MS Windows
briani 27239
Ændre harddisk størrelse i Vista
Fra : Axelsens

Dato : 04-12-09 12:31

Min datter skal have opdateret fra Vista til W7 på hendes bærbare. Der er
bare ikke plads nok på C drevet, siger den så.
Er der nogen simpel måde at ændre størrelsen af drevet på indenfor Vista,
eller skal der absolut et tredjeparts partitionsprogram til først, som
Partition magic el lign? I givet fald hvilket (gratis) program kan løse
opgaven?
Axel

Fra : Ole C

Dato : 04-12-09 12:53

Axelsens skrev blandt andet:

> [...]
> Vista, eller skal der absolut et tredjeparts partitionsprogram til
> først, som Partition magic el lign? I givet fald hvilket (gratis)

Kontrolpanel>Administration>Computeradministration - eller et af de mange
gratis partitioneringsprogrammer på nettet, for eksempel:
http://www.partition-tool.com/

Husk at formindske næste partition først, så der er plads til en udvidelse
af C-drevet....

--
vh
Ole C

Fra : Preben Andersen

Dato : 04-12-09 12:57

"Axelsens" <remove_ps@granvista.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> eller skal der absolut et tredjeparts partitionsprogram til først, som
> Partition magic el lign? I givet fald hvilket (gratis) program kan løse

Du kan gøre det i Vista, men der skal jo være ledig plads for at gøre
C-drevet større:
Kontrolpanel ->Administration ->Computeradministration ->Lager ->Diskhåndtering
Du kan nu markere det drev, du vil udvide/gøre mindre ved at højreklikke på
drevet og udvide eller formindske.
En anden mulighed er, at slette nogle programmer fra C-drevet og derefter
installere den på et andet drev.
--
mvh/Preben

Fra : Axelsens

Dato : 04-12-09 13:03

> Du kan gøre det i Vista, men der skal jo være ledig plads for at gøre
> C-drevet større:

Der er jo masser af plads på hendes D drev og det er noget af denne plads
jeg vil have ført over til C drevet.
> Kontrolpanel ->Administration ->Computeradministration ->Lager ->Diskhåndtering
> Du kan nu markere det drev, du vil udvide/gøre mindre ved at højreklikke
> på drevet og udvide eller formindske.

Jeg kan kun formindske - "udvide" muligheden kan ikke vælges (står med svag
gråt) ?!
> En anden mulighed er, at slette nogle programmer fra C-drevet og derefter
> installere den på et andet drev.
> --

Ja, det er selvfølgelig muligt - hvis det andet ikke kan lade sig gøre.

Fra : Axelsens

Dato : 04-12-09 13:05

nå okay nu ser jeg det. Jeg skal først gøre nabodrevet mindre, og så tager C
drevet derfra..

Fra : Preben Andersen

Dato : 04-12-09 13:16

> nå okay nu ser jeg det. Jeg skal først gøre nabodrevet mindre, og så tager
> C drevet derfra..

Netop
--
mvh/Preben

Fra : Axelsens

Dato : 04-12-09 13:52

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse
> "Axelsens" <remove_ps@granvista.dk> skrev i meddelelsen
>>

> Netop
> --
Tja og så alligevel ikke...Nu er der jo kommet et nyt drev, som hedder "E",
dvs. det ligger jo ikke ved siden af C. Og jeg har stadig kun mulighed for
at formindske C, ikke forstørre...?
Axels

Fra : Ole C

Dato : 04-12-09 14:36

> [...]

> hedder "E", dvs. det ligger jo ikke ved siden af C. Og jeg har stadig
> kun mulighed for at formindske C, ikke forstørre...?

Hent EaseUS's Partition Manager, som jeg anbefalede i mit første indlæg.
I det program får du et grafisk overblik, som gør det hele mere logisk - og
så du kan få formindsket D-drevet i "den rigtige ende" for at give plads til
udvidelsen af C-drevet.

--
vh
Ole C

Fra : Axelsens

Dato : 04-12-09 15:01

"Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> I det program får du et grafisk overblik, som gør det hele mere logisk -
> og så du kan få formindsket D-drevet i "den rigtige ende" for at give

åh ja, det var den forkerte ende...så nu virker det. Takker.
Axels

Fra : Axelsens

Dato : 04-12-09 14:50

"Axelsens" <remove_ps@granvista.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> "E", dvs. det ligger jo ikke ved siden af C. Og jeg har stadig kun
> mulighed for at formindske C, ikke forstørre...?
...og det hjælper ikke at kalde dette nye drev "B" - kan stadig ikke
forstørre C. Senest har jeg prøvet at hente et partition program, som
foreslået tidligere, men det giver heller ikke mulighed for at gøre C
større. Det er som om der ligger en spærre i computeren, som er en ny fra
MSI med Vista præinstalleret.
Axels

Fra : Ole C

Dato : 04-12-09 20:30

> [...]

> foreslået tidligere, men det giver heller ikke mulighed for at gøre C
> større. Det er som om der ligger en spærre i computeren, som er en ny

Har du mulighed for at lave en boot-CD i EaseUs's Partition Manager?
Der er muligvis tale om at Windows ikke vil lade dig pille ved systemdrevet,
men det bør kunne lade sig gøre fra CD'en.

--
vh
Ole C

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 04-12-09 21:15

> [...]
> foreslået tidligere, men det giver heller ikke mulighed for at gøre C
> større. Det er som om der ligger en spærre i computeren, som er en ny fra

Jeg ved ikke lige hvad du laver, men når det ledige område har fået et navn,
har du lavet det forkert, idet det ikke må optræde som et drev. Det skal
netop optræde som ledig plads. Så noget tyder på, at du får tilbudt at
navngive osv. og siger ja til det. Du skal bare frigøre pladsen så den
ligger uden navn osv. og herefter udvide. Det kan lade sig gøre - jeg har
gjort det adskillige gange.

Kurt