USB WIFI stick der virker med 10.6
Fra : Franz Berliner

Dato : 25-11-09 19:59

Skal bruge en WIFI stick jeg kan proppe i en USB port og som virker på
en Mac m. OSX 10.6 uden problemer.

Nogle der kan anbefale en?

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 25-11-09 20:14

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Skal bruge en WIFI stick jeg kan proppe i en USB port og som virker på
> en Mac m. OSX 10.6 uden problemer.
>
> Nogle der kan anbefale en?

Jeg kan så øse af min egen erfaring. En iPhone 3G løser problemet, en
iPhone 3GS endnu bedre ... der kobles direkte på 3G-nettet med en
hastighed på op til 1,4 [7.4] Mbit/s.

Men du taler om WiFi, hvilket vel må betyde en gammel desktop? Sæt bare
et ethernetkabel i den.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-09 02:46

Hej,

> Jeg kan så øse af min egen erfaring. En iPhone 3G løser problemet, en
> iPhone 3GS endnu bedre ... der kobles direkte på 3G-nettet med en
> hastighed på op til 1,4 [7.4] Mbit/s.

Jeg vil hellere se på fakta. Hvis du sammenligner iPhone med en af de
typiske Huawei-lignenden dongles, så vinder sidstnævnte til det formål.

Man får dem typisk smidt i nakken, så de er en del billigere. Samtidigt
understøtter iPhone 3GS slet ikke HSPA - så ja, det kan da godt være at
du teoretisk kan komme op på en downloadhastighed på 7,2 Mbps (ikke 7,4)
- men din uploadhastighed vil være begrænset til 384 kBps ligegyldigt,
hvor god dækning du end måtte have.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Per Rønne

Dato : 26-11-09 07:02

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> [...]
> du teoretisk kan komme op på en downloadhastighed på 7,2 Mbps (ikke 7,4)
> - men din uploadhastighed vil være begrænset til 384 kBps ligegyldigt,

Jeg har ikke oplevet hastighedsbegrænsninger ved brug af min iPhone 3G
til internettet, men det er nu heller ikke upload af store datamængder
jeg benytter mig af.

Jeg skal ikke kunne afvise at de nævnte dongles er teknisk bedre, men
for mig betyder prisen nu også noget. Selv en af mine brødre bruger sin
iPhone på samme måde, selv om han er administrerende direktør.

Store downloads og uploads klares alligevel bedre »hjemme i huset« end
når man er på kundebesøg, eller som jeg søndag-tirsdag til møde i min
fagforening. Selv om man på et konferencecenter kan få adgang til gratis
WiFi er det for besværligt at skulle indtaste brugerid og løsen i en
browser, og gentage det hver gang man igen vil på nettet; så hellere 3G.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-09 08:31

Hej,

> Jeg har ikke oplevet hastighedsbegrænsninger ved brug af min iPhone 3G
> til internettet, men det er nu heller ikke upload af store datamængder
> jeg benytter mig af.

Man kan jo "opleve" så meget. Faktum er, at telefonen ikke understøtter
HSPA og derfor ikke _kan_ gå op over 384 kBps. Ligegyldigt hvad du har
af SIM-kort, udbyder og om du bor lige under mobilmasten.

> Jeg skal ikke kunne afvise at de nævnte dongles er teknisk bedre, men
> for mig betyder prisen nu også noget. Selv en af mine brødre bruger sin
> iPhone på samme måde, selv om han er administrerende direktør.

Nu skrev jeg jo netop _prisen_ i sidste indlæg. Enhver kan da regne ud,
at det er billigere at få donglen med gratis sammen med abonnementet,
end at skulle købe en iPhone med et noget dyrere abonnement.

Det er for mig fløjtende ligegyldigt om du er administrerende direktør
eller gadefejer. Almen sund fornuft er det samme.

Du tager muligvis udgangspunkt i det tilfælde, at man tilfældigvis lige
har købt en iPhone 3GS som man så besluttede sig for ikke at bruge som
telefon alligevel, og derfor liiiige "gratis" koble den på med USB til
computeren permanent (da vi jo ikke ved om spørgeren har bluetooth). Det
virker for mig ret usandsynligt. Spørgeren vil gerne have WiFi på sin
computer - hele ideen med at han bare skal købe en iPhone virker meget
fjern for mig.

> Store downloads og uploads klares alligevel bedre »hjemme i huset« end

Så din anbefaling af iPhone istedet for wifi dækker over, at du mener at
man generelt hjemme bør benytte kablet netværk istedet for wifi?

Du bør nok gøre mere klart, hvilke ting du antager om spørgerens vaner
og netværk i dit svar. Jeg tror flertallet af danskere som har en bærbar
og et access point benytter trådløs forbindelse til deres bærbar og ikke
kablet netværk.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-11-09 09:32

> [...]
> telefon alligevel, og derfor liiiige "gratis" koble den på med USB til
> computeren permanent (da vi jo ikke ved om spørgeren har bluetooth).

Man kobler den naturligvis kun på maskinen når det er relevant.

> Det virker for mig ret usandsynligt. Spørgeren vil gerne have WiFi på sin
> computer - hele ideen med at han bare skal købe en iPhone virker meget
> fjern for mig.

Jeg bruger kablet netværk, WiFi og 3G gennem min iPhone. I den
rækkefølge.

Men som jeg skrev i mit oprindelige svar:

=
Men du taler om WiFi, hvilket vel må betyde en gammel desktop? Sæt bare
et ethernetkabel i den.
=

Partout at ville bruge WiFi til en gammel desktop i stedet for at trække
kablet, virker for mig lidt vildt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-11-09 09:47

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> et ethernetkabel i den.
> =
>
> Partout at ville bruge WiFi til en gammel desktop i stedet for at trække

Du gætter på hvad hans ønsker er og prøver at passe hans problem ned i
din firkantede kasse ... jeg kan finde på masser af grunde til at manden
gerne vil have WiFi i sin stationære maskine ....

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 26-11-09 10:02

> Du gætter på hvad hans ønsker er og prøver at passe hans problem ned i
> din firkantede kasse ... jeg kan finde på masser af grunde til at manden
> gerne vil have WiFi i sin stationære maskine ....

Ja, hvis han eksempelvis gerne vil undlade at trække kabler fra stuen
til 2. sal i huset. Ulempen ved WiFi er så mindre stabilitet og lavere
hastighed til eventuelle andre maskiner på det lokale netværk.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 26-11-09 16:26

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Det er for mig fløjtende ligegyldigt om du er administrerende direktør
> eller gadefejer. Almen sund fornuft er det samme.

Hæ, ham havfruemanden synes jeg godt om

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-11-09 16:28

> Hæ, ham havfruemanden synes jeg godt om

Der er dage hvor jeg gerne ville være gadefejer ... eller skovhugger ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 26-11-09 17:17

> Der er dage hvor jeg gerne ville være gadefejer ... eller skovhugger ...

> /thomas

He, he...hvilket jeg "symbolsk" valgte, tidligt i mit liv - jeg forstår
dig godt

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-11-09 17:34

Thomas von Hassel skrev:

> Der er dage hvor jeg gerne ville være gadefejer ... eller skovhugger ...

<morten>
"I'd rather be a... LUMBERJACK!"
</morten>

(hæhæ)

Fra : Morten Lind

Dato : 26-11-09 18:07

> <morten>
> "I'd rather be a... LUMBERJACK!"
> </morten>

> (hæhæ)

Det lystige hjørne idag? .....den er go´, Thorbjørn - tak Måske
kan jeg bruge den til julefrokosten på værkstedet - jeg skal gerne
kredittere dig

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 26-11-09 18:51

Morten Lind skrev:

> Det lystige hjørne idag? .....den er go´, Thorbjørn - tak Måske
> kan jeg bruge den til julefrokosten på værkstedet - jeg skal gerne
> kredittere dig

Det gør du bare. Jeg vil gerne gøre mit til at de kjøwenhavnske
busfuttere får et godt grin, når du nu ikke kan løfte opgaven helt selv

Fra : Franz Berliner

Dato : 26-11-09 11:24

> [...]

> hastighed på op til 1,4 [7.4] Mbit/s.
>
> Men du taler om WiFi, hvilket vel må betyde en gammel desktop? Sæt bare

Der er tale om en maskine der står et sted hvor der ikke kan komme andre
kabler end strøm til den. Airportkortet i den er ustabilt og det er for
besværligt at begynde at fikse i forhold til at proppe noget i USB
stikket.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 26-11-09 11:52

> [...]

> kabler end strøm til den. Airportkortet i den er ustabilt og det er for
> besværligt at begynde at fikse i forhold til at proppe noget i USB

OK; så er usb-stikket den eneste løsning.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 26-11-09 19:57

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> OK; så er usb-stikket den eneste løsning.

Der er da også HomePlug systemet og man kunne bruge en Airport Express
sat op som bro.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-11-09 05:34

> Der er da også HomePlug systemet

Dét kender jeg så ikke.

> og man kunne bruge en Airport Express sat op som bro.

Hvordan? Det indbyggede WiFi-kort i maskinen er tydeligvis defekt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-09 06:31

Hej,

> Hvordan? Det indbyggede WiFi-kort i maskinen er tydeligvis defekt.

Det indbyggede wifi-kort bruges jo ikke i sådan en opsætning, så det er
ret ligegyldigt om det er defekt.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-11-09 06:58

> Det indbyggede wifi-kort bruges jo ikke i sådan en opsætning, så det er
> ret ligegyldigt om det er defekt.

Hvilken opsætning er det så du tænker på?

En kablet forbindelse til en Airport Express [jeg har ingen erfaring med
en sådan] der derefter har trådløs forbindelse til 'resten af huset' ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-09 08:15

> [...]

> En kablet forbindelse til en Airport Express [jeg har ingen erfaring med
> en sådan] der derefter har trådløs forbindelse til 'resten af huset' ?

Du laver et WDS netværk med en Express i "den anden ende" ... i en sådan
opsætning vil kunne sætte kabet udstyr i ethernet porten på expressen
som så vil være "på"

internet ---> airport (express eller extreme) ---> wireless (wds) --->
Airport Express ---> kablet netværk

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 27-11-09 10:34

> [...]
> som så vil være "på"
>
> internet ---> airport (express eller extreme) ---> wireless (wds) --->

Som jeg gættede på.

<http://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_Distribution_System>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-11-09 17:45

<snip>

> [...]
> som så vil være "på"
>
> internet ---> airport (express eller extreme) ---> wireless (wds) --->

Det du viser er en bridge og ikke WDS.

Forbindelsen "---> wireless (wds) --->" i figuren er meningsløs.

Med en Airport, der agerer WDS, ville det f.eks se sådan her ud:

internet <-k-> Airport #1 <-t-> Airport #2 <-t-> Macbook

Hvor <-t-> er trådløs og <-k-> er kablet.

Mange trådløse AP kan dog virke som både/og: som Bridge og WDS.

Det afgørende er om den enhed der skal være et WDS erstater et kabel *på
det samme netværk* og både kan modtage og sende trådløst, begge veje.
Det er det "Airport #2" gør.

Modsat, så er en Game Adapter (GA) en Bridge, som forbinder to (kablede)
netværk. Man kan ikke koble en klient på en GA på anden måde end med
kabel:

internet <-k #1-> AP <-t-> GA <-k #2-> Macbook

De to (kablede) netværk er her "<-k #1->" henhv "<_k #2->".

Grunden til forskellen er, at ved et Distribution System (DS) forstår
man kablerne.

I mit ovenstående eksempel erstatter "Airport exp/ext #2" et kabel,
hvorimod i dit eksempel, så forbinder den tradløse forbindelse to
(kablede) netværk, og det er netop definaitionen på en Bridge.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-09 18:06

> [...]
> hvorimod i dit eksempel, så forbinder den tradløse forbindelse to
> (kablede) netværk, og det er netop definaitionen på en Bridge.

grunden til at jeg skrev WDS er at en Express så hvid jeg huske ikke kan
sættes op på den måde _uden_ at være sat op i WDS .. men jeg kan jo tage
fejl.

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-11-09 18:26

> grunden til at jeg skrev WDS er at en Express så hvid jeg huske ikke kan
> sættes op på den måde _uden_ at være sat op i WDS .. men jeg kan jo tage
> fejl.

Ja, det er også uklart for mig på dette punkt øger Apple komplexiteten
med uklarhed.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-09 18:42

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Ja, det er også uklart for mig på dette punkt øger Apple komplexiteten
> med uklarhed.

mjaeh ... det ved jeg nu ikke.

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-11-09 19:23

> mjaeh ... det ved jeg nu ikke.

prøv det

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-11-09 18:22

Thomas von Hassel:

> [...]

> grunden til at jeg skrev WDS er at en Express så hvid jeg huske
> ikke kan sættes op på den måde _uden_ at være sat op i WDS .. men

En Express er så een af dem der er til både/og. Der står meget lidt i
802,11 om WDS. De dimser der kan, bliver ofte kaldt noget helt andet:
repeater, extender f.eks. Og så Apple, der kalder det deres Express
kan for WDS.

Men man bør skelne mellem Bridge og WDS.

En WDS dims

http://users.cybercity.dk/~dsl487543/Repeater1.jpg

To Bridges

http://users.cybercity.dk/~dsl487543/Repeater2.jpg

De kan det samme.

Den første (ASUS WL-330gE) har 4 funktioner indbygget: enten AP,
klient (bridge), repeater (WDS) eller hotspot deler (WDS). I det
sidste tilfælde fungerer den som router, der er koblet trådløst på et
større netværk (Hotspot) og NAT'er til de klienter, der kan kopler
sig trådløst på den.

Den anden kan udfører de samme funktioner. Den store (Belkin F5D7330)
er en GA og kan kun kobles op trådløst til en AP og sende
datapakkerne videre over et kabel (en Bridge). Den lille (D-Link DWL-
G730AP) kan til gengæld sættes op som trådløs router (bl.a, den kan
osse være AP elle GA) med NAT, normalt så man kan dele en enkelt
kablet forbindelse, med kun den ene ip-adresse, mellem flere, f.eks
fra RJ45 vægstikket på et hotelværelse. Det er osse en Bridge, men
som de er samlet her, virker det hele på samme måde som ovenviste
Hotspot deler. Slår man routerfunktionen fra i den lille virker det
som en repeater.

Ideen med Repeater2 var at undersøge om der var nogen
hastighedsforbedring. Selv om de er sat op til at benytte kanaler
laaangt fra hinanden, betød det ikke nogen nævneværdig forbedring.
Det er overraskennde, fordi der er 2 radioer. Radioen Repeater1 skal
både sende og modtage. Og det giver en halvering af hastigheden.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-11-09 18:41

> [...]
> 802,11 om WDS. De dimser der kan, bliver ofte kaldt noget helt andet:
> repeater, extender f.eks. Og så Apple, der kalder det deres Express

forvirring skyldes nok at WDS er en pseudo standard og du skal være
heldig eller grundig hvis du vil have 2 forskellige producenters udstyr
til at virke sammen.

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-11-09 20:05

Thomas von Hassel:

> forvirring skyldes nok at WDS er en pseudo standard og du skal
> være heldig eller grundig hvis du vil have 2 forskellige
> producenters udstyr til at virke sammen.

Ja. Det gælder især ældre udstyr og stærk kryptering.

Med WPA-PSK (TKIP) er der 2 nøgler, en hovednøgle og en
sessionsnøgle. Når en klient kobler op, så "forhandler" (five-way-
handshake) AP og klient om sessionsnøglen. Det går kun - giver kun
adgang, hvis de begge er i besidelse af samme hovednøgle - som aldrig
udveksles eller benyttes til at kryptere. Den nøgle der benyttes til
kryptering er sessionsnøglen. Og sessionsnøglen er gyldig i et
begrænset periode, default er som regel 3600 sekunder.

Når det er WEP skiftes der ikke nøgle og det er hovednøglen der
benyttes til krtpteringen.

Derfor ser man ofte, at ældre udstyr kun understøtter WDS med WEP.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-11-09 21:40

> Derfor ser man ofte, at ældre udstyr kun understøtter WDS med WEP.

Husk også, at Dd kan ikke køre andet end WEP i WDS, med det udstyr de
fleste af os bruger.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-11-09 22:49

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Husk også, at Dd kan ikke køre andet end WEP i WDS, med det udstyr de
> fleste af os bruger.

ASUS'en kan snakke WPA-PSK (TKIP) med de fleste AP jeg har prøvet. Det
eneste gang det mislykkedes, var ved forrige (i år) MAcBruger workshop i
Brønshøj. Udstyret i den anden ende var en Linksys 54G. På den tidligere
workshop kunne den godt.

Min D-Link DWL-G700AP kan snakke W... med f.eks min TEW-510APB på 2,4
GHz båndet. Men TEW-510APB'en kan til gengæld kun køre WDS med WEP.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-11-09 17:03

Axel Hammerschmidt:

> [...]
> lidt i 802,11 om WDS. De dimser der kan, bliver ofte kaldt noget
> helt andet: repeater, extender f.eks. Og så Apple, der kalder det

Og så er der en variant som ofte kaldes for en Bridge, men faktisk er
en Tunnel.

Det har i hvert fald ikke nogat at gøre med WDS. Tunnel med 802.11
har eksisteret længe. Med to CNet CNAP-711 (der er udgået for længst)
kan man lave Tunnel. Men der er sikkerheden højst WEP.

Nyere udgaver kunne være et Netgear WNHDEB111 Kit. Den består af 2
dimser som forbinder trådløst til hinanden. Man ka' så slutte sit
modem eller router til den ene med et løst kabel, og sit LAN til den
anden med løst kabel. Det hele erstatter så et trukket kabel.

Denne model er mest beregnet til streaming af video i HD kvalitet,
men jeg bruger den (kun den ene) som almindelig AP og den virker fint
sammen med det trådløse (Belkin) netkort i min Macbook. Den benytter
kun 5 GHz båndet, ikke 2,4 GHz.

En længere omtale af dimsen findes her:

http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30333/96/

Tim Higgans kalder dem for en Bridge. Den har i hvert fald bedre
rækkevidde hos mig end min DWL-G700AP.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 27-11-09 22:06

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Dét kender jeg så ikke.

<http://www.reghardware.co.uk/2009/11/02/review_networking_belkin_powerl
ine_hd/>

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-11-09 20:22

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Skal bruge en WIFI stick jeg kan proppe i en USB port og som virker på
> en Mac m. OSX 10.6 uden problemer.
>
> Nogle der kan anbefale en?

<http://www.smalldog.com/product/72606>

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 26-11-09 11:19

> <http://www.smalldog.com/product/72606>

Tak

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-11-09 18:28

> <http://www.smalldog.com/product/72606>

Pas på! Under Features står der Macintosh OS, men ikke OS X.

Jeg har set nogle USB trådløs dimser hos Humac med sådan en lille skæv
"trold". De skulle have OS X drivers.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-11-09 17:32

> Pas på! Under Features står der Macintosh OS, men ikke OS X.

"Support OS: Macintosh OS X 10.3.9 10.4 & v10.5, Windows 98SE , ME,
2000, XP and Linux Redhat (v7.1 and later)"

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-11-09 19:16

Thomas von Hassel:

> "Support OS: Macintosh OS X 10.3.9 10.4 & v10.5, Windows 98SE ,
> ME, 2000, XP and Linux Redhat (v7.1 and later)"

Jeg læste ikke så langt...

--
2GB RAM should be enough for anyone.