USB-porte
Fra : Jørgen Nyerup

Dato : 27-11-09 10:48

På min gamle bærbare havde jeg en fornemmelse af at den ene USB-port var
"skadet". Nogle enheder virkede ikke så godt på den - hvis jeg samtidigt
havde en enhed i en anden port.
Nu har jeg fået en ny bærbar - og så ville jeg gerne vide om en ekstern
enhed kan beskadige en USB-port, eller hvor stor beskyttelse/sikkerhed,
der er på USB-portene.
Jeg har et WinTV-HVR900, som jeg har haft nogle problemer med i den
seneste tid på WinXP. Nu kører jeg Win7 x32 - og ved ikke rigtigt, om
det kan køre sammen.
Men hvis det i virkeligheden er WinTV-enheden, der er beskadiget, vil
jeg ikke risikere at ødelægge en port på min nye PC.
Håber på hjælp og gode råd.

Venlig hilsen
Jørgen

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-11-09 22:48

Jørgen Nyerup wrote:

> På min gamle bærbare havde jeg en fornemmelse af at den ene USB-port var
> "skadet". Nogle enheder virkede ikke så godt på den - hvis jeg samtidigt
> havde en enhed i en anden port.

Der er formentlig tale om at din computer ikke kan levere nok strøm til
begge enheder.

Alt kan ødelægges, og alt mekanisk slides, men USB porte burde være
rimeligt robuste da de er beregnet til hot-plugging.

--
Jesper Lund

Fra : Infinity

Dato : 28-11-09 04:34

Jørgen Nyerup wrote:
> [...]
> Men hvis det i virkeligheden er WinTV-enheden, der er beskadiget, vil
> jeg ikke risikere at ødelægge en port på min nye PC.

USB portene er strømbegrænset til 500 mA, men ofte er der 4 porte på en chip
og 4 x 500 mA ved 5 volt er faktisk ret meget i den sammenhæng!

Ting som (svanehals) lamper, kaffekop varmer, mini køleskab (til én dåse),
og måske Notebook kølere (plade du sætter Notebooken på så er der blæsere i
bunden) kan give problemer, især hvis ud kobler flere på, på én gang.

Men også en simpel ting som USB harddiske, der leveres med to USB stik kan
give problemer, hvis det ene stik er dårligt eller ledningen falder ud.

Jeg kan ikke forstille mig at WinTV stikken kan ødelægge porten, omvendt har
jeg brændt en del USB (memory) sticks af fordi jeg ikke gider bruge 'Sikker
fjernelse af hardwaren' - USB er ikke HotUNplough.

Hvis du har en stationær PC så køb et PCI indstikskort med 4 USB porte - det
koster fra under 50 kr - og prøv stikken af der.
--
/Infinity