MS Windows
briani 27239
Ghost af harddisk med styresystem ?
Fra : Jan

Dato : 26-11-09 20:27

Hvordan laver jeg nemmest en "ghost" af min harddisk uden at have specielle
programmer som f.eks. Norton ghost ?
Det drejer sig om en gammel maskine til børnene hvor harddisken er 95 %
brugt. (Den er ret lille) Den indeholder windows XP samt nogle børnespil.
Her vil jeg gerne have lavet en kopi/ghost af disken til en større disk. Jeg
kunne jo installere alt forfra på den nye. Men det ønsker jeg ikke. Jeg
tænker specielt på om windows XP har noget lignende.
Har I nogen gode forslag ?

Mvh. Jan

Fra : Mads

Dato : 26-11-09 21:18

On Thu, 26 Nov 2009 20:26:31 +0100, "Jan" <Spørgi@gruppen.dk> wrote:

> [...]
>kunne jo installere alt forfra på den nye. Men det ønsker jeg ikke. Jeg
>tænker specielt på om windows XP har noget lignende.

Nemt. Du henter det gratis program Maxblast hos Seagate.
Det er beregnet til netop den opgave.

Seagate skriver godtnok at det kun virker til Seagate diske,
men det er altså en hvid løgn, for jeg har uden problemer
brugt programmet imellem diverse andre mærker.

Maxblast kopierer nemt den gamle disk over på en ny og
større og justerer automatisk størrelsen på partitionen.
Bagefter er det bare at fjerne den gamle disk og lade den
nye være bootdisk/systemdisk.

http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=MaxBlast_5&vgnextoid=7add8b9c4a8ff010VgnVCM100000dd04090aRCRD

mvh Mads

Fra : Emil

Dato : 26-11-09 22:11

Mads <Mads@nospam.nothanks.com> wrote:

>Seagate skriver godtnok at det kun virker til Seagate diske,
>men det er altså en hvid løgn, for jeg har uden problemer
>brugt programmet imellem diverse andre mærker.

Skal vi ikke i stedet kalde det for en lyserød løgn?
For nogle år siden var det nok, at én af de berørte diske var fra
Seagate.
Jeg har ikke testet nyeste version, og véd derfor ikke, om det virker
mellem fremmede fabrikater.

m.v.h. Emil

Fra : Mads

Dato : 26-11-09 22:52

On Thu, 26 Nov 2009 22:10:35 +0100, Emil <emilsen@nowhere.invalid>
wrote:

>Skal vi ikke i stedet kalde det for en lyserød løgn?

Vi ka sgu kalde den grønlyseblå hvis det hjælper.

>For nogle år siden var det nok, at én af de berørte diske var fra
>Seagate.
>Jeg har ikke testet nyeste version, og véd derfor ikke, om det virker
>mellem fremmede fabrikater.

Jeg brugte den imellem en ny WD og en gammel IBM disk
for nylig. No problems.

mvh Mads

Fra : Emil

Dato : 26-11-09 23:22

Mads <Mads@nospam.nothanks.com> wrote:

>Jeg brugte den imellem en ny WD og en gammel IBM disk
>for nylig. No problems.

Tak for info.

m.v.h. Emil

Fra : Jan

Dato : 09-12-09 09:08

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> større og justerer automatisk størrelsen på partitionen.
> Bagefter er det bare at fjerne den gamle disk og lade den

Programmet "Maxblast" er blevet hentet og brugt. Det ville dog have en
Maxtor Hd i pc'en for at virke. Jeg var heldig at finde en gammel svend i de
gamle gemmer. Så blev Maxblast tilfreds og klonen lykkedes.
Tak til alle jer der har givet input. Specielt til Mads.

Mvh.

Jan

Fra : Mads

Dato : 09-12-09 17:03

On Wed, 9 Dec 2009 09:08:07 +0100, "Jan" <Spørgi@gruppen.dk> wrote:

> [...]
>gamle gemmer. Så blev Maxblast tilfreds og klonen lykkedes.
>Tak til alle jer der har givet input. Specielt til Mads.

Velbekomme.

Underligt at den ville ha en Maxtor, men måske der er kommet en
ny version af programmet siden jeg brugte det sidst, for jeg ejer
nemlig ingen Maxtor diske.

Men OK, måske programmet kunne se en af mine Seagate diske,
selvom kloningen foregik imellem 2 Western Digital diske.
Måske det var nok.

Nå, men jeg er glad for at det lykkedes.

mvh Mads

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-11-09 22:25

Jan <Sp¯rgi@gruppen.dk> wrote:

> [...]
> kunne jo installere alt forfra på den nye. Men det ønsker jeg ikke. Jeg
> tænker specielt på om windows XP har noget lignende.

Jeg flyttede mit system over på en større HDD for ikke så længe siden
ved hj af den indbyggede backup i Windows.

Hvis det er Home udgaven skal backup programmet installeres fra CD'en,
er det Pro skulle programmet allerede være der.

Du vælger så backup af alt på din computer og lægger det f.eks på en
ekstern USB disk (set til 389,- kr for Iomega 500 GB hos Elgiganten,
399,- kr for en WD 500 GB hos Computercity) eller over på en anden
computer over dit lokalnetværk - eller begge, for en sikkerheds skyld.

Jeg syntes optionen hed noget med "katastrofe" eller sådan noget. Det er
i tilfælde at computerens HDD står af.

Så skifter du HDD og laver en restore. Du får nogle advarsler under
restore fordi den overskriver noget der er i brug mv. Bare tryk ja.

Så gemmer du den gamle disk i nogen tid, indtil du er tilfreds med den
nye installation.

Det eneste der gik galt hos mig var, at jeg var nød til at aktivere
Office igen.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-11-09 23:03

> Jeg flyttede mit system over på en større HDD for ikke så længe siden
> ved hj af den indbyggede backup i Windows.

Du bliver selvfølelig nød til at installere Windows XP igen så du kan
lave en Restore.

<snip>

> Det eneste der gik galt hos mig var, at jeg var nød til at aktivere
> Office igen.

Hmm! Og noget tilsvarende kunne måske volde dig problemer? Sagen er jo,
at spil ofte er kopibeskyttet og det er ikke sikkert, at en backup og
restore kan finde ud af det. Kom jeg i tanke om...

Fra : KE Kofod / Vejle

Dato : 26-11-09 22:40

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg flyttede mit system over på en større HDD for ikke så længe siden
> ved hj af den indbyggede backup i Windows.
Er det den der hedder TILBEHØR>SYSTEMVÆRKTØJER>SIKKERHEDSKOPIERING???.
Er det sådan du gør?? .
/KE Kofod.

Fra : Edmund

Dato : 29-11-09 00:30

Axel Hammerschmidt skrev:

> Hvis det er Home udgaven skal backup programmet installeres fra CD'en,
> er det Pro skulle programmet allerede være der.

Ja, men den backupfunktion han skal bruge (ASR backup) virker ikke i home.

Men vær glad for det, et rigtigt disk kopi program, er 100 gange
nemmere/hurtigere at arbejde med.

Mvh Edmund

Fra : Rado

Dato : 27-11-09 21:26

> [...]

>kunne jo installere alt forfra på den nye. Men det ønsker jeg ikke. Jeg
>tænker specielt på om windows XP har noget lignende.

Godt og gratis:

http://www.terabyteunlimited.com/copywipe.php

--
Rado

Demokrati: To ulve og et får der stemmer om
hvad de skal have til middag...