Problemer med tilslutning af slange fra ol~
Fra : GSX 750

Dato : 24-11-09 21:46

Hej gruppe og kloge hoveder :)

Jeg stillede dette spg i dfk. men synes det var nødvendigt at få et hurtigt
svar, så jeg spørger jer...

Sønnike er ved at opgradere til lidt større sæt på sin Gilera Stalker med
hyper2 motor.
Hepo 47 mm stempel og cylle samt 21 mm arreche karburator.

Hvor skal olien komme ind?
Skal olien komme ind i karburatoren, således at olien blandes med benzin i
svømmerhuset?
Eller skal olien komme ind, så den forstøves sammen med benz/luft blandingen
lige efter spjældet?

Håber en har det rette guldkorn, det ville da være synd at rive stempel og
cylle...
Mvh
Jarl
--
Puch Maxi P årg 72
Suz gsx 750 es

Fra : Hekto

Dato : 24-11-09 15:45

On Nov 24, 9:45 pm, "GSX 750" <n...@name.invalid> wrote:
> [...]
> Puch Maxi P årg 72
> Suz gsx 750 es
> Ford Transit autocamper 1980 til salg 40000 kr, synet med plader.

Oftest sidder der en lille studs på indsugningsmanifolden hvor man så
tilslutter slangen

Fra : GSX 750

Dato : 25-11-09 13:35

"Hekto" <hektoblast@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Ford Transit autocamper 1980 til salg 40000 kr, synet med plader.

Oftest sidder der en lille studs på indsugningsmanifolden hvor man så

Hej Hekto.
Der sidder flere på studsen, den ene er helt sikkert vaccumslangen. Der
sidder osse en lille studs, der fører ned til svømmerhuset og jeg tænkte om
olien skulle føres derned, for at blive blandet med benzinen. Men det ser da
ikke sådan ud.
Mvh
Jarl

Fra : Armand

Dato : 24-11-09 23:49

GSX 750 skrev:
> [...]
> lige efter spjældet?
>
> Håber en har det rette guldkorn, det ville da være synd at rive stempel og

- - - Endsamt krumtaplejer =

Der er vel også den tredie mulighed at sådant noget tunigs-stuff ikke er
beregnet til andet end olieblandet bensin :-/

Især hvis i ikke kan få det til at ligne den hidtidige montering af
olierørene!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 25-11-09 01:55

On 24 Nov., 23:49, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
>   beregnet til andet end olieblandet bensin :-/
>
> Især hvis i ikke kan få det til at ligne den hidtidige montering af

At blande olie i benzinen er mere 'pålideligt' og man undgår også
problemet med at doseringen måske ikke er tilstrækkelig til det øgede
slagvolumen. Nogle pumper kan dog justeres og kontrolleres ud fra en
given mængde efter et antal omdrejninger - en dokumentation der nok
sjældent findes på en 'knallert'.

Når man blander olien i benzinen skal man dog sørge for at
benzinmængden (3-4%) øges tilsvarende, da den jo er erstattet af
olien.

--

/Hekto

Fra : GSX 750

Dato : 25-11-09 13:47

> [...]

slagvolumen. Nogle pumper kan dog justeres og kontrolleres ud fra en
given mængde efter et antal omdrejninger - en dokumentation der nok
Når vi kommer dertil skruer jeg osse op for pumpen for ham, hvis ellers
pumpen kan justeres, men det er jo godt nok en Gilera, så mon ikke.
-
[...]
Havde det været en gammel Maxi Pude, så er de bare noget god olie i
benzinen. Men de hersens sgootere motorer minder mere om et eller andet
racerhalløj, hentet fra mc verden, den bliver vist en værre raket når den er
færdig. Og sønnike ser gerne at pumpen bliver brugt, så han kan holde øje
med om der er olie på og det synes jeg da er ganske ok.

--

/Hekto

Fra : GSX 750

Dato : 25-11-09 18:54

> [...]

slagvolumen. Nogle pumper kan dog justeres og kontrolleres ud fra en
given mængde efter et antal omdrejninger - en dokumentation der nok

Ja så kom der olie i benzinen, god beslutning... Men hvad så med oliepumpen,
skal den afmonteres eller sker der noget ved at lade den sidde på? Jeg
tænker på om pumpen skades ved at blive siddende?

Fra : Armand

Dato : 25-11-09 23:22

GSX 750 skrev:

> "Hekto" <hektoblast@gmail.com> skrev i meddelelsen
>
> Ja så kom der olie i benzinen, god beslutning...

Olieblandet bensin i en scooter, hvis vario-gear giver faste høje
omdrejninger, giver nok heller ikke så meget koks som det kan gøre med
tung gashånd til lave omdrejninger på en 'almindelig' motor!

> Men hvad så med
> oliepumpen, skal den afmonteres eller sker der noget ved at lade den
> sidde på? Jeg tænker på om pumpen skades ved at blive siddende?

I hvilken situation skal den genbruges?
Når det bliver for dyrt at møde snupper-jensen (tm by S. Gruby)?
For at være sikker på dens rette funktion (det er jo under dyre
konsekvenser) ville jég pille den af, og som bedste alternativ loop'e en
olieslange med et lille reservoir ud/ind på den, så den altid kører i olie!

> Når man blander olien i benzinen skal man dog sørge for at
> benzinmængden (3-4%) øges tilsvarende, da den jo er erstattet af
> olien.

Fik du fat i at Hekto med ovenstående mente 'større dyser'??

--
Armand.

Fra : GSX 750

Dato : 26-11-09 03:41

Hej.

> Olieblandet bensin i en scooter, hvis vario-gear giver faste høje
> omdrejninger, giver nok heller ikke så meget koks som det kan gøre med
> tung gashånd til lave omdrejninger på en 'almindelig' motor!

Tror nu ikke liige gashånden er helt let og omdrejningerne er rimelig godt
oppe, selvom den ansvarlige fader har forsøgt at tale sønnen fra sit
tuningsprojekt. Enten bliver det lavet her, eller osse bliver det fusket ude
i byen. På den her måde har jeg osse sikret at kronrørslejre, bremser og lys
samt dæk osv er i god stand.

> [...]
> konsekvenser) ville jég pille den af, og som bedste alternativ loop'e en
> olieslange med et lille reservoir ud/ind på den, så den altid kører i

Hmm, tror nu ikke Jensen er den største bekymring lige nu. Jeg er sq mere
bange for Lille Lise. De unge her på landet kører stærkt på småvejene og
uden for byen, men inde i byen er der en stor grad af selvjustits, så farten
er ikke så høj. Kigger lige sammen med sønnen når det bliver lyst om pumpen
skal afmonteres eller loopes med slange og olie, godt nok smart og en god
ide.

> Fik du fat i at Hekto med ovenstående mente 'større dyser'??

Elementært kære Watson :) Den blev dysset idag og første dyse var ved at
kvæle motoren i benzin. Kører indtil videre ca 70 og det passer jo faderen
meget godt. Men det nok slut når den lokale Thansen bliver lænset for dyser
idag.

> --
> Armand.

Takker mange gange.
Mvh
Jarl

Fra : Armand

Dato : 26-11-09 16:25

GSX 750 skrev:

> Tror nu ikke liige gashånden er helt let og omdrejningerne er rimelig
> godt oppe ......

Det var egentlig også dét jeg mente: På sådan en gammedags Yamaha
4-gear/lign. er det lettere at lade motoren sejtrække á lave
omdrejninger og fuld roulade, hvilket ikke forbruger den faste
olie-blanding i bensinen - Med variogear køres der med generelt højere
omdrejninger, som er bedre til at kapere et fast blandingsforhold!

> .......Kigger lige sammen med sønnen når
> det bliver lyst om pumpen skal afmonteres eller loopes med slange og
> olie, godt nok smart og en god ide.

Sæt et T-stykke på slangen fra tanken tæt på pumpen og lad pumpens to
slanger loop'e forbi det T - Så er restmængde af olie i tanken reservior
for kredsløbet!

--
Armand.

Fra : GSX 750

Dato : 25-11-09 13:40

> - - - Endsamt krumtaplejer =
>
> Der er vel også den tredie mulighed at sådant noget tunigs-stuff ikke er
> beregnet til andet end olieblandet bensin :-/

Det var osse min første indskydelse. Det gjorde jeg ved min gamle RD 3½ er.
Så fik den da det olie den skulle have.

> Især hvis i ikke kan få det til at ligne den hidtidige montering af
> olierørene!

Det er en noget anden karburator end den der sidder på. Altså kan man uden
problem tilslutte olieslangen, så olien bliver sprøjtet ind lige før
reedventilen, altså om det sikrer smøringen? Eller skal det tilsluttes så
olien bliver iblandet benzinen nede i svømmerhuset?
Mvh
Jarl

Fra : Hekto

Dato : 25-11-09 15:00

Drives pumpen af en lille tandrem er det jo let nok. Andre skal
demonteres eller ihvertfald deaktiveres. Problemt er jo at den ikke
længere bliver smurt når ikke den pumper olie.

--
/Hekto

Fra : olle

Dato : 28-11-09 15:20

GSX 750 wrote:
> [...]
> Puch Maxi P årg 72
> Suz gsx 750 es
> Ford Transit autocamper 1980 til salg 40000 kr, synet med plader.

http://www.provoscooter.com/forum/showthread.php?t=15483

Ole