Kawasaki GPZ 500 S ?
Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 25-11-09 18:45

Hej.

Vi = knægten og jeg er på udkik efter en cykel til ham, så han ikke
skal mundhugges med sin mor om hendes cykel, når vi skal ud og køre

Jeg har anbefalet/syntes at vi skal kikke efter en Kawasaki GPZ 500 S
fra 94' og frem .........

Hvad siger i .... for / imod

--
Mvh.
Dennis Pedersen.

Fra : Hekto

Dato : 25-11-09 15:04

On 25 Nov., 18:44, "Dennis Hellan Pedersen" <dhp(@)dalbynet.dk> wrote:
> [...]
> skal mundhugges med sin mor om hendes cykel, når vi skal ud og køre
>

> Jeg har anbefalet/syntes at vi skal kikke efter en Kawasaki GPZ 500 S

Mener motoren har primærkæde. Så afhængig af Km-tallet kan det jo godt
blive lidt besværligt at skifte sådan en sjover. Skal det lige
nøjagtigt være sådan een?

--
/Hekto

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 25-11-09 23:26

"Hekto" <hektoblast@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Mener motoren har primærkæde. Så afhængig af Km-tallet kan det jo godt
blive lidt besværligt at skifte sådan en sjover. Skal det lige

8<------------

Hej Hekto.

Nej det behøver ikke nødvendig vis være en GPZ 500 S, det var bare
maskinens
størrelse/effekt/vandkøling der trak den vej, og så syntes knægten den
ser
helt ok ud

Selv om han også har øffet om Kawasaki ZZR 600, Honda CBR 600 (PC25),
Suzuki
RF 600........... maskiner _jeg_ syntes er lidt for motor stærke til
en
begynder ! :-/

Mvh.
Dennis Pedersen.
99' BMW R 1150 GS
06' Kawasaki ER-6n ABS (fruens)

Fra : Armand

Dato : 25-11-09 23:45

Dennis Hellan Pedersen skrev:
> [...]
> maskinens
> størrelse/effekt/vandkøling der trak den vej, og så syntes knægten den

Ihvertfald de tidlige modeller med 16" hjul er forrygende let styrende!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 25-11-09 23:42

Hekto skrev:
> [...]
>>

> Mener motoren har primærkæde. Så afhængig af Km-tallet kan det jo godt
> blive lidt besværligt at skifte sådan en sjover. Skal det lige

Nu findes der talrige motorcykle med primærkæde (á mellem krumtap og
kobling), uden at man ser dét nævnt som et argument mod køb! I
modsætning til de fleste kan man til gengæld kontrollere nedslidningen
på så'en en Kawa'!

Hvad jeg glemte at skrive i mit svar omkring samme detalje, er at selvom
kæden kan synes praktisk tilgængelig inde under koblings-dækslet, så har
konstruktionen et udvendigt støtteleje hvorved at et givet kædeskifte
skal foregå enten gennem sprængning/gensamling af kæden, eller
fritlægning af krumtappen - Så: nedslidt primærkæde = en *DONT*! :-|

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 26-11-09 02:09

On 25 Nov., 23:42, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> [...]
> skal foregå enten gennem sprængning/gensamling af kæden, eller
> fritlægning af krumtappen - Så: nedslidt primærkæde = en *DONT*! :-|

Det var det med primærkæden der 'ringede' i mine ører. Jeg havde bare
glemt muligheden af at tjekke den via oliepåfyldningen.

Noget letkørt og med en håndterbar motorkarakteristik ... f.eks. noget
Sydeuropæisk med 90-graders V2-motor, kunne måske fås for noget der
ligger tæt på budgette .. men, nej, det skal vi nok ikke komme ind
på!

GPZ er da en mulighed, ligesom forholdsvis nye GS500 dukker op til
udsalgspriser for tiden. Skruzuki GSXF ... det kommer vist an på
årgangen.

--
/Hekto

Fra : Armand

Dato : 25-11-09 23:12

> [...]
> skal mundhugges med sin mor om hendes cykel, når vi skal ud og køre
>

> Jeg har anbefalet/syntes at vi skal kikke efter en Kawasaki GPZ 500 S

Efter '94 kommer der også 17" hjul på så dét er ganske velvalgt (og
måske bevidst?)!
Selv med alderen tror jeg ikke der er noget væsentligt dårligt at sige
om GPZ'en - Motoren levede jo i kawasaki's 500-twins i over 15 år,
indtil netop ER6'eren afløste den i modelpaletten!
Der er dog én lille men ganske væsentlig ting jég én gang har set på en
halvgammel GPZ500: Primærkæden kan blive for lang med tiden!
Eftersom der ikke er nogen spænde-mekanisme vil en forlænget primærkæde
medføre meget slask og ujævnhed i tomgang, og eftersom der end ikke er
en skinne/kædestyr ved kædens øvre forløb vil en udslidt kæde kunne få
kontakt med koblingsdækslets inderside =

Kontrollen derfor er heldigvis så enkel at der ingen grund er til at
tage chancen:
Kæden løber forbi lige under oliepåfyldings-hullet, så skru olieproppen
af og (med stillestående motor!!!) stik en pegefinger ned under kæden
for at undersøge hevor meget slask der er i den hhv. om den ligefrem kan
få fysisk kontakt med koblingsdækslet!

--
Armand.

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 25-11-09 23:24

> Efter '94 kommer der også 17" hjul på så dét er ganske velvalgt (og
> måske bevidst?)!

Hej Kim

Ja det var bevidst, den har også fået en pænere kåbe/instrument panel
efter '94

tak for tippet

--
Mvh.
Dennis Pedersen.

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 28-11-09 13:40

Hej Igen.

Han bliver ved med at øffe Honda CBR 600 (PC25) ..... hvordan er det
med dem er der kendte svaghedder, og hvis, er det så noget der evt. er
dyrt at udbedre,
behøver en kilometer stand på 60-70K betyde noget ?

Suzuki GSF 600 N/S hvordan med den , min 1200 havde pittings på
knasterne da jeg købte den, med en ca. 40K kilometer på klokken, og
der var ikke noget se bart større slid på de små 25K som jeg kørte på
den ....

Kom venligst med nogle indspark

--
Mvh.
Dennis Pedersen.

Fra : Armand

Dato : 28-11-09 14:42

> [...]
> dyrt at udbedre,
> behøver en kilometer stand på 60-70K betyde noget ?

Kun to skønhedsfejl, som den forøvrigt ikke er alene om:
Laderelæet og knastkædestrammeren!
*KØW!*

--
Armand.
(skabs Honda-hader)

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 28-11-09 17:21

> Kun to skønhedsfejl, som den forøvrigt ikke er alene om:
> Laderelæet og knastkædestrammeren!
> *KØW!*

Hej.

Er det noget man/jeg ville ku' lave selv ?, er det dyrt hos en
forhandler ?

Er den ikke for vild til en 22 årig begynder :-/ !

--
Mvh.
Dennis Pedersen.

Fra : Armand

Dato : 29-11-09 12:31

Dennis Hellan Pedersen skrev:

> Er det noget man/jeg ville ku' lave selv ?, er det dyrt hos en
> forhandler ?

Simple reservedele til udskiftning - Med knastkædestrammeren kán man dog
risikere at få olie på fingrene =

> Er den ikke for vild til en 22 årig begynder :-/ !

JO!
Og det taler imod knægten at han netop tiltales af det sportslige image :-|

--
Armand.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 29-11-09 16:09

PC 25 = Verden bedste motorcykel! Nah, men de er rigtigt fine. Jeg kørte
150.000km på min uden vanskeligheder, og lavede al service selv.
Knastkædestrammeren kan larme et par minutter hvis motorcyklen startes
mens den stadig er varm. Strammer skift er nemt. Man skal dog pille
højre kåbeside og tank af (10 minutter). Afskrækker det dig, så kør til
forhandler

Regulatoromformeren går efter 40-60.000km. Hvis man skal skifte den, så
skal kåbestykket under sædet af og to skruer skal løsnes. Afskrækker det
dig, så kør til forhandler

Den er bare helt vildt god. Kører og kører. Er nem at styre kræfterne er
let kontrollerbare og der er stumper i overflod på ebay. Karburatoren
går sjældent ud af tur. Koblingen er overdimensioneret, så den skal
sjældent skiftes (magen til Fireblade af samme årgang). Elsystemet er
nydeligt trukket med små holdere til stik og stikkene er pakket pænt af
vejen væk fra vand og snavs.

Jeg hvade købt sådan en. Givet den et stort service og gode dæk, og så
bare kørt og kørt.

Her er lidt forskelligt jeg har skrevet i tidens løb:

> Hvornår skiller de i forhold til årgangen.
> Hvad er der af væsentlige forskelle.

CBR 600 F modellen kører 4 år pr F# model. Hver F# model bliver
opdateret efter to år. Derfor kan man finde to typer af hver F model. Vi
kan kalde de to typer i hver F model for A og B.
F1: 87-90
F2: 91-94
F3: 95-98

F2'eren fik opgraderet affjedringen i '93. Den fik alufarvede gaffelben,
og alufarvet bremsekaliber. Bagfodhvilerbeslag blev i alu i stedet for
sorte jernrør. bagdæmperen blev fuldjusterbar, og med eksternt
reservoir, og forgaflen blev af cartridgetypen med justerbar
returdæmpning.

De største ændringer til F3 er: Ny front i 95 ny bagende i 97 F3 har
mindre klonket gearkasse. Den holder fint i F2'eren, men kræver velsmurt
og korrekt opspændt kæde samt prealoading af gearpedalen undergearskift
for at være lydløs.

F3'eren har et bedre træk mellem 6000 og 8000rpm. I 97 fik den også 5HK
højere topeffekt. Det er kun mellem 6 og 8 det i virkligheden kan
mærkes. F3eren kan tage 500rpm mere og er marginalt lavere gearet. 6rpm
ven 120 mod 5900rpm ved 120.

Ramair giver bedre acc over 180km/t sam drastisk forøget tophastighed
især i 97-99 modellerne. En fra klubben har haft sin velkørende CBR F3
fra 98 til at vise 273km/t. Det er ret godt for en 600cc. Det er vel
lige under 250 ægte?

Bremserne er også en smule forbedrede på F3.

Nu lyder det jo som om det er en helt anden cykel, men det er det ikke.
Der er lille forskel på F2 og F3 når man sider i sadlen. Jeg har prøvet
flere modeller af begge typer begge mange. Forbedringerne er detalier,
men formen er den samme.

Jeg ville gå mere efter pris og stand end model. F2 modellen var en
revolution da den kom frem.

:::::::::::::::
Hints
Motoren skal spinde unden mislyde overhovedt. Den skal trække rent fra
1500rpm i 4. gear. Ikke hårdt, men uden at hoppe eller lyde mærkeligt i
motoren. Giv den fuld gas fra 1500rpm i 2. gear med gennemvarm motor,
helt op til det røde område, og lad den motorbremse til 2000rpm i gen,
og giv fuld hane igen til begrænseren ved 13500. Kan den det uden at
ryge blåt og uden at springe ud af 2. gear, er gearkassen ok, og motoren
bruger ikke
olie.

Mål spændningen over batteriet ved 5000rpm. Den skal vise max
15VRegulator/omformeren går på alle cykler, også Honda

Slip styret under motorbremse mellen 80 og 60. Den skal ikke slå i
styret. Hvis du vipper den op på centalstøttebenet og får sælger til at
sætte sig på bagsædet kontrollere du at styret går løst og ikke "går i
hak" lige ud.Kronrørslejerne er originalt kuglelejer de skal som regel
skiftes til rullelejer ved 40.000km da folk ikke smører dem.

Lad være med at stille dig tilfreds med gamle halvslidte dæk. Kontroller
datoen. De skal max være et par år gamle. Det skal være samme dæk for og
bag og størrelsen skal være den originale 120/60 - 160/60. Motoren
trækker pænt, og får somregel god holdbarhed ud af et sæt dæk.

Ellers er bagdæmperen sikkert ved at ryge på den. 10år tager livet af
selv den bedste bagdæmper (3000kr). Kontroller de sædvanlige sliddele
som kædekit (1200kr) bremseskiver (2000kr) tændrør (440kr) og luftfilter
(300kr) Chek hvornår bagsvinger og affjedringslinks samt kronrørslejer
er smurt og find ud af hvornår forgaffelolien er skiftet og ventilerne
er stillet. Det er altid forsømt. Brug det til at presse prisen. Hvis
ikke du gider at forsøge dig selv koster det en herregård ved en
forhandler.

::::::::::::::::::::::::
Min CBR larmede meget fra knastkæden i 1 minut hvis man kørte den helt
varm, lod den stå to minutter og startede den igen. En CBR 600 F2 har
olietryksunderstøttet knatkædestrammer. Problemet kommer hvis der er
luft i strammeren, så kan den ikke holde trykke så godt. Efter jeg
monterede min kastkædestrammer korrekt forsvandt al støj den havde før.
Knastkædestrammeren skal pumpes helt fri for luft og monteres i et jævnt
træk hvor den ikke får lov til at strække sig ud igen overhovedet og
derved fylde sig med luft. Gør man det, er cyklen helt fri for
knastkædestøj.

Jeg nåede at skifte min knastkæde ved 73500km, men den var stadig inden
for slidtolerencerne. Knastkædestrammeren virkede stadig fint endnu ved
150000km. Jeg tror problemerne ligger i monteringen.

Derudover er der ingen problemer ved slidt knastkæde og
knastkædestrammer, da en knastkæde koster 500kr og en knastkædestrammer
koster 350kr hos www.davidsilverspares.co.uk/ ifølge min hukommelse.
Både knastkæde og strammer kan afmonteres uden at fjerne andet end
ventildæksel og højre motordæksel på en CBR 600 F2. Det burde ikke koste
mere end en pickupdækselpakning og max 1 time i forbindelse med
ventilservice. Alt i alt småting.
::::::::::::::::::::::

Mange af de moderne vandkølede R4 motorer går langt. Det er rigtigt at
en CBR motor er en af de gode af slagsen. Jeg har selv en CBR 600 F2 fra
'94. Den endre med at gå 150.000 gik stadig godt i motoren. Jeg har
hafte den siden 59000km og jeg har endnu ikke skulle hælde olie på en
eneste gang mellem de 12000km lange olieskift intervaller. Jeg kører som
en tøs når den er kold, men bruger gerne hele omdrejningsregistret når
den er varm.

Her er hvad der er gået i stykker på 150.000km:
Bagdæmperen døde ved 50-60.000km
Kronrørslejerne døde ved 50-60.000km
Laderegulatoren, som tog batteriet med sig. 65.000km.
Koblingspladerne skulle skiftes ved 73.500km. Pris 160kr på tilbud ved
Louis
Knastkæde ved 73500. Kan skiftes uden at afmontere andet en
ventildækslet 500kr
Min knastkæde har raslet lidt, men jeg opdagede at hvis man pumpede
knastkædestrammeren helt hård og så monterede den uden strammeren kørte
frem og tilbage, altså at den langsom blev klem sammen af skruerne uden
at rykke ud igen, så holder den trykket og er unødvendig at skifte.

Både CBR 600 har ry for at køre og køre uden problemer. Skal man købe
såden en, så gå efter stand og ikke kilometer på klokken. .

--
Jens Jacob Bager Jensen
Suzuki SV 1000 N '05, Suzuki DR 650 Dakar '90

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 30-11-09 12:07

"Jens Jacob Bager Jensen" <jens@bager.info> skrev i en meddelelse

8<- af en masse brugbare informationer, mange tak for det

--
Mvh.
Dennis Pedersen.

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 03-12-09 09:00

"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(@)dalbynet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Hej igen.

Kører til Tyskland på Lørdag og kikker på denne

årg. '91 km. 62000 pris. 1600.- euro

Har lagt lidt billeder her,er nogen forhandleren har sendt til os.
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=12881

ved ikke om evt. ikke medlemmer af motorcykkelgalleri kan kikke med ?

--
Mvh.
Dennis Pedersen.

Fra : CL

Dato : 03-12-09 09:49

Dennis Hellan Pedersen wrote:
> [...]
>
> årg. '91 km. 62000 pris. 1600.- euro
>
> Har lagt lidt billeder her,er nogen forhandleren har sendt til os.

Farverne på kåben er ikke originale.om det skyldes et voldsomt uheld eller
en tilt skade ?.
Er den ok er det en fin pris.

--
Carsten Larsen
HONDA CBR 1000 DUAL

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 03-12-09 09:51

> Kører til Tyskland på Lørdag og kikker på denne
> Har lagt lidt billeder her,er nogen forhandleren har sendt til os.
> http://www.motorcykelgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=12881

Hej Dennis

Jeg kan naturligvis kun kommentere på det jeg kan se. Hele frontkåben er
omlakeret. og topkåben er skiftet til en uorginal type ( i et stykke i
stedet for tre). Statordæksel er poleret (sikkert efter det er skrammet)
og øverste bro er org sort, men her poleret eller lakeret grå.
Forgaffelben er fra en 93-94 model med grå ben og justerbar
returdæmpning. Uoriginale styr ender. Flip op kåbeglas. Huggeren er
skiftet til en type fra en 95-98 model. Dækkene er Metzeler Z4 som er et
meget hårdt touring dæk der blev umoderne for 5 år siden (Skift til
Pilot Power øjeblikkeligt). Efter 18 år kan de originale bremseslanger
nok godt trænge til en udskiftning.

Se originale billeder af CBR'erne her:
http://cbr600.dyndns.dk/CBR600data.html

Så cyklen har været i et uheld stort nok til at bøje gaffelbene og
smadre frontkåben. Tilgengæld er 1600 EUR billigt. Hvad forventer i
afgift er?

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 28-11-09 15:20

> [...]
> knasterne da jeg købte den, med en ca. 40K kilometer på klokken, og
> der var ikke noget se bart større slid på de små 25K som jeg kørte på

hvad med en V2'er ?

SV650s evt af gammel aftapning, det er og en rigtig fin begyndermaskine,
og fås med og uden kåbe efter behag.

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 28-11-09 17:30

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse

> hvad med en V2'er ?
>
> SV650s evt af gammel aftapning, det er og en rigtig fin
> begyndermaskine, og fås med og uden kåbe efter behag.

Jep, den har vi også været inde over, men den virker til lige at ligge
lidt over budgettet, som er maks. 35K

Har faktisk kikket på en SV 650 N '01 kørt 25000 km til 39K , den skal
synes, så den skulle jo ned på en 30-32K, men det er måske også
muligt, har ikke henvendt mig på annoncen endnu

Hvad har den evt. af fejl ?, syntes at kunne huske at den var rigt
repræsenteret på uhelds statistikkerne for en 5-6 år siden :-/, men
det behøver jo ikke at have noget med cyklen at gøre

--
Mvh.
Dennis Pedersen.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 28-11-09 18:07

> [...]
> repræsenteret på uhelds statistikkerne for en 5-6 år siden :-/, men
> det behøver jo ikke at have noget med cyklen at gøre

Det er jo en suzuki, så hvis der ikke er passet på den, er den nok
kosmetisk "ramt", á en lakering der er nem at risse.

Ellers vel egentlig ikke nogen egenlige skavanker, motoren har ry for at
være rigitg god, dog skal man være opmærksom på om/at forreste tændrør
er beskyttet mod at blive badet i opsprøjt fra forhjulet.

Ulykkesstatistikken mener jeg at have læst mig til, netop ligger i at
den er/var ganske populær - også som begyndermaskine.

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Ole Hansen

Dato : 28-11-09 18:39

J.C.Kløve wrote:

> Ellers vel egentlig ikke nogen egenlige skavanker, motoren har ry for at
> være rigitg god, dog skal man være opmærksom på om/at forreste tændrør
> er beskyttet mod at blive badet i opsprøjt fra forhjulet.

Den har jeg også hørt.. Jeg kørte omkring 30.000 km på min uden at have
mærket til det problem.

Rigtig fin maskine - især i N-udgaven. Affjedringen er dog ikke
fantastisk (men det er der råd for, siges det)

--
Ole Hansen

Fra : Armand

Dato : 29-11-09 12:28

J.C.Kløve skrev:

> Ulykkesstatistikken mener jeg at have læst mig til, netop ligger i at
> den er/var ganske populær - også som begyndermaskine.

Jup!
Newbies med alt for meget tiltro til at den som 'næsten Ducati' kunne
gennemkøre alle kurver med nær warp-speed uanset forekomsten af
oliespild og sand.
Samme forhold der slagtede mange knægte på 350YPVS'en i sin tid

--
Armand.