HP jetdirect 500X?
Fra : RK

Dato : 02-10-09 20:18

Denne printerserver har Max været så venlig at sende til mig (så jeg kunne
tilslutte min HP laserjet 4L til min ny Vista PC der ikke har nogen
parallelport). Jeg er helt grøn på dette område, jeg har forbundet
printerserveren til min router og skrevet IP adressen (192.168.1.204) ind i
min browser men den kan ikke finde serveren?? Er der noget jeg skal sætte op
forinden? Når jeg trykker på knappen på serveren udskriver printeren en
konfig hvor der foruden IP adressen også er nævnt en standard gateway
adresse samt en subnet maske??????

Fra : Max

Dato : 02-10-09 22:52

Hej RK

> forbundet printerserveren til min router og skrevet IP adressen
> (192.168.1.204) ind i min browser men den kan ikke finde serveren??

Hvad ip adresse har din router ?

--
Mvh Max

Fra : RK

Dato : 02-10-09 23:03

> Hej RK

> Hvad ip adresse har din router ?
>
> --
> Mvh Max

Hvordan finder jeg ud af det?

Fra : RK

Dato : 02-10-09 23:19

"RK" <nogen@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen

> "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i meddelelsen

> Hvordan finder jeg ud af det?

HAr fundet noget!
Routeren er en Airlink 2954
LAN = 192.168.0.1

Fra : Max

Dato : 02-10-09 23:25

Hej RK

> HAr fundet noget!
> Routeren er en Airlink 2954
> LAN = 192.168.0.1

Jeg ved ikke om det betyder noget at den ene er på 0 og
den anden er på 1.

Prøv at åbne en DIS box og så skriv ping 192.168.1.204

--
Mvh Max

Fra : Mogens Nielsen

Dato : 03-10-09 11:41

RK skrev:

> "RK" <nogen@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen

> HAr fundet noget!
> Routeren er en Airlink 2954
> LAN = 192.168.0.1

Du skal have din jetdirect til at hedde 192.168.0.xxx i stedet for
192.168.1.204.
Du skal sætte dit netværkskort til at bruge fast IP fx. 192.168.1.100 og
så burde du kunne tilgå din Jetdirect og lave den IP om til fx.
192.168.1.204.
Så sætter du dit netkort tilbage til at hente IP automatisk igen.

Hvis du ikke bruger fast IP på andet i dit netværk, kan du lave dit LAN
om til 192.168.1.xxx i din Airlink, så burde det også virke.

Mogens

Fra : Henning

Dato : 03-10-09 11:49

In news:4ac6788a$0$56790$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
RK <nogen@mail.tele.dk> typed:
> "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i meddelelsen

> Hvordan finder jeg ud af det?

De fleste Jetdirect servere har en reset knap (plejer at være noget med at
man holder reset inde ca 10 sek mens man tilslutter strømmen). Dernæst
slipper man knappen og fjernen strømmen igen.Tilsidst tilslutter man
strømmen igen. Den burde nu væe sat til at køre med DHCP og dermed få en IP
adresse fra din router.

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-10-09 23:37

RK skrev:

> kunne tilslutte min HP laserjet 4L til min ny
> Vista PC der ikke har nogen parallelport

Jeg købte en HP laserjet 4L i 1994, og den
har da kørt godt i mange år.

I dag bruger man ikke parallel-porte, der er
faktisk ikke installeret sådan noget i en ny pc.

Du kan være heldig at finde et kort til maskinen,
det har jeg selv gjort til min gamle LaserJet 6P.

I dag kan du finde en splinterny laserpriter med
2 års garanti til 749 kroner, så jeg forstår ikke
helt hvorfor du vil beholde den gamle 4L?

--
Allan Vebel
http://vebel.dk - http://html-faq.dk

Fra : RK

Dato : 03-10-09 08:32

Hej Allan!

Nu synes jeg at det kunne være interessant at se om man kunne få det til at
virke, og måske lære lidt samtidig desuden så kunne resten af familien
printe på den. Der er også lidt kampånd i det, men det kan selvfølgelig også
blive for meget kamp Jeg har prøvet at pinge serveren men den bliver
ikke fundet?? Jeg har tilsluttet serveren til en ledig port på min router,
det er vel meningen?

Fra : Max

Dato : 03-10-09 09:16

Hej RK

> selvfølgelig også blive for meget kamp Jeg har prøvet at pinge
> serveren men den bliver ikke fundet?? Jeg har tilsluttet serveren til
> en ledig port på min router, det er vel meningen?

Prøv at kikke lidt på denne side

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp?lang=en&cc=us&taskId=115&prodSeriesId=27315&prodTypeId=18972&prodSeriesId=27315&objectID=bpj02738

Ps: serveren virker 100%, den blev prøvet af her inden afsendelsen.

--
Mvh Max

Fra : RK

Dato : 03-10-09 12:39

> [...]
>
> Ps: serveren virker 100%, den blev prøvet af her inden afsendelsen.

Hej Max og andre!

Der er intet i vejen med printerserveren!
Jeg har nu prøvet sætte min gamle linksys (ikke trådløse router til
serveren) og så kan jeg nå den via browseren. Problemet ligger åbenbart i
opsætningen af min airlink router/switch kan det have noget med at gøre at
linksys kører DHCP eller?

Fra : Max

Dato : 03-10-09 13:05

Hej RK

> [...]
> åbenbart i opsætningen af min airlink router/switch kan det have
> noget med at gøre at linksys kører DHCP eller?

Har du læst hvad Mogens Nielsen skriver ?

--
Mvh Max

Fra : RK

Dato : 03-10-09 15:58

> Hej RK

> Har du læst hvad Mogens Nielsen skriver ?
>
> --
> Mvh Max

Jeg har læst hvad Henning og Mogens skriver! Nu er det lykkedes mig at
resette serveren og når jeg trykker på dens testknap udskriver den nu:
DHCP
IP 192.168.0.114
255.255.255.0
std.gateway: 192.168.0.208

Den IP adresse der skrives ud, hvad er det for en? Jeg mener det er vel
routeren der tildeler en IP (og 192.168.0.114 ligger tilsyneladende ikke i
routerens DHCP pulje) bare lige for at forstå hvad der foregår

Jeg kan stadig ikke skrive ud på min laserjet fra et program, men jeg er på
vej

Fra : Max

Dato : 03-10-09 16:00

Hej RK

> Jeg kan stadig ikke skrive ud på min laserjet fra et program, men jeg
> er på vej

Kan du så få serverens webinterface op i din browser ?

--
Mvh Max

Fra : RK

Dato : 03-10-09 16:06

> Hej RK

> Kan du så få serverens webinterface op i din browser ?

Ja jeg får et billede op magen til det du vedlagde, bare med default
indstillingerne. Så jeg kan altså adressere serveren igennem min router og
jeg kan printe en testside på laserjetten ved at trykke på serverens
testknap. Nu skal jeg have fundet ud af hvordan jeg kommer videre så jeg kan
printe fra f.eks. notepad ud på laserjetten!

Fra : Max

Dato : 03-10-09 16:17

Hej RK

> serverens testknap. Nu skal jeg have fundet ud af hvordan jeg kommer
> videre så jeg kan printe fra f.eks. notepad ud på laserjetten!

Du skal have sat en IP adresse på printeren og så skal du skrive
ud til en port der ligger på den IP adresse.

--
Mvh Max

Fra : Henning

Dato : 04-10-09 07:16

In news:4ac76860$0$56793$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
RK <nogen@mail.tele.dk> typed:
> [...]
> serverens testknap. Nu skal jeg have fundet ud af hvordan jeg kommer
> videre så jeg kan printe fra f.eks. notepad ud på laserjetten!

1) Gå ind under printere
2) Vælg tilføj
3) Vælg tilføj printerport
4) Vælg standard tcp/ip port
5) Skriv ip adressen på printserveren
6) Vælg driver

Det er nedskrevet efter hukommelsen, og punkterne kan se lidt anderledes ud,
afhængig af hvilken windows OS du kører

Fra : RK

Dato : 04-10-09 09:00

> 1) Gå ind under printere
> 2) Vælg tilføj
> 3) Vælg tilføj printerport
> 4) Vælg standard tcp/ip port
> 5) Skriv ip adressen på printserveren
> 6) Vælg driver

Tusind tak for hjælpen til alle!
Henning kom med de forløsende ord, alt virker!
Lige et ekstra spørgsmål når nu serveren er sat op til DHCP så har den vel
ikke nødvendigvis den IP jeg har skrevet ind i printeropsætningen, men måske
en tæt på????

Fra : Henning

Dato : 04-10-09 10:26

In news:4ac85612$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
RK <nogen@mail.tele.dk> typed:

> [...]
> den vel ikke nødvendigvis den IP jeg har skrevet ind i
> printeropsætningen, men måske en tæt på????

Det kommer an på så meget!

Hvis dit netværk er rimelig statisk, dvs. at der ikke bliver tilføjet
maskiner, printere og netværksbaseret udstyr flere gange om måneden, vil din
printer efter al sandsynlighed få den samme adresse fra din DHCP server på
routeren.

Der er dog et par ekstra muligheder hvis du vil være sikker på at den altid
har den adresse du har brugt under printeropsætningen.

1) De fleste DHCP servere på routere har en mulighed for at man kan definere
at en tildelt adresse skal være fast/statisk (oftest ve dat sætte et flueben
eller lignende)

2) Når du nu har fået printserveren på nettet v.h.a. DHCP er der ikke noget
til hinder for at du går ind via webinterfacet og skifte fra DHCP til fast
IP adresse