Hysteriet slår nye rekorder
Fra : Kim2000

Dato : 23-11-09 10:32

http://ekstrabladet.dk/kup/elektronik/article1258615.ece

Apple vil ikke røre ved computere der har været udsat for tobaksrøg.

Fra : Martin [6000]

Dato : 23-11-09 14:25

> Apple vil ikke røre ved computere der har været udsat for tobaksrøg.

Det er ikke hysteri... tobaksrøg er en dræber for elektronik - det er
blot et spørgsmål om tid.

--
Martin

Fra : Steen

Dato : 23-11-09 15:14

On 2009-11-23 14:25:05 +0100, "Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> said:

> Det er ikke hysteri... tobaksrøg er en dræber for elektronik - det er
> blot et spørgsmål om tid.

Ja, tænk engang. At lortet ikke varer evigt?
Sikke noget.
Men jeg er nu enig i OP's tankegang, at hysteriet for længe siden har
kammet over (og jeg behøver vel ikke tilføje, at jeg er ryger)

Fra : Petersen Michael

Dato : 23-11-09 19:28

Steen <isteen@googlemail.com> wrote:

> Ja, tænk engang. At lortet ikke varer evigt?
> Sikke noget.
> Men jeg er nu enig i OP's tankegang, at hysteriet for længe siden har
> kammet over (og jeg behøver vel ikke tilføje, at jeg er ryger)

Ja jeg gidder sgu heler ikke skrue i PCer der har stået en evighed i et
rygerhjem..
Servicerde min svigerfars stationære PC, fy for satan hvor det stank da
kabinettet blev åbnet..
Det heder genetillæg fremover..

Michael Petersen

Omme i Nyborg

Fra : /John

Dato : 23-11-09 16:23

"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke hysteri... tobaksrøg er en dræber for elektronik

Men det er jo ikke dét, Apple bruger som argument:

"de nægter at arbejde med maskinen på grund af "sundhedsrisikoen ved passiv
rygning," ":

http://www.version2.dk/artikel/12965-apple-garantien-ryger-hvis-du-er-ryger

Det er meget tæt på at ligne hysteri.

John

Fra : Kim2000

Dato : 23-11-09 17:11

"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> Det er ikke hysteri... tobaksrøg er en dræber for elektronik - det er
> blot et spørgsmål om tid.

Det er så bare ikke derfor Apple ikke gider dem, det er fordi apple mener
det er farligt for ansatte at arbejde med dem. Hysteri.

Iøvrigt så holdt skiftende Amigaer og pc´er altså fint til rygning, jeg tror
de fleste har holdt omkring 4 år hver uden problemer og er blevet udskiftet
fordi de var forældet., ikke fordi de var i stykker.

Fra : Kenneth

Dato : 24-11-09 21:25

Kim2000 wrote:
> Det er så bare ikke derfor Apple ikke gider dem, det er fordi
> apple mener det er farligt for ansatte at arbejde med dem.
> Hysteri.

Enig.

> Iøvrigt så holdt skiftende Amigaer og pc´er altså fint til
> rygning, jeg tror de fleste har holdt omkring 4 år hver uden
> problemer og er blevet udskiftet fordi de var forældet., ikke
> fordi de var i stykker.

Det er det samme her.
Min A2000 står iøvrigt stadig og funker uden problemer og den
har da efterhånden en del år på bagen :)

Med Venlig Hilsen
Kenneth

Fra : Rune Jensen

Dato : 25-11-09 04:26

Kenneth skrev:

> Enig.

> Det er det samme her.
> Min A2000 står iøvrigt stadig og funker uden problemer og den
> har da efterhånden en del år på bagen :)

Min sidste PC, en Acer 166 holdt 8 år. Den stod af pga. virus/root kit,
ikke pga. røg. Så det er en gang pis uden lige at påstå, elektronik ikke
kan tåle røg. Dårlig (_meget_ dårlig) undskyldning for elendigt produkt
med elendige materialer, hvis det ikke kan holde til det. Den eneste
bærbare, jeg har haft, som er stået af, kunne ikke tåle kaffe i
tastaturet, og det er nok en større synder, når det kommer till stykket.

Så prøv lige igen det med "røg". Dem som mener elektronik ikke kan tåle
røg er enten vant til skodprofukter, eller er mere fanatiske end taleban
og al quaeda til sammen.

MVH
Rune Jensen

Fra : /John

Dato : 25-11-09 06:15

"Rune Jensen" <runeofdenmark@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Så det er en gang pis uden lige at påstå, elektronik ikke kan tåle røg.
> Dårlig (_meget_ dårlig) undskyldning for elendigt produkt med elendige
> materialer, hvis det ikke kan holde til det.

Det ser iøvrigt ud til, at Apple netop tumler med 'elendige materialer':

"Apple har igen-igen lavet defekte iMacs. Er iMac en skulptur eller skal man
kunne tænde den?":

http://www.comon.dk/nyheder/Apple-har-igen-igen-lavet-defekte-iMacs-1.247760.html

John

Fra : Rune Jensen

Dato : 25-11-09 20:25

/John skrev:

> [...]
>
> "Apple har igen-igen lavet defekte iMacs. Er iMac en skulptur eller skal man

Godt link. Hvorfor mon de kommer med det samtidig med en meddelelse om
ny politik for reparationer... man får jo sine mistanker.

Jeg har aldrig haft problemer med Acer, som efterhånden er mit
foretrukne mærke. Den forrige bærbare blev (uforsætsligt) udsat for ret
hårdhændet behandling, og jeg troede den faktisk død. Efter omkring en
time i "koma" vågnede den dog til live, og fungerede således
upåklageligt - indtil jeg hældte kaffe i tastaturet, altså.

Mit største problem med den nye bærbare pt. er ikke at min hardware ikke
kan tåle røg, men at den ikke kan tåle Vista. Tal om at dræbe maskinen
indefra.

;)

MVH
Rune Jense

Fra : Martin [6000]

Dato : 23-11-09 15:22

> Ja, tænk engang. At lortet ikke varer evigt? Sikke noget.
> Men jeg er nu enig i OP's tankegang, at hysteriet for længe siden har
> kammet over (og jeg behøver vel ikke tilføje, at jeg er ryger)

Hvorfor er det hysteri? Der er vel ingen rygere der vil benægte, at det
er sundhedsskadeligt?

Jeg betragter rygere på lige linie med narkomaner, for det er jo
retteligt hvad de er - afhængige af et narko, et stof - noget der gør at
de hver dag må have et hiv og forkorte deres liv - og samtidig rive andre
med som desværre ikke altid har et valg.

At være narkoman er ikke en skændsel - vi kan alle komme i uføre og
dertil fåes der hjælp, bl.a. gratis rygestopkurser hvis det er nikotin
man er afhængig af.

At mange rygere nægter at stoppe "fordi andre siger de skal", kan man jo
kun le lidt af... hvad er der nu i vejen med at lytte lidt til dem der
har fat i den lange ende?

Jeg kender ingen tidligere rygere (nu ikke-rygere) som har fortrudt de er
stoppet.

Kæft et sidespring i en hardwaregruppe.. hehe.

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 23-11-09 17:03

> "de nægter at arbejde med maskinen på grund af "sundhedsrisikoen ved
> passiv rygning," ":

Sundhedsrisiko eller ej, for pokker hvor er nikotinbefængte maskiner
klamme.. de klistrer og stinker :-/ Men ok det er der jo så meget der gør.

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 23-11-09 17:20

> Jeps, men det er stadig ikke Apples argument...

I know.

> "De er vel bange for at en tidligere medarbejder lægger sag an pga. at
> medarbejderen har fået kræft i den tid medarbejderen arbejdede hos
> Apple"
>
> Se, dét ligner et stærkt argument!

Og derovre skal der nok være en der prøver... de sagsøger jo alt og
alle :-/

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 23-11-09 17:21

> Iøvrigt så holdt skiftende Amigaer og pc´er altså fint til rygning, jeg
> tror de fleste har holdt omkring 4 år hver uden problemer og er blevet
> udskiftet fordi de var forældet., ikke fordi de var i stykker.

Det har også holdt fint i mit barndomshjem selvom jeg er vokset op i en
storryger-familie.

Men det ændrer stadig ikke ved, at tobaksrøg tager livet af elektronik -
før eller siden.

--
Martin

Fra : Hauge

Dato : 23-11-09 18:21

Martin [6000] skrev:
> Men det ændrer stadig ikke ved, at tobaksrøg tager livet af elektronik -
> før eller siden.

Det gør strøm også..

Mvh Hauge

Fra : Henrik Laursen

Dato : 24-11-09 02:28

Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in

> Det gør strøm også..
>
> Mvh Hauge

Tror reelt at raseri er den hyppigste grund til computeres død.
Der kan strøm og røg skutte holde med

--
Henrik Laursen

Fra : Brian Lund

Dato : 24-11-09 06:00

> Tror reelt at raseri er den hyppigste grund til computeres død.
> Der kan strøm og røg skutte holde med

Nåh du er dén type?

Jeg har endnu aldrig haft en computer der er stået af fordi den har fået
tæsk, nok mest fordi jeg for lang lang laaang tid siden indså at det ikke
hjælper at slå på den...

Jeg har dog engang hjulpet en kammerat med at få liv i hans computer igen.
Han sparkede lidt hårdt til den efter den låste, "tror du virkeligt det kan
være derfor!?", spurgte han... Det viste sig at harddisken var stået af, gad
vide hvorfor!?

Jeg tror nu langt de fleste computere står af pga. slidte kondensatorer
eller defekte harddiske, ikke af vold!

Brian

Fra : Martin [6000]

Dato : 23-11-09 20:06

Den Mon, 23 Nov 2009 18:21:17 +0100 skrev Hauge:

> Det gør strøm også..

Og jo mere strøm jo kortere levetid

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 25-11-09 06:24

> Min sidste PC, en Acer 166 holdt 8 år. Den stod af pga. virus/root kit,
> ikke pga. røg. Så det er en gang pis uden lige at påstå, elektronik ikke
> kan tåle røg.

Så fordi den holdte 8 år så er det en gang pis?

Kan du selv se hvor latterligt lille statistisk grundlag det er?

> Så prøv lige igen det med "røg".

OK - vi prøver lige igen for prins knud:

Nikotinrøg er skadeligt for elektronikprodukter.

--
Martin

Fra : Rune Jensen

Dato : 25-11-09 03:01

On 25 Nov., 06:23, "Martin [6000]" <marti...@tiscali.dk> wrote:

> Så fordi den holdte 8 år så er det en gang pis?
>
> Kan du selv se hvor latterligt lille statistisk grundlag det er?

> OK - vi prøver lige igen for prins knud:
>
> Nikotinrøg er skadeligt for elektronikprodukter.

Ogn du er fanatiker?

MVH
Rune Jensen

Fra : Martin [6000]

Dato : 25-11-09 14:25

> Ogn du er fanatiker?

Nej jeg er realist. Er du fanatiker?

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 25-11-09 16:38

> Min erfaring er den samme, men med en del flere PC igennem tiden.

Ja det samme siger min personlige erfaring mig.

Men den deles nu ikke af de professionelle på de værksteder jeg har
bevæget mig på i årenes løb.

Deres statistiske grundlag er nu engang større end mit lille
privatforbrug af elektronik.

> Kan du umiddelbart bevise, at røg har forudsaget at en computer er stået
> af, og at det ikke er pga andre årsager?

Pas. Jeg forholder mig blot til hvad jeg har set "ude i den store verden"
og ikke hvad min egen erfaring siger da den, ligesom alle andre
privatfolks, ikke kan bruges til andet end underholdning.

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 25-11-09 16:51

> Men udfra hvilken virkelighed?

Den vi alle lever under hvad enten vi vil erkende det eller ej.

Vi kan køre den endnu længere ud - vi kan såmend også bare stoppe her ;)
Jeg har dog tid nok hvis det er...

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 25-11-09 17:20

> Hvilke professionelle, og er det data, som kan underbygges - eller
> personlige hooldninger a la tøsefornærmede "Uf, nej, den der vil jeg
> ikke røre - jeg skriver den bare på som død".

Professionelle, som i radio/tv værksteder.

> Den kildehenvisning kan jeg godt lide.

Jep - vi ved jo alle er erfaring ikke kan bruges til en skid på usenet -
alt skal underbygges med 40 kilder.

> Bør man i virkeligheden _opfordre_ folk til at begynde at ryge, for ikke
> at miste feriebillederne fra Sicilienb og Julen 2010?

Du bør hellere opfordre folk til at tage jævnlig backup.

> Det siger sig selv.

Godt du er bare lidt med så ;)

Men ved du hvad Rune - ryg du bare videre - hvis det ikke er udstyret du
tager livet af, så vær 100% sikker på det er dig selv ;)

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 25-11-09 17:43

> Alt erfaring kan bruges uanset om den er privat eller professionel.

Min usenet-erfaring siger noget andet... bare kig over i bilgruppen hvor
alt skal underbygges med 40 kilder før nogen tror på noget.

> Det kan du ikke sige noget om alligevel. Det vil kun tiden vise.

Sådan kan man også sige det.

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 25-11-09 18:58

> Jeg har ikke set de reklamer, som skulle køre i fjernsynet, men fra hvad
> jeg har hørt, minder de om dem, som kørte, da jeg var i Island 2001, og
> de skræmmer mig ikke.

Jeg er ikke imponeret af de reklamer, men det er nok fordi jeg ikke synes
det burde være nødvendigt at skræmme folk, eller forsøge på det.

Der er jo den dag i dag ingen der i sin vildeste fantasi vil påstå
rygning ikke er skadeligt.

At rygerne fortsætter siger måske at rygerne findes i 2 lejre: Dem der
gerne vil stoppe, men ikke kan (altså de føromtalte narkomaner) og så dem
der ryger af egen fri vilje og fortsætte fordi "de kloge" siger de skal
stoppe (og iøvrigt mener de kan stoppe når de vil).

Jeg har ikke noget imod rygere (halvdelen af familien er storrygere), men
jeg har noget imod røg og jeg har noget imod, at rygerne forsøger at
retfærdiggøre det og gøre det mindre farligt end det er (nogle forsøger
endda at negligere faren totalt!).

Fint du/man ryger - det får mig ikke til at hade dig/man - men indse dog
for pokker at rygning er dumt, skadeligt og ulækkert. For det er hvad det
er. Og så er den sq da ikke længere..

Jeg skal ikke kunne bedømme om en ryger-computer er sundhedsfarlig. Men
hvis en række eksperter vurderer det, jamen så forholder jeg mig ud fra
det og ikke at Moster Anna har røget i 90 år og hun blev 105 inden hun
døde og var frisk til sidste sekund..

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 25-11-09 20:18

> Mht. til Apple sagen, så er der ingen eksperter der har påstået at en
> "ryger-computer" er sundhedsfarlig. Det er jo så netop her problemet er.

I så fald synes jeg Apple's begrundelse stinker (tøhø)...

--
Martin