Memtest - fortolkning
Fra : ttoet

Dato : 19-11-09 20:04

Hej.

En af mine computere er de seneste uger flere gange startet op med en BSOD
(min alder trykker. Jeg tænker stadig på den som en GLOD), og en stopkode.

Noget af det første jeg tænker på når jeg ser en stopkode uden filhenvisning
er memoryfejl, så jeg har nu kørt en memtest. Faktisk har jeg kørt flere,
idet resultaterne for mig er lidt mystiske.

Når jeg kører programmet med fuld memorybestykning er det klart at jeg har
problemer. Der meldes om mange memoryfejl. Når jeg kører modulerne enkeltvis
(2 x 1 GB), har jeg stadig problemer da der meldes om mange fejl på begge
moduler.

Der hvor der er flest fejl er i test 4 der hedder "moving inv. 32 bit
pattern cached".

Det der undrer mig er at det adressesegment der fejler er det samme på begge
moduler. Når jeg kigger på "bad RAM patterns" er det på adressen
0x3feee668 - 1022,8 MB fejlene opstår. Og kun på denne adresse. Umiddelbart
ville jeg da tro at det ville være forskel på hvor eventuelle fejl ville
opstå på de enkelte memorymoduler.

Hvordan skal jeg fortolke disse resultater? Altså bortset fra at min RAM er
dårlig. Kan der være problemer med andet en RAM modulerne? Her tænker jeg
særligt på memorycontrolleren.
Thoeger

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-11-09 23:22

ttoet skrev:

> Der meldes om mange memoryfejl. Når jeg
> kører modulerne enkeltvis (2 x 1 GB), har jeg
> stadig problemer da der meldes om mange
> fejl på begge moduler.

Prøv med en RAM der er testet på en anden
maskine, og kør Memtest igen.

Det kan jo være dit bundkort der fejler.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : ttoet

Dato : 22-11-09 00:01

Hej.

Takker for svar. Nu skal jeg lige ud og finde noget RAM at teste med.

Som nævnt har jeg også en mistanke om at det netop er på bundkortet fejlen
skal findes, og ikke i RAM'en.

Jeg vender tilbage når jeg har fundet svaret.
Thoeger