Zener diode for 6 Volts anlæg??
Fra : ulrich

Dato : 24-11-09 13:06

Hallo!

På en engelsk MC med 6V anlæg kunne jeg tænke mig at styre
ladespændingen med en Zenerdiode.
- Mon nogen herinde har erfaring? - Eller findes der 6V (eller nærmere
7,4V) eksemplarer af ovennævnte?

Med tak for evt. ideer,
Palle

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 24-11-09 15:26

ulrich wrote:
> [...]
> ladespændingen med en Zenerdiode.
> - Mon nogen herinde har erfaring? - Eller findes der 6V (eller
> nærmere 7,4V) eksemplarer af ovennævnte?

Triumph brugte zenerdiode på deres twinmodeller og skiftede til 12v i 1964.
Så early triumph måske ....

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 24-11-09 16:43

Carsten Finn Rasmussen wrote:

> Triumph brugte zenerdiode på deres twinmodeller og skiftede til 12v i
> 1964. Så early triumph måske ....

Sorry.... Triumph brugte ikke zener på deres 6v anlæg.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-09 15:44

On Tue, 24 Nov 2009 13:06:23 +0100, ulrich wrote:

> - Mon nogen herinde har erfaring? - Eller findes der 6V (eller nærmere
> 7,4V) eksemplarer af ovennævnte?

Zenerdioder med den nødvendige effekt er meget sjældne, og i 7,2 volt ikke
eksisterende. Også derfor at den originale regulering var mekanisk på 6
volt anlægene.

Heldigvis er løsningen lige for. En 1 watt 6,8 volt zenerdiode koblet
mellem basis, og kollektor på en effekttransistor, eksempelvis en 2N3773.
Det hele monteret på en passende køleplade, der kan afsætte ca. 60 watt ved
40 grader C

Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 2-11-08

Fra : ulrich

Dato : 25-11-09 09:06

meddelelse news:1ntnz59reyip3$.15et6p5wg2lyo.dlg@40tude.net...

> [...]
> mellem basis, og kollektor på en effekttransistor, eksempelvis en 2N3773.
> Det hele monteret på en passende køleplade, der kan afsætte ca. 60 watt

Tak for alle input! - Det er lidt svært med strøm, når man ikke har fået
forståelsen ind med modermælken.

Palle

Fra : Armand

Dato : 25-11-09 17:35

ulrich skrev:

> Tak for alle input! - Det er lidt svært med strøm, når man ikke har fået
> forståelsen ind med modermælken.

Elektroder på brystvorter? Nu bliver du vost lige lidt for kinky!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 24-11-09 07:44

On 24 Nov., 15:26, "Carsten Finn Rasmussen" <c...@c.invalid> wrote:

> Triumph brugte zenerdiode på deres twinmodeller og skiftede til 12v i 1964.
> Så early triumph måske ....
>
> --
> Carsten (3600)
> HELD... er noget der indtræffer når grundig forberedelse mødes med en
> gunstig lejlighed...

Zenerdioder fås i mange forskellige spændinger, og man kan sætte dem i
serie til man har den korrekte spændning.

For at foregribe begivenhedernes gang - du kan ikke bare sætte en
zenerdiode tværs over de 6 volt. Så skal den være ret stor for at
kunne holde spændingen nede og den vil blive meget varm.

Du skal bygge/købe en 6 volts laderegulator. Zenerdioden er referencen
der får elektronikken til at regulere spændingen til den valgte værdi..
Hvordan det skal laves afhænger af om det er en dynamo eller en
generator.

Schnabel kunne godt tænkes at have noget i skuffen der kan bruges.

--
/Hekto

Fra : Jan B

Dato : 24-11-09 08:18
Fra : olle

Dato : 27-11-09 18:38

ulrich wrote:
> [...]
> ladespændingen med en Zenerdiode.
> - Mon nogen herinde har erfaring? - Eller findes der 6V (eller nærmere

http://www.vehicle-wiring-products.eu/VWP-onlinestore/motorcycle/elecs.php

Ole M