Kære Lars Barfoed
Fra : Knudsen

Dato : 02-12-09 03:33

Kære Lars Barfoed,

Som både motorcyklist, bilist og familiefar er jeg er glad for at du
gerne vil arbejde for at nedbringe antallet af motorcykelulykker.
Jeg er blot ærgelig over at du - lige som så mange andre -
tilsyneladende er blevet fartblind.

Jeg begriber ikke at man på baggrund af Havarikommissionen's rapport
om motorcykelulykker reflektorisk straks udråber farten til den helt
store ulykkesårsag, når der i den selv samme rapport står at i 2/3 del
af de undersøgte ulykkestilfælde havde bilisten ikke orienteret sig
godt nok. Hvorfor?
Hvorfor skal der sættes ind med kampagner om fart overfor landets
motorcyklister? De ved jo om nogen, hvad fart er og hvad konsekvensen
kan være, hvis man ikke er opmærksom. Det ved bilisterne jo, ifølge
rapporten, tydeligvis ikke.
Hvorfor er det ikke, "som i andre lande, som vi ønsker at sammenligne
os med", kampagner om øget opmærksomhed i trafikken, rettet mod
bilister der sættes ind med?
Hvis halvdelen af ulykkerne kunne have været undgået såfremt
motorcyklisterne havde kørt med lavere fart, så kunne 2/3 af ulykkerne
jo have været undgået hvis bilisterne - groft sagt - havde set sig
for.

Jeg ved ikke om Trafikministeren selv kører motorcykel. Hvis det er
tilfældet så må du have gjort dine egne erfaringer med det som
Havarikommissionen's rapport ikke viser: at motorcyklister hver eneste
dag er udsat for at blive overset eller ignoreret i trafikken af
bilister der ikke evner eller ønsker at holde de trafikale
vigepligtsregler. Det er vi som motorcyklister forberedt på. Vi kender
faresignalerne og i langt de fleste tilfælde undgår vi en ulykke. Det
ændrer blot ikke på, at det vitterlig ER et stort problem, at mange
bilister ikke orienterer sig tilstrækkeligt. Et større problem end
kommissionens rapport viser, vel at mærke.
Hvis ministeren ikke har egen erfaring med dette er han selvfølgelig -
til dels - undskyldt.

Det er jo - vel? - trods alt således, at hvis trafikanter ophørte med
at køre ud foran hinanden i trafikken, så skete der ikke ulykker.
Uanset hastigheden....

Det er blot som om, at man har tilsidesat tanken om at kunne gøre
noget ved netop det problem. At trafikanterne er uopmærksomme er
blevet et "accepteret" og uforanderligt faktum. Som konsekvens vil man
med alle midler skyde "skylden" på farten, der således ved enhver
given lejlighed udnævnes til den store synder.
Bevares det er er nok korrekt at lavere hastighed - i alle forhold og
hos alle trafikanter - vil betyde færre og mindre alvorlige uheld. Vi
kan jo nok kunne konkludere at hvis vi sænkede hastigheden til max 10
km/t så ville det meste kunne undgås. Men det er jo ikke en farbar
vej.
I stedet bør man fokusere på at gøre trafikken mere sikker og på, i
videst muligt omfang, at uddanne - og evt. efteruddanne -
trafikanterne til udvise den agtpågivenhed som de bør bevare også
efter at køreundervisningens teoribog er lagt på hylden.
Jeg har svært ved at vurdere om det er fordi man ikke vil- eller om
det blot er fordi man ikke kan finde ud af, hvordan man skal gøre det
at man så ensidigt fokuseret på farten og ikke på årsagen til
kollisionen.

Med ønsket om en fortsat god dag - om om at fartblindheden snart må
fortage sig,

Fra : Kent Nielsen

Dato : 02-12-09 17:49

"Knudsen" <brian@groth-knudsen.dk> skrev i en meddelelse
> Kære Lars Barfoed,

SNIP en masse... et eller andet......

Jeg tror ikke Lars læser med her....

Fra : Ole

Dato : 02-12-09 18:46

Kent Nielsen wrote:
> "Knudsen" <brian@groth-knudsen.dk> skrev i en meddelelse
>
> SNIP en masse... et eller andet......
>
> Jeg tror ikke Lars læser med her....

Hvis du er på fornavn med Lars Barfoed, ka' du vel bede
ham om at læse det..

Ole M
--
I'm on a seafood diet. I see food and I eat it.

Fra : H&M

Dato : 02-12-09 19:07

[...]

Meget rigtigt og meget velformuleret, well done.
At de siger det er farten der dræber, svarer jo til at man siger alle dør af
hjerte stop, lige rigtigt og lige forkert.

Pas på jer selv derude, ingen andre gør.
Jeg kører altid med langt lys på MC, gør du ?

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-12-09 07:44

H&M wrote:

> Pas på jer selv derude, ingen andre gør.
> Jeg kører altid med langt lys på MC, gør du ?

og den cyklist der bliver kørt ned af den bilist du blænder er
selvfølgelig ikke dit problem? Måske tid til lidt selvransagelse..

--
vh
Torben

Fra : N/A

Dato : 03-12-09 10:00

Fra : N/A

Dato : 03-12-09 10:00

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 02-12-09 19:24

Smukt!

--
Jens Jacob Bager Jensen
Suzuki SV 1000 N '05, Suzuki DR 650 Dakar '90

Fra : Knudsen

Dato : 02-12-09 11:42

On 2 Dec., 17:48, "Kent Nielsen" <virker.i...@findes.ikke.invalid>
wrote:

> SNIP en masse... et eller andet......
>
> Jeg tror ikke Lars læser med her....
>
> --

Undskyld! Jeg glemte at anføre at det skrevne er en kopi af min mail
til Lars Barfoed.

Om han læser den kan ingen jo vide...

Fra : Armand

Dato : 16-12-09 11:27

Knudsen skrev:

> Undskyld! Jeg glemte at anføre at det skrevne er en kopi af min mail
> til Lars Barfoed.
>
> Om han læser den kan ingen jo vide...

I så fald håber jeg sandelig at du har magtet at bruge en mere fængende
sætning i emne-linien!

--
Armand.

Fra : Janitor

Dato : 03-12-09 06:13

Fremragende og velformuleret! Du har gjort det alle vi andre også burde,
nemlig prøve at råbe politikerne op.

/Klaus

Fra : Kell Petersen

Dato : 13-12-09 14:29

> Fremragende og velformuleret! Du har gjort det alle vi andre også burde,
> nemlig prøve at råbe politikerne op.

Nemlig smuk skrevet , og velformuleret.
Og rigtigt nok , vi burde egentlig alle sammen skrive og gøre opmærksom på
den fælles holdning..

Faktisk er der en masse ting som gør det risikabelt at færdes derude.

mvh
Kell Petersen

Better die in my sleep, like my father
and not screaming like his passengers.

Fra : Thomas Makro

Dato : 03-12-09 00:12

On Dec 3, 7:43 am, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:

> og den cyklist der bliver kørt ned af den bilist du blænder er
> selvfølgelig ikke dit problem? Måske tid til lidt selvransagelse..

Rolig nu, det er jo kun et problem hvis man:
-kører med MCens fjernlys tændt, i mørke. Og det er der vel ingen der
gør. For det giver ingen mening at blænde modkørende,uanset om det er
dag eller nat.
-kører med fjernlyset tændt i tæt trafik

Det giver god mening at køre med fjernlyset tændt om dagen, der
blænder man ikke modkørende (i nævneværdig grad).

Dengang man besluttede at biler skulle køre med kørelys om dagen,
burde man samtidig have indført at MCer skal køre med fjernlyset tændt
om dagen.

Jeg er en af dem der nogle gange kører med fjernlyset tændt om dagen,
langt fra altid. Kun når jeg er "alene" på vejen. Derimod er mit
fjernlys ikke tændt når jeg kører i tæt trafik, det vil jo være ren
chikane. Og heller ikke i mørke, medmindre, som i bil, det er bælg
mørkt og der ikke er modkørende.

Så fjernlys: ja, men med omtanke, og kun når forholdene er til det,
hvilket gælder både dag og nat.

--
Thomas Makro
** Farten holder trafikanterne vågne **

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-12-09 08:44

Thomas Makro wrote:

> Rolig nu, det er jo kun et problem hvis man:

Jeg forholder mig blot til H&M's tekst. Hvad du gør er egentlig
uvedkommende i den forbindelse.

> --
> Thomas Makro
> ** Farten holder trafikanterne vågne **

Så meget for realitetssans.

--
vh
Torben

Fra : H&M

Dato : 03-12-09 21:02

> [...]

mørkt og der ikke er modkørende.

Så fjernlys: ja, men med omtanke, og kun når forholdene er til det,

Ja Thomas, helt enig, samme måde jeg anvender mit lange lys på.
Drop ham Torben, nogen vil eller kan ikke, han er en af dem.
Hygge.

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-09 21:21

On Thu, 3 Dec 2009 21:01:50 +0100, H&M wrote:

> Ja Thomas, helt enig, samme måde jeg anvender mit lange lys på.
> Drop ham Torben, nogen vil eller kan ikke, han er en af dem.
> Hygge.

Jeg vil hellere have Torben på vejene end egoister som jer. :-/ I øvrigt
fatter jeg ikke problemet med at blive overset. Jeg har ingen problemer med
at blive overset, heller ikke de 10.000 Km. jeg kørte i år, og det helt
uden fjernlys, eller vest.

Mon ikke at i placerer jer forkert på vejen....

Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 8-11-2009

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 03-12-09 22:06

Orla Pedersen skrev:

> [...]
> uden fjernlys, eller vest.
>
> Mon ikke at i placerer jer forkert på vejen....

+1

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Torben Scheel

Dato : 04-12-09 09:17

H&M wrote:

> Ja Thomas, helt enig, samme måde jeg anvender mit lange lys på.
> Drop ham Torben, nogen vil eller kan ikke, han er en af dem.
> Hygge.

Hvis ikke du kan klare at få kommenteret de holdninger du rent faktisk
skriver, så er usenet nok kun egnet til mudderkastning og personangreb.
I d.f.m. er der pr. tradition ikke meget af det.

--
vh
Torben

Fra : N/A

Dato : 03-12-09 08:44

Fra : Thomas Makro

Dato : 03-12-09 01:42

On Dec 3, 8:43 am, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:

> Hvad du gør er egentlig
> uvedkommende i den forbindelse.
Det var da en temmelig firkantet indgangsvinkel. Emnet gik jo på at
køre med langt lys om dagen, og det var den vinkel jeg tog op. Så nej,
det er ikke uvedkommende. Det er måske nok off topic, men det er en
anden sag.

> Så meget for realitetssans.
Kan du uddybe denne korte bemærkning om at jeg mangler realitetssans,
eller er det blot endnu en hurtig bemærkning der slynges ud?

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-12-09 10:00

Thomas Makro wrote:

> Det var da en temmelig firkantet indgangsvinkel. Emnet gik jo på at
> køre med langt lys om dagen, og det var den vinkel jeg tog op.

Hvor ser du at H&M kun kører med langt lys om dagen?

> Kan du uddybe denne korte bemærkning om at jeg mangler realitetssans,
> eller er det blot endnu en hurtig bemærkning der slynges ud?

Jeg tror nu godt du forstår den uden yderligere kommentarer, men hvis vi
vender tilbage til rapporten, så hjalp farten vist ikke de dræbte
MC-ister meget - vågne eller ej. Eller skulle de blot have kørt endnu
hurtigere?

--
vh
Torben

Fra : N/A

Dato : 04-12-09 09:04

Fra : Thomas Makro

Dato : 03-12-09 08:12

On Dec 3, 9:59 am, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:

> Hvor ser du at H&M kun kører med langt lys om dagen?
Det ser jeg ingen steder. Jeg kommenterede blot at jeg synes at det er
OK at køre med langt lys tændt, om dagen, i visse situationer. Du har
lov at være ligeglad med min holdning i denne sag, ligesom jeg har lov
at ytre min holdning om emnet.

> Jeg tror nu godt du forstår den uden yderligere kommentarer, men hvis vi
> vender tilbage til rapporten, så hjalp farten vist ikke de dræbte
> MC-ister meget - vågne eller ej.
Jeg har ikke udtrykt at øget fart havde reddet de afdøde. Det er en
misforståelse.

Højere fart ville måske, måske ikke, have reddet de pågældende. Havde
de ramt modparten med højere fart, kan vi nok godt blive enige om, at
det ville være gået endnu værre. Men omvendt kan det tænkes, at hvis
de havde passeret modparten før denne nåede frem, ville ulykken ikke
have fundet sted. Jeg kender ikke de konkrete situationer, så jeg tør
ikke udatale mig om hvad der ville have gjort en forskel i de konkrete
situationer, men dette er en teoretisk mulighed.

Derimod kan jeg generelt udtale mig om, at hvis trafikanter ikke kører
sløvende/kedeligt, vil man være mere opmærksom på trafikken. Det
kender jeg fra mig selv, hvor jeg flere gange har oplevet at jeg døser
lidt hen, fordi der køres langsomt. Endvidere har DMC refereret
udenlandske undersøgelser, der bekræfter dette. Sidst jeg læste om
dette i DMC bladet, var det vist en italiensk undersøgelse der blev
refereret til.
Det er således med dette i baghovedet, at jeg har valgt en signatur,
der udtrykker, at fart ikke kun er skidt, men faktisk også holder
trafikanter vågne. Ikke at min signatur har noget med denne tråd at
gøre, en signatur bruges jo i alle tråde/emner.

At min signatur er politisk ukorrekt, og får visse personer op af
stolen, passer mig fint

Fra : Torben Scheel

Dato : 04-12-09 09:04

Thomas Makro wrote:

> [...]
> OK at køre med langt lys tændt, om dagen, i visse situationer. Du har
> lov at være ligeglad med min holdning i denne sag, ligesom jeg har lov

Du kommenterede faktisk at jeg ikke synes det er OK at køre med langt
lys altid. At du gerne vil debattere dagbrug af langt lys står dig frit
for, men mit adrenalinniveau er ikke relevant.

> At min signatur er politisk ukorrekt, og får visse personer op af
> stolen, passer mig fint

Det er jo dig der kommer op af stolen når den bliver kommenteret - og
det er vel i bund og grund det der er formålet med den. Jeg vælger at
tro at du ikke håber på at farve nye trafikanter med din holdning.

--
vh
Torben

Fra : Thomas Makro

Dato : 04-12-09 02:21

On Dec 3, 9:20 pm, Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]
post.tele.dk.invalid> wrote:

> Jeg vil hellere have Torben på vejene end egoister som jer. :-/
Du er i din gode ret til at mene, at bla. jeg er egoist, fordi jeg
nogle gange kører med tændt fjernlys om dagen. Jeg mener dog, at jeg
ved kun at anvende fjernlys når forholdene er til det, ikke generer
andre nævneværdigt. Hellere blive set i trafikken, og få dit egoist
stempel, end omvendt. Det stempel kan jeg godt leve med, hvis det er
prisen for at blive set. Mange motorcyklister "ryger" jo pga. de
bliver overset, jvf. udenlandske, og nu den danske, rapport.

> [...]
> at blive overset, heller ikke de 10.000 Km. jeg kørte i år, og det helt
Det skal du være glad for. Men der er nu også mange andre faktorer der
spiller ind. Jeg har således engang oplevet at blive overset af en
morgentræt bilist der overså mig i et T-kryds, satte igang fra
ubetinget vigepligt, og lavede et venstresving for at køre samme
retning som jeg. Jeg nåede at give gas, og herved snittede han blot
min taske der hang over bagsædet. Havde jeg istedet valgt at
katastrofe bremse, ville jeg være kørt ind i siden på ham. Og der var
ikke plads til en undvigemanøvre.
I denne situation reddede øget fart mig. Vi stoppede, og han var
pludselig blevet meget vågen, og undskyldte flere gange. Så
uopmærksomhed er ikke så uvæsentligt, ligesom øget fart ikke
nødvendigvis er skidt.

En anden gang har jeg oplevet en modkørende bilst som påbegyndte et
venstresving foran mig, og valgte at klodse bremsen da han (for sent)
fik øje på mig, hvorved han kom til at holde på tværs af min vognbane.
Her var det en hurtig reaktion med en undvige manøvre der reddede mig.

> Mon ikke at i placerer jer forkert på vejen....
Det kan være en forklaring, men med de erfaringer jeg har, synes jeg
at det er vigtigt at gøre sig selv synlig. Jo flere refleks veste og
roterende blink på hjelmen, jo bedre

Fra : flopper

Dato : 04-12-09 15:58

post.tele.dk.invalid> wrote:

>Det kan være en forklaring, men med de erfaringer jeg har, synes jeg
>at det er vigtigt at gøre sig selv synlig. Jo flere refleks veste og
>roterende blink på hjelmen, jo bedre

Hvilket blot vil medfører at refleksveste (..og roterende blink på hjelmen..
) hurtigt bliver et almindeligt syn, og derfor lige så nemt at overse,
som mc med nærlys tilsyneladende er i dag

Flopper

Fra : Thomas Makro

Dato : 04-12-09 02:22

On Dec 3, 9:01 pm, "H&M" <henn...@slettesmosvad.dk> wrote:

> Ja Thomas, helt enig, samme måde jeg anvender mit lange lys på.
Glæder mig, så mister vi formentlig ikke dig.

> Drop ham Torben, nogen vil eller kan ikke, han er en af dem.
Godt kill-filtre er opfundet

Fra : CL

Dato : 04-12-09 21:35

Thomas Makro wrote:

> Glæder mig, så mister vi formentlig ikke dig.

> Godt kill-filtre er opfundet

Jamen du har da ret PLOINK

Fra : Hekto

Dato : 04-12-09 08:22

On 3 Dec., 21:20, Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]
post.tele.dk.invalid> wrote:

> [...]
> uden fjernlys, eller vest.
>
> Mon ikke at i placerer jer forkert på vejen....

Jeg tror det kommer en del an på hvor man kører. Min egen erfarring er
at det lange lys tilsyneladende giver øget sikkerhed her i
Storkøbenhavn. Det er selvfølgeligt svært at få et eksakt mål for hvor
meget eller hvor lidt det virker; men tilsyneladende er der en
positiveffekt idet der subjektivt vurderet er færre 'hovsa'er' med
biler der lige pludseligt kører frem, selv om man kører rimeligt
synligt, flere meter fra kantstenen.

Det kunne måske tænkes at have noget med enten trafikbilledet eller
distraherende ting i trafikbilledet, at gøre.

--
/Hekto ... der fortsat vil bruge langt lys i dagtimerne.

Fra : Knudsen

Dato : 16-12-09 01:44

Jeg kan konstatere at ud over at Lars Barfoed muligvis ikke - eller
muligvis? - læser med her, så besvarer hverken han eller hans
ministerium seriøse, og alvorligt mente henvendelser fra landets
bogere. Nogen af dem - altså af landets borgere - har vel en aktie i
hans ministerpost?

Jeg ved ikke om det skyldes, at man har meget travlt i ministeriet
eller om man blot betragter min direkte henvendelse som et
irritaionsmoment fra en mindretalsgruppe. Svaret står hen i det
uvisse.

Så, tak for tavsheden Lars Barfoed - den er også noget værd!

Fra : Knudsen

Dato : 16-12-09 03:24

Nå, men så sender jeg ham lige en reminder for at understrege at JEG
ikke har glemt sagen

http://www.dft.gov.uk/think_media/241027/2411/27/howclose.jpg

Fra : Grunnet

Dato : 16-12-09 11:33

> "Knudsen" <brian@groth-knudsen.dk> skrev i meddelelsen
> Nå, men så sender jeg ham lige en reminder for at understrege at JEG
> [...]

???????????????????
Error 404
Page Not Found

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

Fra : N/A

Dato : 16-12-09 11:27

Fra : Knudsen

Dato : 16-12-09 03:41

On 16 Dec., 11:32, "Grunnet" <ne...@slet-disse-ord-besked.com> wrote:

> ???????????????????
> Error 404
> Page Not Found
>
> --
> Steen
> GL 500 SilverWing '84

Ups! ... prøver igen:

http://www.dft.gov.uk/think_media/241027/241127/howclose.jpg

Fra : Knudsen

Dato : 14-01-10 03:39

Ja, ja, Lars Barfoed er trods alt en høflig og korrekt mand. Han har
nu svaret på mine henvendelser.

Af svaret fremår:

* at han er enig i at de alvorlige ulykker med motorcykler ikke alene
er foråsaget af høj fart.
* at Havarikommissionens rapport peger på, at andre trafikanters
utilstrækkelige orientering er et problem
* at motorcyklistens hastigheden i mange af ulykkerne har medvirket
til at bilisten så motorcyklisten for sent
* at høj hastighed har været en væsentlig faktor i de ulykker, hvor
der ikke optræder en billist

Herefter nævnes at der er afsat kr. 10 mio. til
trafiksikkerhedskampagner i 2010. Disse midler er øremærket til
kampagner rettet til motorcyklister og kampagner mod uopmærksomhed i
trafikken.

Kanske at der trods alt er skabt lidt eftertænksomhed omkring
ulykkesårsagerne? Vi får se