Erfaringer med hjemmelavet sild
Fra : Jens Bruun

Dato : 03-12-09 19:21

Jeg har tidligere - uden succes - forespurgt på opskifter på marinader til
hjemmelavede sild. Jeg måtte altså prøve mig lidt frem. Her er lidt
erfaringer:

Udgangspunktet var ca. en snes fede, lystfiskerfangede Øresundssild, der
blev behørigt nedsaltede i oktober sidste år. Dvs. hele sild lagt i lag med
massevis af salt imellem hvert lag. Sildene har stået koldt i den ene
grøntsagsskuffe i køleskabet hele tiden, og det har ikke givet nogen som
helst lugtgener.

Efter nedsaltning holdt jeg godt øje med, at der blev dannet en hård
saltskorpe på overfladen, og at der blev dannet en god, halvflydende
saltlage under skorpen. Alt gik som forventet.

For ca. to uger siden tog jeg sildene op, og filetterede dem. Det gik
overraskende nemt. Sildene var hårde i kødet og lette at filettere, og det
yderste af "skindet" kunne let trækkes af. Derefter røg filetterne til
udvanding i køleskabet i ca. otte timer med et par vandskift undervejs. Jeg
smagte på silden undervejs for at vurdere, hvornår de var tilstrækkeligt
udvandede. Smagsprøverne smagte meget af fisk, men på ingen måde ubehageligt
eller "forkert". Jeg var derfor ganske tryg ved, at de over ét år i saltlage
ikke have frembragt noget giftigt, men derimod ÆGTE, gammeldags modnede
sild. Efter udvanding var sildefiletterne ikke længere hårde og stive, men
havde den helt rigtige konsistens.

Dernæst varmede jeg eddike op med massevis af sukker. Mindst fifty-fifty. Da
sukkeret var helt opløst, stillede jeg sukker/eddikelagen til afkøling.
Samtidig smed jeg nogle henkogningsglas i en stor gryde med vand, og lod det
hele spilkoge i laaaaaang tid. Henkogningsglas inkl. gummiringe og låg blev
herefter taget op og stillet til afkøling uden berøring af mine pølsefingre.

Derefter godt med følgende krydderier i glassene: Chili og laurbærblade fra
egen produktion, stjerneanis, sort peber (hele korn), nellikker og
fennikkelfrø. Jeg kunne desværre ikke finde hel allehånde i butikkerne -
ellers skulle det også have været i. Så fyldte jeg op med sild (ca. 2/3),
overhældte med sukker/eddikelage, og efterfyldte med ren eddike, så glassene
var helt fulde. Derefter i køleskab.

Med let uroligt hjerte (jeg havde læst om, at der var en mikroskopisk risiko
for pølseforgiftning) prøvede jeg at spise en hel sildemad efter en lille
uge. Silden smagte fremragende, men var lidt til den eddike-sure side. Ingen
maveproblemer. Derefter efterfyldte jeg glassene med sukker, vendte dem et
par gange, og smed dem atter i køleskabet.

Jeg har nu spist af dem løbende, og har måtte justere med endnu mere sukker.
De kræver altså mere sukker end først antaget. Samtidig har jeg bemærket, at
silden smager mere og mere af krydderierne (surprise), ligesom den bliver
mere og mere "rund" i smagen. Jeg er overbevist om, at den er helt perfekt i
juledagene, selvom den allerede nu slår købesild med flere banelængder (også
gammeldags modnede købesild). Den eneste bekymring, jeg nu har, er, om der
er sild tilbage til jul, og om silden begynder at gære med alt det sukker.
Jeg kan se en smule bevægelse i væsken, når jeg kigger til den, men har
heldigvis endnu ikke fået den prikkende fornemmelse på tungen, som gærede,
marinerede sild jo ellers giver.

Alt i alt en god oplevelse, som jeg helt sikkert vil gentage. Det største
problem er imo den lange modningstid et køligt sted. Kan man afse plads i
køleskabet, som jeg (nødtvunget) kunne, er det bare om at komme i gang. Min
modningstid på over et år er garanteret overdreven og unødvendig (den var
betinget af, hvornår jeg kunne få friske Øresundssild og hvornår, jeg ville
servere de færdigmarinerede sild), så hvis det kan lade sig gøre, er den
halve tid garanteret rigelig.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 03-12-09 20:55

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> ville servere de færdigmarinerede sild), så hvis det kan lade sig gøre, er

Det er jo sikkert alt sammen meget fint.
Alt i alt minder det mig jo om de sild jeg selv har lavet af de spegesild
jeg købte i en spand hos den lokale købmand sidste år.
De var så nok muligvis norske men lignede de spegesild vi har kendt i
generationer.
Såre simpelt at lave marinerede sild. Tage de saltede sild op af spanden,
rense og filitere dem og komme dem i marinaden. Og ja, selvfølgeligt med hel
allehånde som man forøvrigt altid har på lager idet det også skal bruges til
både julemedister, leverpostej og sylte.
Godt man ikke er københavner med de leveringsproblemer i åbenbart har
derovre.

Steen.

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-12-09 21:04

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jo sikkert alt sammen meget fint.

Jepper. Det er helt sikkert.

> [...]
> spegesild jeg købte i en spand hos den lokale købmand sidste år.
> De var så nok muligvis norske men lignede de spegesild vi har kendt i

Jeg er vist ikke så gammel som dig. Jeg har kun levet knapt én generation.

> Såre simpelt at lave marinerede sild.

Jeg må have overset dit svar, da jeg spurgte den 6/10, men det er da
dejligt, du gider byde ind nu, hvor løber ER kørt. Af hjertet tak.

> [...]
> idet det også skal bruges til både julemedister, leverpostej og sylte.
> Godt man ikke er københavner med de leveringsproblemer i åbenbart har

Tak for dine uvurderlige erfaringer. Dem vil jeg helt sikkert have med næste
gang, jeg skal lave sild.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : hl

Dato : 04-12-09 10:21

> "Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Dernæst varmede jeg eddike op med massevis af sukker. Mindst fifty-fifty.

Med så meget sukker (vist mere end i syltetøj?) må der vel være tale om en
speciel dessert?
H.

Fra : Edward Jensen

Dato : 04-12-09 00:01

> [...]
> ville servere de færdigmarinerede sild), så hvis det kan lade sig gøre, er

Tak for din beskrivelse. Det lyder rigtig spændende og i høj grad noget, jeg
har på sinde at forsøge mig med engang, når
tid/lejlighed/omstændigheder/praktikaliteter tillader det.

Som du selv er inde på, synes jeg, at et års spegning lyder af meget, men
jeg har heller ikke nogen idé om, hvornår det er tilstrækkeligt. Bliver de
kun bedre af at salte længere, eller når man et maksimum, hvorefter
kvaliteten forringes? Første hit på google
(http://www.sildensdag.dk/opskrifter/spegesild.htm) siger, at sildene kan
bruges efter en måned. Er der mon nogen her, der har ydeligere erfaringer?

Med hensyn til eddikelagringen: Hældte du kold eddikelage på sildene?

Venligst,
Edward

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-12-09 10:39

"Edward Jensen" <edward@jensen.invalid> skrev i en meddelelse

> Som du selv er inde på, synes jeg, at et års spegning lyder af meget,
> men jeg har heller ikke nogen idé om, hvornår det er tilstrækkeligt.

Købesild må først kaldes "gammeldags modnede", når de har været speget i
mindst seks måneder.

> Med hensyn til eddikelagringen: Hældte du kold eddikelage på sildene?

Ja, jeg lod den køle af, før jeg hælde den på. Jeg har en forestilling om,
at varm eddikelage over spegesildefiletter nok ikke er så smart.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Grethe Hoff

Dato : 04-12-09 20:52

> [...]
>
> Ja, jeg lod den køle af, før jeg hælde den på. Jeg har en forestilling om,
> at varm eddikelage over spegesildefiletter nok ikke er så smart.

Spekesild kan man når som helst kjøpe i Norge...nesten hvor som helst. Er
den for salt, anvender jeg gjerne melk til å mildne den en smule. Det er en
smaksak hvor salt man ønsker den.
Jeg anvender den som en god middag spesielt på sommeren's varme dager. Med
kokte kartofler, frisk løk, rødbeter og en liten smørklatt på den varme
kartoffel er det manna! En god øl og en snaps (aquevit) og man har et
*herremåltid*
Ren spekesild...uten marinering har jeg ennu ikke sett her i Danmark....Vi
har bodd her i 3 1/2 år.
--
Grethe
Deilig å være norsk i DK

Fra : jos

Dato : 04-12-09 21:22

Grethe Hoff wrote:

> [...]
> (aquevit) og man har et *herremåltid*
> Ren spekesild...uten marinering har jeg ennu ikke sett her i
Det var ganske almindelig ugentligt måltid da jeg var knægt:
Spegesild direkte fra købmandebns tønde, udvandet et par gange Dertil kogte
kartofler med hvid løgsovs, snaps og øl.
Jeg har set rødbederne til, men kun undtagelsesvis.
- vi er tilbage i 50-60 tallet! -og ja, render jeg på det igen, vil jeg
gerne deltage

finn

Fra : Grethe Hoff

Dato : 05-12-09 13:03

"jos" <jos@her.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg har set rødbederne til, men kun undtagelsesvis.
> - vi er tilbage i 50-60 tallet! -og ja, render jeg på det igen, vil jeg

Just presis! Er vi blitt for gamle, mon?
--
Grethe
deilig å være norsk i DK