Problemer med opstart efter overspænding
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 05-11-09 22:46

Hey

For et par dage siden begyndt mit MM Vision Mediacenter at opføre sig
underligt, og har gjort det lige siden. Opstartsproblemerne består i,
at den når til at detektere diverse IDE og SATA enheder, går videre
til næste skærmbilleder, og så booter den. Nogle gange startede den
slet ikke op.

I går aftes/nat kom jeg lidt videre. Jeg startede med at opdatere
BIOS'en til nyste version (+2½ års forskel!). Jeg skilte derefter alt
ad og satte enhederne til een efter en.

Jeg kom frem til, at når der er RAM i (grafikkort er onboard), så kan
den uden problemer og altid starte op. Så snart jeg smider harddisken
på, så starter problemerne. Nogle gange starter den pænt op og åbner
Vista med mit XBMC på. Andre gange booter den som beskrevet i første
afsnit.

Jeg er bosiddende i Bulgarien, og herned har vi af og til nogle
strømpeaks. Jeg har ikke tænkt over det, men vi flyttede for et par
måneder siden til et nyt hus, og her har jeg ikke fået sat en "hobby-
UPS" op foran Media Centret endnu. Hernede har vi af og til nogle
strøm-peaks, som vel sagtens kan skade diverse udstyr, og jeg har nok
ikke tænkt over det tidligere, fordi de fleste UPS'ere har indbygget
"surge protector".

Kort sagt: Kan et strøm-peak forårsage en skade på:
- bios, så en opdatering af bios før en forskel?
- harddisk, så den periodisk fejler?
- andre ting, f.eks. DVD drev?
- RAM, hvordan tjekker jeg?
- andre interne enheder?

Hvad gør jeg for at komme videre? Jeg tror umiddelbart at jeg med lidt
held kan få den bootet i Vista igen og få trukket det vigtigste data
ud og derefter geninstallere OS'et, men hvad med mine problemer. Vil
Vista finde en evt. diskfejl og "køre uden om" denne fremover? Kan den
repareres? Skal jeg bare købe en ny disk med det samme "for at være
sikker"?

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : Henning

Dato : 06-11-09 09:48

>Kort sagt: Kan et strøm-peak forårsage en skade på:
>- bios, så en opdatering af bios før en forskel?
Næppe
>- harddisk, så den periodisk fejler?
Mja...
> [...]
>Vista finde en evt. diskfejl og "køre uden om" denne fremover? Kan den
>repareres? Skal jeg bare købe en ny disk med det samme "for at være

Det lyder som en defekt strømforsyning, som ikke kan tåle at blive
belastet. Skift den, og tag den derfra.

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 06-11-09 02:07

[...]

> Det lyder som en defekt strømforsyning, som ikke kan tåle at blive
> belastet. Skift den, og tag den derfra.

Sjovt du nævner det, for dén tanke havde jeg også i starten af
aftenen. Det skal også siges, at den faktisk slår fra engang imellem..
så kan jeg pille strømstikket ud af den og i igen, og så spiller den.
Det harmonerer måske også meget godt med, at sætter jeg f.eks. også et
floppy til, så starter den slet ikke.

Det irriterende er desværre bare, at det er dette kabinet,
http://www.mm-vision.dk/produkter/visvare.asp?action=vis&menu=dvd&varenr=51267,
der har en ekstern strømforsyning.

Vil man normalt kunne slippe afsted med en universal strømforsyning
med de korrekte indstillinger? Ville nemlig hade at skulle vente 2-3
uger på en bestilling fra Danmark!

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : Brian Lund

Dato : 09-11-09 18:40

> [...]
>
> Vil man normalt kunne slippe afsted med en universal strømforsyning
> med de korrekte indstillinger? Ville nemlig hade at skulle vente 2-3

Hvis stikket, spændingen og ikke mindst strømmen er de rigtige, så burde det
virke ja!

Brian