USB kabel til extern harddisk
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 02-11-09 20:33

Hej gruppe,

Jeg har en 320 Gb Medion Drive-n-go 2.5 tommers extern disk, købt i Aldi en
gang.
Disken er der ingen problemer med, men det medfølgende USB kabel er mildest
talt lidt ufikst.
Da disken jo er uden extern strømforsyning, så er den leveret med et ret
tykt USB kabel, hvor der i PC enden er monteret 2 stk USB'er, så man kan
forsyne den fra to USB porte for at give strøm nok i kritiske tilfælde.
Jeg har dog på mine pc'er ingen problemer med at køre disken med kun en af
USB'erne.
Jeg ville gerne kunne køre disken med et kort kabel hvor der er en USB ipc
enden, og så naturligvis en mini USB i disk enden.
Jeg har forsøgt mig med alle de kabler med mini USB, som jeg har liggende
(bla. fra mit Canon kamere) - men disken pipper og klikker bare med alle
andre kabler end det originale..

Er der nogen her som ved hvad der driller mig ? - er et disk kabel specielt
? - og kan jeg købe mig et løst kabel som kan klare opgaven ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Thomas Jensen

Dato : 03-11-09 09:06

Den Mon, 02 Nov 2009 20:32:44 +0100 skrev Andreas M. Hansen:

> Er der nogen her som ved hvad der driller mig ? - er et disk kabel
> specielt ? - og kan jeg købe mig et løst kabel som kan klare opgaven ?

Det er næppe et der hænger på hylden i supermarkedet. Men det burde da
være muligt at lave sådan et kabel selv - eller få nogen til det.

Hvis man først måler på det originale kabel og finder ud af hvike ben der
er forbundet til hvad, så kan man tage et almndeligt kabel, med en
hobbykniv forsigtigt skære langs svejsningerne i stikket så det kan
åbnes, bytte rundt på ledningerne og så lime det sammen igen. Måske. Det
er da et forsøg værd.

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 03-11-09 14:57

"Thomas Jensen" <tj@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hobbykniv forsigtigt skære langs svejsningerne i stikket så det kan
> åbnes, bytte rundt på ledningerne og så lime det sammen igen. Måske. Det

Så-så - ikkee noget med at bytter rundt på noget som helst i stikkene !
Iflg www.usb.org er stikforbindelserne sådan her:

Table 6-1. USB Connector Termination Assignment
Contact Number Signal Name Typical Wiring Assignment
1 VBUS Red
2 D- White
3 D+ Green
4 GND Black
Shell Shield Drain Wire

Der er altså kun 4 ledere + skærm - det er garanteret usundt for tilsluttet
udstyr at forbytte disse ledere !
Der er nok nærmere tale om at der er forskel på kabler - endnu kender vi USB
1, 1.1 og 2 . men standarden for USB 3 er faktisk at finde på ovennævnte
side !

--
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 03-11-09 10:58

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> crashed Echelon writing

> [...]
>
> Er der nogen her som ved hvad der driller mig ? - er et disk kabel
> specielt ? - og kan jeg købe mig et løst kabel som kan klare opgaven ?

Kan disse bruges?

http://www.av-cables.dk/usb_kabel/usb_kabel/usb_kabel_dual_power_413_da/

--
Bjarke Andersen

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 03-11-09 17:58

> Kan disse bruges?
>
> http://www.av-cables.dk/usb_kabel/usb_kabel/usb_kabel_dual_power_413_da/

De er desværre magen til det som fulgte med disken (det med de to stik i pc
enden) - og det er det jeg gerne vil undgå.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : simon

Dato : 03-11-09 11:13

Andreas M. Hansen skrev:
> [...]
>
> Er der nogen her som ved hvad der driller mig ? - er et disk kabel
> specielt ? - og kan jeg købe mig et løst kabel som kan klare opgaven ?

Hej.
Jeg har også en sådan Medion Drive and go fra Aldi.
Har lige prøvet at sætte den til min bærbare Toshiba
Amilo med et kabel jeg fandt i rodeskuffen på 10-12
cm's længde.
Der er ingen problemer med at læse og skrive til
Medion drevet bare med kablet med et usb-stik samt
et mini-usb-stick.
Er du sikker på, at det kabel du har, er er standard kabel?
Som sagt virker det her.
mvh
simon

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 03-11-09 18:02

> [...]
> et mini-usb-stick.
> Er du sikker på, at det kabel du har, er er standard kabel?

Skummelt - som der diskuteres længere oppe, så er forbindelserne i et USB
kabel jo en standard - så jeg trtor på at kablet er standard. Jeg tror på at
det har noget at gøre med de 5 volt i kablet.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Thomas Jensen

Dato : 03-11-09 16:07

Den Tue, 03 Nov 2009 14:56:36 +0100 skrev Jesper Hedegaard:

> Så-så - ikkee noget med at bytter rundt på noget som helst i stikkene !

Men hvis Andreas kan køre med det kun ene af de to usb-stik på det
originale kabel, og ikke med et almndeligt standard-kabel, så er det vel
fordi der er et eller andet specielt ved det originale - fx at ikke alle
ben er tilsluttet i begge stik, eller at der er byttet om på nogle
ledninger, og at det er derfor harddisken brokker sig.

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-11-09 21:55

Andreas M. Hansen skrev:

> [...]

> liggende (bla. fra mit Canon kamere) - men disken pipper og klikker
> bare med alle andre kabler end det originale..

Disken får nok for lidt strøm til at komme i luften. Overvej bare at
blive ved med at bruge det gamle kabel.