Nyt system. Er det mon det værd?
Fra : Thomas

Dato : 12-11-09 08:59

Hej.

Jeg har nu kørt med min stationære Pc i knap 5 år, og noget siger mig at det
muligvis er tid til lidt fornyelse.
Jeg har igennem et stykke tid været vidne til, at min nuværende
konfiguration ikke rigtig slår til.

Jeg er den typiske "kontor-surfer", og har altså ingen behov for hverken at
kunne spille, eller lign.
Men da jeg oplever at der i dag er så meget bevægelse i ganske normale
hjemmesider osv., så bliver ventetiden ved at loade store hjemmesider, og
have flere ting igang på samme tid, en mere og mere udfordring for
tålmodigheden.
Da jeg samtidig kører med Panda som min virus beskyttelse, så er det ikke
unormalt at der går op mod 10 sek., før en side er loadet osv. osv.

Dette bringer mig frem til mit spørgsmål.

Hvis mit system i dag ser ud som dette:
Intel Celeron D330 2,66 GHz, 2MB ram, N6200 grafikkort, Windows XP.

Vil jeg så få en mærkbar gevinst ved at ofre Kr. 2899.- på følgende i Bilka:

Intel Celeron E3200 Dual core 2,4 GHz, 4GB ram, ATI HD4350 grafik, Windows 7
64-bit.
(Denne gang køber jeg en Norton Internet pakke, da Panda lever fint op til
dyrets hastighed...Gab).
Det er i øvrigt en Acer X3812 og kan ses her:
http://viewer.zmags.com/publication/524dc229#/524dc229/28

Jeg har forsøgt at kikke lidt på sammenligninger af CPU hastigheder, og her
ser forskellen ok ud.
http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php?t1=e3200&b1=Find+CPU
http://www.cpubenchmark.net/cpu_lookup.php?cpu=Intel+Celeron+E3200+%40+2.40GHz

Men jeg føler det er svært at vurdere om jeg får den mere glidende oplevelse
af mit roderi på Internettet, lidt billedbehandling og youtube osv., som jeg
forstiller mig bliver et par af opgaverne.

Kommentarer til mit valg af kommende Pc, og evt. meninger omkring forskellen
i ovenstående 2 systemer er meget velkomne...

Thomas.

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-09 09:19

Thomas skrev:
> [...]
>
> Kommentarer til mit valg af kommende Pc, og evt. meninger omkring forskellen
> i ovenstående 2 systemer er meget velkomne...

Kører selv med et tilsvarende system, så derfor har jeg et par
betragtninger, glem alt om Norton og brug et af de gratis antivirus
programmer der eksisterer f.eks. AVG, husk at bruge den 32 bits udgave
af explorer der findes i systemet da Adobe ikke har lavet en flash
understøttelse til 64 bit. men ellers kører systemet godt Windows index
giver Processor, RAM og Harddisk et index på 5,9

Fra : Thomas

Dato : 12-11-09 10:56

> [...]
> understøttelse til 64 bit. men ellers kører systemet godt Windows index
> giver Processor, RAM og Harddisk et index på 5,9

Min ide om kommende virus scanner var baseret på en artikel hos PCworld fra
Januar.
http://www.pcworld.dk/art/10556?a=frontpage&i=2

AVG fik en udmærket bedømmelse, hvor Norton synes at klare sig endnu bedre.
Men du skriver også om gratis versionen af AVG, og indrømmet, hvis det kun
var den rå virus beskyttelse jeg gik efter, så var der nok ikke så mange
alternativer til valget af AVG, men jeg finder nogle af de ekstra
faciliteter, der følger med softwaren ganske tiltalende.

Men jeg har nu ikke lagt mig fast på noget endnu, så dit svar indgår i mine
overvejelser...

Thomas.

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-09 11:19

Thomas skrev:

> [...]
> faciliteter, der følger med softwaren ganske tiltalende.
>
> Men jeg har nu ikke lagt mig fast på noget endnu, så dit svar indgår i mine

Mine betragtninger går også på at jeg gennem tiden har oplevet Norton
som utrolig tung at danse med hvorfor jeg normalt anbefaler AVG da det
kører i baggrunden og ikke gør mere væsen af sig end nødvendigt.
Microsoft skulle komme med et gratis antivirus på dansk om kort tid
findes for nuværende kun på engelsk, skulle være nemt og godt.

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 12-11-09 11:42

On 12-11-2009 11:19, Paul Østerby Sørensen wrote:

> [...]
> Microsoft skulle komme med et gratis antivirus på dansk om kort tid
> findes for nuværende kun på engelsk, skulle være nemt og godt.

Da Thomas (OP) bruger Panda skal det også lige nævnes at Panda har lavet
en ny antivirus der skulle være meget lidt ressourcekrævende:

http://www.cloudantivirus.com/en/

Der foreligger dog ikke nogle rigtige seriøse tests endnu såvidt jeg ved.

Fra : Jens Jensen

Dato : 12-11-09 15:10

Paul Østerby Sørensen skrev, Den 12-11-2009 11:19:
> Mine betragtninger går også på at jeg gennem tiden har oplevet Norton
> som utrolig tung at danse med hvorfor jeg normalt anbefaler AVG da det
> kører i baggrunden og ikke gør mere væsen af sig end nødvendigt.

NÃ¥r man bruger gratis sikkerhedsprogrammer skal man bruge flere af dem
for at være dækket ind. Her er nogle forslag:
http://www.spywarefri.dk/sikkerhedspakken/. Med mellemrum (måske en gang
om året) skal man checke op på bedømmelserne og eventuelt bytte nogle af
programerne ud. Firewallen i Windows 7 er bedre end i tidligere
Windows-udgaver, så jeg vil umiddelbart tro, at man kan nøjes med den
indbyggede.

På ebay.co.uk kan man købe sikkerhedsprogrammer billigere, end hvad jeg
har set dem til herhjemme. Hvis en dansk version kan hentes fra
producentens internetsider, gætter jeg på, at licensen kan bruges til
den danske version også.

> Microsoft skulle komme med et gratis antivirus på dansk om kort tid
> findes for nuværende kun på engelsk, skulle være nemt og godt.

Spywarefri lavede en hurtig test, som ikke tydede for godt, men som de
skriver, så kan deres test have givet et misvisende resultat, så de vil
afvente, hvad mere seriøse tests viser.

Fra : Mogens Nielsen

Dato : 12-11-09 20:16

Jens Jensen skrev:

> Spywarefri lavede en hurtig test, som ikke tydede for godt, men som de
> skriver, så kan deres test have givet et misvisende resultat, så de vil
> afvente, hvad mere seriøse tests viser.

Og så et andet resultat her:
http://beep.tv2.dk/entry.php/id-348131.html

Mogens

Fra : Jens Jensen

Dato : 12-11-09 21:31

Mogens Nielsen skrev, Den 12-11-2009 20:16:
> Og så et andet resultat her:
> http://beep.tv2.dk/entry.php/id-348131.html

Journalisten har ikke læst rappoorten ordentligt. Testen gik ud på at
finde ud af, hvor grundigt programmerne fjernede malware, som de kendte.
Testen gik IKKE ud på at finde ud af, hvor gode programmerne var til at
opdage malware.

Fra : Thomas

Dato : 13-11-09 09:00

> Og så et andet resultat her:
> http://beep.tv2.dk/entry.php/id-348131.html
>
> Mogens

Hej.

Altid interessant læsning med den slags.

Dog blev jeg lidt skuffet da jeg fulgte linken til Microsoft egen gratis
version, da artiklen giver en link for download på den fulde version.
Efter tryk på linken får man denne tekst:

"Not available in your country or region.
You appear to be in a country or region where Microsoft Security Essentials
is not available.
Thank you for your interest in Microsoft Security Essentials."

Æv...
(Selvfølgelig kunne den nok findes hvis man gjorde sig en smule umage, men
alligevel...)

Thomas.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 13-11-09 09:50

"Thomas" <oz1jte@REMOVETHISmail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Æv...
> (Selvfølgelig kunne den nok findes hvis man gjorde sig en smule umage, men

Den er ikke lavet på dansk endnu, men den skulle angiveligt kunne
installeres på en dansk version alligevel uden problemer.
http://www.comon.dk/nyheder/Gratis-antivirus-fra-Microsoft-1.243119.html
Så man henter den bare her i stedet for:
http://www.softpedia.com/get/Antivirus/Microsoft-Security-Essentials.shtml

Kurt

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 13-11-09 10:32

Kurt B. Andersen formulerede fredag:
> "Thomas" <oz1jte@REMOVETHISmail.dk> skrev i meddelelsen

> Den er ikke lavet på dansk endnu, men den skulle angiveligt kunne installeres
> på en dansk version alligevel uden problemer.

Jeg installerede den på en dansk XP i går

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Jørgen E

Dato : 12-11-09 22:30

"Paul Østerby Sørensen" <paulsorensen@youmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke har lavet en flash understøttelse til 64 bit. men ellers kører systemet godt
> Windows index giver Processor, RAM og Harddisk et index på 5,9

Kan en Intel Celeron E3200 give det ? Er det ikke tæt ved bunden af
"normale" CPU-er ?

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-09 10:33

Jørgen E skrev:

> "Paul Østerby Sørensen" <paulsorensen@youmail.dk> skrev i en meddelelse

> Kan en Intel Celeron E3200 give det ? Er det ikke tæt ved bunden af
> "normale" CPU-er ?

Komponent Detaljer Underscore Grundscore
Processor Intel(R) Celeron(R) CPU E3200 @ 2.40GHz 5,9
4,1 Fastsat efter laveste underscore

Hukommelse (RAM) 4,00 GB 5,9
Grafik NVIDIA GeForce G210 4,1
Spilgrafik 2303 MB samlet tilgængelig grafikhukommelse 5,6
Primær harddisk 541GB ledig (582GB samlet) 5,9
Windows 7 Home Premium

Som du kan se er det Grafikkortet der trækker ned, men da jeg ikke
spiller er det ligegyldigt. Bruger maskinen til at lave et medlemsblad i
Publisher samt redigere i Exell filer på op til ca. 30 MB og det gør den
uden at kny.
Hvis du læser review på nettet vil du se at en E3200 er meget tæt på en
E5200.

Fra : Henning

Dato : 12-11-09 09:44

>Vil jeg så få en mærkbar gevinst ved at ofre Kr. 2899.- på følgende i Bilka:
>
>Intel Celeron E3200 Dual core 2,4 GHz, 4GB ram, ATI HD4350 grafik, Windows 7
>64-bit.

Celeron hænger vist ikke rigtig sammen med 64 bit og Windows 7? Det
svarer til at købe en Porsche hvor motoren er udskiftet en en gammel
VW boble-motor.
Kig efter en "rigtig" Dual Core processor i stedet, smut f.eks. i Aldi
og find en af deres nyeste Medioner til stort set samme pris.

Fra : Thomas

Dato : 12-11-09 11:19

> [...]
> Kig efter en "rigtig" Dual Core processor i stedet, smut f.eks. i Aldi
> og find en af deres nyeste Medioner til stort set samme pris.

Bevares, jeg er selvfølgelig klar over at en Celeron er en "billig udgave",
men efter at have set en del på de CPU sammenligninger som findes på nettet,
og blandt andet den side jeg linker til i mit tidligere indlæg, så fornemmer
jeg at det ikke er så betydende en factor som jeg i første omgang troede.
http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php?t1=e3200&b1=Find+CPU

Et par hurtige tal, siger at min gamle Celeron D330 @ 2,66 scorer 327 på den
side, og den omtalte Bilka Celeron giver en score på 1438, hvor min søns
"rigtige" dual core E7400 @ 2,8 GHz giver 1861.
Jeg syntes som sagt ikke at det ligner forskellen fra en Boble til en
Porsche i mine øjne..

Nu kan man så sige at hvis resten af systemet ellers var ganske fint, så er
CPU'en med 775 sokkel, så en mulig opgradering burde jo sagtens kunne lade
sig gøre.
Måske en Q8300(Core 2 Quad) til lige under Kr.1000.- og så kommer der liv i
maskinen.
Men selvfølgelig er ideen ikke at købe en maskine for at opgradere den dagen
efter..

I forbindelse med Aldi's maskiner, så har jeg faktisk holdt øje med deres
hjemmeside temmelig længe, men her har jeg ikke kunne se noget interessant.
Men jeg vil da ikke afvise at et besøg i den lokale Aldi måske kan trylle
noget brugbart frem.

Thomas.

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-09 11:21

Henning skrev:

> [...]
> Kig efter en "rigtig" Dual Core processor i stedet, smut f.eks. i Aldi
> og find en af deres nyeste Medioner til stort set samme pris.

Prøv lige at læse lidt op på dine informationer, E3200 er udviklet til
Win 7 64bit i 45nM.

Fra : hl

Dato : 12-11-09 15:58

> [...]
>
> Hvis mit system i dag ser ud som dette:
> Intel Celeron D330 2,66 GHz, 2MB ram, N6200 grafikkort, Windows XP.

Min umiddelbare tanke er, at hvis det alene drejer sig om, at du synes, der
er lang ventetid på at loade HP's med 2MB Ram og processor på 2.66 GHz og
den ikke særlig resourcekrævende XP, så MÅ det altså være din PC'er, der
trænger til lidt "oprensning" og revurdering af, hvad der skal starte op
automatisk hos dig. Hvis ellers din bredbåndshastighed er i orden, men det
har du nok checket. Oprydning i registreringsbasen kan vel også gi' lidt,
hvis det ellers ikke er noget, du allerede HAR gjor. Du kender sikkert
CC-Cleaner.

Men jeg forstår da godt, at noget nyt isenkram kan friste - men så sku' det
vel være lidt nyere teknologi end det, dit forslag går på?.
Mvh
Henning

Fra : Thomas

Dato : 13-11-09 08:48

> [...]
>
> Men jeg forstår da godt, at noget nyt isenkram kan friste - men så sku'
> det vel være lidt nyere teknologi end det, dit forslag går på?.

Hej.

Tak for dit indspark.

Dine betragtninger stemmer meget godt overens med dem jeg selv har haft i
tankerne.
Jeg kører dog ofte CCleaner, og har en ide om at jeg er sådan nogenlunde
friholdt for det værste snavs.
Omvendt har mit XP styresystem kørt uafbrudt siden 2005, og da jeg aldrig
har genindstalleret, så vil der jo givetvis være en del skummelt rundt
omkring i hjørnerne, der med fordel kunne renses godt ud i.

Men da en genetablering af mit styresystem kom på tale, ud af ovenstående,
så blev ideen vagt omkring at få noget nyt isenkram, som du selv formulerer
det...

Samtidig med lysten til nyt legetøj, har jeg dog også et ønske om ikke at
være pionér på området, da jeg har set mønterne fosse ud af min lillebrors
lomme, da han flere gange har ville have det nye og det smarte.
(Core i7 920, Rampage ll Extreme, 2 x SSD OCZ Vertex MLC 30 Gb i Raid 0 .. 6
Gb 1866 Mhz OCZ Reaper, 1000 HX Corsair, GTX 260 core 216, og en fin lille
TRUE cooler...)

Derfor havde jeg en formodning om at det Bilka system, som er
omdrejningspunktet lige i øjeblikket, var et fornuftigt kompromis mellem
pris og ydelse, til mit sparsomme behov.
Ellers sagt på en anden måde; Et allerede halvgammelt system, som dog stadig
kan være med, til en ganske god pris.

Thomas.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 13-11-09 21:32

Thomas skrev:

> [...]
>
> Hvis mit system i dag ser ud som dette:
> Intel Celeron D330 2,66 GHz, 2MB ram, N6200 grafikkort, Windows XP.

Hvis din maskine er 5 år gammel og kører med en lige så gammel XP, bør
du unde dig selv at reinstallere maskinen fra bunden først. Det kan
være du bliver overrasket :)