Scanner til foto
Fra : Mogens

Dato : 13-10-09 09:09

Hej

Skal igang med at kopiere, nogle gamle billeder, tænkt mig at scanne dem,
evt redigere dem via et photoprogram og indlevere resultatet til
fotoforhandler og få kopierne udført digitalt.

Har ingen scanner så skal ha anskaffte mig en, er en Feks en HP til 399kr
god nok til formålet ? eller er der nogen størrer forskel på scanner
fumktionerne til det jeg nu skal bruge scanneren til ?

Venlig hilsen

Fra : F.Syndergaard

Dato : 13-10-09 14:54

"Mogens" <msg@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> god nok til formålet ? eller er der nogen størrer forskel på scanner
> fumktionerne til det jeg nu skal bruge scanneren til ?

Hvis du har nogle dias skal den jo kunne dette.
Ellers er det sådan at de aller billigste scannere er langsomme.
det er rigtig træls hvis man har mange billeder.
og har en lidt dårligere opløsning.
Jeg anbefaler Canoscan 8800F som jeg selv bruger.
Det er den billigste der også kan tage dias.
Og også kopiere dokumenter.
Der følger også noget rigtig godt software med til den.
--
MVH.
Finni

Fra : Mads

Dato : 13-10-09 16:46

On Tue, 13 Oct 2009 15:54:27 +0200, "F.Syndergaard"
<finnis@post.tele.dk> wrote:

> [...]
>Det er den billigste der også kan tage dias.
>Og også kopiere dokumenter.
>Der følger også noget rigtig godt software med til den.

Jeg kan kun tilslutte mig rådet ang. Canoscan 8800F, da den er rigtig
god til lidt ældre fotos. Udover at være lynhurtig har den funktioner
til automatisk at rette op på ridsede og støvede billeder.
Den kan også scanne flere fotos ad gangen og du behøver endda
ikke lægge dem pænt lige på glaspladen. Altsammen noget der letter
arbejdsgangen hvis der skal skannes mange billeder.

mvh Mads

Fra : Henning

Dato : 13-10-09 17:28

On Tue, 13 Oct 2009 10:09:17 +0200, "Mogens" <msg@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>god nok til formålet ? eller er der nogen størrer forskel på scanner
>fumktionerne til det jeg nu skal bruge scanneren til ?

Det billigste og bedste ivl være at aflevere de originale fotos i
butikken, de tager ~5 kr pr. foto og har det rigtige udstyr.

Fra : Mads

Dato : 13-10-09 18:54

On Tue, 13 Oct 2009 18:28:10 +0200, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

>Det billigste og bedste ivl være at aflevere de originale fotos i
>butikken, de tager ~5 kr pr. foto og har det rigtige udstyr.

Kommer vel an på hvor mange billeder det drejer sig om.
Da jeg købte min 8800F havde jeg lidt over 3000 billeder
der skulle scannes. Det ville altså have kostet mig 15000 kr.
Nu kostede det mig under 10% af det beløb og nogen
hyggelige aftener sammen med konen og computeren.

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-10-09 22:20

Mads skrev:

> hyggelige aftener sammen med konen og
> computeren.

.... og så på én gang

Min scanner hedder HP G4050, og er i samme
prisklasse, den kører også helt fantastisk.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk - http://html-faq.dk

Fra : Mads

Dato : 14-10-09 16:12

On Tue, 13 Oct 2009 23:19:56 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>... og så på én gang

Ja, det er ikke så tit det sker.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 14-10-09 06:46

Den Tue, 13 Oct 2009 15:54:27 +0200 skrev F.Syndergaard:

> Jeg anbefaler
> Canoscan 8800F som jeg selv bruger. Det er den billigste der også kan
> tage dias. Og også kopiere dokumenter.

Hvis man skal skanne dias eller negativer, så er der kun én rigtig
løsning, og det er en rigtig dias-skanner, der bruger infarødt lys til
"fjerne" støv og ridser.

http://www.silverfast.com/highlights/isrd/en.html

Det kan også have andre navne, men teknikken er den samme.

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-10-09 13:41

"Mogens" skrev i en meddelelse
> Har ingen scanner så skal ha anskaffte mig en, er en Feks en HP til
> 399kr god nok til formålet ? eller er der nogen størrer forskel på
> scanner fumktionerne til det jeg nu skal bruge scanneren til ?

Uden at kende den pågældende scanner vil jeg svare:

Hvis det er papirbilleder, så kræver det ikke ret meget - og større
opløsning end 300 dpi vil være spild af krudt, da papirbilleder ikke kan
leve op til mere - så der vil den nævnte scanner helt sikkert nemt kunne
klare det fint.

Hvis det derimod er dias eller negativer - så vil den helt sikkert ikke
være nok.

Hvis du har et digitalkamera af rimelig kvalitet, så kan du også forsøge
dig med at affotografere billederne med det.

Jan.

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Mogens

Dato : 14-10-09 17:42

Hej

Jo det er gamle papir billeder, dels sort/hvide og dels farvebilleder,
har ved siden af mig en nyindkøbt HP multi-printer fra Bilka til 399 kr som
ik er pakket ud endnu, men det vil sige den godt kan løfte opgaven ?
mener scan funktionen er noget med 1200 dpi

Fra : Klaus H

Dato : 14-10-09 18:39

"Mogens" <msg@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:4ad5ff9c$0$36579$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> ik er pakket ud endnu, men det vil sige den godt kan løfte opgaven ?
> mener scan funktionen er noget med 1200 dpi

Ja, det vil bare tage tid.

Klaus H

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-10-09 18:57

> [...]
> kr som ik er pakket ud endnu, men det vil sige den godt kan løfte
> opgaven ?
> mener scan funktionen er noget med 1200 dpi

Det burde ikke volde problemer

Det, du primært havde opnået mht papirbiller med en dyrere scanner ville
være højere hastighed.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard