Dele 3g usb-stick
Fra : PNH

Dato : 19-11-09 21:57

Som overskriften lyder, så vil jeg dele en 3g usb-stick mellem to bærbare
pc'er.
Jeg ved der findes en dims man kan sætte usb-sticken i, og så sender den ud
til flere pc'er.

Men hvordan finder jeg dem på fx edb-priser? Hvad hedder de?

På forhånd tak.

Fra : Henning

Dato : 19-11-09 22:01

>Jeg ved der findes en dims man kan sætte usb-sticken i, og så sender den ud
>til flere pc'er.

Så tror jeg du ved forkert. Du skal have fat i en 3-router i stedet.

Fra : Hauge

Dato : 19-11-09 22:03

Henning skrev:
> Så tror jeg du ved forkert. Du skal have fat i en 3-router i stedet.

Som man så sætter denne 3-stick ind i... Så *jeg* ved *du* ved forkert.

Mvh Hauge

Fra : Henning

Dato : 20-11-09 12:27

On Thu, 19 Nov 2009 22:03:19 +0100, Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk>
wrote:

>Som man så sætter denne 3-stick ind i... Så *jeg* ved *du* ved forkert.

Hm, da der bliver spurgt i en hardwaregruppe formodede jeg at spørger
ledte efter et splitterkabel til usb, hvor man kunne dele f.eks. et
3-modem.

Fra : Brian Lund

Dato : 23-11-09 07:23

Hauge wrote:

> Som man så sætter denne 3-stick ind i... Så *jeg* ved *du* ved
> forkert.

Njah... Dem jeg har set sætter man SIM-kortet i, ikke et evt. USB modem!

Brian

Fra : PNH

Dato : 19-11-09 22:03

> Så tror jeg du ved forkert. Du skal have fat i en 3-router i stedet.

Har du så et godt bud på en go en?

Fra : Hauge

Dato : 19-11-09 22:05

PNH skrev:
> [...]
> til flere pc'er.
>
> Men hvordan finder jeg dem på fx edb-priser? Hvad hedder de?

Du finder den hos den nærmeste 3-forhandler. Hvis dit abonnement er mere
end 6 måneder gammelt, så kan du nytegne det og få denne dims (router
til 3-stick) til meget få kroner.

Mvh Hauge

Fra : Hauge

Dato : 19-11-09 22:06

Hej igen
PNH skrev:
> Som overskriften lyder, så vil jeg dele en 3g usb-stick mellem to bærbare
> pc'er.

Hmm, nu bliver jeg da i tvivl. Er det hos 3 eller en anden 3g-udbyder?

Mvh Hauge

Fra : PNH

Dato : 19-11-09 22:14

> Hmm, nu bliver jeg da i tvivl. Er det hos 3 eller en anden 3g-udbyder?
>
> Mvh Hauge

Jeg har endnu ikke købt noget mobilt bredbånd. Men findes der ikke en router
der kan tage forskellige udbyders bredbånd. hvis man nu har flere at skifte
imellem. Fx hvis ens stick er med konen på rejse. Og en kammerat så kommer
forbi med sin fra en anden udbyder. Så ville det da være smart hvis man også
kunne sætte den til at blive delt. De kører jo alle via usb...
Håber det er forståeligt.

Fra : Hauge

Dato : 19-11-09 22:18

Hejsa
PNH skrev:
> Jeg har endnu ikke købt noget mobilt bredbånd.

Ok.

> Men findes der ikke en router
> der kan tage forskellige udbyders bredbånd.

Ret sikkert, men de er dyre, hvis de ikke skal være låst til den udbyder
man har købt ved.

> [...]
> forbi med sin fra en anden udbyder. Så ville det da være smart hvis man også
> kunne sætte den til at blive delt. De kører jo alle via usb...

Enig, men de er desværre dyre, kan desværre heller ikke lige kaste et
typenummer, men prøv på http://3.dk og se om du ikke kan se hvilke
modeller de har og så se om der ikke er en mulighed for at finde en
ulåst til rimelig pris på nettet hos en anden forhandler.

> Håber det er forståeligt.

Jada, ingen fejl på det da

Mvh Hauge

Fra : PNH

Dato : 19-11-09 22:57

> [...]
> modeller de har og så se om der ikke er en mulighed for at finde en ulåst
> til rimelig pris på nettet hos en anden forhandler.

Har fundet denne her nu:
http://www.wupti.com/Produkter/Computer-og-IT/Netvaerksudstyr/NETEDIMAX3G6200N-_%28Wupti%29.html

Kan den klare de forskellige udbydere eller er den ligeglad med hvad man
fodrer den med?

Og jeg vil gerne have nogle at vælge imellem, så hvis nogen kan linke til
andre. Måske bedre/ mere stabile. (kender ikke det mærke)
Første prioritet er at det skal virke perfekt. Så erfaring modtages også
gerne.

Mvh.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 20-11-09 00:03

> [...]
> modeller de har og så se om der ikke er en mulighed for at finde en ulåst
> til rimelig pris på nettet hos en anden forhandler.

Det er næppe routeren der er låst til 3 - det tror jeg faktisk ikke de kan.
USB-modemet kan sikkert låses ligesom en mobil kan - har selv et fra 3 men
har ikke forsøgt at sætte et andet Sim-kort i.
Der er jo alligevel ikke rigtigt nogen konkurrenter, når vi ser på dækning.
Oyster ligner jo en konkurrent (de bruger 3's net) - men 2 Mbit for
169/måned er ikke billigt - har 3's 7.2 Mbit (som de nu kalder 6 Mbit) for
79/måned som tillægsabo til mit mobil-nr. Det er så med 100 Mbite/måned -
men kommer jeg over den grænse er det bare at surfe igennem da der er loft
på kr 199/måned

--
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller

Fra : Ole C

Dato : 19-11-09 22:33

PNH skrev blandt andet:

> [...]
> det da være smart hvis man også kunne sætte den til at blive delt. De
> kører jo alle via usb... Håber det er forståeligt.

Du behøver ingen router, kun en USB-stick - din kones eller kammeratens.

--
vh
Ole C

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 20-11-09 00:04

"Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev i en meddelelse

> Du behøver ingen router, kun en USB-stick - din kones eller kammeratens.
>
> --
> vh
> Ole C
Jo - for udgangspunktet var at 2 maskinerner skulle kunne dele 1 USB-modem.

Fra : Hauge

Dato : 20-11-09 06:11

Jesper Hedegaard skrev:
> Jo - for udgangspunktet var at 2 maskinerner skulle kunne dele 1 USB-modem.

Det kunne jo være at Ole vil bruge ICS i windows.

Mvh Hauge

Fra : Per Jørgensen

Dato : 20-11-09 08:02

Hauge skrev:

> Det kunne jo være at Ole vil bruge ICS i windows.
>
> Mvh Hauge
Jeg lavede denne løsning for nogle venner I linux
http://linux.pbj-design.dk/3g.jsp

Virkede fint i yderkanten af Møn

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 20-11-09 08:09

> Det kunne jo være at Ole vil bruge ICS i windows.
>
> Mvh Hauge
Jamen det er da en mulighed - jeg synes bare den er upraktisk, da
host-maskinen jo skal være tændt for at nr 2 maskine kan komme på nettet.
Så hvis du kan få en trådløs router med for billig penge er det vel den
fikse løsning.
Men jeg ser at den model, 3 sælger nu, er beregnet til at stikke Sim-kortet
i og ikke beregnet til at sætte en USB-modem stick i - det betyder vel at
routeren faktisk kan være Sim-låst.

Fra : Hauge

Dato : 20-11-09 13:42

Hejsa
Jesper Hedegaard skrev:
> Jamen det er da en mulighed - jeg synes bare den er upraktisk, da
> host-maskinen jo skal være tændt for at nr 2 maskine kan komme på nettet.

Helt enig.

> Men jeg ser at den model, 3 sælger nu, er beregnet til at stikke Sim-kortet
> i og ikke beregnet til at sætte en USB-modem stick i - det betyder vel at
> routeren faktisk kan være Sim-låst.

Mange af 3-biksene i supermarkederne har, eller kan skaffe, den "gamle"
til USB-sticken.

Mvh Hauge

Fra : Ole C

Dato : 20-11-09 10:33

Jesper Hedegaard skrev blandt andet:

> "Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev i en meddelelse

> Jo - for udgangspunktet var at 2 maskinerner skulle kunne dele 1
> USB-modem.

Åh jo - men så er det næppe aktuelt, at tale om at "ens stick er med konen
på rejse".
Og hvis "en kammerat så kommer forbi med sin (USB-stick) fra en anden
udbyder", er det jo noget nemmere at sætte den direkte i spørgerens
computer, end at gå i gang med at rode med en evt. router......

--
vh
Ole C

Fra : N Dude

Dato : 21-11-09 19:31

> [...]
> det da være smart hvis man også kunne sætte den til at blive delt. De
> kører jo alle via usb... Håber det er forståeligt.

Man kan ikke dele et 3g modem, fordi det jo er et simkort med brugernavn og
adgangskode. Simkortet kan kun logge på netværket EEN gang, og hvis du
forsøger at dele simkortet på to maskiner, så tror 3g netværket, at du
logger på to gange. Desuden ville der blive problemer med at sende de
rigtige data til den rigtige maskine. Det er det, der er en routers opgave.
Jeg har aldrig set det, men der må vel findes en router som på WAN siden kan
hoste et 3g modem. Softwaren og driveren ligger jo på selve modemmet. (det
gør det på min Oister) Ellers lav en normal deling af internetforbindelse.
Det kræver bare at din maskine er gateway til fx. en trådløs eller kablet
router.

Fra : skibber

Dato : 20-11-09 12:06

On 19-11-2009 21:56:52, "PNH" wrote:
> [...]
> ud til flere pc'er.
>
> Men hvordan finder jeg dem på fx edb-priser? Hvad hedder de?

http://fritzbox.dk/

Fritzbox 7270
Med den nye software lagt på kan kan den bruge 3G USB stick.

http://fritzbox.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=71&Itemid=81

Overvejer den selv.

/fb

Fra : Henning

Dato : 20-11-09 12:25

On Fri, 20 Nov 2009 12:06:20 +0100, "skibber" <fredibau@gmail.com>
wrote:

>http://fritzbox.dk/
>
>Fritzbox 7270
>Med den nye software lagt på kan kan den bruge 3G USB stick.
>
>http://fritzbox.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=71&Itemid=81

Interessant - dvs. med kabel fungerer den som almindelig router, uden
kabel og med 3USB-stik fungerer den som 3 router?

Det er så bare ærgerligt den tilsyneladende ikke kan købes nogen
steder. Der henvises til ekanal.dk som ikke fungerer eller
http://eshop.estation.dk/group.asp?group=445 som heller ikke virker

Fra : Hauge

Dato : 20-11-09 13:43

Henning skrev:
> Det er så bare ærgerligt den tilsyneladende ikke kan købes nogen
> steder. Der henvises til ekanal.dk som ikke fungerer eller
> http://eshop.estation.dk/group.asp?group=445 som heller ikke virker

Hvad er det der ikke virker ved estation? Virker fint her.

Mvh Hauge

Fra : Henning

Dato : 20-11-09 15:17

On Fri, 20 Nov 2009 13:43:22 +0100, Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk>
wrote:

>Hvad er det der ikke virker ved estation? Virker fint her.

Det gør den nu - gjorde ikke tidligere.

Fra : skibber

Dato : 21-11-09 11:37

On 20-11-2009 12:25:03, Henning wrote:

> [...]
>
> Det er så bare ærgerligt den tilsyneladende ikke kan købes nogen
> steder. Der henvises til ekanal.dk som ikke fungerer eller

virker fint her.

/fb

Fra : Henning

Dato : 20-11-09 15:24

wrote:

>http://fritzbox.dk/
>
>Fritzbox 7270
>Med den nye software lagt på kan kan den bruge 3G USB stick.
>
>http://fritzbox.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=71&Itemid=81

Det ser ud til Linksys WRP400 med nyeste firmware kan det samme
http://www.cisco.com/en/US/products/ps10028/index.html

Og den koster langt under det halve
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=414392&q=wrp&sp=all

Men om de to produkter ellers kan sammenlignes har jeg ikke sat mig
ind i.

Fra : skibber

Dato : 21-11-09 11:53

On 20-11-2009 15:24:11, Henning wrote:

> [...]
> http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=414392&q=wrp&sp=all
>
> Men om de to produkter ellers kan sammenlignes har jeg ikke sat mig

Ja den sidste firmware version 2 giver også 3G usb modem
tilgang.

/fb

Fra : N Dude

Dato : 21-11-09 19:21

> [...]
> den ud til flere pc'er.
> Men hvordan finder jeg dem på fx edb-priser? Hvad hedder de?

Det kan du ikke gøre på den måde, fordi du kan kun logge på 3 nettet på en
maskine ad gangen. Enten skal du have en router, som er lavet til at hoste
et 3g modem, eller du skal lave det via lokalnettet og så dele din
internetforbindelse via ethernet stikket.