Fede-foder?
Fra : Joker

Dato : 01-08-01 12:31

Hej !
Jeg har en hest, som har vanskeligt ved at tage på - og hvis jeg da af og
til for hende til at tage på - er det meget vanskeligt at holde sulet på
hende.

-Hendes tænder er i orden - ordnet for tre måneder siden med de store
elektriske sliber og bedøvelse og det hele.
- Hun er passet med ormekure - har fået hele tre inden for det sidste år
(bare for en sikkerheds skyld)
- Hun bliver redet hårdt ca en time om dagen (dressur) L og M- niveau - og
det mener jeg ikke er for meget.

I øjeblikket får hun 6kg havre om dagen og 2kg musli fra hippolyt.+1/3 balle

Jeg kan simpelt hen ikke få hende til at æde mere, hvis hun får mere
efterlader hun det i krybben.

Er der nogen her i gruppen der kender et eller andet GODT man kan give ved
siden af?

Fra : Tanja Bromley

Dato : 02-08-01 22:13

Hejsa!

En idé kunne være, at skifte en del af havren ud med byg. - Havre er såkaldt
hurtig energi, og gør hestene varme i hovedet, og virker overhovedet ikke
fedende på nogen måde.
Dernæst ville jeg nok give mere hø. - Mængden du opgiver lyder lille i mine
ører, og hvis en hest ikke får tilstrækkeligt stråfoder, kan den ikke
udnytte kraftfoderet godt nok. Min. 50 % af den daglige fodermængde skal
være stråfoder! Og halm er bestemt ikke gavnligt som stråfoder for en hest,
der har problemer med at holde sulet på kroppen (jeg ved ikke, om hesten får
halm - men lidt må den jo næsten få, for den kan umuligt klare sig med 3-4
kg. hø).

Som supplement - som jo egentlig er det, du efterlyser *S* - kan du
f.eks. give majs (majs-flager, knust majs ... ), som er langsomt optageligt
og fedende. Også olie i maden (1-2 dl. pr. dag) virker fedende, og skulle
være gavnligt for pelsen osse (det har jeg ingen erfaringer med).
Du kan også begynde at give hesten hvedeklid (opblødt) - det feder bestemt
! Her skal du blot huske at give tilskud af kalk, hvis klidmængden
overstiger 400 g. pr. dag.

Hmm, det var vist lige, hvad jeg ku' komme på. - Håber du kan bruge det til
noget !?

Mvh. Tanja

Fra : Anet

Dato : 02-08-01 21:21

Hej

Vi har en ox-araber og han er også en svær hest at fede på. Vi har læst og
snakket med kloge og tossede. Det som jeg har fundet frem til er at give en
del af foderet som byg og det skal helst være valset. valset foder udnyttes
bedre og hurtigere. havre, så giver vi majskerner, soyaolie, og flydende
melasse + vitaminer. Jeg er meget glad for olien som kan doseres via en
pumpe. Vi giver så bare så og så mange pumpeslag oven på foderet. den
flydende melasse kan fås i flere tykhedsgrader men generelt vil jeg sige at
den ikke er så god at bruge pumpe til. Jeg køber det i 10 liters dunke til
75,00 kroner og den holder da et pænt stykke tid. Før brugte jeg klidmelasse
men syntes at den flydende melasse er meget nemmere at arbejde med og så er
det ligesom slik oven på foderet især for heste der ikke spiser nok til at
holde sul på kroppen.

hilsen

Anet

Fra : Lina Kugge

Dato : 03-08-01 13:22

Hej
Jeg var for et par år siden til et foderforedrag i distanceforeningen, og
husker et par småting derfra. Én af dem er, at det er en begrænset mængde
der kan være i hesten mave, hvis du fylder mere på 'løber' det bare ud i den
anden ende - så det nytter ikke at bare øge mængden af foderet. Det havde
noget at gøre med at hesten er et flugtdyr, og derfor er den indrettet til
ikke at skulle 'slæbe' rundt på dødvægt - det er også herfra at vi lærer at
det er usmart at ride lige efter fodringen. Som andre har foreslået ville
jeg nok også skifte havren ud med et fuldfoderprodukt evt. suppleret med
andre ting. Vi havde en travhest for et stykke tid siden som også havde
problemer med at tage på, men det lykkedes da. Vi fodrede med ½ havre + ½
hesteguf, lucerne, majs, hvidløg, olie og MASSER af hø. En dunk olie holdt
hos os i 14 dagge til 2 heste. Du går i hvert fald ikke galt i byen, hvis du
giver hende alt det hø hun gider spise.

Lina
--

COWBOYS DO IT ALL
Sooner or later...

Fra : Linda Poulsen

Dato : 02-08-01 21:35

Hejsa!

Inden jeg blev "bidt af en gal varmblod" havde jeg en Shagya-araber med en
enorm omsætning af foder. Han var altid forholdsvist tynd at se til, til
trods for omhyggelig pleje og fodring. Jeg havde meget gode erfaringer med,
at tilsætte hele majs til foderet - hesten elskede det, og han tog lidt
ekstra på. Måske det kunne hjælpe dig også?

Ellers ville jeg prøve med et fuldfoder, som jeg ofte synes er nemmere at
give hesten mere af uden at den efterlader det i krybben - selv har jeg
været glad for DLG's Vrinsk.

Mange hilsner

Linda

Joker <joker@stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b67e94d$0$3240$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

Fra : Tina Rasmussen

Dato : 19-09-01 13:55

Hej gruppe
Jeg har selv en 5 års som har meget svært ved at tage på, men nu er jeg
begyndt at give ham 1 dl. rapsolie om dagen, rapsolie binder fedtet i deres
mad. De må bare aldrig få olieen dagen før en hvile dag eller på selve hvile
dagen da det kan give nyreslag
MVH Tina

Fra : Joker

Dato : 03-08-01 16:58

Tak for rådene,
Hun spiser ikke mere hø selvom hun får mere, så det er udelukket.
Jeg vil prøve med et ekstra måltid om dagen (i øjeblikket får hun tre) og
til dette måltid vil jeg give 1/2 kg majs, 1/5 kg hvedeklid, lidt byg og en
god sjat melasse. Det må være løsningen!
Vender tilbage med nye erfaringer om en måned eller to!

Tak!
Winnie

Fra : Sine

Dato : 29-08-01 13:14

Hej!
Jeg har også en hest, som er svær at holde huld på, men han får et tilskud
af YeaSach (som forhandles hos Brogaarden) - det er en gærkultur, som
stimulerer tarmfloraen, således at hesten optager mere af maden! Det har
ihvertfald hjulpet mig og min hest - han er meget fin i standen i dag,
selvom han jo nok aldrig får "mave"!
Hilsen fra
Sine
Joker <joker@stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b6acad0$0$4666$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

Fra : Praxis©

Dato : 04-08-01 13:52

Fiber-P er oxo en god ting. Der er både melasse, majs, pebermynte og andre
spændende krydderier i. Det er yderst velsmagende for de fleste heste.
Vitaminrigt og fyldt med kulhydrater.
Vi brugte det en hel del i den galopstald jeg arbejdede i for nogen år
siden.

--
VH Pernille Lauridsen

"Tænk hvis der blev krig