Det er os erfarne midaldrende der er nogle~
Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 30-11-09 06:58

Fra : Hekto

Dato : 29-11-09 23:10

On 30 Nov., 06:58, "J.C.Kløve" <j...@aats.dk> wrote:
> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/11/30/053042.htm
>
> --
> Dun@nt
> 1KSFau Hvidguld
> DFMC:http://www.dfmc.dk/?id=223- DMCN #745 - DMC - MCTChttp://dunant65.blogspot.com/

Erfarne motorcyklister kører galt
30. nov. 2009 06.12 Indland

Antallet af motorcyklister er på fire år steget fra 95.000 til
144.000, og samtidig er antallet af ulykker, hvor motorcyklister er
involveret, steget voldsomt.

I 2007 mistede 33 motorcyklister livet, mens tallet sidste år var 41 -
det højeste tal nogensinde. 234 blev svært kvæstede.

Det er ofte de garvede og erfarne midaldrende motorcykelkørere, der
forulykker - ikke de helt unge, der kører vildt, og heller ikke det
stigende antal lidt ældre, der har købt sig en stor motorcykel for
friværdien i huset.

Kører på små, snoede veje
Det fastslår Havarikommissionen for vejtrafikulykker (HVU), der har
undersøgt ulykkerne, og i dag kommer med nogle anbefalinger for at
undgå de mange ulykker.

Kommissionen har blandt andet fundet ud af, at mange
motorcykelforeninger tipper hinanden om gode køreruter, og det er ofte
små, snoede veje, hvor det er udfordrende at køre i svingene - og her
anbefaler havarikommissionen, at politiet optrapper kontrollen.

- Flest ulykker skyldes, at motorcyklisterne har opført sig
tåbeligt, og her er hastigheden helt afgørende. Flere motorcyklister
kører uden kørekort og alkoholpåvirkede, så vi anbefaler mere
politikontrol, siger kommissionens formand, Svend Krarup Nielsen.

Overser motorcyklister
Han peger også på, at mange ulykker sker, fordi bilisterne ikke ser
sig ordentligt for, siger kommissionens formand, Svend Krarup Nielsen

I to ud af tre af de undersøgte ulykker overså bilisten motorcyklisten
- typisk ved venstresving. I halvdelen af disse ulykker kørte
motorcyklen også for stærkt.

Dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik Jesper Sølund mener, at
den store opgave bliver at få en dialog med motorcyklisterne. De kører
for stærkt, og bilisterne overser dem alt for ofte.

Fra : Hekto

Dato : 29-11-09 23:26

On 30 Nov., 07:10, Hekto <hektobl...@gmail.com> wrote:

> [...]
> den store opgave bliver at få en dialog med motorcyklisterne. De kører
> for stærkt, og bilisterne overser dem alt for ofte.

Det er jo interessant at kommisionen hele tiden 'lækker' lidt
information fra den raport de skulle være færdige med i dette efterår..
Da sæsonen sluttede sidste år, kom der et par små 'pip' - og så
tilsvarende i år. Kan de ikke bare blive færdige og så komme med deres
konklisioner? Så kunne man vurdere raporten i sin helhed i stedet for
nogle udokumenterede, løsrevne fragmenter fra deres arbejde.

Nu skal der jo helst være lidt sensation over det, når pressen skal på
banen. Nu er det de erfarne ældre motorcyklister der i hobetal
forulykker på de små krøllede sogneveje. Det var ikke det der helt
fremgik af den lidt tendentiøse delrapport med statistik de 'lækkede'
sidste år.

Kommisionens formand Svend Krarup Nielsen (Vejdirektoratet) citeres
for at vi kører tåbeligt, for stærkt, uden kørekort og rumle
berusede.Jeg gætter på at han får på tæven for dette udsagn, fordi der
ikke samtidigt kommer nogle tal på. Mon det er egne politiske
interesser der skinder igennem her?

Det er bemærkelsesværdigt at tråden heller ikke bliver taget op af
Jesper Sølund, der udtrykker sig i lidt mere moderate vendinger ...
sikkert for ikke bagefter at skulle stå til regnskab for
udokumenterede påstande.

Så indtil rapporten ligger frit til gennemsyn, har vi stadig kun
løsrevne dele af rapporten, der livligt citeres i sensationens
interesse.

--

/Hekto

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-09 07:38

On Sun, 29 Nov 2009 22:25:45 -0800 (PST), Hekto wrote:

> Så indtil rapporten ligger frit til gennemsyn, har vi stadig kun
> løsrevne dele af rapporten, der livligt citeres i sensationens
> interesse.

Den bliver fremlagt idag, og DMC er tilstede.

Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 8-11-2009

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 30-11-09 07:40

Hekto skrev:
> [...]

Hvis "sum" kolonnen ikke skal blive 200%, må vi konkludere at den typisk
forulykkede er erfaren, midaldrende, beruset, fartdjævel, uden kørekort,
der er blevet overset på en snoet sognevej... (sådan lidt after hvad der
blev sagt i interviewet)

Ja en hel rapport vil være gavnlig.
lad os få et fuldstændigt billede.
--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Stup

Dato : 29-11-09 23:38

On 30 Nov., 07:25, Hekto <hektobl...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Så indtil rapporten ligger frit til gennemsyn, har vi stadig kun
> løsrevne dele af rapporten, der livligt citeres i sensationens

Hej

Sidder lige nu som betalende gæst hos DSB (Det Slingrer Bare) og har
sgisme en gratis indernetforbindelse og er på vej til et lille "møde"
i Kbh, hvor undersøgelsen bliver præsenteret. Og jeg er der i embeds
medfør (jorunalistisk og motorcyklistisk), så jeg skal nok bide dem
lidt i haserne, for der er en del ubesvarede spørgsmål. Blandt andet:
"Hvordan kan man sige, at antallet af ulykker stiger drastisk eller
voldsomt eller..., når antallet af ulykker per antal indreg. køretøjer
FALDER.
Nå men historien er mest ude via Ritzau og derfor er den stort set ens
i alle medier, undtagen i "Tøgers Tidende" (Politiken), hvor man har
gjort sig den ulejlighed at få en snak med Rolf Skovløkke (Fmd. DMC),
som også kommer til mødet sammen med - vistnok - Kai Harrekilde (Kendt
her fra gruppen).
Hvis det lykkes at få hul igennem på vejen hjem i eftermiddag (Med bil
via færgerne), så kan det være, at der kan komme et par pip her i
gruppen.

Mvh

Stup XS1100S

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 30-11-09 07:45

Stup skrev:

> [...]
> Hvis det lykkes at få hul igennem på vejen hjem i eftermiddag (Med bil
> via færgerne), så kan det være, at der kan komme et par pip her i

Jeg lavede lidt statistik på det (offentliggjort her i NG for noget tid
siden, hvor jeg med al tilgængelig statistik fandt frem til at med et år
som undtagelse er forholdet mellem registrerede køretøjer og antallet af
ulykker en vandret linie (altså de følges rigtig pænt ad) Undtagelsen
var svjh 2005, hvor der kun var 17 ulykker, og tager man det som
indekseret udgangspunkt, ser det naturligvis helt tosset ud. Tager man
2004 (under forudsætning af at jeg husker årstallene rigtigt)skiller
netop undtagelsen sig ud som et dyk, resten lever pænt op til hypotesen,
om sammenhæng mellem antal der kører og antal dødsulykker.

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 30-11-09 19:41

Stup <stupmail@gmail.com> writes:

> [...]
> gjort sig den ulejlighed at få en snak med Rolf Skovløkke (Fmd. DMC),
> som også kommer til mødet sammen med - vistnok - Kai Harrekilde (Kendt

Og det var jeg.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 30-11-09 20:19

Kai Harrekilde-Petersen skrev:

> Og det var jeg.

... ja?

Kom glad. . .

Fortæl

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 30-11-09 20:59

"J.C.Kløve" <jck@aats.dk> writes:

> .. ja?
>
> Kom glad. . .
>
> Fortæl

Kommer lidt senere i aften.

Kai

Fra : Anders Majland

Dato : 30-11-09 07:43

2 citater

[...]

Nu er den med statistik jo svær ...

Jeg vil jo så tolke ovenstående at de fleste ulykker skyldes
vigepligstforseelser ... Men i deres opdeling er der åbenbart mere end 2/3
af motorcyklisterne der har opført sig tåbeligt ...

Og så har tidligere statistik vist at der er væsenligt færre
alkoholpåvirkede motorcyklister end bilister ...

Jeg kunne godt tænke mig en graduering af "køre for stærkt". For fakta er jo
alt langt de fleste bilister/motorcyklister kører for stærkt. Der er ikke
mange der "kun" køre 80km/t på landevej ... Og dernæst er der jo også mange
småveje hvor kørsel efter oversigtsforholdene fordrer en noget lavere
hastighed ,,,,

Imho skal der en "væsentlig" hastighedsoverskridelse til for at man kan
begynde at flytte skylden for en vigepligtsforselse til at være
motorcyklistens skyld...

F.eks vil 100km/t på en landevej med god oversigt ikke være tåbeligt i min
bog. Politisk har man valgt at det er en grov lovovertrædelse at køre 30%
for stærkt. Så kunne man evt vælge at en "tåbelig" hastighed er det samme.

Der er jo også dem uden for pædagogisk rækkevidde - i.e baneracer uden lys
med "meget høj hastighed".
Dem kan vi ligeså godt holde ude i en seperat statistik for dem når vi ikke
med kampagner.

--
/A - der havde et mindre uheld i år da jeg opførte mig tåbeligt - kørte for
hurtigt efter forholdene men røg af grusvejen med under hastighedsgrænsen på

Fra : N/A

Dato : 30-11-09 07:45

Fra : N/A

Dato : 30-11-09 08:03

Fra : N/A

Dato : 30-11-09 08:03

Fra : Stup

Dato : 30-11-09 00:00

On 30 Nov., 07:45, "J.C.Kløve" <j...@aats.dk> wrote:

> [...]
> netop undtagelsen sig ud som et dyk, resten lever pænt op til hypotesen,
> om sammenhæng mellem antal der kører og antal dødsulykker.

Det skal såmænd nok passe, og så mangler vi egentlig tallene for i år,
som vel trods alt må være nogenlunde faste for os to-hjulere nu hvor
sæsonen er slut for de fleste.
Og det er også en af de ting, jeg vil spørge om, for så hut jeg
visker, så er tallet for i år igen langt nede (Heldigvis!) eller i
hvert fald et stykke under 2008 og 2007.

Nå, vi får se og høre....

Mvh

Stup
XS1100S

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 30-11-09 08:03

Stup skrev:

> [...]
> visker, så er tallet for i år igen langt nede (Heldigvis!) eller i
> hvert fald et stykke under 2008 og 2007.

Jeg fandt tråden

Signifikans skal jeg ikke kunne sige noget om på det foreliggende grundlag.
Jeg har lavet lidt ststistik der er "On Topic" bare for sjov
Det vedrører udviklingen i antal dræbte motorcyklister, relativt i
forhold til antallet af indregistrerede MC'er fra 2003 til 2007 (begge
år inkl.)

Det viser i 2007 en stigning i dødsfald på 1,8%
ændringen (dødsfald i forhold til registrerede MC'er)over årene varierer
fra -33% til + 38%.

Nej min statistik er ikke bedre end den officielle - den her
diskuterede, havde jeg lavet samme beregning for 2006, havde den vist
-40,7%!

Min overordnede konklussion er:

Der _er_ sket en egentlig stigning i antallet af uheld, også reguleret
for mængden af motorcykler, med 2003 som basisår.
Dette inkluderer _ikke_ relationen til personkilometer, der ville være
et bedre mål for dødeligheden. Der findes ikke et nyt valid tal for
personkilometer d.d.

Formuleret som spørgsmålet (her formuleret pr. 1000 motorcykler)

2003 - 0,29:1.000
2004 - 0,25:1.000
2005 - 0,26:1.000
2006 - 0,21:1.000
2007 - 0,30:1.000

Dun@nt
1KSFau Hvidguld
http://dunant65.blogspot.com/

Fra : N/A

Dato : 30-11-09 13:22

Fra : Hekto

Dato : 01-12-09 10:00

On 1 Dec., 15:48, katten i tr et <not4childe...@yahoo.invalid> wrote:

> [...]
> man n rmede sig max. og at den langsomt tog energien fra motoren n r
> man k rte ind i en langsommere zone.
>
> Lad dog v re med at stille de fuldst ndig t belig dommedags billeder
> frem, for de har jo ingen hold i virkeligheden og er da kun med til at
> fremstille motorcyklister som rene fartgale t ber uden
> virkelighedssans.
>
> Hvis du vil argumentere mod fartbegr nsere, s s t dig ind i deres
> virkem de og finde de faktiske svagheder. P den m de har du og alle
> os andre en virkelig mulighed for at undg en tvungen brug af dem.

Man kan tænke sig alt muligt - og man kan skam også lave alt muligt
der styres elektronisk.

Som jeg ser problemet med hastighedsbegrænsningen, så vil det bare
udvikle sig til et 'knallert-agtigt' problem, der derefter skal
kontrolleres og håndhæves.Det vil kræve besvær og ressourcer.
Helt analogt til problemet med motorcykler der kører for stærkt eller
støjer for meget - man kan jo bare håndhæve loven.

Istedet for at gå ad vejen med begrænsninger og forbud, så kunne man
jo se om ikke der var en anden tilgang til problemet.

Dels er der holdningsbearbejdning ... og så er der den yderst
begrænsede adgang til overhovedet at komme til at køre på en bane her
i landet. Man vil så gerne alting - bare det ikke koster noget, ikke
kan høres, ikke kan ses og iøvrigt helst foregår uden at der kan
piskes en stemning op om det, politisk.

--

/Hekto

Fra : katten i træet

Dato : 01-12-09 20:18

On Tue, 1 Dec 2009 08:59:56 -0800 (PST), Hekto <hektoblast@gmail.com>
wrote:

> [...]
>i landet. Man vil så gerne alting - bare det ikke koster noget, ikke
>kan høres, ikke kan ses og iøvrigt helst foregår uden at der kan

Og her sætter du netop fingeren på problemet. Det er en politisk
holdning der skal vendes og virkeligheden er at gennemgangen af
registeret ulykker viser at hastigheden er medvirkende årsag i ca. 50%
af alle ulykker. Den politiske virkelighed er at danskerne gennem
medierne kræver politisk handling.

Jeg er sådan set helt klar til at lade darwin's princip ryde op, men
det virker bare ikke politisk. Så vi må på banen med noget andet, som
kan fungere i den politiske virkelighed. Hvis ikke det er
fartbegrænsere og alkolåse o.s.v. hvad er det så? Hvad er det vi kan
fodre de trafikpolitiske ordfører med som viser de gør noget ved
problemet uden at det begrænser vores frihed. Det er vores politiske
problem og kan vi ikke løfte den opgave så får vi de tekniske tiltag
som i øjeblikket får så stor tilslutning.

Politisk har fartbegrænser o.s.v. den glædelige fordel at hvis de ikke
virker, så kan man politisk give f.eks. politiet skylden for ikke at
følge op på det. Eller ejerne for at fjerne sikkerhedssytemer hvis de
omgås. Vi står altså overfor en kamp som på alle måder er op ad bakke.

Fra : Stup

Dato : 01-12-09 11:19

On 1 Dec., 18:26, "J.C.Kløve" <j...@aats.dk> wrote:

> Det er ikke svært - Jeg vil IKKE have det - period!

> [...]

Hej Kløve (Plus de to foregående)

Nu er jeg så uheldig, at have set og hørt om det er begrænsersystem
for nogle år siden på et symposion i Luxemborg om trafiksikkerhed, og
det var NETOP beskrevet som et "Kill-the-engine-System", og det var
vældig rost af biltekniske politikere og embedsmænd, men de måtte
efter lang tid acceptere, at de ikke lige vidste, hvordan
naturkræfterne var for to-hjulere.

Om man så vælger at finde på noget andet elektronisk fidelihut, som
forsøger at gøre noget ved køretøjet, er en anden ting. Men min
erfaring med politkere og deslige gennem de sidste 20 år betyder, at
man er nødt til at tænke det værste, for måske at ende med noget
spiseligt. Men jeg tilslutter mig Kløves betragtning: Et nej, hvis der
er andre løsninger, og der er jeg enig i, at holdningsbearbejdning er
det bedste. Og det er jo netop noget, som rapportens fædre m/k for en
gangs skyld siger, er godt, så lad os køre den vej, so to speak...

Mvh

Stup
XS1100S

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 01-12-09 20:10

Stup skrev:

> [...]
> det bedste. Og det er jo netop noget, som rapportens fædre m/k for en
> gangs skyld siger, er godt, så lad os køre den vej, so to speak...

Jo jo, man kan argumentere på kryds og tværs imod teknikken, men det
skal vel ikke tage meget mere end et ½ års tid at udvikle et effektivt
elektronisk system der tager højde for det meste. Så den vej gider jeg
ikke gå!

Jeg er som Ing. egentlig heller ikke imod teknikken

Men som menneske er jeg imod til stadighed at blive jaget med alskens
begrænsninger, regler, forordninger og hvad ved jeg.
Jeg VIL have min frihed! Det problem man nu med satans vold og magt
lægger an til at bekæmpe er fuldstændig uden betydning i den store
sammenhæng! Nuvel - 30-50 dræbte er da ikke at "kimse ad" bevares og jeg
så gerne dette tal nedbragt, men fanme om jeg vil påduttes nok en
kontrolforanstaltning der skal sikre at jeg ikun holder mig på det af et
vilkårligt flertal vedtaget smalt (og stadig smaldere) normbegreb!!!!

Jeg magter fint at balancere mellem frihed og ansvar, og det gør absolut
majoriteten af motorcyklister! - Ja selv bilister .

Aldrig er der blevet kørt mere end der gør i dag, og aldrig har antallet
af ulykker været lavere!! Hvad fanden hyler man for?

En "0" løsning - det er jo decideret en latterlig tanke (typisk
kvindelig værdi, fremmet i et pyller samfund som det vi har i dag, hvor
"mors omklamrende arme nok skal pådutte dig at sidde pænt uden at
prutte, eller nasse dig til)

"Uha uha pas på livet - det har værdi i sig selv" syntes parolen at være
Vrøvl! siger jeg! Livet har først værdi når det for den enkelte fyldes
med meningsfuldhed og frihed! At sidde på sin røv (det være sig på
kondicykel i fedtnæs center, eller i sofaen), kan meget vel være værdi
for majoriteten i DK, men ikke for mig!

Jeg får kalustrofobi af alle de der tilstadighed påberåber sig det
katastrofale i at ikke alle til enhver given tid holder sig vel inden
for de vedtagne normer (mind you - reglerne er bestemte, ikke
"gud-givne") Ikke at normerne ikke kan være ganske gode, fornuftige,
ærværdige, for ikke at sige sande åbenbaringer, og langt hovedparten af
os, holder os da også, alt andet lige, inden for en passende tolerance
af dette regel- og normsæt helt af os selv!

Så går det galt - ja bevares det gør det da så bestemt, men hvem fanden
har garanteret at livet er så ukrænkeligt og helligt, at det er
nødvendigt at tage det fra os alle, for at spare et enkelt individ fra
at blive "termineret før tid"?

Mennesket har *ret* til frihed - og *pligt* til at forvalte det med
respekt for andres *ret* til det samme - det gælder også i trafikken.

Dette leder dog ikke automatisk til at jeg har ret til at begrænse alle
andre i deres ret for at have mulighed for at udleve min ret fuldt og helt!

--
Dun@nt - Kæmp for alt hvad du har kært - dø om så det gælder!
1KSFau Hvidguld

Fra : Steen Gruby

Dato : 01-12-09 21:08

On Tue, 01 Dec 2009 20:10:08 +0100, "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote:

Hej Kløve.

> [...]
>kontrolforanstaltning der skal sikre at jeg ikun holder mig på det af et
>vilkårligt flertal vedtaget smalt (og stadig smaldere) normbegreb!!!!

Jeg er ikke helt uenig i den betragtning.
Naturligvis er det beklageligt at "nogen" mister livet i trafikken,
men det samme gør sig gældende på arbejdspladser selv om man har alle
mulige regler og tilsyn til at passe på de ansatte.
Jeg sidder og tænker på hvorledes de samme myndigheder har det med at
soldater mister livet i udlandet, enda i en størrelsorden der
procentuelt får antallet af dræbte MC piloter til at ligne en dråbe i
havet - Det ku' de jo passende gøre noget ved.

>Aldrig er der blevet kørt mere end der gør i dag, og aldrig har antallet
>af ulykker været lavere!! Hvad fanden hyler man for?

Tanken syntes at være at Staten ejer os alle, og da vi er et aktiv for
samme Stat har den også ret til at bestemme over os.
Var der nogen der sagde: Curlingbørn?

> [...]
>kvindelig værdi, fremmet i et pyller samfund som det vi har i dag, hvor
>"mors omklamrende arme nok skal pådutte dig at sidde pænt uden at

Da vi nu er et aktiv for Staten er vi også en udgift hvis vi kommer
til skade i trafikken.
Vi tjener ikke skattepenge i en sygeseng og samme sygeseng er helvedes
dyr selv om vi via skatten selv betaler til den.
Vi er med andre ord blevet en økonomisk kalkulation, hvor økonomerne
har tilranet sig magten over vor gøren og laden.
Alt kan regnes ud og sættes i kolonner.
Den overvejende del af økonomer er kvinder eller mænd med et overskud
af kvindelige homoner, så der er ikke noget at sige til at det bliver
en gang pylrende sødsuppe det hele.
De af os der stadig insisterer på at mand staves med stort M har det
hårdt

> [...]
>med meningsfuldhed og frihed! At sidde på sin røv (det være sig på
>kondicykel i fedtnæs center, eller i sofaen), kan meget vel være værdi

Det har ingen værdi for nogen at sidde passivt på røven og se livet
passere forbi, men det er åbenbart det man vil have os til.
Vi må ikke udsætte os selv for fare, selv Smeden må ikke slå med
hammeren mere uden at den er bundet ind i gummi - Sæt han ramte
tommelfingeren med den og var uarbejdsdygtig et par dage, så hellere
fratage ham lysten med umulige regler, så han finder sofaen sammen med
de andre økonomivældet har pacificeret.
Sammen med pasiviteten falder kreativiteten og lysten til at udrette
og finde på, og så kan man pludselig ikke få regnestykket til at gå op
- Produktet mangler, og med det også indtægten.
Jeg er spændt på hvorledes næste generation af Jurister og Økonomer
vil klare det problem

> [...]
>os, holder os da også, alt andet lige, inden for en passende tolerance
>af dette regel- og normsæt helt af os selv!

Ja, indenfor, selv om det ka' være svært.
I min levetid er love og paragraffer vokset mange gange.
Min første færdselslov udgivet i 1956 er indeholdt i 48 sider din A5 -
Komplet.
I dag er samme lov på over 1000 sider - Er den blevet bedre af det?
Næ, blot mere uoverskuelig og umulig at overholde - Lige gyldigt hvad
man foretager sig på en almindelig dag i trafikken har man overtrådt
mindst een regel man kan straffes for, oftest uden at vide det

> [...]
>har garanteret at livet er så ukrænkeligt og helligt, at det er
>nødvendigt at tage det fra os alle, for at spare et enkelt individ fra

Der er to måder at dø på: Mentalt og Fysisk.
Jeg vil hellere dø end at sidde død

>Mennesket har *ret* til frihed - og *pligt* til at forvalte det med
>respekt for andres *ret* til det samme - det gælder også i trafikken.

Livet er en seksuelt overført sygdom med dødelig udgang.
Ikke een har overlevet til dato.

PS: Hvis nogen finder en medicin der virker, så fortæl mig det
venligst - Jeg er så glad for livet så længe jeg blot får lov at leve
det.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 16-12-09 12:45

Steen Gruby skrev:
> [...]
>
> PS: Hvis nogen finder en medicin der virker, så fortæl mig det
> venligst - Jeg er så glad for livet så længe jeg blot får lov at leve

Hæ! Jeg hørte lige fra en pacemaker-patient at der med operationen
fulgte et fyldigt dokument omkring hardware'n, hvori det bl.a.
præciceredes at: 'en pacemaker ikke vil forhindre en i at dø en naturlig
død'

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 16-12-09 20:00

On Wed, 16 Dec 2009 12:45:01 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.

> [...]
>fulgte et fyldigt dokument omkring hardware'n, hvori det bl.a.
>præciceredes at: 'en pacemaker ikke vil forhindre en i at dø en naturlig

Jeg vil vædde på at bæstst også forhandles i USA

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 16-12-09 21:43

Steen Gruby skrev:
> On Wed, 16 Dec 2009 12:45:01 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
> wrote:
>
> Hej Armand.

> Jeg vil vædde på at bæstst også forhandles i USA

Det bringer minder til et par tennissko/sneakers jeg havde i hånden for
vel en 12-14 år siden.

Producenten garanterede (med lille skrift) ikke for sålen ved
hastigheder over 60 miles/hour
Selv Kipketer skal ruppe fusserne noget for at komme galt afsted
--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Torben Scheel

Dato : 17-12-09 08:04

J.C.Kløve wrote:

> [...]
> hastigheder over 60 miles/hour
> Selv Kipketer skal ruppe fusserne noget for at komme galt afsted

Aha! Endelig et gyldigt argument for ikke at køre MC i sneakers.

--
vh
Torben

Fra : flopper

Dato : 17-12-09 16:40

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Aha! Endelig et gyldigt argument for ikke at køre MC i sneakers.

i det mindste ikke på motorvej (hvis man holder sig inden for færdselslovens
rammer)

Flopper

Fra : Jim Andersen

Dato : 17-12-09 09:12

"J.C.Kløve" wrote:
> [...]
> hastigheder over 60 miles/hour
> Selv Kipketer skal ruppe fusserne noget for at komme galt afsted

Han må have set en video med den svenske/finske stuntkører der hænger efter
mc'en i et par træsko.

/jim

Fra : Jim Andersen

Dato : 02-12-09 12:18

"J.C.Kløve" wrote:
> [...]

> skal vel ikke tage meget mere end et ½ års tid at udvikle et effektivt
> elektronisk system der tager højde for det meste.

Du drømmer.
Hvor lang tid gik der fra forslaget om mc-stol til børn blev vedtaget, og
til de første godkendte stole kom i handlen herhjemme?

/jim

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 02-12-09 21:27

Jim Andersen skrev:

> Du drømmer.
> Hvor lang tid gik der fra forslaget om mc-stol til børn blev vedtaget, og
> til de første godkendte stole kom i handlen herhjemme?

vel næsten et år - men det var så nogle regnedrenge i et ministerium der
ikke fik lettet røven og lavet en bekendtgørelse - stolene fandtes
(omend det som sædvanligt lykkedes tumperne at strikke en BEK sammen der
behændigt styrede uden om de stole der allerede fantes, så man er nød
til at udvikle nogen specielt til DK FLOT!)

At en statsinstitution ikke kan lette røven, (og det kan de åbenbart
ikke) skal da ikke være en forhindring for at et par ingeniører løser
det tekniske problem!

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Jim Andersen

Dato : 03-12-09 10:54

"J.C.Kløve" wrote:

> At en statsinstitution ikke kan lette røven, (og det kan de åbenbart
> ikke) skal da ikke være en forhindring for at et par ingeniører løser
> det tekniske problem!

Ah, du fokuserer udelukkende på teknikken. Når jeg læser "udvikle et system"
så indeholder det noget mere (dokumentation, vejledning, kurser og
efteruddanelse, implementering, driftsprøver, stabilisering, vedtagelse af
lovforslag, EU-godkendelser osv osv ).

/jim

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 03-12-09 22:10

Jim Andersen skrev:

> [...]
> så indeholder det noget mere (dokumentation, vejledning, kurser og
> efteruddanelse, implementering, driftsprøver, stabilisering, vedtagelse af

Dokumentation, vejledning, driftprøver og andet gennemført i
ingeniør/teknikerregi - ikke noget problem

Alt det der "bløde" og politiske "halløj" tager jo en uendelighed, med
al det dersens klidkiks, biodynamiskvand, og rævekager :-\

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Jim Andersen

Dato : 07-12-09 12:10

"J.C.Kløve" wrote:
> [...]
>
> Alt det der "bløde" og politiske "halløj" tager jo en uendelighed, med
> al det dersens klidkiks, biodynamiskvand, og rævekager :-\

Hvor er vi dog enige. Hvis bare vi kunne slippe af med de forbandede
brugere, ville vi ikke have så mange problemer med vores it-systemer !

/jim

Fra : Hekto

Dato : 02-12-09 02:50

On 1 Dec., 20:10, "J.C.Kløve" <j...@aats.dk> wrote:

<KLIP! - en hel masse jeg er helt enig i!>

> --
> [...]

"Uha uha pas på livet - det har værdi i sig selv" er ganske rigtigt
ved at antage religiøse og hysteriske dimensioner. Givet vis af
personer der selv er bange for livet! Det kan jo gå hen og ende med at
man mister livet!

Jeg kan bedre lide denne udgave, jeg har sakset andet steds:

Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well
preserved body, but rather to skid in sideways,
totally worn out, shouting '...holy shit ....what a ride!'

Det er vel ikke gået hen og blevet sådan at vi har valgt at leve under
demokrati fr at blive pålagt diktatoriske begrænsninger. Selvfølgelig
er det ikke rart at vi bliver slået ihjel i trafikken. Men - samfundet
har lavet mange valg for os, der gør at vi bliver dræbt, ikke
behandlet, forgiftet o.s.v. Nul-løsninger er jo ren utopi og det har
vi jo allerede vedkendt os. Ellers havde vi jo straks forbudt al
trafik af enhver art, mængder af medicin og enhver form for
konservering af fødevarer m.m.
Forskellen er bare at man fremhæver et lille problem og pisker en
politisk stemning op, og lige pludseligt er det overordentligt
nødvendiget at 'gøre noget'.

Flere afsnit i rapporten bærer præg af total mangel på forståelse for
HVORFOR man kører på motorcykel. Hvorfor tager vi ikke bare de bedre
vedligeholdt og mere sikre veje, end alle dem med væmmelige sving på?
Det er ikke helt trængt ind at formålet ikke nødvendigvis bare er
transport fra A til B ... mens man bærer livrem og seler.

Det behøver selvfølgelig ikke nærme sig idioti fra vores side, men vi
har vel krav på en lille smule frihed til at vælge?

--

/Hekto

Fra : Hekto

Dato : 03-12-09 01:13

On 2 Dec., 21:27, "J.C.Kløve" <j...@aats.dk> wrote:

> At en statsinstitution ikke kan lette røven, (og det kan de åbenbart
> ikke) skal da ikke være en forhindring for at et par ingeniører løser
> [...]

Naaaaah ... når først ingeniører begynder at overveje om noget simpelt
KUNNE indeholde et problem, begynder det lige pludseligt at være en
meget, meget svær opgave, som det vil tage laaang tid at løse! )))

--
/Hekto

Fra : daniel

Dato : 30-11-09 01:30

well...
fik mit kort da jeg var 19, kørte derefter 9 MC'er på bare 3 år,
fornuftig kørelærer fornuftige cykler...min observering dengang var:
Dem der vil kører stærkt, har en bane cykel og kører på bane .
Dem der kører galt...ja, det var de "gamle" det var dem hvor børnene
var fløjet fra reden...især da det økonomiske opsving rigtigt slog
til, så skulle lille-far da nok have sig en MC som da han var ung..han
havde bare glemt alt om hvordan det var at kører BSA, MZ eller lille
japser i 70'erne...og så går han ud og køber en Yamaha 1600cc'er
dragster eller chopper.

Husker især engang jeg stod i et kryds og ventede, så kom der en godt
rund herrer på en stor japser...med fod hviler "plader" ikke de
"normale" pinde...han skal dreje til venstre, i svinget tager gutten
fankme benene ud og nærmest røre jorden... en fejl man kun gør én
gang, og så er det forhåbentligt på en Suzuki FZ50, SCO 1 gear eller
lignende...ikke på en Yamaha Drag Star der vejer godt til og kan
trække en campingvogn.

Da jeg så artiklen her til morgen tænkte jeg "endeligt".... i de år
jeg kørte MC, og er hoppet på igen, er jeg konstant blevet mødt af
ældre familie medlemmer, tante, om hvor farligt det er, og hvor meget
jeg skulle passe på osv. Mens begge mine onkler gik ud og købte store
MC'er..og min kære tante er evigt glad for at sidde bag på, og der er
ingen spekulationer om "hvor farligt det er", ham kan man jo stole på,
han har jo elite forsikring på bilen, desuden kørte de jo meget på
knallert som ung.

fleste ulykker jeg så i min tid i Sverige, især om sommeren, var
ligeledes ældre MC-ister.

ingen grund til at i skal føle jer så stødte over denne artikel...det
er jo ikke nyt...

nå anyways, det er vådt og glat her i Berlin, jeg tror da lige jeg
skal ud og og kører lidt på to hjuleren her i morgen tågen...det må
nok blive den uden motor...

Fra : Armand

Dato : 30-11-09 13:22

daniel skrev:

> [...]
> ingen spekulationer om "hvor farligt det er", ham kan man jo stole på,
> han har jo elite forsikring på bilen, desuden kørte de jo meget på

Min umiddelbare tanke var også om man slet og ret skelner mellem
aldersgrupper, eller om man har inddraget erfaring á evt. periode med
mc-forsikring!
Det sidste er sq nok for besværligt at (ville) overskue, så jeg er bange
for at man samstiller alder med erfaring, hvilket langtfra holder -
Tværtimod: Der er nok én og anden 'newborn' der er blevet overrasket
over hvor overset man er på to hjul i forhold til alle årene i Folkevogn.

--
Armand.

Fra : Jim Andersen

Dato : 01-12-09 09:57

Armand wrote:
> Min umiddelbare tanke var også om man slet og ret skelner mellem
> aldersgrupper, eller om man har inddraget erfaring á evt. periode med
> mc-forsikring!

Med mindre vi udelukkende taler om dødsulykker så har de vel spurgt "hvor
mange år har du kørt mc?"

/jim

Fra : N/A

Dato : 01-12-09 20:10

Fra : N/A

Dato : 01-12-09 20:10

Fra : N/A

Dato : 01-12-09 20:10

Fra : N/A

Dato : 01-12-09 20:10

Fra : Stup

Dato : 01-12-09 13:06

On 1 Dec., 20:17, katten i tr et <not4childe...@yahoo.invalid> wrote:

> [...]
> fodre de trafikpolitiske ordf rer med som viser de g r noget ved
> problemet uden at det begr nser vores frihed. Det er vores politiske
> problem og kan vi ikke l fte den opgave s f r vi de tekniske tiltag
> som i jeblikket f r s stor tilslutning.
>
> Politisk har fartbegr nser o.s.v. den gl delige fordel at hvis de ikke
> virker, s kan man politisk give f.eks. politiet skylden for ikke at
> f lge op p det. Eller ejerne for at fjerne sikkerhedssytemer hvis de
> omg s. Vi st r alts overfor en kamp som p alle m der er op ad bakke.

Hej

Nu har jeg det lidt svært med at diskutere med en her i gruppen, som
jeg er i tvivl om kører mc og måske ikke forstår alle aspekter, men
jeg tager den positive side her, selv om dine indlæg mangler æ,ø og å
og jeg måske misforstår visse dele.
Altså: man kan diskutere herfra og til dommedag om værdien af
elektronisk styring af menneskers aktiviteter. Kynisk set burde vi jo
alle blive udstyret med en elektronisk chip, så myndighederne til alle
tider kan tjekke, at vi altid har rent mel i posen og har vi det, hvad
betyder det så at blive overvåget?
Nå, men vi er nogen, der ikke ønsker det og forbavsende nok så ønsker
rigtig mange andre i den internationale seriøse mc-verden det heller
ikke og hvad kan vi så gøre? Jo, vi kan gå foran med gode eksempler
som for eksempel holdningsbearbejdning og undervisning. Først NU har
vi en lille smule bevisværdi i denne rapport, som siger at hvis der
sådan set for alle ulykkerne havde været en færdighedsforbedrende
undervisning, så VAR risikoen for en ulykke mindre og for dele af dem
var de slet ikke sket! Siden man begyndte med kørekurser i DK har
ingen myndigheder taget det seriøst, men sagt: Jo, jo, det er da nok
en god idé, men....
Nu kan vi sige: Se her! Det er en sikkerhedsforbedrende ting. Og mig
bekendt har man heller ikke de betragtninger for bilister.
Uden at gå ind på en del politisk filosofi, så er det bare et lille
problem for moderne samfund. Ting, der kan måles og vejes er nemmere
at håndtere, end det, der foregår inde mellem borgernes ører.
Så i mine øjne: inden vi går ud af stien med bevidstløse forordninger,
som blot er mekaniske styringer af menneskers opførsel, så lad os
prøve den anden vej og sige: OK, I vil gerne prøve det med hjernen, så
giv os - motorcyklisterne - ro og fred til at prøve det og lidt
financiel hjælp til at udføre det og måske får vi succes.
For vi begynder jo lige her: Vi i gruppen kunne jo tænke os endnu mere
om, end vi gør og påvirke vores nærmeste motorcyklister.
Og hvis det hjælper, så behøver vi ikke det det mekaniske
kontrolsystem.
Det der med at hastighed er en medvirkende faktor: Jo, jo, bare det at
vi bevæger os, er en medvirkende faktor. Husk nu, at de grænser er sat
ud fra nogle betragtninger, men ikke ud fra noget eksakt. Og i
rapporten og til præsentationen var der ikke megen snak og det der var
lå også i, at hvis hastigheden var nævnt, så blev det sjovt nok også
sagt, at det var "efter forholdene" og ikke efter den grænse, der var
på stedet.
Og som der somme tider siges: det er ikke hastigheden, men den
utilsigtede opbremsning, der er problemet.
Nå, ikke mere ad den vej.

Mvh

Stup
XS1100S

Fra : katten i træet

Dato : 01-12-09 21:57

On Tue, 1 Dec 2009 12:05:43 -0800 (PST), Stup <stupmail@gmail.com>
wrote:

> [...]
>jeg er i tvivl om kører mc og måske ikke forstår alle aspekter, men
>jeg tager den positive side her, selv om dine indlæg mangler æ,ø og å

Ok, Jeg har prøvet at ændre min opsætning, så æøå forhåbentlig kommer
med.

Ja, jeg kører mc igen efter ca. 25 års pause, men har løbende fulgt
med i medierne.

> [...]
>alle blive udstyret med en elektronisk chip, så myndighederne til alle
>tider kan tjekke, at vi altid har rent mel i posen og har vi det, hvad

Åh, ja det er en debat jeg har haft i ca. 10 år. Den tror jeg lige jeg
vil springe over her, hvis du ikke har noget imod det.

> [...]
>var de slet ikke sket! Siden man begyndte med kørekurser i DK har
>ingen myndigheder taget det seriøst, men sagt: Jo, jo, det er da nok

Det du beskriver her er den tekniske vinkel på sagen. Den politiske
vinkel bliver nok at 50% af alle MC ulykker skyldes for høj hastighed.

Den politiske løsning er fartbegrænser. Det er en stensikker politisk
løsning, da fart ikke mere kan være den primære årsag uden at der er
pillet ved systemet. Den er politisk langtidsholdbar for den skal
først vedtages og så implemteres. Det vil tage år og alle fremtidige
spørgsmål kan besvares med vi er igang og går det ikke hurtigt nok, så
må vi stramme op.

> [...]
>problem for moderne samfund. Ting, der kan måles og vejes er nemmere
>at håndtere, end det, der foregår inde mellem borgernes ører.

Og her er nok problemet med rapporten set fra mit synspunkt. Før
rapporten kunne vi holde på at uddannelse af friværdi folket er vejen
frem. Nu fortæller rapporten at selv erfarne motorcyklister er en stor
del af ulykkerne. Det er med politiske øjne altså ikke manglende
erfaring men for høj hastighed der er det store fællestræk i
ulykkerne.

> [...]
>om, end vi gør og påvirke vores nærmeste motorcyklister.
>Og hvis det hjælper, så behøver vi ikke det det mekaniske

Personligt er jeg meget enig med dig, men politisk er det en død sild
fordi den bygger på tro, håb og kærlighed og ikke hårde målbare
resultater. Prøv at læse dit afsnit med en politikers øjne der efter
et år ikke har fået en reduktion af dødstallet i statistikkerne.

Som journalist ville jeg da stille spørgsmålet: Hvorfor indførte I
ikke hastighedsbegrænseren sidste år, da det var til debat?

> [...]
>lå også i, at hvis hastigheden var nævnt, så blev det sjovt nok også
>sagt, at det var "efter forholdene" og ikke efter den grænse, der var

Det er jo nok forskellen på dem der ved noget om området og så
almindelige danskere. Den almindelige danske trafikant ser en påbuds
tavle med 80 km. og tror at det er et påbud om at køre mindst 80 km./t
uanset vej og vejr forhold.

>Og som der somme tider siges: det er ikke hastigheden, men den
>utilsigtede opbremsning, der er problemet.
>Nå, ikke mere ad den vej.

Fysikerene siger vist nok at det ikke er hastigheden, men den negative
accelration der er problemet. Man kunne måske også sige at det er de
voldsomme G påvirkninger der er problemet.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 01-12-09 22:16

katten i træet <not4childeren@yahoo.invalid> writes:

Stup skrev:

> Fysikerene siger vist nok at det ikke er hastigheden, men den negative
> accelration der er problemet. Man kunne måske også sige at det er de
> voldsomme G påvirkninger der er problemet.

Hvis det var farten der dræbte, hvorfor er der så få piloter som dør?
- Næh, det er ikke farten der dræber, men måden man stopper på.

Kai

Fra : Stup

Dato : 01-12-09 13:15

On 1 Dec., 21:07, katten i træet <not4childe...@yahoo.invalid> wrote:

> [...]
> villige til at lytte til bl.a. teknisk velfunderet argumentation men
> også i høj grad er styret af de politiske dagsordner. Men kommer man
> med halve sandheder eller løse rygter så bliver man skudt ned inden
> man kommer i gang.
>
> Know your shit and dump your shit! kunne være overskriften, men kend
> for alt i verden den politiske dagsorden og forstå din politiker.
>
> Find sammen i en forening og find jeres politiske virkelighed og jeres
> tekniske knowhow. Tag så fat i partiernes trafikordfører og få en
> dialog igang, så I bliver orienteret om de tiltag der er i gang.

Jamen, hvis du ellers fulgte med i denne gruppe generelt, så vil du
vide, at har vi og vi har folk de rette steder, som gør det de kan og
derfor ER verden ikke helt håbløs i Danmark for os to-hjulere, men
dine indlæg gav en fornemmelse af, at du ikke troede, der var noget at
gøre.

> Vent ikke på at det kommer i pressen, for så er løbet kørt. På det
> tidspunkt har politikerne dannet deres mening og det er svært at
> ændre. Om muligt så sæt dagsordnen i medierne. Prøv at få mediernes
> dagsorden til at være din dagsorden.

Ok, ja og det lykkes såmænd også i store træk, men er ofte svært, og
DET ved jeg om nogen...))

> Trakfikpolitk er ikke rigtig mit område, så jeg vil slutte af med et
> uddrag fra Arlo Guthrie:
>
> I don't want a pickle
> Just want to ride on my motorsickle
>
> Og god kamp til dem er tager hansken op.

Akke, ja, gode gamle Arlo...)) Og jo, vi har skam haft handsken på
i mange år..

Mvh

Stup
XS1100S

Fra : katten i træet

Dato : 01-12-09 22:02

On Tue, 1 Dec 2009 12:15:08 -0800 (PST), Stup <stupmail@gmail.com>
wrote:

>Akke, ja, gode gamle Arlo...)) Og jo, vi har skam haft handsken på
>i mange år..

Ok, jeg tror bare vi er løbet forbi hinanden.

Desværre er usenet meget tit befolket af folk med klagesang uden vilje
til at ændre på det. Jeg bukker og undskylder.

Fra : Hekto

Dato : 30-11-09 01:33

Det irriterende er at nogen - Formanden - begynder at omtale
brudstykker af rapporten inden den er offentliggjort. Man undgår
behændigt tallene for i år. Måske fordi der har vist sig en faldende
tendens?

Lad os nu få rapporten på bordet - den er sikkert ret så interessant.
De offentliggjorte brudstykker og citater har været for tendentiøse.

--

/Hekto

Fra : skodbjarne

Dato : 30-11-09 05:51

<klip>

> [...]
> den store opgave bliver at få en dialog med motorcyklisterne. De kører
> for stærkt, og bilisterne overser dem alt for ofte.

2/3 af uheldene skyldes at motorcyklister bliver overset, så derfor
skal der en dialog i gang med _motorcyklisterne_?!?!?!?! Var det ikke
relevant at rette en dialog mod dem der overser motorcyklisterne
måske?!

Nå, men for nogle år siden var det de unge fartgale der var synderne,
så det blev de de ældre DINK'er og nu er det så middelaldrene. Jeg
tror sgu de har ramt samtlige aldersgrupper - og jo, de har husket
børnene med de opstrammede regler p det område!

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 30-11-09 14:00

skodbjarne skrev:
> [...]
> skal der en dialog i gang med _motorcyklisterne_?!?!?!?! Var det ikke
> relevant at rette en dialog mod dem der overser motorcyklisterne

Hvor nuanceret kan man udrtykke sig på 3 sek i radio/tv?

Læs rapporten og ikke mindst anbefalingerne

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Hekto

Dato : 30-11-09 06:11

Som udgangspunkt kan vi jo godt antage den holdning at 'vi' er
uskyldige og det er alle de andres skyld. Den holder også et stykke ad
vejen - men, ikke HELE vejen.

Der er nok et eller andet 'vi' kan blive bedre til, så vi på sigt
undgår uheld.

Men - det står nu klokkeklart - og det har vi herinde vidst hele tiden
- at den tåbelige idé med at lægge 'sine bedste ruter' ud på nettet
ikke fører noget godt med sig. Nu medfører det ikke bare en 'masse-
tiltrækning' af motorcyklister der lige skal prøve om turen nu også er
god - men også en masse offentlig omtale der igen får os til at virke
som en skummel undergrundsbevægelse ( og sikkert også bøder til
nogle!).

--
/Hekto

Fra : Stup

Dato : 30-11-09 10:23

On 30 Nov., 13:59, "J.C.Kløve" <j...@aats.dk> wrote:

> Hvor nuanceret kan man udrtykke sig på 3 sek i radio/tv?
>
> Læs rapporten og ikke mindst anbefalingerne

> [...]

Hej Gruppe

Lige trådt ind af døren hjemme igen fra Kjøwehavnstrup, vil jeg
hurtigt sige, at rapporten vel kan betegnes bedst som tre ting: Vi
skal bruge hovedet og tænke fremad, når vi kører, madkassechaufførerne
skal lære at holde øje med, hvad der sker rundt om dem og så for en af
de første gange en relativ påviselig værdi af efterkørekortet
kørekurser baseret på sikkerhed og manøvrer osv af ens EGEN cykel.

Men Rolf formand kunne også pille lidt af glorien hos den fine
rapport, som har nogle fejlslutninger typisk fordi forfatterne ikke
har spurgt motorcykelfolk om at gennemlæse rapporten inden udgivelse.

Men: Stort set OK og så er der sgisme endda lidt skattekroner til
bruge næste år til kampagner!!

Jeg skal til at skrive til jobbet nu, og efter et vækkeur, der bimlede
klokken 03.15 i morges, så efter skribleriet: Godnat!

Mvh

Stup XS1100s

Fra : Stup

Dato : 30-11-09 13:05

On 30 Nov., 19:40, Kai Harrekilde-Petersen <k...@harrekilde.dk> wrote:

> [...]
> Kai Harrekilde-Petersen  DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
> Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort)    Polini 911DB 6.2hp (hvid)

UNDSKYLD, jeg glemte dig i forvirringen efter jeg kom hjem og gav en
status.

Men som Kløve skriver, giv dit bud på, hvordan du oplevede seancen.
Det er faktisk første gang nogensinde?, at der var samlet så mange
"pinger og slipsedyr" som pludselig havde en mening om og interesse i
vores lille fritidsbeskæftigelse.

Mvh

Stup
XS11....ZZ

Fra : Hekto

Dato : 01-12-09 02:26

On 1 Dec., 09:57, "Jim Andersen" <jba...@politiSLET.dk.invalid> wrote:

> Med mindre vi udelukkende taler om dødsulykker så har de vel spurgt "hvor
> mange år har du kørt mc?"
>
> /jim

Et indlysende spørgsmål ... til en trafikdræbt. øøøøøøhh?

--

/Hekto

Fra : Jim Andersen

Dato : 01-12-09 12:11

Hekto wrote:

> Et indlysende spørgsmål ... til en trafikdræbt. øøøøøøhh?

Jeg forstår ikke dit indlæg, Hekto. Vil du uddybe?

/jim

Fra : CL

Dato : 01-12-09 19:37

Hekto wrote:

> Et indlysende spørgsmål ... til en trafikdræbt. øøøøøøhh?

Prøv lige at læse det en gang til

--
Carsten Larsen
HONDA CBR 1000 DUAL

Fra : Stup

Dato : 01-12-09 02:45

> Et indlysende spørgsmål ... til en trafikdræbt. øøøøøøhh?
>
> --
>
> /Hekto

Hej igen

Først en tak til Kai for de mange velanbragte og -skrevne
betragtninger om mødet. Jeg ved, at der bliver et nyt debatmøde om
rapporten senere, som DMC også har lidt snor i, da det bliver et
lukket møde for ingeniører, men vigtigt, at motorcyklister er med på
sidelinjen, for en af mine oplevelser om rapporten er, at der med så
mange nye spillere på diskussionsbanen nemt kan gå hen og komme
teknisk nørderi med i billedet. Eksemplet er det er med elektronisk
begrænsning, som sikkert er helt fint med tekniske briller, men som er
livsfarligt i virkeligheden. Forestil jer, at elektronikken slukker
for motoren med en minimal overskridelse og det sker i et sving eller
en anden situation, hvor man så "falder" ind til siden, når skidtet
uventet går i stå.

Nå, men spørgsmålet om kørte kilometer var en af de der mystiske
detaljer, hvor HVU ikke brugte den gamle officielle, som siger 17-1800
km om året, men brugte et tal på 7500, men uden dokumentation. Rolf
Skovløkke forklarede forsamlingen om, at de tal, som via gruppen her
er samlet ind over flere år viser et gennemsnit på omkring 9500 km og
dermed bør der justeres på "farligheden" for mc-kørsel.

Et andet spændende punkt bliver forsikringsselskabernes fortsatte
uvilje mod to-hjulere, når det i rapporten beskrives, at hverken unge
og urutinerede eller ældre friværdimotorcyklister er en "faregruppe",
men egentlig viser, at dem der kører mest og oftest er i fare, og det
er vel helt naturligt.

Jeg tror/frygter, at vi får en spændende vinter og forår, hvor vi
motorcyklister for alvor må stå sammen og holde diskussionens tunge
lige i munden, da der nu er en hel del "civile" beslutningstagere, som
vil på banen og markere sig. Det gælder især ansatte fra Vejdirektorat
til Færdselsstyrelse. Og de er tættere på Christiansborg end de
fleste.

Mvh

Stup
XS1100S

Fra : katten i træet

Dato : 01-12-09 15:48

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 01-12-09 18:26

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 01-12-09 20:03

Fra : katten i træet

Dato : 01-12-09 21:07

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-09 22:44

On Tue, 01 Dec 2009 21:07:17 +0100, katten i træet wrote:

> Find sammen i en forening og find jeres politiske virkelighed....

DMC ! De har arbejdet politisk for os i "evigheder".

Fra : Hekto

Dato : 01-12-09 04:49

On 1 Dec., 12:10, "Jim Andersen" <jba...@politiSLET.dk.invalid> wrote:

> Jeg forst r ikke dit indl g, Hekto. Vil du uddybe?
>
> /jim

Det er jo en lille smule svært at få en trafikdræbt person til at
svare på spørgsmålet om hvor mange år vedkommende har kørt på
motorcykel - ikke? En tilskadekommen, ja det er straks lettere.

--
/Hekto

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 01-12-09 20:06

Hekto <hektoblast@gmail.com> writes:

> Det er jo en lille smule svært at få en trafikdræbt person til at
> svare på spørgsmålet om hvor mange år vedkommende har kørt på
> motorcykel - ikke? En tilskadekommen, ja det er straks lettere.

Så prøv lige at læse Jim's indlæg igen. Jeg citerer:
> Med mindre vi udelukkende taler om dødsulykker så har de vel spurgt
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Kai

Fra : Hekto

Dato : 30-11-09 03:26
Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 30-11-09 12:25

Hekto skrev:

> http://www.hvu.dk/pdf/HVU_Rapp6_Motorcykelulykker_til_nettet.pdf
TAK!

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 30-11-09 12:55

Hekto skrev:

> http://www.hvu.dk/pdf/HVU_Rapp6_Motorcykelulykker_til_nettet.pdf

En hurtig gennemlæsning, giver indtryk af en godt gennemarbejdet
rapport, og kan danne basis for dsikusioner om hvad vi selv kan gøre.

Nogle af anbefalingerne kan jeg ikke lide, men det er nok fordi de
begrænser min handlefrihed

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : flopper

Dato : 30-11-09 13:45

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> og kan danne basis for dsikusioner om hvad vi selv kan gøre.
>
> Nogle af anbefalingerne kan jeg ikke lide, men det er nok fordi de

Jeg har endnu ikke læst selve rapporten, kun omtale i avisen, og som jeg
frygtede blev det til en hel del pegen fingre ala: det er de andres skyld,
og man læser statestikken helt forkert når.........., osv. imellem,
indrømmet, en hel masse fornuftige kommentarer. Man bør vel alt andet lige
læse rapporten ud fra synspunktet: Hvad kan jeg selv gøre, med de forhold
jeg nu en gang har på gader og stræder, for at højne min egen sikkerhed, når
nu jeg kan læse at 2/3 af uheldene er vigepligtsforseelse, ved halvdelen af
uheldene er for høj fart en medvirkende årsag osv.
Det kan godt være diskussionerne ikke bliver lige så farverige og spændende,
hvis man læser med den indstilling, men det er trods alt oftest mcisten det
gør ondt på når det går galt.
Nu vil jeg tilegne et par timer til grundig læsning

Flopper

Fra : Armand

Dato : 30-11-09 23:08

flopper skrev:

> [...]
> spændende, hvis man læser med den indstilling, men det er trods alt
> oftest mcisten det gør ondt på når det går galt.

Der er helt klart flere tilfælde hvor 'speeders' er blevet impliceret i
et krydsnings-uheld; men selv i de tilfælde er det vel kun i ekstreme
tilfælde at det er en egentlig undskyldning for den fremkørende og alene
udtalelsen siger jo i sig selv at at man er bevidst om at have kørt
frem for en trafikant :-|

Jeg bor inden for bygrænsen og et par matrikler fra en af byens
hoved-udfaldsveje, som det jævnligt kan være ulideligt at finde plads
til at komme ud på, men en af de mere irriterende situationer er når man
'til spild' holder tilbage for en sjælden trafikant der overholder
fartgrænsen og som man derfor for sent opfatter at man kunne være kommet
ud foran. At dét kan ske tager jeg som bevis på at jeg i grunden
vurderer pladsen i.h.t. trafikkens reelle hastighed og ikke kører frem
for nogen uanset deres givne højere hastighed.
At der ikke sker nogen krydsningsulykker ved nogen af udkørslerne fra
villavejene ud til pågældende udfaldsvej må man tage som tegn på at det
ikke blot er mig der magter at udføre denne fart-vurdering, så når jeg
hører argumentet 'han kom meget hurtigt' læser jeg melem linierne at
pågældende IKKE havde orienteret sig tilstrækkeligt :-|
Det er i mine øjne forskrækkende at man i vid udstrækning kan undrage
sig ansvar for en vigepligts-forseelse med så vag en undskyldning!!

En anden psykologisk effekt der i trafikanternes øjne gør motorcyklister
til de rene kamikaze-piloter er når hr. danmark tror(!) at have
orienteret sig grundigt men alligevel har overset en motorcykel, der
efterfølgende passerer tæt forbi hans kofanger lige som han påbegynder
udkørsel fra sin vigepligt - Dén motorcykel vil efter hans opfattelse
måtte have kørt alt for stærkt og en given forskrækkelse efterlader
oplevelsen voldsomt i erindringen uden at hverken pågældende
motorcyklist eller vi andre kan forsvare os imod den: Motorcyklister er
og bliver bare de rene kamikaze-piloter

--
Armand.

Fra : John Senius-Jørgense~

Dato : 30-11-09 17:53

Kan ikke lade være med at tænke på, hvor mange ulykker der skyldes at
bilisterne sidder og skriver/læse smsér? (og dermed er uopmærksomme) Noget
vi på MC endnu ikke er blevet beskyldt for.
Med venlig hilsen
John Senius-Jørgensen
CBR 1Kg

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 30-11-09 21:21

J.C.Kløve skrev:

> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/11/30/053042.htm

Man kunne jo også åbne nogle af vores baner i DK, så vi kunne komme
derind og kører. Så er der nogle lidt mere sikre sving at søge
udfordringer i. Det er jo de færreste der rejser til Sverige, Polen,
Tyskland m.fl. en weekend for at køre.

--
Mvh.
Henrik Nielsen

Fjern de 2 x'er ved svar på mail

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 30-11-09 23:06

"J.C.Kløve" <jck@aats.dk> writes:

> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/11/30/053042.htm

Først og fremmest skal det siges at jeg ikke har haft tid til at læse
rapporten endnu - kun bladret i den i 20min inden præsentationen, samt
hørt præsentationen fra HVU's formand + efterfølgende paneldiskussion.

Inden vi kan konkludere på hvad vi kan lære af rapporten[1], så lad
mig først fortælle lidt om hvordan HVU har bygget det op:

HVU arbejder med et antal *ulykkesfaktorer*, hvor der kan være flere
faktorer tilstede i en enkelt ulykke. Af samme årsag kan man ikke blot
summere dem til 100%.

For HVU er en ulykkesfaktor en ting som, hvis du fjernede dem, ville
gøre at ulykken kunne være undgået. For en "klassisk" eneulykke i et
sving hvor en motorcykelist kører ligeud i svinget da personen ikke
tror det kan lade sig gøre at gennemføre svinget, ja så kunne
ulykkesfaktorerne f.eks. være:
* for høj fart
* dårlig oversigt i sving, samt
* uheldig/forkert reaktionsmønster hos MC'isten (brems, opretning af MC mv)
Havde man blot fjernet den *ene* af disse tre faktorer, havde ulykken
sandsynligvis ikke fundet sted.

HVU har fundet at der er 4 ulykkestype, som beskrevet i [1]:
* Eneulykker i sving (11)
* Overhalende MC kollider venstre-svingende bil (8)
* MC kolliderer med modkørende venstre-svingende bil (6)
* Ligeudkørende MC kolliderer med bilist som svinger ud fra sidevej (6)
De resterende 10 ulykker følger ikke noget decideret mønster.

Dvs 20/41 af alle de undersøgte ulykker skyldes kollision med bil. Men
det er ikke nok at at stoppe her og skrige i kor "det er bilisternes
skyld!".

I *ALLE* ulykkerne optrådte mindst én trafikantfaktor. Dvs alle
ulykker kunne være undgået, hvis trafikanterne havde opført sig mere
fornuftigt.

Om de 11 eneulykker er der bare at sige: MCisten skal blive bedre til
at føre sin MC, vurdere vejen og egne grænser. Kørekurser og
holdningsændringer er hvad der skal til for at bringe dette tal ned.

Så er der 30 flerpartsulykker tilbage - her er "skylden" dels helt
50-50%: I 9 af ulykkerne var det kun MCistens skyld, i 9 var det kun
bilistens skyld, og i 12 ulykker var der dels skyld.

Utilstrækkelig orientering går igen i 26 ud af de 41 ulykker!
11 MC'ister og 19 modparter havde ikke orienteret sig godt nok (dvs
der var 4 ulykker hvor begge ikke havde orienteret sig godt nok).

For MC'isterne er der typisk tale om at de er igang med at overhale og
tilsyneladende kun kigger efter modkørende og ikke på den bil som man
er ved at overhale.

Hastighed:
----------
I 27 af ulykkerne kørte motorcyklisten for hurtigt, dan de opdagede
den farlige situation, dvs fart var en ulykkesfaktor for 66% af ulykkerne.
50% kørte 0-20km/t for hurtigt
25% kørte 20-50km/t for hurtigt
25% kørte 50+ km/t for hurtigt(!)

Hvem bliver skadet i ulykkerne Ét ord: Motorcyklisten. Der var en
enkelt modpart som blev dræbt - en cyklist.

Det går med andre ord ud over os selv, hvis vi ryger ind i en ulykker.
Skal jeg være fræk, vil jeg omtale dette som rendyrket trafik-Darwinisme.

Hvilke typer motorcykler er det der indgår? Sportstouring +
Sportsmaskiner = 50% af ulykkerne. 'nuff said.

HVU'S FORSLAG:
==============
* MC'isterne skal gøre det nemmere for de andre traffikanter at
se/reagere på dem, blive bedre til at aflæse trafikken, samt ikke
køre på grænsen af egen formåen. Tag på køretekniske kurser for at
øge sikkerhedsmarginen.
* Modparterne skal være bedre til at orientere sig og se efter MC'er.
En MC er mindre og er derfor sværere at opdage. Hvis MC'isten
kører for hurtigt, gør man det endnu sværere for bilisterne at
opdage og reagere korrekt.
* Alkohol kontroller. Her er det "morsomt" at konstatere at antal
alkohol påvirkede MC'ister er faldet fra ca 33% til ca 16% siden
1997, jvnf HVU's egen statistik [2], side 31, mens tallet er
nogenlunde konstant på 24% for bilister.
* De særligt populære motorcykelveje (http://www.bike.dk/roadtrips)
skal gennemgåes for afmærkning og faste genstande, så risikoen for
at komme ud for en ulykke og dens alvorlighed bliver mindre.
* Tekniske ændringer:
- Bedre, kraftigere lys. En mulighed er at tillade at køre med det
lange lys tændt om dagen som MC'ist.
- Bedre bremsesystemer. Integral-ABS på alle "tunge" motorcykler (dvs >34kW).
- Alkolås, så dømte sprit-MC'ister ikke kan køre mere spritkørsel,
- Elektronisk kørekort, så kun folk som har MC-kort kan starte en MC.

De sidste to ting kan kun komme via fælles EU-lovgivning (og samtidig
med at det indføres for biler).

Rolf påpegede at Danmark - qua vores høje afgifter - er et
"skraldespandsland" for de andre EU-lande mht motorcykler (og biler)
og at et lovkrav for ABS for alle MC'er først vil være slået helt
igennem om 30 år, idet vi importerer mange brugte køretøjer fra EU
landene. Undervisning af motorcyklister, så de bliver op til 100%
bedre at benytte de bremser de allerede har, vil have omgående effekt.
(der er også noget inkonsistens i at man ikke må bruge en evt ABS til
MC-køreprøven - suk).

Mht kørekurser, så påpegede en af tilstedeværende betjente (som var
instruktør for MC-korpset, hvis jeg forstod det ret) at det var
vigtigt at skelne mellem deciderede køretekniske kurser og
"ræser-kurser" hvor det bare galdt om at give noget gas! Det som både
HVU og betjenten peger på, er at der skal øves i:
* bremseteknik
* undvigemanøvrer
* kørsel i sving

Fra min egen andedam kan jeg så konstatere at DMC's kurser er fint med
på de to første punkter, mens nummer tre mangler.

Puha, det må være nok for i aften.

[1] Her er selve rapporten i pdf udgave (samme som vi fik udleveret
derinde):
http://www.hvu.dk/pdf/HVU_Rapp6_Motorcykelulykker_til_nettet.pdf

[2] http://www.hvu.dk/pdf/Tema06MC_stat_med_numre.pdf

Kai

Fra : Armand

Dato : 30-11-09 23:20

Kai Harrekilde-Petersen skrev:

> Inden vi kan konkludere på hvad vi kan lære af rapporten[1], så lad
> mig først fortælle lidt om hvordan HVU har bygget det op:

> Puha, det må være nok for i aften.

Men hoved-argumentet fra pressemeddelelserne: Det med de midaldrende,
nævnes ikke nogetsteds hér???

--
Armand.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 30-11-09 23:37

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Men hoved-argumentet fra pressemeddelelserne: Det med de midaldrende,
> nævnes ikke nogetsteds hér???

"Friværdi-på-hjul" påstanden er debunked af HVU, hvis det var det du
tænkte på.

Det er OGSÅ de (meget) rutinerede som kommer ud for ulykkerne.

Men læse selv rapporten.

Kai

Fra : Steen Gruby

Dato : 30-11-09 23:45

On Mon, 30 Nov 2009 23:19:57 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.

>Men hoved-argumentet fra pressemeddelelserne: Det med de midaldrende,
>nævnes ikke nogetsteds hér???

Jeg ved ikke rigtigt om jeg har noget imod den med de gamle mænd på
nye MC som potentiel trafikal katastrofe - Jeg hører jo selv hjemme i
den katagori, selv om det i mit tilfælde er gammel mand på gamle MC

Jeg indrømmer gerne at jeg er gået til grænsen af min formåen på MC,
og er sluppet heldigt fra det, og at sådanne "hændelser" har sat
"tankeapparatet" i omdrejninger.
Jeg tror at det vigtigste er at erkende at det med grænsen for egen
formåen er en yderst variabel størrelse og så holde sig på den sikre
side af samme grænse.
Der er ingen tvivl om at alderen pr. automatik ændrer nogle parameter
i måden at køre på, eller burde gøre det.
Reaktionstiden er ikke den samme mere, synet heller ikke og en moderne
MC er mere udfordrende end en gammel veteran, selv om den nye MC både
kan styre og bremse - Det er der ingen garanti for at en aldrende
pilot kan drage nytte af i en kritisk situation.

Derfra, og så til at pressen skal scoose de gamle MC kørere er der
alligevel et stykke vej, og jeg bryder mig heller ikke om
sentationspressen og dens udlægninger.
Hvis pressen (jounalisterne) kun udtalte sig om ting den har forstand
på vile der brede sig en befriende tavshed

Fra : Steen Gruby

Dato : 30-11-09 23:22

On Mon, 30 Nov 2009 23:06:02 +0100, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:

Hej Kai.

>Puha, det må være nok for i aften.

Glimrende "komplomorat".
Tættere på den hele rapport kommer man ikke med "få" ord.
Mange tak.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 01-12-09 00:06

Tusind tak for et glimrende referat!

Min egen hastige gennemlæsning når samme konklussion, dog bemærkede jeg
en taknisk pasus om fartbegrænser på +34kW MC, ifm gps og
hastihedskortlægning af vejnettet, en gyselig tanke IMO

--
Dun@nt der af og til kørerlidt friskt, uden dog at være grov
1KSFau Hvidguld

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 01-12-09 19:57

"J.C.Kløve" <jck@aats.dk> writes:

> [...]
> jeg en taknisk pasus om fartbegrænser på +34kW MC, ifm gps og
> hastihedskortlægning af vejnettet, en gyselig tanke IMO

Korrekt. Jeg havde sikkert blot valgt at undertrykke det fra min
bevidsthed.

Det vil sandsynligvis komme samtidig med samme begrænsninger for
biler, ligesom alkolås og elektronisk kørekort.

Kai

Fra : Anders Majland

Dato : 01-12-09 21:19

> Korrekt. Jeg havde sikkert blot valgt at undertrykke det fra min
> bevidsthed.
>
> Det vil sandsynligvis komme samtidig med samme begrænsninger for
> biler, ligesom alkolås og elektronisk kørekort.

Tak for udredningerne - har endnu ikke læst rapporten.

Men mhs til GPS overvågning så deltager jeg frivilligt i pendlerduellen.dk -
En konkurrence baseret på overvågning af ens kørsel på motorvejs nettet.
(Jeg logger mest i bil)

På mc kører jeg "altid" med min garmin GPS og logger min færden.

For at sige det kort vil jeg have det temmelig skidt med at det nuværende
GPS system får nogen direkte indvirken på speeder.

Selv for GPS'en der sidder i det fri på mc'en får jeg somme tider "sjove"
målinger - Og telefonen i bilen er bestemt ikke bedre ...

Systemet er simpelthen ikke nøjagtigt og stabilt nok. Ifølge de loggede data
på min pendlerduel profil skulle smarten være istand til næsten 200km/t og
109 til 157 og ned til 109 igen indenfor 1km - Og det på en strækning jeg
ved jeg kørte med fartpiloten slået til (Dvs min hastighed har ligget inden
for +-2km/t).

Hvis det er i en bil der mister motorkraft pga ovenstående risikerer man
nemt en påkørsel bagfra - Sker det samme for en motorcyklist i et sving er
det straks .

Og selvom man så valgte at begrænse alle mc'er til 130km/t så er den
hastighed rigelig til at komme galt afsted på de små snoede veje der ifølge
undersøgelsen er årsagen til mange uheld ...

Og selv på landeveje hvor 80 er tilladt er det ikke altid forsvarligt at
køre 80 ....

Men man kunne da sikkert strikke noget sammen der primært baserer sig på
sensorer på mc'en, og så kun bruger gps'en til at finde den mest sandsynlige
hastighedsgrænse ... Men så ender man nok som de lemminger vi hver dag ser i
trafikken der kører mindst hastighedsgrænsen uden afstand og det uanset
føret ...

Jeg tror mere på at flytte ansvaret mest muligt til føreren. Det er
køretøjets fører der skal køre efter forholdene. Og en meget stor del af dem
der kommer galt afsted er også folk der har papir på at sætte sig udover
loven. Hvor længe mon de vil køre med en begrænser ? Det vil primært ramme
os almindelige motorcyklister der i for det meste kører efter forholdene og
hastighedgrænserne < eller kun med mindre overskridelser.

Btw så studsede jeg over at hastighedsoverskridelserne var opgjort i
absolutte tal og ikke i procent. Jeg har hidtil været af den opfattelse at
det var den procentvise overskridelse der var mest interessant. Og altså
ment at en overskridelse på 10km/i byen nok var væsenligt farligere end en
10km/t overskridelse på landevej (60<50kmt mod 90<80km/t). Derfor kunne det
da også være interssant at se på fordelingen af hastighedsoverskridelser
opgjort i procent. Der er jo rigtigt mange i gruppen 0-20km/t - Men det det
dækker jo op til 40% i byen eller 25% på landevej

Jeg er allerede temmelig paranoid når der holder biler ved sideveje.
Rapporten viser så også at det er meget farligt for os - og at mange kører
for stærkt når det går galt ... Så igen en reminder om at holde farten nede
når der er mulighed for krydsende færdsel.

Den anden med at kollidere med en bil man overhaler er så gammel en traver
at selv jeg kan huske den fra teoriundervisningen. Når en trafikant kører
langsomt er det sikkert fordi han snart laver en tosset manøvre ... Jeg var
også tæt på at få en huskekage på den konto helt tilbage i 1990. Jeg kører
på en jysk landevej med trailer og indhenter en traktor. Lige inden jeg
indhenter traktoren bliver jeg overhalet af en anden bilist der kører
stærkt. Traktoren foran mig svinger så ned ad en markvej, og den hurtige
bilist kan ikke nå at bremse men rammer traktoren og ryger ud over marken...

Men selvom man forsøger at køre forudseende kan det gå galt. Mit eneste mc
uheld med en modpart var en bilist der i en flersporet rundkørsel valgte at
køre over en spærreflade for at komme ud ad samme vej som mig. Ham nåede jeg
ikke at forudse og heldigvis var min hastighed lav nok til at det kunblev
til materiel skade. Eneste med personskade var derimod en undvigemanøvre der
gik galt for en bilist der overtrådte sin ubetingede vigepligt - Jeg fik
blokeret forhjulet og gik i jorden uden at ramme ham. Derfor blev det til et
eneuheld ...Det får mig til at tænke på hvor mange solouheld der måske har
haft en udefrakommende faktor som medudløsende årsag. For 14 dage siden
ramte bilen foran mig et lille rådyr der slog flikflak igennem luften og
rullede ud i rabatten. Men det nåede ikke at ligge stille inden det var på
benene og løb ind i skoven. Var jeg kommet der på mc kunne det godt have
lignet et solouheld hvis jeg blot havde strejfet et sådant dyr. Mindre kan
sagtens gøre det. For nogle år siden kørte jeg en kat ned i en by med 50km/t
i et blødt sving. Det var nok til at slå mig noget ud af kurs. Og mindre end
det kan jo forskrække end så man laver en fejl - en solsort i hovedet slår
hårdt .... Ellers ligger mine uheld i kategorien at køre over evne - og med
relativ lav fart på løst underlag. Hastigheden har ihverfald hver gang været
langt under hastighedsgrænsen....

--
/A

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 01-12-09 22:27

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> writes:

> Tak for udredningerne - har endnu ikke læst rapporten.

[snip GPS]

> [...]
> interessant. Og altså ment at en overskridelse på 10km/i byen nok var
> væsenligt farligere end en 10km/t overskridelse på landevej (60<50kmt

Det kommer nok an på hvordan du ser på det: bremselængden går jo med
kvadratet på hastigheden, så derfor giver en +10km/t forøgelse en
større forøgelse af standselængden når man går fra 80->90km/t end fra
50 -> 60km/t, målt i absolutte tal (relativt er det omvendt). I
modsætning til dette stå det, at afstanden til de andre trafikkanter/
fodgængere er mindre i byen end på landevejen. Men det er primært
ulykker "på landet" som danner materiale for HVU's undersøgelse.

[snip paranoia om biler ved sideveje mv]

Fuldstændig enig.

> [...]
> var på benene og løb ind i skoven. Var jeg kommet der på mc kunne det
> godt have lignet et solouheld hvis jeg blot havde strejfet et sådant

HVU har interviewet føreren selv (hvis det var muligt - i mindst 14
ulykker var det ikke muligt), evt vidner og været ude og undersøge
stedet. Så vidt jeg læser rapporten var der ikke nogen sammenstød med
dyr eller vildt.

Kai

Fra : Søren Larsen

Dato : 01-12-09 22:10

> [...]
>
> Det vil sandsynligvis komme samtidig med samme begrænsninger for
> biler, ligesom alkolås og elektronisk kørekort.

Du valgte vist også lige at undertrykke HVU's råd om mere synlighed på
mc-isterne i form af "sikkerhedsvest"/farvestrålende tøj - men det er jo
også en af DMC's kæpheste at kæmpe mod den slags

Ellers et fremragende referat.

/Søren

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 01-12-09 22:33

Søren Larsen <no@no.noo> writes:

> Du valgte vist også lige at undertrykke HVU's råd om mere synlighed på
> mc-isterne i form af "sikkerhedsvest"/farvestrålende tøj - men det er
> jo også en af DMC's kæpheste at kæmpe mod den slags

Tja tjo - tæl det ind under skrivekrampe og træthed.

En af HVU's rapporter viser (kan ikke huske om det er den første eller
den sidste) at det som der er effekt i er at man har LYST tøj på,
fremfor en refleksvest.

Jeg holder med Rolf i dette tilfælde: sikkerhedstøj bør kun bruges af
Politi mv, for at fortælle os traffikanter at her er der en person som
IKKE har sin opmærksomhed rettet mod trafikken.

Når selv ikke blinkende blå lygter fanger opmærksomheden hos alle
trafikkanter*, så kan vi ikke forvente at en refleksvest redder os fra
at blive kørt ned af en uopmærksom trafikkant.

*) Der var en ulykke for et stykke tid siden (foråret?) hvor en bilist
bragede ind i en stillestående politivogn (med fuld blink på), som
spærrede et spor på sydmotorvejen, pga en ulykke/køretøj som spærrede
kørebanene lidt længere fremme.

Kai

Fra : Anders Majland

Dato : 01-12-09 23:44

> Jeg holder med Rolf i dette tilfælde: sikkerhedstøj bør kun bruges af
> Politi mv, for at fortælle os traffikanter at her er der en person som
> IKKE har sin opmærksomhed rettet mod trafikken.

Ditto - Jeg synes man ved lov skulle vedtage at sådanne refleksveste skulle
være forbeholdt ikke kørende. De er geniale til løbere/fodgængere, cyklister
og folk der er nødt til at arbejde ved/på vejen.

En ny trend jeg har opdaget i år blandt de langsomme i rabbatten er kraftige
led lommelygter. Når en gående går med lygtne i hånden for man en svingende
lyskegle der kan ses på meget lang afstand - Så jeg ser der er noget længe
før mit lys rammer dem og derved oplyser den refleksvest som mange af dem
også bærer.

Pointe: På mc kører vi i forvejen med en kraftig forlygte. Hvad skulle det
hjælpe at vi at bag vindskærmen sidder og gemmer os med en refleksvest ...
Når den venstresvingendes lys rammer vesten er vi på vej under bilen ...

(Mit eneste undtagelse er førere af langsomme motorkøretøjer og/eller med
ringe baglys - ie. veteranmc'er. De bliver indhentet af meget trafik med
stor hastighedsforskel. Der kan det i usigtbart værd sikkert gøre en
forskel)

> [...]
> bragede ind i en stillestående politivogn (med fuld blink på), som
> spærrede et spor på sydmotorvejen, pga en ulykke/køretøj som spærrede

Mon ikke vejdirektoratet også har en statistik på hvor mange skiltevogne de
får påkørt hvert år ... Forsøgte lige at søge på "påkørte skiltevogne" og
fik
28/11-09 - nordjylland
25/11-09 - Holbækmotorvejen, Roskilde
24/11-09- midtvestsjælland
26/10-09 - Th saurs vej Aalborg
1/9-09 - Nyborg fynske motorvej
10/6-09 nordjylland

OG http://www.eltel-elklub.dk/15182847: "Samt at der bliver gennemsnitlig
påkørt 50 skiltevogne om året,"
Det er så bare _et_ firmas skiltevogne ...

Ovenstående er for mig ihvertfald en kraftig indikation af at en gul vest
kun sjældent vil gøre en større forskel. Men her ikke nogen grund til at
imitere en stealth fighter ... Imho vigtigst ordenligt lys på mc'en (også
synlige blinklys) og gerne lys hjelm og skuldre/overarme og reflekser på
tøjet er da heller ikke nogen dum ide, men tror bare det er sjældent at en
modpart vil oplyse dem før det er for sent. Men er der mange trafikanter
eller gadebelysning er der selvfølgelig større chance for at man bliver lyst
op ...

Fra : Armand

Dato : 14-01-10 22:46

Kai Harrekilde-Petersen skrev:

Så fik jég endelig kæmpet mig igennem HVU-rapporten, som jeg ikke
ligefrem finder kvalitativ (á Kai's ovenstående emnelinie) :-|

> Jeg holder med Rolf i dette tilfælde: sikkerhedstøj bør kun bruges af
> Politi mv, for at fortælle os traffikanter at her er der en person som
> IKKE har sin opmærksomhed rettet mod trafikken.

Udover at jeg tilslutter mig det argument, så finder jeg det
selvmodsigende at man både anbefaler kraftigere lys og selvlysende
veste/beklædning: Kraftigere lys vil at andet lige overdøve den kulørte
pilot, som jo befinder sig bag forlygten :-|

> [...]
> bragede ind i en stillestående politivogn (med fuld blink på), som
> spærrede et spor på sydmotorvejen, pga en ulykke/køretøj som spærrede

Selv politibiler med blink i nødsporet er blevet påkørt gennem tiden

--
Armand

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 15-01-10 18:14

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Kai Harrekilde-Petersen skrev:
>>
> Så fik jég endelig kæmpet mig igennem HVU-rapporten, som jeg ikke
> ligefrem finder kvalitativ (á Kai's ovenstående emnelinie) :-|

Armand, lær lige forskellen på "kvantitative" og "kvalitative"
undersøgelser - det har ikke noget med *kvalitet* at gøre.

Groft sagt:
Kvantitativ undersøgelse = kig på en hel masse data og lav statistik på det.
Kvalitativ undersøgelse = kig på nogle "få" data, men gå i dybden på den.

Kai

Fra : Armand

Dato : 15-01-10 18:51

> [...]
> Kvalitativ undersøgelse = kig på nogle "få" data, men gå i dybden på den.

OK!
Så blev jeg lige lidt klogere!

Jeg må derfor hellere ændre min ovenstående sætning til:
Så fik jég endelig kæmpet mig igennem HVU-rapporten, som jeg ikke
ligefrem finder kvalitetsfyldt.

--
Armand.

Fra : flopper

Dato : 15-01-10 21:24

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> det.
> Kvalitativ undersøgelse = kig på nogle "få" data, men gå i dybden på den.

Når det gælder om at få et overblik over hvad der forårsager ulykker for mc
i dk kan man vel godt tillade sig at mene at der er en vis kvalitet i
kvantiteten.

Flopper

Fra : Hekto

Dato : 01-12-09 02:25

On 30 Nov., 23:44, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:

> [...]
> kan styre og bremse - Det er der ingen garanti for at en aldrende
> pilot kan drage nytte af i en kritisk situation.

Det er rigtigt at reaktionsevnen, synet, hørelsen o.s.v. tager
'aldersmæssigt skade'. På den anden side har vi garanteret alle sammen
foretaget os handlinger i trafikken, med hastigheder, på steder hvor
vi i dag ikke kunne drømme om at gøre det samme. Man bliver en smule
mere betænksom med alderen.
Det hjælper også kraftigt på løjerne at se et hospital indefra ...
liggende.

For år tilbage prøvede man at indføre direkte hastighedsbegrænsning på
motorcyler i Schweiz - á la knallerter med begrænsning i topfarten.
Jeg mener det skulle have været 80 Km/t. Det viste sig dog at det
ville blive farligt p.gr.a. den manglende accelerationsevne og
langsommelighed på motorveje m.m. Et underligt forslag, der så
heldigvis ikke blev til noget.
Man kan jo altid diskutere om man har brug for 180 HK++ og en
tophastighed på 300++. Her falder mange jo for salgsgas og tågede
drømme om at køre SuperBike ude på sognevejene.

Som en udtalte om medlemmerne af en herværende motorcykelklub: Disse
velduftende, fønbølgede ældre herrer, der i deres nye, duftende og
knirkende lædertøj, står ved siden af deres skinnende 4-ventilede
vandorgler ... og nyder en café latte!

--

/Hekto

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 01-12-09 19:55

> [...]

> velduftende, fønbølgede ældre herrer, der i deres nye, duftende og
> knirkende lædertøj, står ved siden af deres skinnende 4-ventilede

ROTFL

Kai

Fra : Anders Majland

Dato : 03-12-09 10:59

> [...]
> I 27 af ulykkerne kørte motorcyklisten for hurtigt, dan de opdagede
> den farlige situation, dvs fart var en ulykkesfaktor for 66% af ulykkerne.

Ikke at jeg har fordøjet hele rapportene endnu ... ,"men i Tabel 35.
Overholdelse af hastighedsgrænser - motorcykler fordelt på by/land"
konkluderes der at 24% var over hastighedgrænsen i byen og 20% på landet med
et gennemsnit på 22%

Det skal jeg så lige have til at passe med ovenstående ... 66% af ulykkerne
?

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 03-12-09 11:14

> konkluderes der at 24% var over hastighedgrænsen i byen og 20% på
> landet med et gennemsnit på 22%
> Det skal jeg så lige have til at passe med ovenstående ... 66% af
> ulykkerne

Kan du ikke regne? 20 + 22 + 24 = 66

--
Jens Jacob Bager Jensen
Suzuki SV 1000 N '05, Suzuki DR 650 Dakar '90

Fra : Anders Majland

Dato : 03-12-09 13:39

> Kan du ikke regne? 20 + 22 + 24 = 66

Havde det nu været et citat fra en politikker så havde du sikkert ret - men
jeg har lidt højere tanker om dem der står bag rapporten

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-12-09 12:26

Anders Majland wrote:

> [...]
> med et gennemsnit på 22%
>
> Det skal jeg så lige have til at passe med ovenstående ... 66% af

Så i 44% af ulykkerne var det en modpart der kørte for hurtigt- Keine
Hexerei

Mon ikke tabellen blot viser en statistik over måling af MC'ers
hastighed generelt - ikke dem der er forulykket?

--
vh
Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 03-12-09 13:48

> Mon ikke tabellen blot viser en statistik over måling af MC'ers
> hastighed generelt - ikke dem der er forulykket?

Man skal lige have læst alt det med småt ...
"Antal motorcykler i ulykker med dræbte og alvorligt tilskadekomne. År
2001-06." <<<<

Dvs i den femårs periode var det "kun" 22% ag dem der kom alvorligt til
skade der kørte for stærkt men hele 66% af ulykkerne fra 2008 som er blevet
dybdeundersøgt havde hastighedsoverskridelsen som ulykkesfaktor.

Nu ved jeg så ikke (kan ikke huske) hvordan de ca 40 ulykker de har valgt at
undersøge er udvalgt. Men
enten har de "tilfældigt" fået udvalgt for mange ulykker hvor
motorcyklisterne kører for stærkt eller også er der da vist en ret tydeligt
tendens - fra 22% til 66%

Måske tallene for samtlige ulykker 07-08 også findes for at se om det er
udvælgelsen af ulykker

Men sammenfattet meget kortere end Kai
- Lad være med uden kørekort at køre stærkt i en brandert uden hjelm på en
ikke indregisteret mc. (det var ret mange af uheldene der havde mange af
disse faktorer)

- Lad være med at køre til grænsen på små snoede veje - der er mange
eneuheld (og der hvor jeg var tæt på at komme i statistikken iår da jeg
valgte at iagtage nogle grantræer fra undersiden ....). Her er det meget et
spørgsmål om risikovillighed ...

- Lad være med at overhale en medtrafikant hvis denne har mulighed for at
dreje til venstre (overraskende mange uheld i statistikken)

- Hver særligt opmærksom på venstresvingende biler (eller biler der blot har
mulighed for at svinge til venstre) og hold hastigheden nede hvor der er
mulighed for krydsende færdsel. Det øger chancen for at kunne bremse/undvige
og går det galt bliver skaderne mindre ...

Og så holder fordommene også med at det er gamle mennesker der ikke kan
orientere sig ordenligt. Gruppen over 64 år er væsenligt overrepræsenteret
.... Hvad med at foreslå at alle trafikanter over 64 år skal køre rundt med
et grønt rotorblink som advarselsignal ? (De kan jo heller ikke orientere
sig ordenligt i forhold til andre bilister)

I PDF'en er der også et afsnit om brug af langt lys i dagtimerne. Ifølge
teksten er 2 af de 3 motorcyklister iført gul vest. Jeg kunne kun se en og
den er endda næsten skjult af mc'en. Men billedet er godt at hive frem og
vise dem der mener vi skal køre med vest. Nu har vi en officiel rapport der
med billede viser hvor lille forskel der gør for synligheden ...

Fra : Søren Larsen

Dato : 03-12-09 15:38

> [...]
> vise dem der mener vi skal køre med vest. Nu har vi en officiel rapport
> der med billede viser hvor lille forskel der gør for synligheden ...

Det er vel din spøg at dette billede kan bruges som argument for ikke at
køre med vest eller stærke farver?

For det første er der fejl i teksten da der kun er een som kører med vest.
For det andet er han da til gengæld til at få øje på - vesten er "skjult"
bag et *gennemsigtigt* kåbeglas (ikke noget særsyn). Desuden er et statisk
billede nok ikke noget god repræsentation af virkeligheden hvor f.eks.
himlens genskin i kåbeglasset ville være variende, med både bedre og
dårligere udsyn til vesten.

Selv om det er irrelevant, da diskussionen ikke drejer sig om enten- eller,
vil jeg medgive at ham som kører med fjernlys er mere synlig end ham som
kører med vest, så lad os da endelig få lovliggjort dette!

/Søren

Fra : Anders Majland

Dato : 03-12-09 20:50

> Det er vel din spøg at dette billede kan bruges som argument for ikke at
> køre med vest eller stærke farver?

Må heller præcisere...
Vesten er næsten ikke synlig - den fylder kun en ganske lille del af det
"billede" motocyklen danner. Desuden hjælper reflekserne kun på den når hvis
der kommer lys på dem. Så vil man øge sin synlighed er der andre steder at
sætte ind før vesten. F.eks farve på hjelm og jakke - og ikke mindst et
ordenligt lys.

Vesten er så lidt synligt at jeg argumenterer imod at gøre dem lovpligtige.
At jeg så helst ser dem forbeholdt vejarbejdere og andre fodgængere er en
anden sag. I mange lande har ma pligt til at iføre sig sådanen vest hvis man
er havareret og befinder sig ved køretøjet. Imho meget fornuftigt.

> [...]
> billede nok ikke noget god repræsentation af virkeligheden hvor f.eks.
> himlens genskin i kåbeglasset ville være variende, med både bedre og

På hvilken afstand tror du at du ville få øje på vesten - min vurdering er
at du bør have set mc'en længe inden du kan bestemme om han har en vest på
eller ej.

Så kører man på en mc uden kåbe med elendigt lys gør de sikkert en forskel -
på de fleste mc'er / motorcyklister bør man se længe inden man kan se om de
bærer vest ...

Det farlige er jo ikke at blive overset på flere hundrede meters afstand,
men derimod når man bliver overet så tæt på at man trods hurtig reaktionstid
ikke kan nå at bremse ... (De 1,5s de opererer med i dele af undersøgelsen
ligger man forhåbenligt oftest væsenligt under... atså medmindre man er
igang med at rode med gps, mobil eller lign ....) Og der er vi jo så tilbage
til det med hastigheden - højere hastighed medfører jo at man kommer
væsenligt tættere på i løbere af reaktionstiden men også at bremselængden
øges.

En reaktionstid på 1s er nemt at regne med.
80km/t er 22m - så en reaktionst, så 22m plus bremselængden
100km/t er 28m men brenselængde øges noget procentuelt noget mere.

De fleste kan vel på "ordenlig" asfalt bremse fra 100-0 på omkring 50meter
(mener at erindre at de bedste sportsmc'er kan omkring 35 meter).

Så de bedste på de bedste mc'er kan stoppe på ca 28+35m = ca63m. Vi andre
deødelige bruger nok lidt længere så hvis vi runder lidt op 50% mere på
reaktionstiden og 100% på bremselængden - så kan vi nok normalt opdage og
bremse for en fare hvis vi erkender faren godt 100meter foran os. På
100meter afstand hvor meget kan du der se af en gul vest på en motorcyklist
?

Og tror du det vil gøre en en betydende forskel på synligheden om han har
den på eller ej ?

Min egen erfaring er også at folk der kører ud 100 meter eller mere foran
mig bare er til gene og ja, jeg bliver da irriteret over at skulle bremse
for dem. Men dem der kører ud tættere på er farlige - og jeg har lavet mange
"sjove" undervigemanøvre igennem tiderne der 7-9-13 er gået godt ...

De eneste gange jeg har følt at jeg har kunnet have glæde af en vest er ved
dårligt sigtbarhed hvor jeg har tilpasset hastigheden efter forholdene og
bliver indhentet af folk med ulovlig høj hastighed ... Nu har min mc jakke
reflekser på ryggen, men de er ved at være noget slidte ... Men en
tågebaglygte ville have nok have været endnu mere synlig (Blinke nogen gange
lidt med stoplyset hvis der kommer nogen hurtigt bagfra...)

Men dem der ønsker at køre med refleksvesten er da bestemt velkommen til at
bruge dem (sålænge der ikke er lovgivning der forbyder det men jeg vil
hellere energien på valg af tøj/hjelm og lys.

Ligesom med rygskjoldet det ikke hjælper hvis det ligger hjemme i garderoben
så hjælper en vest ihvertfald heller ikke hvis man ikke gider tage den på
..... Min næste jakke kunne godt blive en darien med gule ærmer ... Bare for
at slå fast at jeg ikke argumenter imod at vi skal gøre hvad vi kan for at
være synlige

Fra : Søren Larsen

Dato : 08-12-09 22:49

Anders Majland skrev:
> Vesten er så lidt synligt at jeg argumenterer imod at gøre dem
> lovpligtige.
Enig, jeg går også ind for det frie valg og er ikke interesseret i flere
påbud.

> På hvilken afstand tror du at du ville få øje på vesten - min vurdering
> er at du bør have set mc'en længe inden du kan bestemme om han har en
> vest på eller ej.
Jeg tror ikke man kan opstille det så simpelt; selvfølgelig fylder hele
ekvipagen mere i synsfeltet end vesten selv og vil som sådan være
lettere at få øje på hvis man retter blikket/fokus mod det. Men, en del
af problemet med at blive overset er vel netop at modparten *ikke*
retter blikket mod dig og her tror jeg at vesten's farve "trigger" det
perifere syn bedre end en mc som ikke skiller sig specielt ud fra den
resterende grå masse.

> Så kører man på en mc uden kåbe med elendigt lys gør de sikkert en
> forskel - på de fleste mc'er / motorcyklister bør man se længe inden man
> kan se om de bærer vest ...
Hmm, ligegyldigt hvor godt dit lys er, opnår du jo kun fulde
opmærksomhedseffekt når du ses lige forfra. Dine farver derimod, ses
hele vejen rundt.

> Det farlige er jo ikke at blive overset på flere hundrede meters
> afstand, men derimod når man bliver overet så tæt på at man trods hurtig
> reaktionstid ikke kan nå at bremse ...
....men hvis du ikke bliver overset på flere hundrede meters afstand, så
bliver du det jo heller ikke senere - i den enkelte situation...

> På 100meter afstand hvor meget kan du der se af en gul vest på en
> motorcyklist ?
En skrigende farve, der ovenikøbet bevæger sig, er faktisk ret synlig - imo.

> Og tror du det vil gøre en en betydende forskel på synligheden om han
> har den på eller ej ?
I nogle situationer, ja.

> Men dem der ønsker at køre med refleksvesten er da bestemt velkommen til
> at bruge dem (sålænge der ikke er lovgivning der forbyder det men
> jeg vil hellere energien på valg af tøj/hjelm og lys.
Det er heldigvis ikke enten- eller og selvfølgelig skal det stå enhver
frit for hvad man vælger. Jeg er bare lidt ked af den holdning der er
blandt nogle om at det kun er fjolser der kører med vest og at dem som
gør det har "fraskrevet sig deres ansvar for egen sikkerhed og
eksporteret det til de andre trafikanter", som det bl.a. er blevet nævnt
i debatten.

/Søren

Fra : Armand

Dato : 14-01-10 23:32

Anders Majland skrev:

> [...]
> hvis der kommer lys på dem. Så vil man øge sin synlighed er der andre
> steder at sætte ind før vesten. F.eks farve på hjelm og jakke - og ikke

Udover at billedet er taget så tæt på at der er stor vinkelforskydning
imellem de yderste motorcykler og lyskeglernes styrke derved langtfra er
representative, så har jeg også fotografen mistænkt for at stå oprejst
hvor focus retteligt burde have været i højde med en bilist hovede :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-09 21:26

On Thu, 3 Dec 2009 15:37:42 +0100, Søren Larsen wrote:

> For det første er der fejl i teksten da der kun er een som kører med vest.

Så må du hellere kigge efter en gang til

Så ringe er en af de billige Harald-Skrald veste faktisk også i
virkeligheden.

Fra : Søren Larsen

Dato : 04-12-09 23:58

meddelelse news:1l3b67fz6t4v$.canlcrew6qci$.dlg@40tude.net...

> Så må du hellere kigge efter en gang til
>
> Så ringe er en af de billige Harald-Skrald veste faktisk også i
> virkeligheden.
>
> --

Et godt argument for at købe en kvalitetsvest istedet for - så!

Fra : Anders Majland

Dato : 07-12-09 11:12

> Et godt argument for at købe en kvalitetsvest istedet for - så!

Eller 3M (eller andet mærkevare) reflekser på mc'en.

Man må jo jo tilsyneladende godt bruge hvide reflekser overalt på tøjet . Må
man også montere hvide reflekser bag på på køretøjet ? Et er at der skal
være en rød bagudrettet, men reelt er der jo ikke stor forskel på en
rygmærke-refleks og så en stribe på topboksen ...

Men det store problem med reflekser er jo at der skal lys til ...

Hvem kommer først med en lysende vest ?
f.ek baseret på http://www.ceelite.com/products/panels.asp

Eller hvorfor ikke gøre hele kåben selvlysende ?

Fra : Armand

Dato : 14-01-10 23:24

Anders Majland skrev:

> [...]
> enten har de "tilfældigt" fået udvalgt for mange ulykker hvor
> motorcyklisterne kører for stærkt eller også er der da vist en ret

Det fremgår heller ikke hvorledes de 41 ulykker er udvalgt.
Men rapporten er tilsyneladende noget sky overfor at forfølge tydelige
afvigelser i års-statistikkerne:
- Af de 41 ulykker er en tabt bil-trailer iblandt, hvilket får
kommisionen til at anbefale bedre undervisning omkring trailer-brug -
Hvor mange tilsvarende uheld på lands/års -plan forekommer mon? Helt op
imod 2½% (som 1/41 svarer til)?? Jeg tvivler, og ifald at
lands-forekomsten ikke ligger så højt så er det helt hen i vejret at
anbefale noget ud fra den ene forkomst man har fået i hænderne :-|
- "Af de 41 implicerede motorcykler var 4stk ikke indregistrerede og
2stk. var med tyske nummerplader". 6/41 er omkring 15% og det kan ikke
passe at det er statistisk holdbart at 15% af motorcykelulykker sker på
uregistrerede eller udenlandske plader. Men Kommisionen har heller ikke
ulejliget sig med at forfølge et så markant tal :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-10 10:32

On Thu, 14 Jan 2010 23:24:03 +0100, Armand wrote:

> Det fremgår heller ikke hvorledes de 41 ulykker er udvalgt.

Det har DMC også påpeget.

> [...]
> Hvor mange tilsvarende uheld på lands/års -plan forekommer mon? Helt op
> imod 2½% (som 1/41 svarer til)?? Jeg tvivler,

Det er da ellers ikke så mange år siden at, (var det ikke ScooterBo),
"parkerede" i en "tabt" trailer på limfjordsbroen.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 15-01-10 18:17

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Det fremgår heller ikke hvorledes de 41 ulykker er udvalgt.

Dette blev besvaret ved præsentationen: ulykkerne blev udvalgt ved at
de simpelthen dækker over et geografisk begrænset område, hvor HVU
havde praktisk mulighed for at komme ud og besigtige ulykkestedet
samme dag.

Kai

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 03-12-09 20:30

> [...]
> 20% på landet med et gennemsnit på 22%
>
> Det skal jeg så lige have til at passe med ovenstående ... 66% af

Du blander tallene fra rapporten og baggrundsnotatet sammen.

De tal jeg refererer til, findes på side 25 i HVU's rapport om
motorcykelulykker. I den findes Tabel 35 på side 117 og drejer sig om
motorcyklerne, fordelt efter accelerationsevne.

De tal du refererer til, kommer fra side 68 i notatet.

Det er to forskellige datasæt, baseret på to forskelle sæt ulykker og
derfor er de ikke nødvendigvis enige.

Det samme gælder f.eks. også mht alkohol - her oplyses 17% for
2003-2007 i notatet mens der er 6 som har fået målt en promille over
0.5 i rapporten (14.6%)

Kai

Fra : Armand

Dato : 14-01-10 23:41

Kai Harrekilde-Petersen skrev:

Kvalitativ?
I blokken på side 59 forsøger man ubehjælpsomt at definere omkring
motorcykelbremser - Specielt omtalen af integralbremser flyder :-|

Omkring integralbremser omtales bl.a. en anti-vip funktion der skulle
forhindre 'stoppies' - Er der nogen der har hørt om sådant?
Jeg har hørt omtalt at en BMW HP2 skulle kunne køres på forhjulet blot
ved at tvinge forbremsen, men dét er jo ikke ligefrem 'anti-vip' :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-10 10:32

On Thu, 14 Jan 2010 23:40:33 +0100, Armand wrote:

> [...]
> Jeg har hørt omtalt at en BMW HP2 skulle kunne køres på forhjulet blot
> ved at tvinge forbremsen, men dét er jo ikke ligefrem 'anti-vip' :-|

HP2-Sport er den eneste BMW-ABS uden antivip. Hvordan det er med andre
mærker skal jeg ikke kloge i, heller ikke om funktionen er noget værd som
sådan. Hvad jeg ved er fra egen erfaring, at der skal mere til end et meget
"let" baghjul.

Fra : Armand

Dato : 15-01-10 17:39

Orla Pedersen skrev:

> [...]
> sådan. Hvad jeg ved er fra egen erfaring, at der skal mere til end et meget

Dermed har Makita'en det? Men den har da ikke integral-system (som
HVU-omtalen af anti-vip udspringer fra)!?

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-10 18:49

On Fri, 15 Jan 2010 17:39:17 +0100, Armand wrote:

> Dermed har Makita'en det? Men den har da ikke integral-system (som
> HVU-omtalen af anti-vip udspringer fra)!?

"makita" har ifølge specifikationerne "anti-vip", men jeg har ikke nerverne
til at efterprøve om det er rigtig. Og nej, der er ikke integralbremser på
R1200S, eller F800S, de har deres helt egen ABS med separate kredse.

Fra : Hekto

Dato : 15-01-10 03:04

On 14 Jan., 23:32, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> [...]
> representative, så har jeg også fotografen mistænkt for at stå oprejst
> hvor focus retteligt burde have været i højde med en bilist hovede :-|

Overse nu ikke muligheden af at noget ubehageligt _kunne_ ramme
motorcyklen fra en anden vinkel end lige durk forfra.

/Hekto

Fra : Hekto

Dato : 15-01-10 03:07

On 14 Jan., 23:24, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
> uregistrerede eller udenlandske plader. Men Kommisionen har heller ikke
> ulejliget sig med at forfølge et så markant tal :-|

Den skiftende anvendelse af direkte %-angivelser og mere subjektive
angivelser, understøtter muligheden af at dreje tolkningen af teksten
derhen hvor man ønsker det - eller man ikke ønsker at blive påduttet
et krav om et alt for klart svar.

Det samme gælder sikkert det lidt valne forhold til at indrage
sammenligninger til andre år - og ikke mindst antallet af ulykker i
forhold til antallet af kørte kilometer og andre forhold der måske
kunne anskuliggøre at problemet måske i virkeligheden var blevet
mindre ... målt i %.

--
/Hekto

Fra : Hekto

Dato : 15-01-10 03:11

On 15 Jan., 10:32, Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]
post.tele.dk.invalid> wrote:

> Det har DMC ogs p peget.

> Det er da ellers ikke s mange r siden at, (var det ikke ScooterBo),
> "parkerede" i en "tabt" trailer p limfjordsbroen.
>
> --
> mvh
> Orla Pedersenhttp://www.tfv-org.dkhttp://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 8-11-2009

På landsplan er der vel ganske mange 'tilfælde' om ikke ulykker; men
ihvertfal potentielle ulykker, p.gr.a. genstande der tabes eller
flyver af trailere. Dette forhold har på ingen måde fået nogen
myndighed til at anbefale udvidet undervisning - eller lovgivning om
brug af f.eks. presenninger eller bure.

--
/Hekto

Fra : Hekto

Dato : 07-12-09 02:57
Fra : Anders Majland

Dato : 08-12-09 10:58

> Andre steder - andre problemer med uheld:

Synes nu billedet er meget det samme når man ser bort fra at 60% kørte uden
hjelm ... og 50% med alkohol i blodet. På nogle punkter er vi kommet længere
herhjemme. Også at kun 10% haved en forsikring der kunne betale at de blev
lappet sammen igen ...

3/4 er uheld mod andre traikanter, mest billister [1] og i 2/3 af
mødeuheldene er det modparten der har overtrådt vigepligten [6].

Den typiske vigepligtsforseeles af en modparts venstreving foran
motorcyklisten [8]

Synlighed er vigtigt [14, 18, 33, 34] - I modsætning til den danske
anbefaling af vest skriver de om hele jakken men fremhæver front af
motorcyklen og fører. De kan ikke dokumentere at motorcyklens farve gør en
forskel men forventer det gør en signifikant forskel da synligheden forfra
er meget afgørende. Cykler med kåber er da også underrepræsenteret. Måske
fordi de er mere synligt og måske fordi store kåbecykler oftest føres af
kørere med stor erfaring

Og det er også folk med en "record" der kommer galt afsted i USA [23] som
den danske rapport er der nok noget om det med risikovilligheden og
lovovertrædelser generelt.

Lidt interessant er at de har opgjort at i en typisk mc ulykke har føreren
mindre end 2s til at undgå ulykken.

Solidt tøj hjælpe kun mod hudafskrabninger og sår men ikke mod alvorlige
skader [40] - svarer også til den danske undersøgelse. Noget der egenligt
overraskede mig. Altså hvor lidt ordenligt mc tøj egenligt beskytter ...
Klædt på så man får associationer til en michelin mand føler man sig måske
mere beskyttet end man i virkeligheden er ...

Fra : Hekto

Dato : 08-12-09 07:43

On 8 Dec., 10:58, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> [...]
> Klædt på så man får associationer til en michelin mand føler man sig måske
> mere beskyttet end man i virkeligheden er ...

Jeg synes ikke at have set denne i DK?:
15. Fuel system leaks and spills were present in 62% of the motorcycle
accidents in the post-crash phase. This represents an undue hazard for
fire.

Måske et særligt fænomen ower there???

Hvor meget motorcykelbeklædning beskytter er generelt overvurderet.
Mange tror at bare de har sat alle klude, så skal der meget til at de
bliver skadet. Virkeligheden er at det beskytter mod turen hen ad
asfalten, man brækkede og forvredne lemmer beskytter det ikke særligt
meget imod.
Undesøgelsen har også medtaget rygbeskyttere, der heller ikke har den
magiske virkning som mange tillægger dem.

Man er afgjort bedre stilet med udstyret på - men, det fritager ikke
en fra at bruge dn indvendige side af hovedet, der stadig er det
bedste sikkerhedsudstyr.

--
/Hekto