MS Windows
briani 27239
Godt mail program til Win7?
Fra : Jørgen M. Jørgensen

Dato : 02-12-09 08:33

Leder efter et godt e-mail program til Windows 7.
Windows Live Mail er ikke et brugbart alternativ (?), kan ikke se at
man her kan importere gamle mails og kontakter fra eksempelvis Outlook
Express.
Så, i al korthed gælder det et e-mail program, der gerne må minde om
Express'en fra XP, og hvor det er muligt at importere.

PFT, Jørgen

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 02-12-09 09:00

"Jørgen M. Jørgensen" <jmj@produktionsskolen.dk> wrote in message
> [...]
> Så, i al korthed gælder det et e-mail program, der gerne må minde om
> Express'en fra XP, og hvor det er muligt at importere.

Thunderbird, og endda på dansk:

http://www.mozillamessaging.com/en-US/thunderbird/

Peter Brandt Jørgensen
peterFJERNES@peterbj.dk
www.peterbj.dk (Nu over 1000 vitser og sprogblomster!!!)

Fra : emjeppesen

Dato : 02-12-09 10:30

Jørgen M. Jørgensen skrev:

> [...]
>Så, i al korthed gælder det et e-mail program, der gerne må minde om
>Express'en fra XP, og hvor det er muligt at importere.

Du kan (muligvis) importere fra outlook express.
Meddelelser importeres via filer/importer
Konti er lidt mere kryptisk, for da skal du vælge
Filer/eksporter/konti
Når du så kommer ind i den efterfølgende dialogboks, kan du vælge at
importere fra Internetkonti i formatet *.iaf

Om du så kan eksportere fra Outlook express i formatet *.iaf skal jeg
ikke kunne sige. Jeg har aldrig anvendt Outlook express

Hilsen emj

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 02-12-09 10:43

Jørgen M. Jørgensen skrev:
> [...]
> Så, i al korthed gælder det et e-mail program, der gerne må minde om
> Express'en fra XP, og hvor det er muligt at importere.

Hvis manglende mulighed for at importere gamle mails er det eneste der
afholder dig fra WLM, kan denne side måske være til hjælp (desværre på
engelsk):
http://www.pcdon.com/080113OutlookExpress-WindowsLiveMail.html

Adresserne ved jeg ikke med, men mon ikke der også er råd for det?

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-12-09 11:12

Jørgen M. Jørgensen wrote:
> [...]
> Så, i al korthed gælder det et e-mail program, der gerne må minde om
> Express'en fra XP, og hvor det er muligt at importere.

Hvis du samtidig vil kunne importere dine gamle mails direkte, så må det
være Mozilla Thunderbird, du skal gå efter. Den er samtidig også en
hæderlig newreader.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/win/10909291

mvh. Erik Richard

Fra : emjeppesen

Dato : 02-12-09 12:33

Erik Richard Sørensen skrev:

>Hvis du samtidig vil kunne importere dine gamle mails direkte, så må det
>være Mozilla Thunderbird, du skal gå efter. Den er samtidig også en
>hæderlig newreader.

Googlemail er også en mulighed.

Hilsen emj

Fra : Jens Jensen

Dato : 02-12-09 12:47

emjeppesen skrev, Den 02-12-2009 12:33:
> Googlemail er også en mulighed.

Også kendt som Gmail.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 02-12-09 15:20

Jens Jensen wrote:

> Også kendt som Gmail.

Også kendt som en direkte vej til at modtage tonsvis af spam.

mvh. Erik Richard

Fra : Jens Jensen

Dato : 02-12-09 15:50

Erik Richard Sørensen skrev, Den 02-12-2009 15:20:
> Også kendt som en direkte vej til at modtage tonsvis af spam.

Jeg har haft en Gmail-konto i et års tid, og jeg modtager ikke spam. Så
hvis man passer på sin mailadresse, kan man nok undgå det.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 02-12-09 23:52

Jens Jensen wrote:

> Jeg har haft en Gmail-konto i et års tid, og jeg modtager ikke spam. Så
> hvis man passer på sin mailadresse, kan man nok undgå det.

Jeg tror nok, jeg har haft min nu i ca. 4 år og får 30-50 spammails
daglig. Jeg har forsøgt at få lov til at ændre adresse, men uha nej, -
det kan man ikke bare gøre.

mvh. Erik Richard

Rgds. Erik Richard Sørensen mac-manNOSP@Mstofanet.dk
NisusWriter Pro - www.nisus.com OpenOffice - www.openoffice.org
The Future In Multi Lingual & Modern Textprocessing

Fra : Jens Jensen

Dato : 03-12-09 00:28

On 02-12-2009 23:52, Erik Richard Sørensen wrote:
> Jeg har forsøgt at få lov til at ændre adresse, men uha nej, -
> det kan man ikke bare gøre.

SÃ¥ opret en ny konto i stedet. Gmail tillader vist, at hver person har
op til 10 konti.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 03-12-09 00:39

Jens Jensen wrote:

> SÃ¥ opret en ny konto i stedet. Gmail tillader vist, at hver person har
> op til 10 konti.

Det kunne jeg måske godt, men problemet er, at min nuværende Gmail
adresse ligger som std. hos nogle af de udviklere, jeg oversætter for,
så der vil blive en del, jeg skal til at ændre i de næste oversættelser...

Fra : emjeppesen

Dato : 02-12-09 17:02

>Også kendt som en direkte vej til at modtage tonsvis af spam.

Vrøvl - Gmail sorterer selv spam fra i en spammappe, så det er yderst
sjældent, der er spam mellem den regulære post.

Hilsen emj

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-12-09 23:56

emjeppesen wrote:

> Vrøvl - Gmail sorterer selv spam fra i en spammappe, så det er yderst
> sjældent, der er spam mellem den regulære post.

Vel så, men derfor kommer de alligevel ind på 'kontoen'. Jeg synes
faktisk, Gmail er så åben som en dobbelt ladeport mht. spam. - Og jeg
gider ærlig talt ikke have op til flere hundrede gang møg liggende og
tage plads op i en mappe, hvis jeg nu pludselig får brug for at kunne
sende en meget stor fil som vedhæng...

Fra : Jens Jensen

Dato : 03-12-09 00:31

On 02-12-2009 17:01, emjeppesen wrote:
> Vrøvl - Gmail sorterer selv spam fra i en spammappe, så det er yderst
> sjældent, der er spam mellem den regulære post.

Men man skal stole meget på spamfilteret, før man bare sletter alt i
spammappen uden at se det igennem.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 02-12-09 18:36

emjeppesen skrev:

> Googlemail er også en mulighed.

Det er jo ikke et program, men en hjemmeside.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Jens Jensen

Dato : 02-12-09 12:46

Erik Richard Sørensen skrev, Den 02-12-2009 11:12:
> Hvis du samtidig vil kunne importere dine gamle mails direkte, så må det
> være Mozilla Thunderbird, du skal gå efter. Den er samtidig også en
> [...]

Dit link henviser til Thunderbird 3. Den er i øjeblikket kun en release
candidate, og jeg kan ikke anbefale den. Jeg forsøgte RC1 i går som
nyhedslæser, og den fungerede simpelthen ikke. Der var en del
fejlmeddelelser i loggen. Jeg genbrugte brugerdatamappen fra Thunderbird
2, og jeg ved ikke, om det kan have betydet noget.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 02-12-09 15:19

Jens Jensen wrote:

> [...]
> fejlmeddelelser i loggen. Jeg genbrugte brugerdatamappen fra Thunderbird
> 2, og jeg ved ikke, om det kan have betydet noget.

Hm, jeg har indtil nu kun brugt ver. 3.x i Mac versionen, men startet
helt fra bunden, så det er muligt, det er pga. at du bruger en gammel
mappe. - Det betyder ihvertfald noget, hvis man bruger SeaMonkey, som
jeg foretrækker. - Her bør man ikke anvende den gamle mailmappe med den
nye SeaMonkey 2.0 - hverken på Mac eller Windows. - Jeg køber både XPPro
og OS X på samme maskine...

mvh. Erik Richard

Fra : Jens Jensen

Dato : 03-12-09 00:24

On 02-12-2009 15:19, Erik Richard Sørensen wrote:
> Hm, jeg har indtil nu kun brugt ver. 3.x i Mac versionen, men startet
> helt fra bunden, så det er muligt, det er pga. at du bruger en gammel
> mappe.

Thunderbird 3 RC1's nyhedslæser virker, når det er en ren installation,
kan jeg konstatere nu. Så man skal sørge for at tage backup af sine
data, inden man forsøger at installere den nye version.

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 02-12-09 18:44

On 02-12-2009 12:45, Jens Jensen wrote:

> [...]
> fejlmeddelelser i loggen. Jeg genbrugte brugerdatamappen fra Thunderbird
> 2, og jeg ved ikke, om det kan have betydet noget.

Tror det har noget at gøre med enten genbrug af den mappe eller noget
andet for jeg har kørt TB3 siden Beta 3 og har endnu ikke haft problemer.

Fra : Jens Jensen

Dato : 12-12-09 04:10

Jens Jensen skrev, Den 02-12-2009 12:45:
> [...]
> fejlmeddelelser i loggen. Jeg genbrugte brugerdatamappen fra Thunderbird
> 2, og jeg ved ikke, om det kan have betydet noget.

Nu er den endelige version af Thunderbird 3 kommet, dog ikke på dansk
endnu. Jeg har fundet ud af, at det er mappen, som holder Thunderbird,
der giver problemet. Mappen hedder C:\Program Files\Mozilla Thunderbird.
Efter at have afinstalleret Thunderbird 2 slettede jeg den nævnte mappe,
og installerede 3'eren, og umiddelbart ser det ud til, at de vigtigste
data er bevaret, men kontoindstillingerne skal gås igennem.

Fra : Mads

Dato : 12-12-09 10:41

On Sat, 12 Dec 2009 04:09:59 +0100, Jens Jensen <a@a.invalid> wrote:

> [...]
>og installerede 3'eren, og umiddelbart ser det ud til, at de vigtigste
>data er bevaret, men kontoindstillingerne skal gås igennem.

Har lige lagt den nye TB3 ind oven i TB2 uden at slette noget eller
gøre noget andet og det virkede da 100%.
Alle data og indstillinger var intakte bagefter.

TB3 virker perfekt..

mvh Mads

Fra : Jens Jensen

Dato : 12-12-09 16:54

Mads skrev, Den 12-12-2009 10:40:
> Har lige lagt den nye TB3 ind oven i TB2 uden at slette noget eller
> gøre noget andet og det virkede da 100%.
> Alle data og indstillinger var intakte bagefter.

Så er det måske fordi jeg gjorde det på Windows Vista, som jeg bruger
til at afprøve betaer og release candidates.

Fra : Mads

Dato : 12-12-09 23:16

On Sat, 12 Dec 2009 16:54:24 +0100, Jens Jensen <a@a.invalid> wrote:

>Så er det måske fordi jeg gjorde det på Windows Vista, som jeg bruger
>til at afprøve betaer og release candidates.

Måske. Her foregik det på en Windows 7 64 bit.

mvh Mads

Fra : Jens Jensen

Dato : 02-12-09 13:37

Jørgen M. Jørgensen skrev, Den 02-12-2009 08:33:
> Leder efter et godt e-mail program til Windows 7.

Jeg foreslår Mozilla Thunderbird:
http://mozilladanmark.dk/produkter/thunderbird/.

For at kunne importere fra Outlook Express, skal Thunderbird installeres
på den PC, hvor Outlook Express fungerer. Hvis man ikke importerede
under installationen kan det gøres senere ved at vælge funktioner ->
importer. Efter at have importeret, kan man flytte alle data til en ny
PC ved at følge denne fremgangsmåde:
http://wiki.mozilladanmark.dk/wiki/Thunderbird/Flyt_profil.

Jeg vil anbefale at kontrollere med stikprøver, at importeringen er gået
godt, fx ved at sammenligne antallet af mails i Thunderbird og
Outlook/Outlook Express og åbne nogle forskellige vedhæftede filer.

Et godt sted at spørge om hjælp til Thunderbird:
http://forum.mozilladanmark.dk/.

Fra : Rado

Dato : 02-12-09 17:03

On Wed, 02 Dec 2009 08:33:15 +0100, Jørgen M. Jørgensen
> [...]

>Så, i al korthed gælder det et e-mail program, der gerne må minde om
>Express'en fra XP, og hvor det er muligt at importere.

TheBat! - du finder ikke noget bedre, efter min mening. Kan importere
mails og adresser fra:

Microsoft Outlook Express v4.xx
Microsoft Outlook Express v5.0

og flere andre programmer. Har selv importeret mails fra Pegasus og
det fungerede helt perfekt.

http://ritlabs.com/en/products/thebat/index.php

--
Rado

Demokrati: To ulve og et får der stemmer om
hvad de skal have til middag...

Fra : Henning Laursen

Dato : 02-12-09 19:43

Hej
Du kan da godt importere fra Windows mail.
Jeg gjorde det som noget af det første. Jeg husker ikke der var noget
specielt ved det.
Export fra Windows mail, Import i Win7. Her kommer de i noget der hedder
"Lagermapper". Herfra kan de flyttes rundt hvor du vil have dem.
Jeg ser nu du skriver Outlook express, mon ikke det er det samme.

Mvh.
Henning

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-12-09 00:32

Henning Laursen wrote:
> [...]
> "Lagermapper". Herfra kan de flyttes rundt hvor du vil have dem.
> Jeg ser nu du skriver Outlook express, mon ikke det er det samme.

Der er kæmpeforskel på Outlook Express og Windows Mail, og det er
absolut ikke til fordel for Windows Mail. Jeg er ikke meget for OE,
efter MS overtog det ganske velfungerende program ClarisEmailer 2 og
formåede at ødelægge det allerede med anden version efter navneskifte
til OE 2.x, og siden er det bare blevet værre og værre. Og WM kan jeg
ganske enkelt ikke forlige mig med efter nu i mere end 15 år at have
brugt hhv. Netscape og Mozilla...

En af mine venner, - der i parantes bemærket er officiel betatester for
MS, - har sagt mange grimme ting om Windows Mail, da han skulle til at
teste den gamle Vista ver. og nu den nye Win7 version. - Det var nærmest
et rent mareridt at importere fra både Vista ver. og fra hans
Thunderbird. Han fortalte, at han var glad for, at han havde gemt sin TB
mappe, så han bare kunne gå tilbage til den og så droppe Win/ Mail
helt.... Og omvendt da han på en anden opsætning importerede fra Win7
Mail til TB gik det som lyn og torden - uden problemer...

På min XPPro har jeg ganske enkelt droppet både OE og opg. til Windows
Mail. - Jeg orker ikke al det bøvl.

mvh. Erik Richard

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 02-12-09 20:06

Rado skrev:

> Microsoft Outlook Express v4.xx
> Microsoft Outlook Express v5.0

Det lyder som noget fra forrige århundrede.
OE 5.0 er vist fra 1998 eller 1999.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Rado

Dato : 03-12-09 05:06

On Wed, 02 Dec 2009 20:05:57 +0100, Philip Nunnegaard
<nunnenospam@hitsurf.dk> wrote:

>Det lyder som noget fra forrige århundrede.
>OE 5.0 er vist fra 1998 eller 1999.

OK, har aldrig brugt OE så jeg kender ikke versionerne.

Det er taget fra Help filen i TheBat, den sektion er vist ikke blevet
opdateret længe - der står også Pegasus 3.x, den er også en del år
gammel men jeg importerede fint min mail fra Pegasus 4.51.

Men det er nok en god ide at spørge deres support eller i deres forum
hvis det skulle blive aktuelt.

Fra : Jørgen E

Dato : 05-12-09 16:40

"Jørgen M. Jørgensen" <jmj@produktionsskolen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Så, i al korthed gælder det et e-mail program, der gerne må minde om Express'en fra

Windows Mail fra Vista kommer vist tæt på og er nyere
http://www.mydigitallife.info/2009/06/05/download-windows-mail-from-vista-for-use-in-windows-7/

masser af forslag :
http://www.google.dk/search?hl=da&source=hp&q=windows+mail+windows+7&meta=&aq=3&oq=windows+mail+

Alternativt er OE6 i den fulde version af IE6, men du får næppe lov at installere IE6
på Windows 7, da den nu "desværre" kommer med IE8 alligevel.

Der kan muligvis findes en måde at omgå det på, som med alt andet, men Windows Mail
fra Vista er vist et bedre alternativ mht. sikkerhed og kompatibilitet fremover.

Jeg selv er ude i det samme, da jeg dels har brugt OE i over 10 år til både mail og
news og
dels ikke kan lide layoutet i Live Mail.

Jeg eksperimenterer også lidt med Mesnews, som egentlig ser lovende ud i layoutet og
også
kan fås på dansk http://www.mesnews.net/gb/

Fra : Henning Lund

Dato : 05-12-09 16:49

"Jørgen E" <ikke@god.aa> skrev i meddelelsen

> Windows Mail fra Vista kommer vist tæt på og er nyere
> http://www.mydigitallife.info/2009/06/05/download-windows-mail-from-vista-for-use-in-windows-7/

Kan den fås i Dansk, jeg vil gerne have den i stedet for Live
mail.

Henning Lund
www.tjae.dk

Fra : Jørgen E

Dato : 05-12-09 16:56

"Henning Lund" <hl@vestvejr.dk> skrev i en meddelelse

> "Jørgen E" <ikke@god.aa> skrev i meddelelsen

> Kan den fås i Dansk, jeg vil gerne have den i stedet for Live mail.

Ja selvfølgelig kan den fås på dansk - fra en dansk Vista vil jeg tro

Jeg skal selv lige have fat i min datters bærbar med Vista, men den
burde jo kunne hentes via fildeling med instruktion til installation.

Fra : Henning Lund

Dato : 05-12-09 17:28

> Jeg skal selv lige have fat i min datters bærbar med Vista, men
> den
> burde jo kunne hentes via fildeling med instruktion til
> installation.
Hvis du hitter en, må du gerne hviske til mig hvor, når du har
testet om den fungerer.
Henning Lund
www.tjae.dk

Fra : Henning Lund

Dato : 06-12-09 11:43

Er der nogen der ved hvordan jeg får lov til at overskrive mappen
der ligger i Win7 med Vistas mailmappe? Der står .Grant full
control permissions and ownership to administrators og det ved
jeg ikke lige hvordan man tackler

Henning Lund
www.tjae.dk

Fra : Carl Drud

Dato : 05-12-09 21:52

Jørgen E <ikke@god.aa> writes:

> [...]
> fra Vista er vist et bedre alternativ mht. sikkerhed og kompatibilitet fremover.

Og fremtidige sikkerheds opdateringer til Windows Mail, kommer de
automatisk via Windows update når WM er installeret på en Win7 maskine?

--
Carl

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 06-12-09 02:06

Windows Mail er discontinued og vil derfor kun få
sikkerhedsopdateringer i Vistas levetid. Windows Mail installeret på
Windows 7 vil ikke få nogen opdateringer da denne konstellation ikke
er supporteret.

Regards Jens Peter Karlsen.