powerfilter - giver det noget?
Fra : Rexman

Dato : 24-11-09 17:06

Jeg har erhvervet mig en Yamaha YBR125. 2007, modellen med en 22mm
mikuni karburator.

Ude på youtube er der en video hvor en gut fra udlandet putter et
powerfilter på den og skifter dysen fra 95 til 110.

Han siger det giver bedre optræk og højere topfart (og mere larm)

Men er det bare en and, eller er der noget om snakken? Jeg forsøger
egentligt ikke at forøge topfarten (90-95 km/t) da jeg udemærket er klar
over hvad en 10 hestes motor kan, men måske lidt bedre evne til at holde
farten (75-80) op af stejle bakker og i strid modvind, vi jo har en del
af begge her i det Nordjyske.

Det er lidt en religion, og alt efter hvem man spørger, får man
forskellige svar. Jeg vil ikke bruge 400 kr på at købe filter og
dysesæt, hvis det er en and.

Er der nogen herinde der har de vises sten på dette felt?

På forhånd tak.
Rexman
Aalborg

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 24-11-09 18:41

> [...]
>
> Ude på youtube er der en video hvor en gut fra udlandet putter et
> powerfilter på den og skifter dysen fra 95 til 110.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Electric-Intake-Supercharger-Turbo-All-Vehicles-mpg-HP_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem4ce5fc1a2eQQitemZ330276018734QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories
Så kommer der smæk på drengen....

Køb en 110 dyse til 20kr og kør en tur uden filter. Kan den det du
forventer, så køb et luftfilter med bedre flow. Thansen har en del
modeller:
http://www.thansen.dk/products.asp?c=3192315408&n=1387906098

--
Jens Jacob Bager Jensen
Suzuki SV 1000 N '05, Suzuki DR 650 Dakar '90

Fra : VMX

Dato : 24-11-09 21:34

"Jens Jacob Bager Jensen" <jens@bager.info> skrev i en meddelelse

> http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Electric-Intake-Supercharger-Turbo-All-Vehicles-mpg-HP_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem4ce5fc1a2eQQitemZ330276018734QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories
> [...]

hmmnn... er der nogen læsere her der har eller kender nogen
( der kender nogen etc. ) der har erfaring med om ovenstående
rent faktisk virker ? ( ikke baseret på rygter, men faktum )

Fra : VMX

Dato : 24-11-09 21:34

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 25-11-09 07:32

> hmmnn... er der nogen læsere her der har eller kender nogen
> ( der kender nogen etc. ) der har erfaring med om ovenstående
> rent faktisk virker ? ( ikke baseret på rygter, men faktum )

Der er slet ikke power nok i den elmotor. Det svarer til at ville få en
luftballon til at flyve med en føntørrer.

Fra : VMX

Dato : 26-11-09 11:16

> Der er slet ikke power nok i den elmotor. Det svarer til at ville få en
> luftballon til at flyve med en føntørrer.

næh - det lurede mig også, der står at den trækker 3 Amp - hvilket
er ca. 35 - 40 watt, og det kan man ikke få meget lufttryk ud af.
- medmindre man bruger et par dages tid og komprimerer på flaske

Fra : Hekto

Dato : 24-11-09 13:02

On 24 Nov., 18:41, "Jens Jacob Bager Jensen" <j...@bager.info> wrote:

> [...]
>
> --
> Jens Jacob Bager Jensen
> Suzuki SV 1000 N '05, Suzuki DR 650 Dakar '90

Jeg vil dog istedet anbefale et UNI-filter. Brdr. Kuhn er vist dansk
agent.

Det er et skumfilter med stor gennemstrømning; men bedre til at fange
støv og skidt.

--
/Hekto

Fra : Armand

Dato : 24-11-09 23:45

Rexman skrev:
> [...]
> powerfilter på den og skifter dysen fra 95 til 110.
>
> Han siger det giver bedre optræk og højere topfart (og mere larm)

Der er intet i denne verden der er så effektiv som troen på eget
arbejdes virkning samt Db-heste

> [...]
> af begge her i det Nordjyske.
>
> Det er lidt en religion, og alt efter hvem man spørger, får man

Jup! Om man spørger en scooter-knægt eller en motorcyklist :-|

> Jeg vil ikke bruge 400 kr på at købe filter og
> dysesæt, hvis det er en and.

Det skinner alt for meget af 'opgraderet scooter-tuning' Og hvis det
kommer til at give det mindste mer-effekt vil du ikke kunne spore det i
praksis ved hverken overhaling; bakke-op eller modvind :-|

> Er der nogen herinde der har de vises sten på dette felt?

C.V. karburatorer (á dem med den flade 'klokke' øverst) er meget
følsomme for turbolæns der vil slå ind igennem det dirkte monterede
filter og forstyrre reguleringen af "vacuum-stemplet"!
Dét vil medføre at motoren vil hakke i det som var den ved at løbe tør
når man kører i et givent hastigheds-område og/eller i en given
vindretning. F.eks at ligge og lade sig trække med af en forankørende
lastvogn på motorvej kan vise sig ulideligt p.g.a. dette forhold.

På luftkølede motorer som YBR'en er det oveni tosset at flytte
"ansugnings-punktet" helt ind bag den varme cylinder - på sportsmaskiner
går man den modsatte vej og henter luften til luftfilteret ad kanaler
helt fremme ved kåbens forende for at få den så kold som muligt

IMHO: It's a DON'T :-|

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 24-11-09 15:49

On Nov 24, 11:44 pm, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> IMHO: It's a DON'T :-|
>
> --
> Armand.

Amen! Amen! ... that's the true religion!

Fra : oz3bto

Dato : 25-11-09 11:42

"Rexman" <4noones.eyes@only.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> dysesæt, hvis det er en and.
>
> Er der nogen herinde der har de vises sten på dette felt?

Ydelsen i motoren skal være rimelig høj før powerfilter vil gi noget
10hk på 125ccm vil jeg ikke ligefrem kalde hårdt pumpet når jeg selv har en
70ccm stående der smider på den rigtige side af 15hk

Fra : scootergrisen

Dato : 25-11-09 04:02

Jeg har ingen erfaring med powerfilter men har læst at de ikke skulle
filtrer luften så godt.
Det er logisk at hvis luften kommer lettere ind altså hvis der er
mindre modstand i filteret så kan man sætte større dyse i og det så
skulle give bedre motorydelse.
Men altså hvis man risikere at der kommer små sandkorn osv ind i
motoren så det jo ikke så sjovt med mindre man ikke har noget imod det.