flere skærmterminaler på mac
Fra : Daniel

Dato : 27-11-09 12:04

Jeg overvejer at have en mac mini og 2 sæt skærme og mus tastaturer på den

den ene er kontoret og den anden er tv'et

man kan selvføldig kun bruge det ene sæt af gangen

der er ca 10 m hen til fjernsynet. Er det et hdmi kabel og en usb kabel til
mus og tastatur der skal trækkes

kan det lade sig gøre?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-09 12:52

Daniel <is@is.dk> wrote:

> [...]
>

> man kan selvføldig kun bruge det ene sæt af gangen
>
> der er ca 10 m hen til fjernsynet. Er det et hdmi kabel og en usb kabel til

5 meter er normalt max for et USB kabel ... HDMI har jeg likke specs på
hånden. Det du normalt gør i disse situationer er at sætte en boks hver
ende som konverterer til f.eks. Fiber eller ethernet som kan trækkes
over længere afstande. Men det setup kan nemt blive ligeså dyrt som en
Mac MIni mere ...

f.eks. sådan en til video:

<http://www.amazon.com/External-Display-Networking-Video-Extender/dp/B00
2GHTJ20>

/thomas

Fra : Daniel

Dato : 27-11-09 13:18

jeg har fundet hdmi kabel på 10 m usb er vel bare at sætte to 5 meter sammen

men det er lige om længden gør at det ikke vil virke

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-09 13:42

Daniel <is@is.dk> wrote:

> jeg har fundet hdmi kabel på 10 m usb er vel bare at sætte to 5 meter sammen
>
> men det er lige om længden gør at det ikke vil virke

USB spcfikationen siger 5 meter da signalet degraderer ved længere kabel
længder ..

/thomas

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 27-11-09 17:33

> USB spcfikationen siger 5 meter da signalet degraderer ved længere kabel
> længder ..

Der findes flere måder at strække et USB-signal længere end 5 meter:

F.eks. med en adapter i hver ende og et netkabel mellem. Det kan give
mulighed for at forlænge op til 60m. Produkteksempel/Logilink (usb 1.1):
<http://www.logilink.com/cmsfiles/modules/i-sell2u/showproduct.htm?isu_z
eigeartikel=UA0021D>

Eller et "aktivt kabel". Produkteksempel/Sandberg (usb 1.1-2):
<http://www.sandberg.it/product.aspx?id=133-28>

~ Jørgen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-09 18:05

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> Der findes flere måder at strække et USB-signal længere end 5 meter:
>
> F.eks. med en adapter i hver ende og et netkabel mellem. Det kan give
> mulighed for at forlænge op til 60m

det var også det jeg skrev i mit første svar ...

/thomas

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 27-11-09 18:59

> det var også det jeg skrev i mit første svar ...

Ikke helt. For det første skelner du ikke præcist mellem HDMI og USB. Du
leverer kun et link til en HDMI-adapter. For det tredje kender du ikke
specifikationerne for HDMI-standarden, hvorfor din konklusion om at
prisen nemt kan blive lige så høj som endnu en mac-mini i bedste fald er
usikker.

~ Jørgen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-09 19:29

> [...]
> specifikationerne for HDMI-standarden, hvorfor din konklusion om at
> prisen nemt kan blive lige så høj som endnu en mac-mini i bedste fald er

<http://clientsfromhell.tumblr.com/page/13>

Prisen er nok sat lidt på spidsen .. min pointe var at der er dyrt hvis
afstanden er længere end alm. kabler tillader ...en USB eksneder koster
ca $50 ... en HDMI eller DVI extender koster mellem $150 - $200 ....

/thomas

Fra : Daniel

Dato : 27-11-09 18:17

Ups jeg ser nu at mac mini ikke har hdmi men en Mini DisplayPort

nogen der ved hvad det er? og så er det lige om det kan trækkes 10 m

Mac mini har fem USB 2.0-porte og en FireWire 800-port, så du kan tilslutte
tastatur, mus, iPod, iPhone, digitalt kamera, videokamera, ekstern harddisk
og andre ydre enheder, som du bruger. Med mini-DVI-porten og Mini
DisplayPort kan du endda slutte op til to skærme, inklusive dit tv, til Mac
mini. På forsiden af Mac mini finder du det ultrahurtige "slot-loading"
SuperDrive til afspilning af dvd'er og cd'er - og brænding af dine egne
diske.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-09 18:42

Daniel <is@is.dk> wrote:

> Ups jeg ser nu at mac mini ikke har hdmi men en Mini DisplayPort
>
> nogen der ved hvad det er?

Ja... det er en VESA standard .. og kan konverteres til hhv. VGA, DVI og
HDMI. Mini'en har derudover en MiniDVI udgang som kan konverteres til
det ovenstående.

> og så er det lige om det kan trækkes 10 m

ligeså lidt eller godt som HDMI ..

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 27-11-09 19:56

Thomas von Hassel wrote:

> ligeså lidt eller godt som HDMI ..

HDMI kan godt trækkes 10m uden synligt kvalitetstab, hvis man køber
ordentlige kabler. Jeg ved ikke, hvordan det spiller over den længde.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 27-11-09 19:04

Daniel <is@is.dk> wrote:

> Ups jeg ser nu at mac mini ikke har hdmi men en Mini DisplayPort
>
> nogen der ved hvad det er?

Jeg har en adapter MinDVI->DVI og et kabel DVI->HDMI. Det første kan
købes hos en Apple-forhandler, det sidste hos Brinck Elektronik.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Daniel

Dato : 27-11-09 19:39

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Jeg har en adapter MinDVI->DVI og et kabel DVI->HDMI. Det første kan
> købes hos en Apple-forhandler, det sidste hos Brinck Elektronik.
> --

jeg skal også have lyden med, kommer den også med her eller skal der trækkes
ledninger til den

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-09 19:52

Daniel <is@is.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> jeg skal også have lyden med, kommer den også med her eller skal der trækkes
> ledninger til den

du skal trække kabler til lyd igså

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 27-11-09 20:04

Daniel <is@is.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> jeg skal også have lyden med, kommer den også med her eller skal der trækkes
> ledninger til den

Det skal der.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Daniel

Dato : 27-11-09 20:49

> Det skal der.

øv, hdmi har da lyden med ikke?

jeg kunne vel også så bare bruge vga kabler

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-09 20:54

Daniel <is@is.dk> wrote:

> øv, hdmi har da lyden med ikke?

normalt jo ... men der sidder jo ikke nogen HDMI port på mac'en .. og
hverken Mini DisplayPort eller DVI har lyd med ud ..

Du kan få en konverter som samler TOSlink audio og DVI til HDMI som du
så kan sende videre ...

/thomas

Fra : Daniel

Dato : 27-11-09 13:21