TV-tuner
Fra : BOX

Dato : 23-10-09 19:35

Når vi her 1 november går over til digital signal, og for mit vedkommende
har kabel-TV, hvordan er jeg stillet med min komputer og tunerkort, jeg
plejer at optage hver dag en udsendelse og så vidt jeg kan forstå er der
stadig nogle udsendelser jeg godt kan se, men ikke de digitale, med mindre
jeg har en box til det.

Findes der i dag et tunerkort der også kan klar dette i komputeren ?

MVH.
BOX

Fra : Max

Dato : 23-10-09 19:51

Hej BOX

> Findes der i dag et tunerkort der også kan klar dette i komputeren ?

Hvis du har kabel tv, ja så skulle alt gerne fortsætte som før.

--
Mvh Max

Fra : Mads

Dato : 23-10-09 20:03

On Fri, 23 Oct 2009 20:34:51 +0200, "BOX" <bjarnebo@danbbs.dk> wrote:

> [...]
>jeg har en box til det.
>
>Findes der i dag et tunerkort der også kan klar dette i komputeren ?

Hvis dit nuværende tunerkort kun har analog tuner, så vil du ikke
mærke nogen ændring, for din kabel TV udbyder bliver ved med
at sende et analogt signal ud sammen med det digitale.

Hvis du vil have begge muligheder, så findes der masser af
hybrid tunere, altså tunere som har både analog og digital tuner.

mvh Mads

Fra : BOX

Dato : 23-10-09 23:02

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis du vil have begge muligheder, så findes der masser af
> hybrid tunere, altså tunere som har både analog og digital tuner.

Det er de nye lokaludsendelser de nu vil sende som digital sinal og det er
dem jeg optager.

Har i så et godt forslag til en god tuner.

mvh. BOX

Fra : Mads

Dato : 24-10-09 10:09

On Sat, 24 Oct 2009 00:01:58 +0200, "BOX" <bjarnebo@danbbs.dk> wrote:

>Det er de nye lokaludsendelser de nu vil sende som digital sinal og det er
>dem jeg optager.
>
>Har i så et godt forslag til en god tuner.
>
>mvh. BOX

Lige PT bruger jeg en Pinnacle Hybrid Pro 330e USB tuner
og den klarer begge typer signal perfekt, plus den er hurtig
at flytte mellem den blærbare og den stationære PC.
Den er så lidt over et år gammel, så der kan sagtens være
kommet nye og mere avancerede modeller siden da.

Før det har jeg også særdeles gode erfaringer med tuner
kort fra Hauppauge, men det ligger tilbage før digital TV

mvh Mads

Fra : Per Jørgensen

Dato : 25-10-09 16:53

Mads skrev:

> [...]
>
> Før det har jeg også særdeles gode erfaringer med tuner
> kort fra Hauppauge, men det ligger tilbage før digital TV

Jeg modtager på et Hauppauge HVR4000 - med en Quad tuner i - Men jeg
bruger det kun til Satelit - hvor jeg må sige de er perfekte.
Men der er også DVB-C tuner i (som jeg ikke har haft prøvet endnu) Men
DVB-T tuneren virker fint, sammen med DVB-S2 også.

PBJ

Fra : BOX

Dato : 26-10-09 00:12

"Per Jørgensen" <archlinux@address.invalid> skrev i en meddelelse
Mads skrev:

> [...]
Men der er også DVB-C tuner i (som jeg ikke har haft prøvet endnu) Men
DVB-T tuneren virker fint, sammen med DVB-S2 også.

Jeg har HVR4000 - men der står på kassen til DVB-S, DVB-T & DVB-S2, der
står ikke DVB-C, så jeg tror ikke det kan klare kabel-TV.
Hvad mener I.

BOX

Fra : Per Jørgensen

Dato : 26-10-09 06:12

BOX skrev:
> [...]
>
> Jeg har HVR4000 - men der står på kassen til DVB-S, DVB-T & DVB-S2, der
> står ikke DVB-C, så jeg tror ikke det kan klare kabel-TV.

er der flere modeller??
Jeg har 3stk HVR-4000 siddende i mit MythTV setup, hvor de er kommet i
hver sin kasse - ved bestilling. Men ingen af de kasser har været ens
Men om det er mig der huskier forkert ??
Men det var lige så meget for at sige Hauppauge reelt viurker i Linux
Hver eneste gang! - Og der er det jeg har gået efter.
Men opdages som følgende:
cx88[0]/2: subsystem: 0070:6902, board: Hauppauge WinTV-HVR4000
DVB-S/S2/T/Hybrid [card=68]
cx88[0]/2: cx2388x based DVB/ATSC card

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-10-09 17:33

Per Jørgensen skrev:

> Men der er også DVB-C tuner i (som jeg ikke har haft prøvet endnu) Men
> DVB-T tuneren virker fint, sammen med DVB-S2 også.

Nogen der kan anbefale en god DVB-C modtager der også gerne må virke med
Linux?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-10-09 12:36

BOX skrev:

> Det er de nye lokaludsendelser de nu vil sende som digital sinal og det er
> dem jeg optager.

Vær opmærksom på at der er to forskellige slags digitaltv i kabeltv (T
og C), og de fleste tunere kun er gearet til T-udgaven.

Spørg din antenneforening om DVB-T er nok eller om der skal mere til.

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-10-09 00:43

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Nogen der kan anbefale en god DVB-C modtager der også gerne må virke med
> Linux?

PCI eller USB? Skal der være CAM mulighed?

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-10-09 23:09

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> USB. CAM er de der dimser til betalingskanaler? NEj, det er ikke
> nødvendigt.

Der er ikke mange muligheder hvis du bruger Linux
<http://www.linuxtv.org/wiki/index.php/DVB-C_USB_Devices>

DVBWorld DW3101 sælges ikke i Europa (jeg har spurgt producenten), og de
to TechnoTrend devices er kun USB 1.1 (det virker som om at der bliver
færre Linux-kompatible DVB produkter på markedet).

Valget står mellem AnySee E30 Combo Plus og Sundtek MediaTV Pro.
Sidstnævnte bruger en proprietær userland driver, som ikke er fuldt
integreret med det normale video4linux DVB setup.

Jeg har selv AnySee E30 Combo Plus, og den virker fint til YouSee med en
2.6.28 kernel (Ubuntu Jaunty). Plug-and-play, meget nemmere end på
Windows (AnySee Windows software stinker efter min mening, men du kan
selvfølgelig bruge anden Windows software).

Kan købes her (eneste danske forhandler)
<http://www.usbit.dk>

Jeg turde ikke købe den lidt billigere AnySee E30C Plus, da linuxtv.org
siden nævner at seneste version har en hardwareændring som er
inkompatibel med driveren i 2.6.28 kernel.

Der er en kortlæser i AnySee E30, men det er ikke noget hardware CAM, og
Linux driveren har ingen understøttelse af kortlæseren. Den danske
forhandler nævner at det skulle virke med YouSee, men det skulle i givet
fald betyde at AnySee softwaren implementerer et Viaccess software CAM.

--
Jesper Lund