NAS kan ikke finde harddisk
Fra : Thomas Jensen

Dato : 22-11-09 09:41

Jeg har lige købt en NAS[1]. Det fungerer fint når jeg bruger en usb-
stick som lagermedie, men når jeg tilslutter min usb-harddisk, kan den
ikke finde den.

Harddisken er en 160GB 2,5" Hitachi HTS543216L9A300, der er sat i sådan
en standard-boks med usb-stik. Disken er formateret med fat32, og der er
kun en partition. Der er ingen problemer med at tilslutte disken til mine
andre computere, det er kun den her NAS der ikke genkender den.

Jeg har prøvet at formindske partitionen til under 8 GB, for at se om det
skulle være fordi disken er for stor, men det hjalp ikke.

Nogen der har et bud på hvorfor den ikke bliver fundet? Og evt. hvad jeg
kan forsøge, for at den bliver det?

[1] Det er sådan en lille dims, kun lidt større end en æske tændstikker.
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=310172278283
Desværre er strømforsyningen med engelsk stik, så jeg bruger en standard
5v strømforsyning, indtil jeg får købt en adapter. Måske kan en købes
andre steder med alm. europæisk stik.

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Leif Neland

Dato : 22-11-09 09:56

Thomas Jensen skrev:
> [...]
> skulle være fordi disken er for stor, men det hjalp ikke.
>
> Nogen der har et bud på hvorfor den ikke bliver fundet? Og evt. hvad jeg

Får disken strøm fra NAS eller har den sin egen strømforsyning?
Hvis det første, så prøv alligevel at give disken sin egen forsyning;
det kan være at NAS ikke giver nok til at starte disken.

Giver disken de normale lyde fra sig?

Leif

Fra : Thomas Jensen

Dato : 22-11-09 10:22

Den Sun, 22 Nov 2009 09:55:31 +0100 skrev Leif Neland:

> Får disken strøm fra NAS eller har den sin egen strømforsyning?
>
> Giver disken de normale lyde fra sig?

He! Du ramte plet! Disken fik for lidt power. Den strømforsyning der
fulgte med havde engelsk 220v-stik, så jeg prøvede med en jeg havde
liggende (5v/500mA). Men det fik disken til at give sære lyde. Den
originale strømforsyning giver 5v/2A, så jeg tolkede det som at den ikke
fik strøm nok. Jeg købte en kraftigere (3-12v/1A), men den kunne kun
levere 4,5v eller 6v, og så valgte jeg 4,5 fordi det var tættest på 5v.
Lampen på harddisken lyste også fint op, og der var ingen sære lyde, så
alt var vel ok?

Nix! Nu prøvede jeg lige at give 6v, og så blev disken fundet!

Tak for hjælpen!

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Thomas Jensen

Dato : 23-11-09 07:36

Den Sun, 22 Nov 2009 15:02:39 +0100 skrev Leif Neland:

> Eller få en adapter til engelske stik, og brug den psu. der fulgte med.
> F.ex.
> http://www.batteribyen.dk/rejsestik__uk___dk-p-4394.html?cPath=40_182

Tak til jer begge. Jeg har bestilt en ny strømforsyning. 35 kr, inkl.
porto, fra Hong Kong...

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Thomas Jensen

Dato : 24-11-09 07:28

Den Mon, 23 Nov 2009 16:48:33 +0100 skrev N Dude:

> Hvad koster det hvis du skal tage 5-6 mere med. Stiger portoen
> tilsvarende? Jeg kunne sikkert godt bruge en håndfuld, hvis de er noget
> værd. Det lyder umanerligt billigt. Har du evt et link?

Jeg ved ikke om den er noget værd, men den ligner til forveksling den der
fulgte med NAS'en, bare med EU-stik, og den har samme specs.

Linket til den jeg har købt:

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=260509330321

- men ellers kan du selv søge på ebay. Et lille tip til når man søger;
vælg det der hedder "Price+P&P: lowest first".

Og et lille tip til når man bestiller; det kan *ikke* altid betale sig at
spare på portoen ved at bestille flere ting af gangen. Hvis man køber for
over 80 kr (eller er det 85?) udenfor EU, skal man betale moms og et
gebyr på 150 kr (!) til postdanmark, hvis man er så uheldig at pakken
bliver tjekket i tolden. SÃ¥ hvis du skal bruge mange, kan det bedre
betale sig at bestille af gangen, og evt. bede sælger om ikke at pakke
flere ordrer i samme pakke.

--
Thomas Jensen, Horsens