Imovie 09. Hjælp!
Fra : info@karenhoeg.dk

Dato : 25-11-09 04:19

Kære Mac-brugere
Dette er desværre en hastesag.
Jeg har lige installeret Sneleoparden og derefter Ilife 09, for at få
sidste version af Imovie.
Det var en lettelse og fhv. nemt at lave en video (hvis billeder var
optaget af mit DVvideokamera).

MEN...den færdigredigerede video FORSVANDT. Umuligt at spotte på min
HD.
Så lavede jeg den igen, og da blev den lagt ind (af Imovie) i en meget
forkortet version på
"hylden" i Projekt biblioteket. Det skete da jeg gik over til et nyt
projekt. Så den er ubrugelig.

Formålet med mine videoer er at vise dem projiceret op på en skærm i
en foredragssal (i aften, forresten)

HVORFOR ER DEN FORSVUNDET? HAR JEG GLEMT NOGET JEG BURDE GØRE?
HVORDAN LAGRER IMOVIE DET FÆRDIGE PRODUKT?
HVOR LIGGER DET GRYDEKLARE PRODUKT, SÅ DET HURTIGT KAN EKSPORTERES?
HVAD SKAL JEG SELV GØRE NÅR JEG ER FÆRDIG MED REDIGERINGEN ?
ER DER KNAPPER JEG SKAL TRYKKE PÅ (ARKIVER) SOM I GAMLE DAGE PÅ
TIGEREN?

Det næste problem er så EKSPORTERINGEN.
Det siges at Quicktime er god. Så jeg gør det nødvendige, men bliver
nu stillet overfor en masse valg. Bl.a. om jeg vil KOMPRIMERE og
hvilken kvalitetsstandard
i det hele taget. Jeg prøver at sno mig udenom, da jeg ikke ved nok om
det og tiden er knap.
Så en stump testvideo blev sendt ud på skrivebordet. Den kan da også
godt fremvises som den
skal, men kun 1 gang, næste gang var der ingen billeder kun lyden !

HVAD SKAL JEG GØRE? ER DET DET NØDVENDIGT AT KOMPRIMERE FOR EN 8 MIN.
VIDEO ? ER DER EN BEDRE LØSNING END QUICKTIME ? (videoen skal dog
bare kunne
"læses" af en projektor på foredragsstedet, som næsten kun er for
PCfolket. Men jeg har allerede
klaret mig mange gange, takket være mit forbindelses-stik DVI-TGA)

Jeg tilføjer lige: jeg har både set tutorials, (men de viser ikke lige
det jeg konkret har brug for nu.)
Har læst Imovie Help s råd, men det er totalt uoverskueligt, og jeg
ved ikke hvor jeg skal
begynde eller ende. Så ringer jeg til min support Apple-care, men de
ved ingenting om Imovies
funktioner i praksis.

Kære Mac-brugere: hvem vil give mig en hurtig vennesupport?
Send også gerne et svar direkte til info@karenhoeg.dk
Jeg har også Ichat, men send lige en mail først hvad din er.

Venlig hilsen
Karen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 25-11-09 15:36

info@karenhoeg.dk <info@karenhoeg.dk> wrote:

> HVOR LIGGER DET GRYDEKLARE PRODUKT, SÅ DET HURTIGT KAN EKSPORTERES?

Lidt et uklart spørgsmål, hvad er grydeklart. Men filerne ligger her: se
denne vejledning.

<http://support.apple.com/kb/TS2684?viewlocale=da_DK>

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-11-09 17:56

info@karenhoeg.dk skrev:
> [...]
> forkortet version på
> "hylden" i Projekt biblioteket. Det skete da jeg gik over til et nyt

Det lyder seriøst som din opstartsdisk trænger til at blive
kontrolleret/repareret!

Fra : Flemming Rubini

Dato : 25-11-09 18:42

info@karenhoeg.dk <info@karenhoeg.dk> wrote:

> MEN...den færdigredigerede video FORSVANDT. Umuligt at spotte på min
> HD.

Hvilket navn gav du videoen, og hvor og hvordan søgte du efter den?
Fungerede kameraet som en ektern disk medens du arbejdede? Du er ikke
kommet til at gemme den dér?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini