Kriminelle dør på motorcykel
Fra : Aragorn Elessar

Dato : 01-12-09 03:11

http://www.berlingske.dk/danmark/kriminelle-doer-paa-motorcykel

Indholdet af artiklen:

Gamle mænd på nye motorcykler er slet ikke så farlige i trafikken, som
trafikforskerne hidtil har troet. En ny dybdegående analyse af 41
motorcykelulykker, som Havarikommissionen for Vejtrafikulykker (HVU)
præsenterede i går, punkterer myten om, at det er midaldrende mænd, som
veksler friværdi til en stor motorcykel for at udleve en gammel
drengedrøm, der typisk slår sig ihjel på grund af manglende køreerfaring.

Tværtimod var det i stort omfang rutinerede og risikovillige
motorcyklister, der var involveret i de 41 undersøgte ulykker. To
tredjedele af både motorcyklister og modparterne i ulykkerne var
tidligere straffet. 12 af dem var både straffet for overtrædelser af
straffeloven og færdselsloven. Ti motorcyklister var påvirket af
spiritus ved ulykken, og syv kørte uden kørekort.

Ifølge formanden for HVU, Sven Krarup Nielsen, havde de fleste af de 12
straffelovsovertrædere en seks-syv domme i bagagen for bl.a. manddrab,
vold, brandstiftelse, tyveri, hærværk, smugleri og narko.

»Vi har nævnt det i rapporten, fordi tallet for kriminalitet er
påfaldende højt. Det viser, at nogle af motorcyklisterne hører til
blandt de slemme drenge. Men man skal selvfølgelig passe på med ikke at
stemple dem alle,« siger Sven Krarup Nielsen, der nu har lagt teorien om
de midaldrende, urutinerede motorcyklister på hylden.

Det samme har dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik Jesper
Sølund, som siger, at han selv har været talsmand for sammenhængen
mellem gamle mænd på nye maskiner og antallet af motorcykelulykker.

»Nu viser det sig, at det typisk er folk med masser af erfaring, som
involveres. Og det er i sig selv en udfordring af skulle målrette
kampagner mod dem. De kriminelle boner meget igennem, og det skal vi
selvfølgelig være opmærksom på. Men man skal passe på ikke at fokusere
alene på de kriminelle og gøre den nye rapport irrelevant for lovlydige
trafikanter. For de kommer altså også galt af sted, men i mindre omfang
end de kriminelle,« siger Jesper Sølund.

Kører til grænsen

Ifølge rapporten kunne halvdelen af de undersøgte motorcykelulykker have
været undgået, hvis hastighedsgrænserne var blevet overholdt. Og ved to
ud af tre ulykker, hvor en bilist var involveret, orienterede bilisten
sig ikke tilstrækkeligt eller fejlbedømte motorcyklistens fart.

Og næsten halvdelen af ulykkerne skete på smalle og kurvede landeveje,
som motorcyklisterne kalder »gode MC-ruter«, fordi de byder på særlige
køretekniske udfordringer, så motorcyklisterne får mulighed for at lege
og køre til grænsen af deres formåen.

---------------------------

Venlig hilsen

Aragorn.

www.bmwmc.dk

Fra : Torben Scheel

Dato : 01-12-09 07:37

Aragorn Elessar wrote:

> Det samme har dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik Jesper
> Sølund, som siger, at han selv har været talsmand for sammenhængen
> mellem gamle mænd på nye maskiner og antallet af motorcykelulykker.

Tak for den

Lidt skræmmende at RFSF's dokumentationschef har forladt sig på
gætterier og fordomme og ikke statistikker førhen

--
vh
Torben

Fra : Jim Andersen

Dato : 01-12-09 12:14

Torben Scheel wrote:
> Lidt skræmmende at RFSF's dokumentationschef har forladt sig på
> gætterier og fordomme og ikke statistikker førhen

Ja. I går løj jeg, i dag siger jeg sandheden.

Der mangler sgu lidt selvransagelse i de luftlag.

/jim

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 01-12-09 20:00

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> writes:

> Ja. I går løj jeg, i dag siger jeg sandheden.
>
> Der mangler sgu lidt selvransagelse i de luftlag.

Spis nu lige brød til!

Der var rigtig mange som gik og sagde nøjagtig den samme forventning
som RFSF - at det primært var halvgamle mænd med deres "friværdi-på-
hjul" som lavede ulykkerne.

Det har HVU så modbevist med deres rapport.

Jim, var du en af dem som sad omme på politirækken under
præsentationen?

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 01-12-09 20:19

Kai Harrekilde-Petersen skrev:

> [...]
> hjul" som lavede ulykkerne.
>
> Det har HVU så modbevist med deres rapport.
>
> Jim, var du en af dem som sad omme på politirækken under

Ja jeg var da en af dem :-\
Den æder jeg så igen. (*glupp.exe*) - fordom slugt hel og uden salt

-- -- -- --

At det er "kriminelle" der forulykker på motorcykel er vel ej heller en
decideret overraskelse, al den stund at "kriminelle" antageligt "lever
livet mere "på kanten", hvorfor motorcyklen kan være et tiltrækkende
"indslag" i en sådan tilværelse, og brugen af den også vil afspejle den
generelle risikovillighed der præger denne persongruppe.

Det interessante er at netop denne gruppe bliver alvorligt vanskelige at
få til at "makke ret", da de antageligt vil fjerne evt. begrænsninger.
--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Jim Andersen

Dato : 02-12-09 12:27

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> Spis nu lige brød til!
>
> Der var rigtig mange som gik og sagde nøjagtig den samme forventning
> som RFSF - at det primært var halvgamle mænd med deres "friværdi-på-
> hjul" som lavede ulykkerne.

Eat shit! 50 billion flies can't be wrong.
Man kan vel stille større krav til de professionelle fra RFSF end til
"rigtig mange" amatører/avisskribenter/kursusudbydere?

> Jim, var du en af dem som sad omme på politirækken under
> præsentationen?

Nixen. Jeg har travlt med at holde it-systemerne kørende/slæbende/hinkende.
De vil i ikke engang lade mig få en pistol, eller blot en slikkepind

/jim