iPhone som vejviser
Fra : Steen

Dato : 29-11-09 12:35

Jeg var så "heldig" at få lov til at tibringe min lørdag på landevejen.
Opgaven var at køre fra Randers til Skjern fra morgenstunden - sidde og
trille tommelfingre i den vestjyske metropol i fem timer, og så rulle
til Randers igen. Jeg havde kigget på Krak, og forestilet mig at jeg
skulle ad Hammelvej over Silkeborg...og den vej, men jeg lod alligevel
min iPhone bestemme.

Den påstod at jeg skulle tage motorvejen til Århus V, og så den vej
videre over Silkeborg/Herning - så jeg gjorde som den sagde.
Turen tog ikke længere tid, men i km var turen sikkert længere...og på
hjemvejen pejlede jeg bare selv mod Viborg via vejskiltene.

Kortet og vejviserfunktionen i iPhone er faktisk udmærket, det er bare
lidt irriterende, at man skal holde programmet "åbent" ved at røre ved
skærmen ind imellem. Som på min MacBook falder skærmen i dvale efter x
antal minutter - så hvis man har sin iPhone siddende i forruden, så er
man nødt til at vække tingesten ind imellem. Det sparer selvfølgeligt
strøm - men jeg nåede alligevel ikke helt hjem, før telefonen døde,
selv om den var fuldt opladet ved starten af turen.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-11-09 12:55

Steen skrev:

> man nødt til at vække tingesten ind imellem. Det sparer selvfølgeligt
> strøm - men jeg nåede alligevel ikke helt hjem, før telefonen døde, selv
> om den var fuldt opladet ved starten af turen.

Jeg købte en kinadims der kunne oplade via dockstik og billader. Det
lyder lige som noget for dig :)

Fra : Steen

Dato : 30-11-09 22:20

On 2009-11-29 12:55:07 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Jeg købte en kinadims der kunne oplade via dockstik og billader. Det
> lyder lige som noget for dig :)

Tror godtnok det varer længe før jeg skal til Skjern igen - men ideen er god

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-11-09 22:26

Steen <isteen@googlemail.com> wrote:

> Tror godtnok det varer længe før jeg skal til Skjern igen - men ideen er god

Jeg har hørt at man godt kan tage andre steder hen end lige netop
Skjern. ;)

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-11-09 23:03

Thomas von Hassel skrev:

> Jeg har hørt at man godt kan tage andre steder hen end lige netop
> Skjern. ;)

Arj, nu har Steen lige fået den indstillet på Skjern, og det var svært
og alting. Skjern it is!

Fra : Steen

Dato : 01-12-09 14:45

On 2009-11-30 22:25:44 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Jeg har hørt at man godt kan tage andre steder hen end lige netop
> Skjern. ;)
>
> /thomas

Jamen Skjern?
Så kan man sgu' da dårligt køre længere herhjemme - hvis min iPhone kan
holde strøm på en tur til Skjern..og hjem igen - så er den vist
landsdækkende...om man så må sige.
Jeg må da give Skjern én ting - de havde plantet et fint skilt hvor der
stod "Danish Crown".
Jeg kunne nu ikke se Danish Crown nogen steder, men måske har
borgmesteren forsøgt at give byen lidt format

Fra : Morten Lind

Dato : 29-11-09 17:22

> [...]

> strøm - men jeg nåede alligevel ikke helt hjem, før telefonen døde,
> selv om den var fuldt opladet ved starten af turen.

Der er godt nok langt mellem snapsene derovre?

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-11-09 18:22

> [...]

> strøm - men jeg nåede alligevel ikke helt hjem, før telefonen døde,
> selv om den var fuldt opladet ved starten af turen.

Hvad brugte du ? .. det indbyggede google maps eller et "rigtigt" gps
program som f.eks TomTom eller Navigon ?

/thomas

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 30-11-09 06:27

> Hvad brugte du ? .. det indbyggede google maps eller et "rigtigt" gps
> program som f.eks TomTom eller Navigon ?

For vi med Navigon har ikke det problem
--
MA @ 55.01.46N/11.50.38E www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse
-- and don't forget to boogie

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-11-09 07:59

Martin Ammentorp <ammentorpx@yzmac.com> wrote:

> For vi med Navigon har ikke det problem

jep .. det var min pointe. Det indbyggede maps er meget godt hvis man er
til fods eller i en snæver vending, men jeg vil -aldrig- prøve at køre
bil efter det .. slet ikke hvis det kun var mig selv. Med en co-driver
måske, "in a pinch" ..

/thomas

Fra : Steen

Dato : 30-11-09 13:33

On 2009-11-29 18:22:01 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> [...]

> Hvad brugte du ? .. det indbyggede google maps eller et "rigtigt" gps
> program som f.eks TomTom eller Navigon ?

Det indbyggede Google Maps - jeg har aldrig rigtigt fået investeret i en GPS

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-12-09 00:12

> [...]

> til Randers igen. Jeg havde kigget på Krak, og forestilet mig at jeg
> skulle ad Hammelvej over Silkeborg...og den vej, men jeg lod alligevel

Det undrer mig, at så mange lader til ikke at have en GPS. Jeg troede
ellers, det er meget udbredt. De koster jo efterhånden under kr.
1.000,-.

> [...]
> Turen tog ikke længere tid, men i km var turen sikkert længere...og på
> hjemvejen pejlede jeg bare selv mod Viborg via vejskiltene.

Det er meget almindeligt. En GPS og også kortfunktionen i iPhone kan
stilles til at vælge den hurtigste vej i bil. Det er ofte standard.
Resultatet er tit en vej, der er betydeligt længere end den kortest
mulige, men som i bil er hurtigere, da man kører mere på store veje og
måske motorveje, så man slipper for lyskryds, byer med lav
hastighedsbegrænsning og den slags. Som regel er det ganske fint.
Personligt hælder jeg også selv til at vælge de større veje. Der er jo
ingen grund til at køre gennem landsbyer og bebyggede områder, hvis der
ligger en motorvej et kort stykke væk.
Nogle gange kan det dog næsten være for meget af det gode. Skal
man her fra Esbjerg til Danfoss Universe, vil GPS'en normalt anbefale at
tage motorvejen over Kolding. Det bliver 180 km. Stiller man GPS'en til
den korteste vej, anbefaler den at køre ned over Ribe og tage landevejen
i retning mod Haderslev. Det bliver kun 120 km. Altså en forskel på hele
60 km. Lidt løs hovedregning siger, at der ikke kan være den store
forskel på tiden, det tager at køre de to ture. Til gengæld må den korte
være langt bedst for miljøet.
Krak.dk, dgs.dk og lignende steder tænker ligesom en GPS. Der
kan dog være lidt forskel på ruterne på forskellige hjemmesider og
GPS'er. De er jo ikke programmeret helt ens.

> [...]
> strøm - men jeg nåede alligevel ikke helt hjem, før telefonen døde,
> selv om den var fuldt opladet ved starten af turen.

Lyset i skærmen bruger ret meget strøm. Hvis man tvinger en almindelig
mobiltelefon til at have lyset i skærmen tændt, vil det nok også tømme
batteriet hurtigt. Hvis man vil bruge en iPhone som GPS, skal den
naturligvis være sluttet til strøm. I en bil foregår det nemmest med en
holder og forbindelse til cigartænderen i bilen. At iPhone går på pause,
kan naturligvis slås fra. En almindelig GPS har heller ikke strøm til
ret mange timer i det indbyggede batteri, så den har man normalt også
sluttet til cigartænderen i bilen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Steen

Dato : 01-12-09 14:48

On 2009-12-01 00:12:04 +0100, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> Det undrer mig, at så mange lader til ikke at have en GPS. Jeg troede
> ellers, det er meget udbredt. De koster jo efterhånden under kr.
> 1.000,-.

Jeg hører til minoriteten der aldrig har haft en GPS - heller ikke da
jeg kørte som chauffør i et pakkeudbringningsfirma (men ind imellem
ville jeg nu godt ha' haft én, dengang)

Fra : Morten Lind

Dato : 01-12-09 15:09

> Det undrer mig, at så mange lader til ikke at have en GPS. Jeg troede
> ellers, det er meget udbredt. De koster jo efterhånden under kr.
> 1.000,-.

Øh, der er jo vejskilte overalt på motorvejsnettet, og så udgiver KRAKs
Forlag nogle glimrende kort, så hvad skal man med en GPS?

Jeg vil gerne tilføje, at jeg som Pitznerchauffør i halvfjerdserne har
gennemtrawlet Europa i biler, _uden_ en GPS - de/det var nemlig ikke
opfundet, så igen: "Hvad skal man med en GPS?"

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-12-09 16:09

> Øh, der er jo vejskilte overalt på motorvejsnettet, og så udgiver KRAKs
> Forlag nogle glimrende kort, så hvad skal man med en GPS?

det er alt andet mere trafiksikkert at have en GPS som automatisk laver
en ny rute til dig når du kører forkert end at skule bladre i KRAK's ..
i myldretiden, på en eller anden skodvej i københavnstrup.

GPS er til dem der tit er ude at køre hvor de ikke plejer at køre.

> Jeg vil gerne tilføje, at jeg som Pitznerchauffør i halvfjerdserne har
> gennemtrawlet Europa i biler, _uden_ en GPS - de/det var nemlig ikke
> opfundet, så igen: "Hvad skal man med en GPS?"

I disse grønne tider kan en GPS også finde en mere effektiv rute .. og
måske enda lede dig uden om kø og vejarbejder ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 01-12-09 16:46

> I disse grønne tider kan en GPS også finde en mere effektiv rute .. og
> måske enda lede dig uden om kø og vejarbejder ...
>
> /thomas

Skidesmart - hvad jeg dog går glip af )))

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-12-09 17:46

Morten Lind skrev:

> Skidesmart - hvad jeg dog går glip af )))

Det har sine fordele at køre i fast rute

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-12-09 23:58

> [...]
> gennemtrawlet Europa i biler, _uden_ en GPS - de/det var nemlig ikke
> opfundet, så igen: "Hvad skal man med en GPS?"

Jeg kan godt garantere dig, at en GPS er guld værd i visse situationer.
Man skal bare ikke regne den for mere, end den er. Som Adam C. Engst fra
TidBITS skrev i en anmeldelse: Ligeså genial en GPS er i mange
situationer, lige så totalt håbløs kan den være i andre. Nogle gange
leder den en nogle steder hen, hvor man slet ikke fatter, at den kan
finde på det. Andre gange er den en fantastisk lettelse, og det er
heldigvis langt de fleste gange.
Jeg har faktisk vænnet mig til at have den kørende, selv om jeg
kender ruten. Så ved man altid, hvor man er. Jeg har også lært fra
arbejdet, at det er vigtigt at øve sig i de nemme situationer. Ellers
kan man ikke klare de svære situationer. Det kan være farligt at køre
med en GPS, hvis man glemmer at koncentrere sig om selve kørslen, fordi
man skal koncentrere sig om GPS'en. Derfor er det vigtigt, at
betjeningen af den og ikke mindst tolkningen af dens anvisninger foregår
100% på rygraden.
Man kan selvfølgelig sige, at en GPS er unødvendig, når man
kender ruten, men det samme kan man jo sige om stort set alle de andre
instrumenter i bilen. Det er faktisk kun speedometeret, man har brug
for, så man ikke kommer til at køre for stærkt. De andre instrumenter er
bare rare at have, så man lige kan sikre sig, at alt er i orden. Det
samme gælder GPS'en. Vi kører ofte tværs gennem landet på motorvejen.
Uden GPS kan man godt blive i tvivl om, hvor langt man er kommet. Med en
GPS, ved man altid, hvor man er, og den skriver ens ankomsttidspunkt.
Ofte ringer min mor for at spørge, hvornår hun skal have maden klar, når
vi skal besøge mine forældre. Så kan vi bare se på GPS'en og fortælle
ret præcist, hvornår vi er fremme. Det er ikke uundværligt, men ganske
rart at have.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 03-12-09 08:32

Steen <isteen@googlemail.com> wrote:

> Kortet og vejviserfunktionen i iPhone er faktisk udmærket, det er bare
> lidt irriterende, at man skal holde programmet "åbent" ved at røre ved
> skærmen ind imellem.

Det kan indstilles i Indstillinger, og med i hvert fald Navigon ordner
programmet det helt automatisk.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk