bygge selv eller køb færdig samlet???
Fra : Martin Nielsen

Dato : 18-10-09 11:27

Hej

Mit spørgsmål er: Kan det betale sig at "bygge" en PC selv, alså selv være
bundkort osv eller skal man bare springe på at købe en PC i Aldi eller
bilka?
Der altid har tilbud på Acer eller HP maskiner. Så er det endda med meget
medfølgende SW, både godt og ondt..

PC'en skal være god til til mediacenter..

Et alternativ for mig kan være at opgradere min gamle PC med ny bundkort,
CPU, RAM og evt. en HD.
Men det løber jo hurtig op i det samme som at køre en ny fx acer maskine i
bilka..

Hvad kan anbefales at gøre her??

PÅ forhånd tak
Nielsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 18-10-09 11:35

Martin Nielsen skrev:

> Mit spørgsmål er: Kan det betale sig at "bygge" en PC selv, alså selv være
> bundkort osv eller skal man bare springe på at købe en PC i Aldi eller
> bilka?

Det afhænger helt af hvad du foretrækker hvis ting ikke virker, og hvor
mange ting du allerede har købt som du gerne vil bruge i den "nye"
maskine. 100 kroner sparet kan koste mange timers bøvl hvis man er
uheldig, men er lige ned i foret hvis man er heldig.

Hvis du ikke er vant til at have kabinettet åbent, er det nok en god ide
at købe en ny :)

Fra : Jens Jensen

Dato : 18-10-09 16:26

Martin Nielsen skrev, Den 18-10-2009 12:27:
> PC'en skal være god til til mediacenter..

Jeg følger perifert med i diskussioner om medicentre i et forum, og det
er vist stadig besværligt at få softwaren til at fungere godt i et
mediecenter. Så det taler for en færdig løsning.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 18-10-09 17:00

"Martin Nielsen" skrev i en meddelelse
> Mit spørgsmål er: Kan det betale sig at "bygge" en PC selv,

Betale sig - nej ikke i penge - men fordelen vil være, at du får den
sammensat nøjagtigt som du ønsker uden at skulle gå på kompromis nogle
steder.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Ivar Madsen

Dato : 29-10-09 21:42

Jan Vestergaard skrev:

> Betale sig - nej ikke i penge - men fordelen vil være, at du får den
> sammensat nøjagtigt som du ønsker uden at skulle gå på kompromis nogle
> steder.

Det kræver at du har en vis viden, om hvad der passer godt sammen, og hvad
der ikke passer så godt sammen.

Ivar

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-10-09 17:03

Jens Jensen wrote:

> Jeg følger perifert med i diskussioner om medicentre i et forum, og det
> er vist stadig besværligt at få softwaren til at fungere godt i et
> mediecenter. Så det taler for en færdig løsning.

Der er sikkert bare installeret Windoze <whatever> Media Center edition,
så der er ingen garanti for at det vil samarbejde med dine medie kilder
(TV modtagelse, internet streaming, egne DVD rips, filer som du
downloader, etc etc).

--
Jesper Lund

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-10-09 21:28

Martin Nielsen skrev:

> Kan det betale sig at "bygge" en PC selv, alså
> selv være bundkort osv eller skal man bare
> springe på at købe en PC i Aldi eller bilka?

Køber du en færdig i et supermarked eller på
nettet, er du sikker på at der er garanti på pc'en.

Køber du et bundkort, ram, cpu og så videre, og
selv samler det, kan garantien ligge på et meget
lille sted.

Jeg får ofte maskiner ind på værkstedet der er
samlet med en kulskovl - alt er bare gået galt, en
ram er vendt forkert, cpu-solken har et par bøjede
ben, glemt kølepasta og mange andre fejl.

Du skal ikke regne med at garantien dækker
sådan noget.

> Der altid har tilbud på Acer eller HP maskiner.

Gå hellere ned i din lokale computerbutik og fortæl
hvad du har brug for, så regner de et godt tilbud ud
til dig.

Køber du i et supermarked, må du også forvente
lang reparationstid hvis noget går i stykker - det
ser jeg hver dag når kunder kommer med deres
Medion med garanti i Aldi, men de gider ikke at
vente

--
Allan Vebel
http://vebel.dk - http://html-faq.dk

Fra : Rado

Dato : 19-10-09 15:32

On Sun, 18 Oct 2009 22:27:44 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Jeg får ofte maskiner ind på værkstedet der er
>samlet med en kulskovl - alt er bare gået galt, en
>ram er vendt forkert,

Jeg har selv lige sat RAM i en maskine idag, og kom til at tænke på
hvorfor de dog ikke laver to hakker i stedet for eet så det er umuligt
at presse klodsen ned i soklen hvis den vender forkert (noget jeg selv
engang har gjort, med en afbrændt RAM klods til følge).

--
Rado

Demokrati: To ulve og et får der stemmer om
hvad de skal have til middag...

Fra : Henning

Dato : 19-10-09 16:42

> [...]
>at presse klodsen ned i soklen hvis den vender forkert (noget jeg selv
>engang har gjort, med en afbrændt RAM klods til følge).

Måske fordi det forventes, at når du begynder at rode med indmaden på
din pc, har du en basal kendskab til området, og derfor ikke vender et
rammodul forkert?

Fra : Rado

Dato : 19-10-09 18:50

On Mon, 19 Oct 2009 17:42:14 +0200, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

>Måske fordi det forventes, at når du begynder at rode med indmaden på
>din pc, har du en basal kendskab til området, og derfor ikke vender et
>rammodul forkert?

Tja, jeg forventede også noget, nemlig at man ikke kunne komme til at
sætte RAMen forkert i når der var det hak. Hvis man kan det alligevel,
hvad er så formålet med hakket?

Fra : Henning

Dato : 19-10-09 20:50

On Mon, 19 Oct 2009 19:50:25 +0200, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

>Tja, jeg forventede også noget, nemlig at man ikke kunne komme til at
>sætte RAMen forkert i når der var det hak. Hvis man kan det alligevel,
>hvad er så formålet med hakket?

For at du ikke kommer til at sætte andre typer ram i soklen. Der er i
tidernes løb lavet et hav af forskellige rammoduler til forskellige
typer cpu.

Fra : Rado

Dato : 20-10-09 12:15

On Mon, 19 Oct 2009 21:50:20 +0200, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

>For at du ikke kommer til at sætte andre typer ram i soklen. Der er i
>tidernes løb lavet et hav af forskellige rammoduler til forskellige
>typer cpu.

Det er næppe kun derfor - hvordan ville du vide hvordan den skulle
vende hvis ikke hakket var der?

Fra : ASKF

Dato : 20-10-09 19:50

Rado ytrede sig i <uo6rd51cjvg4umd95mtdf12dutr9bhbiqb@4ax.com> med
dette:

>Det er næppe kun derfor - hvordan ville du vide hvordan den skulle
>vende hvis ikke hakket var der?

Ved at kikke på bundkortets diagram.

Faktisk står der også gerne på bundkortet hvor pin1 er, og det står også
normalt på ram-blokken, så derfor kræver det minimalt ekstra tid at
sikre sig man vender dem korrekt.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Rado

Dato : 23-10-09 20:06

On Tue, 20 Oct 2009 20:49:40 +0200, ASKF <nospam@askf.dk> wrote:

> [...]
>
>Faktisk står der også gerne på bundkortet hvor pin1 er, og det står også
>normalt på ram-blokken, så derfor kræver det minimalt ekstra tid at

Det kan man jo let sikre sig ved at lave to hak de rigtige steder. Så
er det helt idiotsikkert. Idag sætter alle og enhver jo selv RAM i
deres maskiner, så det er næsten en nødvendighed at det er
idiotsikkert for flertallet ved ikke ret meget om tingene.

Fra : Kenneth

Dato : 24-10-09 01:35

Rado wrote:
> [...]
> enhver jo selv RAM i deres maskiner, så det er næsten en
> nødvendighed at det er idiotsikkert for flertallet ved ikke

Det tjener producenterne jo ikke penge på :)

Med Venlig Hilsen
Kenneth Iversen

Fra : Brian Lund

Dato : 20-10-09 11:29

> Tja, jeg forventede også noget, nemlig at man ikke kunne komme til at
> sætte RAMen forkert i når der var det hak. Hvis man kan det alligevel,
> hvad er så formålet med hakket?

Det kan man da heller ikke, ihvertfald ikke hvis RAM blokken skal sidde
ordentligt i soklen!?
(Hakket er forskudt til den ene side for midten)

Jeg mener at kunne huske at SD-RAM(?) eller en anden ældre blok havde 2
hakker.

Brian

Fra : Rado

Dato : 20-10-09 12:34

On Tue, 20 Oct 2009 12:29:15 +0200, "Brian Lund"
<brian@-FJERN-lundfoto.dk> wrote:

>Det kan man da heller ikke, ihvertfald ikke hvis RAM blokken skal sidde
>ordentligt i soklen!?

Nej men man kan godt komme til at sætte den omvendt i så nogle af
kontakterne får forbindelse i den ene ende - og så kan blokken få
strøm ind de forkerte steder der ødelægger RAMen. Det var det der
skete for mig. Og åbenbart sker det for mange andre, ifølge hvad Allan
fortæller.

>(Hakket er forskudt til den ene side for midten)

Ja, men så lidt at man nogle gange kan tage fejl, hvis man ser soklen
fra en forkert vinkel.

>Jeg mener at kunne huske at SD-RAM(?) eller en anden ældre blok havde 2
>hakker.

Det burde de have allesammen.

Fra : Jens G

Dato : 20-10-09 15:45

On Tue, 20 Oct 2009 13:34:14 +0200, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

> [...]
>strøm ind de forkerte steder der ødelægger RAMen. Det var det der
>skete for mig. Og åbenbart sker det for mange andre, ifølge hvad Allan

Men så kan man da ikke få låsen i indgreb?
Og man sætter vel ikke spænding på før alt er på plads?

>Ja, men så lidt at man nogle gange kan tage fejl, hvis man ser soklen
>fra en forkert vinkel.

Men man mærker da hurtigt hvis man vender den forkert. Og når den
sidder rigtigt, er man ikke i tvivl.

>Det burde de have allesammen.

Selv om de havde, ville der alligevel altid være nogen der kunne vende
det forkert, eller sætte en forkert type i.

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Fra : Rado

Dato : 23-10-09 20:26

On Tue, 20 Oct 2009 16:44:54 +0200, Jens G <nospam061106@kabelmail.dk>
wrote:

>Men så kan man da ikke få låsen i indgreb?
>Og man sætter vel ikke spænding på før alt er på plads?

Det sagde klik da jeg satte den i men det var så kun den ene lås,
fandt jeg bagefter ud af.

>Men man mærker da hurtigt hvis man vender den forkert. Og når den
>sidder rigtigt, er man ikke i tvivl.

Tja, jeg havde på det tidspunkt sat RAM i masser af gange, alligevel
gik det galt. Jeg havde simpelthen ikke forestillet mig at man kunne
sætte den forkert i på en måde der kunne ødelægge noget, på grund af
hakkene. Men det kunne man altså.

>Selv om de havde, ville der alligevel altid være nogen der kunne vende
>det forkert, eller sætte en forkert type i.

Ikke hvis hakkene sidder de rigtige steder. Kan man sende folk til
månen kan man også lave en RAM sokkel der er idiotsikker. Det er bare
ikke noget man prioriterer særlig højt, åbenbart. Hvis det var noget
garantien dækkede var det sikkert noget andet...

Men jeg har lige tjekket efter, det var faktisk SD RAM med to hakker
der var tale om. Hakkene sidder bare på en måde (det ene i midten, det
andet i enden) så man godt kan presse den ene ende ned alligevel så
nogle at konnektorerne får kontakt. Hvis de nu i stedet havde lavet et
hak i hver ende de rigtige steder, så ville det simpelthen ikke kunne
lade sig gøre.

Fra : Kent Oldhoj

Dato : 19-10-09 18:57

Martin Nielsen wrote:

> Mit spørgsmål er: Kan det betale sig at "bygge" en PC selv,
> PC'en skal være god til til mediacenter..

Hvis du finder en færdig maskine der passer til dine behov, så er det
sikkert den billigste løsning.

Har du specielle behov eller krav, så er en gør-det-selv maskine et bedre
valg. Om du selv bygger den eller betaler dig fra det er et spørgsmål om
temperament og evner.

Særlige behov eller krav kunne være usædvanlige mængder RAM,
kabinetudformning, støjsvaghed, WAF, særlige krav til mediemuligheder
(BlueRay, TV-tuner, lydkort, osv.). Her kan det være svært at finde en
prisbillig færdigvare der svarer til kravene, uden der skal ofres ekstra på
maskinen efterfølgende.

Beslut hvor stor (og grim) den må være, hvilken MedieCenter software du vil
benytte, og hvilke funktioner du ønsker. Så er det nemmere at finde en
maskine med hardware der passer til.

--
Oldhoj

Fra : Martin Nielsen

Dato : 19-10-09 19:40

"Kent Oldhoj" <kent@oldhoj.dk> wrote in message

> Har du specielle behov eller krav, så er en gør-det-selv maskine et bedre
> valg. Om du selv bygger den eller betaler dig fra det er et spørgsmål om
> temperament og evner.

Findes der stadig steder hvor de gør det. Synes ikke rigtig at jeg kan finde
steder med en god "konfigurator". SHG havde en for 5år ved jeg.

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-10-09 22:02

Martin Nielsen skrev:

> Findes der stadig steder hvor de gør det. Synes
> ikke rigtig at jeg kan finde steder med en god
> "konfigurator".

Prøv http://fcomputer.dk - der kan du vælge næsten
alt.

Fra : Martin [6000]

Dato : 24-10-09 13:08

> [...]
> maskiner, så det er næsten en nødvendighed at det er idiotsikkert for
> flertallet ved ikke ret meget om tingene.

Så må flertallet sætte sig ind i tingene før de piller... sådan er det
med så meget i livet og sådan er det også med computere.

--
Martin