Hvilken 500GB disk til MacBook Unibody?
Fra : Peter Farsinsen

Dato : 24-11-09 23:29

Hey,

Hvilken disk på ~500GB kan anbefales til MacBook unibody?

Jeg har naturligvis søgt på edbpriser.dk og har kig på flg.:

5400RPM / 8MB cache
- WD Scorpio Blue (WD5000BEVT)
- Samsung SpinPoint (M7 HM500JI)

7200RPM / 16MB cache
- Segate Momentus (7200.4 ST9500420AS)

Prisen er nogenlunde den samme (5-700DKK), så det skal ikke være afgørende.

Jeg skriver/surfer dagen lang, så hastigheden skal heller ikke være
afgørende.

Kvaliteten, holdbarhed, støjniveau er afgørende...

Kan nogen sige noget klogt om diskene? ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-11-09 00:20

Peter Farsinsen wrote:
> [...]
> afgørende.
>
> Kvaliteten, holdbarhed, støjniveau er afgørende...
>
> Kan nogen sige noget klogt om diskene? ;)

Ja, hold dig til WD. - Samsung er noget skrammel og Seagate ikke ret
meget bedre. Så holdbarhedsmæssigt er WD stadig det bedste.

Støjmæssigt er alle 5400rpm diske stort set ens nu uanset mærke. Det
samme gælder for 7200rpm diske - bare på et ca. 4-5 db højere niveau.

Skal det være 7200rpm, ville jeg kigge efter de nye IBM/Hitachi
TravelStar. De har en højere holdbarhed end både Seagate og især Samsung.

Der kan være et problem med varmeudvikling på 7200rpm diske. De afgiver
noget mere varme, når de virkelig arbejder, og det vil så medføre, at
blæseren i selve computeren også vil arbejde noget mere. Desværre må det
også siges, at TravelStar er en af dem, der varmer mest af alle 7200rpm
diske...

Lige nu har jeg en Seagate i min egen 17", og jeg tør ikke lægge alt for
vigtige data på den uden at have backup andetsteds, da man aldrig véd,
hvornår den futter af. - Nåja, så er den heller ikke for stor, så der
skal en noget større WD i den på et tidspunkt.

Jeg har også en ekstern 2,5" WD i et Firewire kabinet. Jeg véd ikke
hvorfor, men rent faktisk er den hurtigere og kan yde noget mere end den
interne, selv hvis jeg booter fra den. Begge er 5400rpm/8mb cache.

Så for mig er der kun ét valg - WD Scorpio!

mvh. Erik Richard