Lohmann skrev:
> Patenteret teknik tror jeg bestemt ikke. Men mon ikke der har været
> lidt stolthed indblandet, med at finde på noget bedre selv og ikke
> direkte kopiere Yamahas design.
> 
Der er jo ikke blevet opfundet hhv. brugt andre alternativer og den 
traditionelle stempelstyring har været fremherskende i brug, bortset fra 
Yamaha!
> Suzuki indførte 'Power Reed' på deres RM125A moto cross i 1976. 
> 
OK!
Det anede mig at der gemte sig noget i min blinde plet 
> Power Reed var en kombineret stempel- og reed-styret indsugning og 
> altså ikke helt samme system som Yamaha..... 
> 
Yamaha har jo også ventilerne halvt om halvt i den bageste skyllekanal 
og ikke alene ned i krumtaphuset.
> ..... På deres gadecykler gik de med
> overgangen fra GT-serien til RG væk fra ren stempelstyring; RG250 fra
> 1978 har power reed. 
> 
Tak for detaljen - Alene eksistensen af en RG-serie fra '78 kom bag på mig!
> På banen ser det lidt anderledes ud; Drejeventil
> giver bedre fuld gas flow end (i hvert fald de tidlige) reedventiler.
> 
Drejeventil = uhæmmet gasflow, hvor selv de bedste reed-ventiler har en 
vis modstand!
Reed-ventilens fordel er at der slipper gas i krumtaphuset både p.g.a. 
undertryk på indersiden og overtryk (inerti i luftmassen) på ydersiden, 
hvilket kan variere meget med omdrejningstallet. Drejeventilers fordel 
er at de kan optimeres til et givent omdrejningsområde og dér øge 
fyldningen.
> Men i 1986 opgav Suzuki og satte reeds på deres RG500 square 4. I 1987
> kom de så med en V4 reed, som både Honda og Yamaha.
> 
Øhh?
Jeg havde en kammerat med sådan en gade RG500 og dén havde da 
drejeventiler, akkurat som racing-modellen hidtil havde haft!
> Kawasaki havde drejeventil på flere af deres gadecykler op til midt i
> 70’erne. Husker at ha’ læst, at ved udviklingen af mach III stod
> valget mellem en 2 cylinder drejeventil og en 3 cylinder
> stempelstyret.
> 
Jup!
Det er uhyre komplekst at klemme en drejeventil til den midterste 
cylinder på plads 
Yamaha's succes i de store RR-klasser (den klassiske 750'er klasse 
lukkedes til dels p.g.a. der kun var Yamaha's i feltet) skyldes netop at 
Reed-ventilerne kunne bruges uanset hvor mange cylindre man havde på 
række, og både 500'eren og 750'eren var række-4!
> Som jeg ser det: Yamaha kom først med udbredt brug af reeds og først
> med reed i krumtaphuset, men de andre ventede altså ikke helt til
> starten af 90’erne, før de hoppede på vognen.
> 
Nej, det fremgår jo med tydelighed!
> I øvrigt er der en del, som har bygget både GT-750 og H1/H2’ere om til
> reed indsugning.
> 
Og så var der vist også en enkelt årgang af Yamaha-4gear knallerten der 
havde drejeventil - Bare sådan lige for at bryde billedet!
-- 
Armand.
(der ved nærmere eftertanke helt har fortabt sin barnelærdom om 
stempelstyring - Især funktionen af bost-port i stemplet er totalt væk)