Printer på netværk
Fra : Poul Jensen

Dato : 26-09-09 12:18

Problemformulering: To organisationer har kontorfællesskab. De har
separate netværk, routere og udbydere. Den ene organisation har en
stor laserprinter med netværkskort tilkoblet med fast IP-adresse. Den
anden organisation ønsker at kunne printe ud på den samme printer.
Sammenkoblingen skal ske uden at de to netværk "kan se hinanden". Jeg
forstiller mig en form for firewall med tre ben til sammenkobling, men
har ingen anelse om det kan lade sig gøre. Er der nogen, der har et
forslag?
Venlig hilsen
Poul Jensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-09-09 19:27

Poul Jensen wrote:

> [...]
> forstiller mig en form for firewall med tre ben til sammenkobling, men
> har ingen anelse om det kan lade sig gøre. Er der nogen, der har et

Hvilken forbindelse er der mellem to netværk? Udover at begge
selvfølgelig er forbundet med internettet.

Det absolut nemmeste er at købe en printer mere. De koster ikke alverden.

--
Jesper Lund

Fra : Poul Jensen

Dato : 26-09-09 12:58

> [...]
> selvfølgelig er forbundet med internettet.
>
> Det absolut nemmeste er at købe en printer mere. De koster ikke alverden.

Der er ingen forbindelse mellem de to netværk.
At købe en printer mere er ikke en løsning. Der er småprintere nok i
huset. Den omtalte printer er en stor laserprinter/kopimaskine/scanner
til kontorformål.
venlig hilsen
Poul Jensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-09-09 20:37

Poul Jensen wrote:

> Der er ingen forbindelse mellem de to netværk. At købe en printer mere
> er ikke en løsning. Der er småprintere nok i huset. Den omtalte printer
> er en stor laserprinter/kopimaskine/scanner til kontorformål.

Første step er at skabe forbindelse (route) mellem de to netværk, ellers
kan den anden virksomhed ikke få fat i printeren. Principielt kan man gå
via internettet, men så vil hele verden have adgang, hvilket ikke er så
smart.

Man kan lave sikre virtuelle netværk (VPN, SSH tunnel, m.v.), men
mulighederne afhænger af det netværksudstyr som de to virksomheder har.
Hvis de bare er to billige plastic routere med ADSL forbindelse, er det
op ad bakke.

Uanset hvad, er det ikke noget som man lige laver.

Kan I ikke gøre som hos forsvaret hvor man bruger USB nøgler til at
flytte tingene fra det ene netværk til det andet?

Altså låne en computer hos den anden virksomhed når I skal printe?

--
Jesper Lund

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-09-09 23:01

<snip>

http://users.cybercity.dk/~dsl487543/Al-Qaeda.png

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-09-09 21:07

Poul Jensen <poul.jensen7@gmail.com> wrote:

> [...]
> forstiller mig en form for firewall med tre ben til sammenkobling, men
> har ingen anelse om det kan lade sig gøre. Er der nogen, der har et

/ router_B - netværk_1
/
Internet - router_A - printer
\
\ router_C - netværk_2

Router_B og router_C forbindes til hver sin LAN port i router_A gennem
deres WAN port, såkaldt dobbelt NAT.

Du kan osse læse denne

http://www.smallnetbuilder.com/content/view/24428/53/

Klik på linket i "Setting up File and Printer sharing between two
routers".

Se bort fra det med trådløs.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-09-09 21:30

Poul Jensen skrev:

> [...]
> forstiller mig en form for firewall med tre ben til sammenkobling, men
> har ingen anelse om det kan lade sig gøre. Er der nogen, der har et

Hvad præcis ligger du i "kan se hinanden"?

Herudover, er der nogen af de to organisationer der bruger firewalls med
VPN-mulighed?

Fra : Poul Jensen

Dato : 27-09-09 06:02

/ router_B - netværk_1
/
Internet - router_A - printer
\
[...]

Det ser ud til at kunne bruges...-men jo mere jeg læser på
"smallnetbuilder", jo mere bliver klar over, at man da vist skal være
noget af en skrap "router-ekvilibrist" for at udføre det i praksis.

Hvad præcis ligger du i "kan se hinanden"?

Herudover, er der nogen af de to organisationer der bruger firewalls
med
VPN-mulighed?

"At de ikke kan se hinanden" betyder, at klienter på det ene netværk
ikke kan dele ressourcer (klienter og servere) på det andet
netværk...-
og vice versa.

Om der i de to routere, der sidder der i dag, er firewalls med VPN
mulighed, skal undersøges.
Venlig hilsen
Poul Jensen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-09-09 15:50

> [...]

> "smallnetbuilder", jo mere bliver klar over, at man da vist skal være
> noget af en skrap "router-ekvilibrist" for at udføre det i praksis.

Ikke noget problem. Her hjemme hos mig er der netop 2 (hjemme) routere i
hoppet fra computer og ud til internettet.

Det er først når du skal forbinde fra netværk_1 til netværk_2 at det
indebærer lidt ekstra, som er omtalt på smallnetbuilder. Men skal du jo
ikke.

> "At de ikke kan se hinanden" betyder, at klienter på det ene netværk
> ikke kan dele ressourcer (klienter og servere) på det andet
> netværk...- og vice versa.

Det opnår du netop med en to-router løsning som beskrevet ovenfor.

> Om der i de to routere, der sidder der i dag, er firewalls med VPN
> mulighed, skal undersøges.

Det kan selvfølgelig komplicerer det - lidt.

Fra : Leif Neland

Dato : 27-09-09 18:55

Poul Jensen skrev:
> [...]
> forstiller mig en form for firewall med tre ben til sammenkobling, men
> har ingen anelse om det kan lade sig gøre. Er der nogen, der har et

En alternativ løsning: Kan printeren bruge parallelport eller usb
samtidig med det indbyggede netkort?

Så kan den anden organisation bruge den indgang, evt via en printserver,
eller bare delt på en pc.

Leif

Fra : Poul Jensen

Dato : 27-09-09 13:02

On 27 Sep., 19:54, Leif Neland <l...@neland.dk> wrote:

> [...]
> samtidig med det indbyggede netkort?
>
> Så kan den anden organisation bruge den indgang, evt via en printserver,

Ja, det kunne have været en løsning, som ville holde de to netværk
totalt adskilte. Der er bare ikke andre porte end netværksporten, øv.
Venlig hilsen
Poul

Fra : Jan Nielsen

Dato : 28-09-09 10:11

Poul Jensen skrev:
> [...]
> forstiller mig en form for firewall med tre ben til sammenkobling, men
> har ingen anelse om det kan lade sig gøre. Er der nogen, der har et
Hvis der kun er internet forbindelse imellem dem, ville jeg foreslå en
vpn til en lille server på den anden side, denne server har adgang til
printeren og kan dele den via samba/cups eller lign.

VPN kan enten hostes af endnu en server eller en router, de 2 netværk
vil ikke kunne nå hinanen (og dog, man vil kunne logge ind på serveren
via vpn og derfra komme videre, men uden adgangs informationer til
serveren kan man ikke).

Man kan få små atom boards der kan bruges til sådanne lette opgaver.