et dansk ord.

Jamen, når det nu er så svært at klikke på et link, så får du det da
her:

ex cathedra adverbium
UDTALE
OPRINDELSE fra latin ex cathedra ordret 'fra lærestolen', jævnfør
katedral

Betydninger

bruges for at udtrykke at en udtalelse siges med stor autoritet eller
opfattes som belærende, og at der ikke gives mulighed for diskussion,
indsigelse eller kritik oprindelig kun vedr. særlige udtalelser fremsat
af paven i overensstemmelse med det katolske dogme om pavens
ufejlbarlighed

Når ombudsmanden taler ex cathedra som den rigtige pave, så bøjer
Socialdemokratiet, SF, De Radikale og Arne Melchior sig i dybeste
ærbødighed og opfatter enhver kritik som helligbrøde EksBl92
==

Når paven udtaler sig /ex cathedra/ udtaler han sig som Kristi
stedfortræder på Jorden, og hans udtalelse er for den katolske kirke
ufejlbarlig.

Kan dog også bruges om en lærer når han taler /fra katederet/,
ufejlbarligt, som den største faglige autoritet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 10-12-09 20:33

Per Rønne skrev:
> Så sjældent er det nu heller ikke.

Så vidt jeg kan se på Google bruges udtrykket især i forbindelse med
paven. At jeg ikke interesserer mig for katolsk demagogi kan så være
årsagen til at jeg ikke kender udtrykket. Denne manglende interesse tror
jeg, at det store flertal deler med mig.

> Jamen, når det nu er så svært at klikke på et link

Der var ikke noget link i det indlæg, der introducerede begrebet. Og jeg
ville heller ikke have klikket på det alligevel, så vigtigt var
indlægget heller ikke. Men jeg forstår stadig ikke formålet med at
undlade at formulere sig på gængst dansk?

/Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 10-12-09 21:48

> [...]

> indlægget heller ikke. Men jeg forstår stadig ikke formålet med at
> undlade at formulere sig på gængst dansk?

For mig er det en ganske almindelig vending som jeg har kendt i hvert
fald siden jeg gik i skole.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 11-12-09 00:36

Per Rønne skrev:
> For mig er det en ganske almindelig vending som jeg har kendt i hvert
> fald siden jeg gik i skole.

På en katolsk privatskole? Det lyder ikke rart

/Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 11-12-09 04:26

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> På en katolsk privatskole? Det lyder ikke rart

På Bagsværd.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-12-09 20:53

Morten Lind skrev:

> [...]
>
> /Hvis/ vi må, må vi så ydmygst anmode den højtærede elite at udtrykke
> sig, så den fuldstændig latterlige og ignorantiske pøbel tildeles et

Gider du lige sætte navn på hvem det er der er pøbelen så man kan
målgruppejustere ens ordforrådudvalgsprocedure?

Fra : Morten Lind

Dato : 08-12-09 21:06

> Gider du lige sætte navn på hvem det er der er pøbelen så man kan
> målgruppejustere ens ordforrådudvalgsprocedure?

Hæ, hæ...

M.