Tyske motorcykler droslet til 27 hk
Fra : Ivar

Dato : 01-12-09 19:38

Hvornår begyndte de i Tyskland at sælge motorcykler, der var droslet
ned til 27 hk? Det må have været i begyndelsen af halvfjerdserne, men
hvilket årstal?

Ivar Magnusson

Fra : daniel

Dato : 09-12-09 03:37

On Dec 1, 7:38 pm, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:
> Hvorn r begyndte de i Tyskland at s lge motorcykler, der var droslet
> ned til 27 hk? Det m have v ret i begyndelsen af halvfjerdserne, men
> hvilket rstal?
>
> Ivar Magnusson

Efter at have googlet lidt...er jeg kommet frem til 1978.
Grunden til det er at man introducere en forsikringsklasse for max. 27
hk (25 kW) som er billigere.
Jeg ramte ind i nogle Yamaha RD350 historie sider, som talte om slut
70erne og så kom jeg til en BMW side som beskrev BMW (som jo er tysk
og hvem ved måske har haft noget at sige i udførslen af denne lov)
introducere R45 i 1978 i to varianter...men mærkeligt nok kan jeg ikke
finde nogle præcis data om det (Jeg ville mene normalt ville man kunne
finde loven og så vil den have en dato for indførslen, men det var
ikke muligt).

Fra : Ivar

Dato : 09-12-09 18:15

daniel skrev:

> fter at have googlet lidt...er jeg kommet frem til 1978.

Jeg tror det er tidligere.

> Jeg ramte ind i nogle Yamaha RD350 historie sider,

Det ser ud til, at du har fundet nogle af de samme sider som
jeg havde. Jeg læste et sted noget i retning af, at RD350 senere
kom i 27 hk version. Nu er der lige det, at RD350 blev afløst
af RD400 i 1976 (RD350 kom igen som vandkølet i 1980), derfor
gik jeg ud fra at det var i begyndelsen af 70'erne.

Jeg har et tysk motorcykelkatalog fra 1979, der er der stort
set ikke motorcykler mellem 28 og 40 hk, men mange på 27 hk.
Der er en tysk produceret chopper fra et firma, der hedder AME.
Den er med Honda 750 på 69 hk. Der står, at den også kunne fås med
27 hk! Så der må have være penge at spare på forsikringen.

Jeg undrer mig som dig, at man ikke kan finde et årstal på
nettet.

Ivar Magnusson

Fra : EK

Dato : 10-12-09 01:52

"daniel" <aplacebetweenhere@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

finde nogle præcis data om det (Jeg ville mene normalt ville man kunne
finde loven og så vil den have en dato for indførslen, men det var

Du kan ikke finde noget lovmæssigt omkring de forskellige forsikringstrin i
Tyskland, da det ikke drejer sig om en lov, men om en fællesaftale mellem
forsikringselskaberne.
Så også mistanken om, at BMW skulle have haft interesse i/kunnet øve
indflydelse på denne grænse er noget søgt.
Der er følgende oprindelige standardgrænser 10 HK, 17 HK, 27 HK, 50 HK, 78
HK, 98 hkPS og over 98 HK.
De nye klasser: indtil 7 KW, 8 - 13 KW, 14 - 20 KW, 21 - 37 KW, 38 - 57 KW,
58 - 72 KW og over 72 KW
Jeg mener, at der i de senere år er tilføjet yderlige grænser (opad) af
nogen selskaber.

Mvh
Erik

Fra : Armand

Dato : 16-12-09 12:35

EK skrev:

> [...]
> KW, 58 - 72 KW og over 72 KW
> Jeg mener, at der i de senere år er tilføjet yderlige grænser (opad) af

Alt andet lige MÅ den almindelige 36hk/27kw grænse for små motorcykler
være at finde i det aktuelle klassement :-|
Det er min umiddelbare opfattelse at 36hk har erstattet den hidtidige
27hk's-klasse. Jeg har dog ikke gravet dybere i det!

--
Armand.

Fra : EK

Dato : 19-12-09 00:03

> [...]
> Det er min umiddelbare opfattelse at 36hk har erstattet den hidtidige
> 27hk's-klasse. Jeg har dog ikke gravet dybere i det!

Hej Armand,
det er den jo også - nemlig i klassen 21-37 KW

Forskellen mellem gamle og nye regler ligger i ((udover at man nu bruger KW
istedet for HK), at man tidligere havde faste øvre grænser og i de nye har
fra/til grænser.
Det er nok nemmere at administrere og begrænsertilbehøret behøver ikke at
være så præcist - medmindre man er tæt på toppen af et interval.

Jeg har såmænd heller ikke gransket det så nøje, men jeg mener ikke der
tidliger var en 36 hk-begrænsning. Kan ikke lige huske, hvornår de indførte
de nye begrænsningsregler...

Mvh
Erik

Fra : Ivar

Dato : 19-12-09 00:29

EK skrev:

> Forskellen mellem gamle og nye regler ligger i ((udover at man nu bruger KW
> istedet for HK), at man tidligere havde faste øvre grænser og i de nye har
> fra/til grænser.

Hvad mener du forskellen skulle være?
Grænseværdierne har altid være et maximum. En motorcykel på
26 hk kunne forsikres til samme pris som en med 27 hk.
27 hk er lig 20 kW, så det er ikke noget ny for tyskerne at
bruge kW. Tyskerne har altid taget metersystemet meget alvorligt,
fx betegner de tv-skærme i centimeter og ikke tommer.

Jeg fik forøvrigt fat i et Motorad Katalog fra 1975, der er
der helt klart ingen 27 hk (20 kW) grænse.

Ivar Magnusson

Fra : EK

Dato : 19-12-09 13:55

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Jeg fik forøvrigt fat i et Motorad Katalog fra 1975, der er
> der helt klart ingen 27 hk (20 kW) grænse.

Ja, Ivar - du har ret det var en gang vrøvl jeg fik skrevet.
Jeg "faldt" i en tanketorsk, fordi man tidligere kun nævnte de forskellige
øvre grænser og nu bruger fra/til, men resultatet er jo det samme.....først
tænke - så skrive

Mvh
Erik

Fra : Armand

Dato : 20-12-09 12:19

EK skrev:

> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen

> Hej Armand,
> det er den jo også - nemlig i klassen 21-37 KW

- - - - Som er den samme!

> [...]
> Det er nok nemmere at administrere og begrænsertilbehøret behøver ikke
> at være så præcist - medmindre man er tæt på toppen af et interval.

Jeg vil nok mene at der er kommet adskillige klasser til siden de
oprindelige 17(?); 27; 50 og 98 -hk's!