Printer, udskriver ikke skarp, men affalme~
Fra : Michael Sørensen

Dato : 16-11-09 20:32

Hej.

Jeg har en Brother HL-1230. Den har jeg haft i de sidste 6+ år, men den
har været virkelig god.

Den var begyndt at gøre papiret "gråt og beskidt" når jeg udskrev,
hvilket jeg har fået at vide, at Brother pritnere gør, når toneren var
ved at være ton. Derfor har jeg nu købt en ny toner og sat i. Det er
vist den 3. toner, som jeg har i i printerens hidtidige levetid.

Mit problem er løst og den skriver igen uden at gøre resten af papiret
gråt og beskidt.

MEN.

Nu er det som om, at dne ikke skriver ud i klar og skarp sort farve.

Hvis jeg sammenligner to udskrevne ens dokumenter, så er den "gamle"
udskrevne side med skarpe sorte farver i teksten og billede, mens den
"nye" udskrevne side er mere lys i den sorte farve og virker affalmet,
hvis man kan beskrive det sådan.

Jeg tænker, om je har glemt at gøre "noget" ved udskiftningen af
toneren, om det kan væretromlen der ikke duer mere (det har jeg aldrig
prøvet før og ved ikke, hvordan symptomerne ser ud) eler om printeren
måske kan være defekt, eventuelt en opsætningsfejl?

På forhånd tak.

Fra : Allan Vebel

Dato : 16-11-09 23:00

Michael Sørensen skrev:

> Jeg har en Brother HL-1230. Den har jeg haft
> i de sidste 6+ år, men den har været virkelig
> god.

Når den har den alder, er det på tide at tænke på
en udskiftning - alt andet vil koste mere end en ny
printer koster.

Har du god erfaring med Brother, køber du bare
det igen - selv kører jeg HP netværkslaser, det
kører godt her i huset.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Michael Sørensen

Dato : 17-11-09 20:50

Allan Vebel skrev:

> [...]
> printer koster.
>
> Har du god erfaring med Brother, køber du bare
> det igen - selv kører jeg HP netværkslaser, det

HEj Allan.

Brother har jeg rigtig god erfaring med. Jeg må dog erkende, at jeg er
ærgerlig over, at have brugt omkring 800 kr på en tonr, der sikker kun
passer til den printer men sådan er det jo.

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-11-09 23:28

Michael Sørensen skrev:

> Brother har jeg rigtig god erfaring med. Jeg
> må dog erkende, at jeg er ærgerlig over, at have
> brugt omkring 800 kr på en toner, der sikker kun
> passer til den printer men sådan er det jo.

Jamen, brug toneren til udskrifter der ikke er så
vigtige - du kan sagtens have to printere installeret.

Selv har jeg en farvelaserprinter (LaserJet 2605 dtn)
til det vigtige, og en gammel slave (LaserJet 6P)
til det der bare skal udskrives og gennemlæses
når jeg sidder i sofaen.

6 år er meget for en printer - min hovedprinter er
ved at være 3 år, og jeg overvejer allerede noget
nyt.

Det kommer naturligvis an på udskriftbehovet - her
er mit nok i den høje ende.

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 19-11-09 15:24

Michael Sørensen skrev:

> Brother har jeg rigtig god erfaring med.

Ditto her.

> Jeg må dog erkende, at jeg er ærgerlig over, at have
> brugt omkring 800 kr på en tonr, der sikker kun
> passer til den printer men sådan er det jo.

Brother har ret stor kompatiblitet mellem modeller på tromler og toner,
så det er muligt at du kan finde et alternativ.

Ellers vil jeg tro, at du kan skifte tromlen - det er sikkert den, der
er ved at være slidt ned.

Som andre er inde på i tråden kan den dog nemt koste det samme som en ny
printer - og dermed bliver det din øko-bevidsthed mod din pengepung som
afgør udfaldet.

Fx skiftede jeg tromle i en HL-2030 - og den kostede præcis det samme
som en ny printer magen til... - absolut mærkelig pris-politik!

Kim

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-11-09 23:17

Kim Bach Petersen skrev:

> Fx skiftede jeg tromle i en HL-2030 - og den
> kostede præcis det samme som en ny printer
> magen til... - absolut mærkelig pris-politik!

Ja, og det giver ikke fornyet garanti på printeren

Det var derfor jeg var inde på at udskifte den med
det samme - og måske gå skridtet videre, at få
nogle farver med.

Fra : Michael Sørensen

Dato : 19-11-09 23:38

Allan Vebel skrev:

> Ja, og det giver ikke fornyet garanti på printeren
>
> Det var derfor jeg var inde på at udskifte den med
> det samme - og måske gå skridtet videre, at få
> nogle farver med.

Er farve til laserprintere kommet i et nogenlunde prisleje eller vil det
stadig koste ca. 4.000 for at få en fuld serie (Cyan, Magenta, sort og gul)

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-11-09 00:16

Michael Sørensen skrev:

> Er farve til laserprintere kommet i et nogenlunde
> prisleje

Ja, prøv at finde en fornuftig printer på http://hp.dk
eller http://brother.dk - og undersøg hvad toner
koster - og hvor mange sider de kan udskrive.

> eller vil det stadig koste ca. 4.000 for at få en
> fuld serie (Cyan, Magenta, sort og gul)

Det koster ikke mere at udskrive i farver end i
sort. Det koster naturligvis kassen hvis du er nødt
til at udskifte alle tonere på en gang, men sådan
er det ikke i virkeligheden.

Mit udskriftbehov siger mest sort, og så kan der
være enkelte overskrifter i farver, og nogle få små
billeder - det bruger ikke meget af de farvede.

Endelig kan jeg vælge at få det hele uden farver -
her vælger jeg som regel den gamle 6P, den skal
jo slides op.

En farvelaser er i hvert fald meget billigere i brug
end en blækprinter - den blive man fattig af

Fra : Thomas Jensen, Horse~

Dato : 17-11-09 07:09

Den Mon, 16 Nov 2009 20:31:46 +0100 skrev Michael Sørensen:

> eventuelt en opsætningsfejl?

Tjae, måske. Er du kommet til at vælge toner-save mode? Har du husket at
ryste tonerpatronen grundigt inden du satte den i? Hvis den har ligge
længe, har toneren måske "pakket sig" og kan ikke komme ud. Prøv at ryste
den kraftigt (læg den evt. i en plastikpose først, så der ikke ryger
toner ud i hele stuen), og se om det ikke hjælper. Prøv også at udskrive
et billede, så der bliver trukket en masse toner gennem systemet.

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Martin [6000]

Dato : 19-11-09 00:00

> Brother har jeg rigtig god erfaring med. Jeg må dog erkende, at jeg er
> ærgerlig over, at have brugt omkring 800 kr på en tonr, der sikker kun
> passer til den printer men sådan er det jo.

Jamen.... en HL-2140 koster 700,- inkl toner .... sig ikke du har brugt
flere penge på toner alene til en gammel printer??

:-/

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 20-11-09 00:28

> Dog er de godt 800 kr. jeg gav for min toner givet ud til den store
> toner, mens den medfølgende toner i printer efter min erfaring ikke
> holder længe.

Ja de er mig bekendt med mindre indhold de medfølgende - jeg kan til min
Brother købe en større ihvertfald.

--
Martin

Fra : Kim2000

Dato : 20-11-09 13:14

"Michael Sørensen" <spam@ellers.tak.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> og ved ikke, hvordan symptomerne ser ud) eler om printeren måske kan være

Det er fordi din trommel skal udskiftes, ofte er det billigere at købe en
ny. Jeg skrev dog selv yderligere 1 år (mindst 6000 sider) på min før jeg
skiftede tromlen.