Mac / NAS / Windows
Fra : Uni Bull

Dato : 23-11-09 23:42

Hej.

Jeg har en MBP (SL 10.6.2), en Qnap NAS og en Windows (XP)-maskine på
samme netværk.
Visse ressourcer på NAS'en ønsker jeg at kunne tilgå (læse og/eller
skrive) fra begge computere...

Men dér har jeg tydeligvis et eller andet at lære...

Jeg kan godt gennemskue at man kan løbe ind i problemer med filsystemer
direkte mellem Mac og Windows, men jeg havde nu godt nok forestillet
mig at det ville fungere gnidningsløst via en NAS...
Nogle filer lagt op fra Mac kan jeg ikke se fra Windows-maskinen og
omvendt - jeg har endnu ikke gennemskuet om der skulle være et system i
det...

Kan nogen hjælpe mig med nogle hints til at få mine netværksressourcer
på NAS'en til at fungere lige godt til/fra både MBP og WinXP...

--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-11-09 23:46

Uni Bull <sorry@mail.dk> wrote:

> [...]
> Nogle filer lagt op fra Mac kan jeg ikke se fra Windows-maskinen og
> omvendt - jeg har endnu ikke gennemskuet om der skulle være et system i

hvilke filer ?

> Kan nogen hjælpe mig med nogle hints til at få mine netværksressourcer
> på NAS'en til at fungere lige godt til/fra både MBP og WinXP...

hvordan tilgår du NAS'en fra mac'en ... smb ?

/thomas

Fra : Uni Bull

Dato : 23-11-09 23:53

On 2009-11-23 23:45:59 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> hvilke filer ?

Lidt af hvert - billeder, dokumenter, biblioteker - ja, lidt af hvert...

> hvordan tilgår du NAS'en fra mac'en ... smb ?

Jeg /mener/ at jeg tilgår med smb, men jeg er villig til at følge andre
anbefalinger... Jeg er villig til hvad som helst for at få det til at
fungere... (ja ja - "hvad som helst"... )

Fra : René

Dato : 24-11-09 11:03

Alle de filer som jeg har lagt op på min NAS (Synology) kan jeg tilgå fra
såvel mine macs som mine pcer.

DOG skal du være obs på at macs godt kan lægge nogle ghost filer op som ikke
fylder ret meget, som hedder det samme som originalfilen, det er bla. ved
foto man lægger mest mærke til det.... den ghostfil kan du ikke åbne på
pcen, men originalfilen kan du sagtens åbne (ghostfilen ses ikke på maccen)

Det kendetegnes også hvis du modtager en mail fra en macbruger som har
vedhæftet en billedfil eller pdffil så er der 2 filer af samme hvor man
typisk tager den store af dem og smider den anden væk.
Jeg har aldrig fundet en forklaring på fænomenet... endsige en løsning...
det er der bare.

Jeg tilslutter server via smb, nfs har jeg ikke fundet ud af endnu

Hilsen
René

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-11-09 11:56

"René" <rh(fjern)sin(fjern)@post4.(og her)tele.dk> wrote:

> [...]
> det er der bare.
>
> Jeg tilslutter server via smb, nfs har jeg ikke fundet ud af endnu

"Ghost" filerne indeholder metadata og andre ting som normalt bliver
gemt i HFS+ filsystemet på mac'en, men som der ikke er taget højde for
f.eks. på et netværksdrev.

/thomas

Fra : René

Dato : 24-11-09 15:41

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse
> "Ghost" filerne indeholder metadata og andre ting som normalt bliver
> gemt i HFS+ filsystemet på mac'en, men som der ikke er taget højde for
> f.eks. på et netværksdrev.
>

> /thomas

Jeg syntes jo bare det er undeligt at de også ryger med helt automatisk pr
e-mail når man sender fra maccen, der er da nogle af vores kunder som er
irriterede over det.

De får 2 filer, og kun 1 af dem er den de skal bruge..

Hilsen
René

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-11-09 15:54

> [...]

> irriterede over det.
>
> De får 2 filer, og kun 1 af dem er den de skal bruge..

Det er nemt at fixe, hvis de bruger mail.app:

<http://dl.dropbox.com/u/693028/Screen%20shot%202009-11-24%20at%2015.53.
35.png>

/thomas

Fra : Uni Bull

Dato : 24-11-09 21:25

On 2009-11-24 11:55:38 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> "Ghost" filerne indeholder metadata og andre ting som normalt bliver
> gemt i HFS+ filsystemet på mac'en, men som der ikke er taget højde for
> f.eks. på et netværksdrev.
>

> /thomas

Jeg har læst lidt omkring disse forskellige "skjulte" filer, men som
jeg forstår det så skulle det ikke have "nævneværdig" betydning når vi
taler netværksdrev...

Jeg bruger Automator til at autoconnecte til min NAS ved opstart
(smb://bull-server:139/MountName)
På min Qnap kan jeg vælgeen stribe netværksservices (MS networking
(SMB?), Apple Networking (AFP?) og FTP). Alle tre er pt. aktive -
sidstnævnte primært for at kunne tilgå serveren udefra...
Desuden har jeg et menupunkt der hedder "Network Service Discovery".
Herunder står der "Before broadcasting the following services through
Bonjour, please DO NOT forget to enable these services first." Og så
kan jeg vælge Web Administration, SAMBA, AFP, SSH og FTP - kun AFP er
pt. valgt.

Nogle røde lamper?

--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-11-09 21:36

Uni Bull <sorry@mail.dk> wrote:

> Jeg har læst lidt omkring disse forskellige "skjulte" filer, men som jeg
> forstår det så skulle det ikke have "nævneværdig" betydning når vi taler
> netværksdrev...

korrekt ... gamle filer uden endelser og font kufferter er undtagelser
som faktisk godt kan tage skade hvis man fjerner ghost filerne fra
windows siden.

> [...]
> så kan jeg vælge Web Administration, SAMBA, AFP, SSH og FTP - kun AFP er

hvis afp er slået til så prøv at tilgå dimsen via afp istedet

afp://xx.xx.xx.xx

/thomas

Fra : Uni Bull

Dato : 24-11-09 21:47

On 2009-11-24 21:35:51 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> [...]
> windows siden.

> hvis afp er slået til så prøv at tilgå dimsen via afp istedet

Hvis jeg bare tilgår NAS vha. AFP i Finder er der ingen forskel.

--
Uni Bull

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-11-09 21:58

Uni Bull <sorry@mail.dk> wrote:

> Hvis jeg bare tilgår NAS vha. AFP i Finder er der ingen forskel.

hvis der ikke er noget mønster mht. filtye, filnavn, længde på filnavn,
special karakterer i filnavn, størrelse på fil så har jeg ikke flere
gode forslag ...

/thomas

Fra : Uni Bull

Dato : 24-11-09 21:44

On 2009-11-24 21:24:54 +0100, Uni Bull <sorry@mail.dk> said:

> [...]
> Bonjour, please DO NOT forget to enable these services first." Og så
> kan jeg vælge Web Administration, SAMBA, AFP, SSH og FTP - kun AFP er

Lad mig tilføje aktuelt eksempel:
Backup af dokumenter er foretaget fra PC til NAS. Finder siger at
Dokument-mappen indeholder 308MB i 108 dokumenter. Men hvis jeg tilgår
præcis den samme netværksressource fra PC'en, så er der 663 filer og
882MB...

Tilsvarende oplever jeg "den anden vej".

--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-11-09 21:58

Uni Bull <sorry@mail.dk> wrote:

> [...]
> PC'en, så er der 663 filer og 882MB...
>
> Tilsvarende oplever jeg "den anden vej".

hvis det var en "rigtig" servver så ville jeg se på om brugren har de
korrekte rettigheder .... er det samme bruger du logger på med ?

/thomas

Fra : Uni Bull

Dato : 24-11-09 22:03

On 2009-11-24 21:57:32 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> hvis det var en "rigtig" servver så ville jeg se på om brugren har de
> korrekte rettigheder .... er det samme bruger du logger på med ?
>
> /thomas

Det er konsekvent admin-brugeren der benyttes.
Jeg er overbevist om, at problemet ligger et eller andet sted i enten
filsystemforskelle eller i netværk. Jeg er mest tilbøjelig til at tro
på det første.

--
Uni Bull

Fra : Uni Bull

Dato : 25-11-09 17:27

On 2009-11-24 21:44:05 +0100, Uni Bull <sorry@mail.dk> said:

> [...]
> præcis den samme netværksressource fra PC'en, så er der 663 filer og
> 882MB...
>
> Tilsvarende oplever jeg "den anden vej".

Ingen kvalificerede bud? Eller skal jeg virkelig ud og købe en Mac Mini
til fruen? :-/

--
Uni Bull

Fra : Uni Bull

Dato : 13-12-09 23:08

On 2009-11-25 17:26:57 +0100, Uni Bull <sorry@mail.dk> said:

> Ingen kvalificerede bud? Eller skal jeg virkelig ud og købe en Mac Mini
> til fruen? :-/

Glem det - jeg har lavet en rigtig f***up i min mounting og (manglende)
holden styr på directories...

Det Mac>NAS>Win _burde_ fungere - og det gør det...

--
Uni Bull
Vallensbæk - nu med røde ører